סגנונות רכיבה

כיום רכיבת אופניים נחלקת למספר קטגוריות, כאשר האחרונה נוספה לרשימה רק בשנים האחרונות. לכל קטגוריה יש מספר מאפיינים אשר מיחדים אותה. מאפיינים אלו מכתיבים לנו את תכונות האופניים הייחודיים לקטגוריה הזו. רגע לפני שנסקור את הקטגוריות הנפוצות כיום, יש לזכור שרכיבת אופניים היא תחום רציף, אין קוים וגבולות ברורים בין הקטגוריות, ואין רוכבים ששייכים אך ורק לקטגוריה אחת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כיום רכיבת אופניים נחלקת למספר קטגוריות, כאשר האחרונה נוספה לרשימה רק בשנים האחרונות. לכל קטגוריה יש מספר מאפיינים אשר מיחדים אותה. מאפיינים אלו מכתיבים לנו את תכונות האופניים הייחודיים לקטגוריה הזו. רגע לפני שנסקור את הקטגוריות הנפוצות כיום, יש לזכור שרכיבת אופניים היא תחום רציף, אין קוים וגבולות ברורים בין הקטגוריות, ואין רוכבים ששייכים אך ורק לקטגוריה אחת

מאת:סער גלוון – ofanaim.net

המושג אופני הרים הינו מושג חדש יחסית. זה התחיל סביב 1970 פחות או יותר עם אנשים שהרכיבו צמיגים רחבים על אופני טורינג (טיולי כביש) ורכבו במורד שבילי אש, אבל רק ב – 1979 הוצגו האופניים הראשונים שנבנו במיוחד לרכיבה בשטח. מאז תחום אופני ההרים מתפתח ומשתכלל בקצב מדהים, גם מבחינת האתגרים והסיגנונות החדשים, וגם מבחינת הטכנולוגיה שמלווה את התהליך ועוזרת לספורט הזה להיות פופולארי כל כך.

XC – Cross Country : קרוס קאנטרי הינה הקטגוריה הקלאסית של רכיבת השטח, רכיבה בשטח בשבילים או משעולים, במישור או עליות וירידות לא טכניות במיוחד.
רמת הקושי של המכשולים העומדים בפני הרוכב אינה גבוהה במיוחד. הרכיבות האופייניות הן טיולי נוף או אתרים שונים. בתקופה מסויימת היתה עוד קטגוריה שנקראה "רכיבת שבילים", הרכיבה התאפיינה בדגש על רכיבת סינגלים (Single-Track) שהם שבילים צרים ויותר מאתגרים, אך נראה שקטגוריה זו היתה שלב מעבר בלבד והתחלקה לה בין הקצה האתגרי של רכיבת XC ובין הקצה המתון של רכיבת AM. אופני XC יהיו קלות יחסית, עם צמיגים ברוחב בין 1.95 ל- 2.2, הגאומטריה שלהם תהיה מיועדת לדיווש בישיבה לאורך זמן, כל זאת כדי לאפשר טיולים ארוכים בפחות מאמץ. האופניים בדרך כלל יהיו זנב קשיח (שיכוך לגלגל קידמי) או שיכוך מלא (שיכוך לכל גלגל), השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 4 אינצ’ים = 100 מילימטר, זאת כדי לאפשר דיווש יעיל. אתם יכולים לראות גם אופניים קשיחים לגמרי (ללא שיכוך), אך אופניים אלו אינם נפוצים כאופני שטח.

AM – All Mountain : קטגוריה זו הינה הצעירה מבין כולן. רוכבי XC שהמשיכו לאתגר את עצמם החלו לחפש מסלולים קשים יותר מבחינה טכנית.
סלעים גדולים יותר לטפס ולרדת, שיפועים ומדרגות שמחייבים קפיצות, ובעצם כל מה שניתן לרכב בהרים, בעיקר בשבילים צרים ושבילי עיזים, פרות, והולכי רגל. רכיבה זו דורשת מיומנות ושליטה טובה באופניים. בגלל האופי האתגרי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים ורגליים ולפעמים יותר מזה. אופני AM יהיו כבדות יחסית לאופני XC, באופניים כאלו נמצא צמיגים ברוחב בין 2.2 ל- 2.5 כדי להקנות אחיזה יותר טובה בשטח, הגאומטריה שלהם תהיה פשרה בין דיווש בישיבה לרכיבה טכנית בעמידה (אופניים יותר קצרות), כל זאת כדי לאפשר רכיבות או טיולים שכוללים דיווש ארוך בנוסף לרכיבה טכנית. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיבים, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 5 אינצ’ים = 125 מילימטר, זאת כדי לאפשר עבירות ואחיזה בשטחים קשים.

FR – Free Ride : רכיבת פרירייד שונה מהותית משאר הסיגנונות שהכרנו עד כה. הרכיבה כוללת מסלולים טכנים קשים ביותר. השיפועים הינם תלולים מאוד ולכן גם הרכיבה מתבצעת בכיוון כללי למטה, הרכיבה כוללת בין היתר קפיצות טבעיות ומקפצות. הרכיבה בדרך כלל אינה מעגלית וכוללת הקפצות ברכב לתחילת המסלול בנקודה גבוהה כל שהיא ואיסוף הרוכבים באזור נקודת הסיום שנמצאת למטה. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. בגלל האופי האקסטרימי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace). אופני FR יהיו כבדים מאוד עקב החלקים שבנויים לעמוד בעומסים גבוהים ביותר, באופניים כאלו נמצא צמיגים ברוחב בין 2.5 ל- 2.7, הגאומטריה שלהם תהיה מיועדת לרכיבה טכנית, שיפועים אקסטרימיים וקפיצות גבוהות. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיבים ביותר, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 8 אינצ’ים = 200 מילימטר, זאת כדי לספוג את המהמורות והנחיתות הקשות.

DH – Down Hill : רכיבת דאונהיל מטרתה אחת היא, תחרות על זמן במורד ההר מנקודה A לנקודה B. הרכיבה מתבצעת בדרך כלל במסלולים קשים מבחינה טכנית, שיפועים תלולים מאוד,כולל קפיצות טבעיות ומקפצות. ההמסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר מאוד. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים. בגלל האופי האקסטרימי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace). אופני DH יהיו ארוכים יותר מאופני FR וגם קלים יותר. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא למרות שיש עוד מקצים לאופני זנב קשיח. השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 8 אינצ’ים = 200 מילימטר, זאת כדי לאפשר רכיבה במהירות גבוהה  ואחיזה טובה.

DJ – Dirt Jumps : רכיבת דירט ג’אמפ הינה בעיקר רכיבת פעלולים וראווה. הרכיבה מתבצעת במסלול שבנוי מגבעות קטנות של אדמה שמשמשות כמקפצות. המסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר ולבצע פעלולים תוך כדי קפיצות באוויר. אופני DJ יהיו אופניים קשיחים או זנב קשיח, האופניים יהיו קצרים חזקים וקלים יחסית כדי להקל על ביצוע פעלולים. לפעמים משתמשים גם באופני BMX.

4X – Four Cross : קחו 4 רוכבים ושימו אותם על מסלול שכולל אלמנטים של DJ ותנו להם להתחרות, זה 4X.

באדיבות אתר אופניים NET


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג