נמרוד כהן סוקר את דגמי קנונדייל לשנת הדגם הבאה

נמרוד כהן סוקר את דגמי השטח של קנונדייל לשנת הדגם הבאה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

נמרוד כהן סוקר את דגמי השטח של קנונדייל לשנת הדגם הבאה

מאת:נמרוד כהן

לפני כחודש הוטסתי לאתר הסקי אישגיל (Ischgl) באוסטריה, להשקה האירופאית של דגמי שנת 2013 של חברת קנונדייל. אישגיל, אתר סקי פרוע והולל בעונה הלבנה, פתח לפנינו את שעריו, במתכונת חצי רדומה, שכן תשתית האופניים והקיץ שלו היא בסיסית בלבד כרגע.
למלון המהמם (Hotel Madlein) הגיעו מפיצים, בעלי חנויות, אנשי מכירות ועיתונאים מכל רחבי אירופה.

בחלקה הראשון של הכתבה, אתן סקירה כללית על קנונדייל ומגמותיה בשנת הדגם הבאה עלינו לטובה, כמו גם סקירה קצרה של החידושי והדגמים הבולטים בשטח. בחלק השני אעבור על ענפי הכביש, הטריאתלון/נג"ש והסייקלוקרוס, לצד תיאור של 3 רכיבות מבחן.


בירה ראשונה וחברה לא שגרתית, בדרך לאישגיל

כבר באוטובוס שלקח אותנו משדה התעופה בפרנקפורט, הכרנו את עמיתינו לימים הקרובים, ועל בירה גרמנית ראשונה, נוצרה החבורה עימה נבלה ונרכב בימים הקרובים: המפיץ הסרבי, המפיץ והעיתונאי היווניים, המפיץ ממלטה וכמובן ארז וייס, המפיץ הישראלי.

קצת מצחיק שבארוחת הערב החגיגית הראשונה, ישבנו והחלפנו חוויות על החיים האמיתיים והלא-פשוטים, שמחוץ לבועת האופניים. אנחנו עם סיפורי ישראל שלנו, שלשם שינוי התגמדו לצד סיפורי הזוועה של הסרבי, שסיפר על קצה המזלג על מלחמת האזרחים, היווני שקונן על מר גורלה של כלכלת מדינתו וכולי.

בכל אופן, היינו בנושא השקת דגמים חדשים לשנת הדגם 2013, לא?


את פנינו קיבלה שורת אוהלים ירקרקים של קנונדייל, עם עשרות זוגות אופני כביש והרים, וכמה זוגות חשמליים לניוד בעיירה

רקע על חברת קנונדייל
קנונדייל היא מחלוצות חברות האופניים המודרניות של ארצות הברית. החברה הוקמה ב-1971 וייצרה בעיקר תיקי גב למטיילים, והקשר שלה לאופניים היה דרך טריילר לאופניים לגרירת זאטוטים. אך ב-1983 כבר ייצרו את אחת משלדות הכביש הראשונות, בייצור סדרתי מאלומיניום. קנונדייל תמיד היו בחזית הטכנולוגית של הספורט, עם חידושים והמצאות כגון צינורות עבי קוטר מאלומיניום, קראנק אינטגרלי (המציאו את סטנדרט BB30 ותמיד ייצרו קראנק מכורסם וקל משלהם), מעצורי דיסק משלהם (CODA הידועים לשימצה) לפני כולם, מעבר לחישוקי וצמיגי טיובלס לפני כולם, אימוץ סטנדרט 1.5 אינץ' לצינור ראש לפני כולם, ייצור מזלג משלהם – ה-Fatty בתחילה, וה-Lefty חד הרגל, מאז ועד היום ועוד.

קנונדייל תמיד האמינו בפיתוח מוצרים מובילים, דרך שותפות בקבוצות תחרותיות מהמעלה הראשונה, וזה התבטא בצורה חזקה הן בכביש והן בשטח. בכביש, הם תמיד היו המותג והקבוצה הכי אירופאיים מבין האמריקאים, עם מימון ראשי לקבוצה תחרותית ברמה העולמית הגבוהה ביותר, לצד כמה קבוצות קונטיננטליות (קבוצת Saeco האיטלקית בשנות התשעים עם גוטי, צ'יפוליני, סימוני, וקבוצת Liquigas כיום, עם דה לוקה, באסו, ניבאלי, סאגן, חמישה ניצחונות בג'ירו, אחד בואולטה, עשרות סטייג'ים בטור ועוד). בהרים רכבו בקבוצות של קנונדייל אלופות ואלופים רבים וטובים כמו טינקר חוארז, מיסי ג'יובי, מיילס רוקוול, סדריק גראסיה, בריאן לופז, אן קארולי שוסון, אליסון סיידר, ולא נשכח את קאדל אבאנס –  כן, האוסטרלי מהטור דה פראנס שלקח בשטח שתי אליפויות סבב עולמי על אופני קנונדייל, כמו גם כריסטוף סאוסר, עם מספר אליפויות סבב זהה.



סרטון מעניין, מלא רגש, על המכונאי הראשי (והאיטלקי) של קבוצת השטח המקצוענית של קנונדייל. הממחיש את המחויבות למירוצים.


בשנת 2003, קנונדייל סיימה את הרפתקאת הספורט המוטורי שלה (ייצור אופנוע שטח מתקדם, לצד טרקטורון מתקדם) בפשיטת רגל. היא נמכרה ונקנתה על ידי מספר תאגידים, עד שמצאה בית חדש וחם בתעשיות Dorel, חברה קנדית המאגדת תחת כנפיה את חברות האופניים GT, Schwinn, Mongoose, לצד מותג האופנה Sugoi ועוד כמה חברות אחרות. לפני כשלוש שנים החברה שכרה את שירותיו של פיטר דנק השוויצרי, אחד מהמהנדסים והמתכננים המוערכים והידועים בתעשייה, על מנת להצעיד את מוצריה לחזית.

כיום קנונדייל מופצת ב-79 מדינות, וייצרה בשנה שעברה 28,000 זוגות אופניים (גידול עצום מ-19,000 זוגות ב-2010). 62% ממכירות קנונדייל שייכים לאופני הרים, 30% לדגמי כביש ו-8% לדגמים עירוניים.


בכניסה למלון Madlein חיכה לנו ההאמר של פאף דדי, סליחה, של קנונדייל…

קנונדייל 2013 – מגמות כלליות
אז מה חדש בשורת מוצרי קנונדייל לשנת 2013? אתחיל דווקא מהלוויינים, המוצרים שמלווים את הדבר עצמו, שהוא האופניים. קנונדייל "גנבה" את המעצב הויזואלי של חנויות הקונספט של נייקי (NIKE), ופותחת חנויות קונספט ברחבי העולם. ב-2013 החברה תייצר ותמכור ביגוד משלה, כובעים, תיקי אוכף, קסדות מאווררות בעיצוב מודרני ובשלל רמות משקל ואוורור, מפתחות אלן, משאבות, בקבוקים ועוד.


בחנות האופניים "לדוגמא" נתנו לכל דילר כיוון ורעיונות לייצוג המותג בארצו

ברמת האופניים, קנונדייל הציגה לנו בחשיפת 2013 ליין מלא ושלם של דגמי 29 אינץ' (זנב קשיח, שיכוך מלא, קרוס קאנטרי, שבילים), דגם "אובר מאונטן" חדש, שהרחיב את משפחת ה"אובר מאונטן" הקיימת, קטגוריית 26 אינץ' חדשה, ושלדות TRAIL חדשות (ההגדרה של קנונדייל לדגמי כניסה קשיחי זנב, לשטח ולעיר, ברמת מחיר נמוכה עד הגיונית), גם ב-26 אינץ' וגם ב-29 אינץ'.

Helmets
ברמת המכלולים קנונדייל ירדה ממעצורי Avid כמעט לגמרי ועברה למעצורי Shimano בכל דגמיה, עברה לגלגלי טיובלס של Shimano בדגמים הבינוניים, לצד חישוקי טיובלס מקרבון של ריינולדס ו-Enve, הכניסה חזק את מעצורי הדיסק החדשים של Magura בכל רמות המחיר, ואת בולמי X Fusion ו-SR Suntour בדגמי הכניסה שלה.

שדרוג משפחת הלפטי
ה-Lefty הוא המזלג הייחודי שקנונדייל מייצרת בעצמה. הוא נקרא כך משום שיש לו רגל אחת בלבד, בצד שמאל של הגלגל הקדמי. הלפטי הוא הברקה הנדסית ושיווקית של קנונדייל. הברקה הנדסית, כי יש לו כמה יתרונות ייחודיים וחסרי תחרות בשוק, והברקה שיווקית, כי חלק מהלקוחות מחפשים משהו מיוחד ושונה, ולא בא להם פוקס או רוקשוקס מלפנים כמו לשאר העולם. במשך שנים הלפטי מצליח להיות המזלג הסדרתי הקל והקשיח בעולם לקטגוריית המהלכים של 100 עד 130 מ"מ (בדגמי הקרבון היקרים). קנונדייל לא מתביישת, ומשתמשת ברישיון בטכנולוגיות של חברות בולמים כמו מאניטו בעבר, ורוקשוקס בהווה (כולל כל מנגנון השלט ההידראולי שמאפשר נעילה מהכידון). הלפטי של שנים עברו כבר היה הקל והקשיח בשוק, ולדעת קנונדייל גם החלק בשוק, אך הוא סבל מבעיות של תחזוקה תכופה ועקב כך של אמינות לקויה.

לקראת 2013, המטרה של מהנדסי החברה הייתה להופכו למזלג האמין בעולם, לא דבר של מה בכך. על ידי שילוב של ציפוי חדש לרגלי המזלג (שנועד להתחרות ישירות בציפוי הקאשימה של פוקס), אטמיֿ דוראתון חדשים (גם בסגנון של מזלגות פוקס), השומרים על הלכלוך בחוץ ועל שמני השיכוך והסיכוך בפנים, מנגנון מחסנית חדש (כעת מנפחים קפיץ אוויר חיובי בלבד – Solo Air – השלילי מתכוונן אוטמאטית) ושיפור מנגנון מסבי הגלילה, עליהם נע מזלג הלפטי, הגיעה קנונדייל לזמני טיפול מומלצים ארוכים משמעותית מאלו של פוקס או רוקשוקס. טיפול מלא לדוגמא, שנדרש כל 100 שעות אצל המתחרים, מומלץ לבצע בלפטי אחרי 200 שעות שימוש. טיפול בסיסי, המומלץ ברוקשוקס ופוקס כל 25 או 30 שעות בהתאמה, מומלץ בלפטי כל 50 שעות.

פרט לכל אלו, נפתרה בעיית התחזוקה העיקרית של הלפטי הקודם: מסבי הגלילה נטו לנדוד ממקומם, לצמצם את מהלך המזלג ולעשות Top out (טריקה חזקה ללא שיכוך, כשהמזלג חוזר למהלכו המלא לאחרר כיווץ). במנגנון החדש, מסבי הגלילה יושבים בתעלות מיוחדות למיקום עצמי, ומוחזרים אוטמאטית למקומם, כל הזמן, תוך כדי רכיבה.

ברמה הויזואלית, ובגלל שיפור האטמים, נפטרו סוף סוף מהגרמושקה הארכאית והמכוערת שכיסתה את הרגל הפנימית של הלפטי הישן, וכעת יש מגן פלסטיק בסגנון עדות המוטוקרוס, עליו יש חבק מוכן לכבל ההידראולי של המעצור הקדמי. בונוס נוסף – כעת ניתן למדוד Sag בקלות.

בתמונה משמאל: עבדכם הנאמן מסתכן ובודק אם הלפטי אכן מצטיין בעבודה תחת לחץ אנכי (בדיקה המדמה עבודת מזלג, בעת דריסה חזיתית של מכשולים). הוא אכן מצטיין – בתמונה משמאל.

במשפחת הלפטי 3 מזלגות: קרבון XLR (נעילה משלט על הכידון), XLR רגיל (לא מקרבון), ו-PBR (נעילה מראש המזלג). קנונדייל מייצרת אותם ספציפית לכל מהלך (רגל ה-29 ארוכה משל ה-26) ונותנת אחריות לכל הגורמים המבניים לכל החיים. יחידת השיכוך החדשה מתאימה גם למזלגות לפטי ישנים.

כעת ברשותכם, נשטוף את העיניים בכמה זוגות אופניים מעניינים:

ג'קיל MX – אופני אנדורו DH


מארק ווייר, אחד מרוכבי האנדורו דאונהיל הידועים והמעוטרים ביותר, עבר לרכוב בפקטורי טים של קנונדייל לפני כשנתיים, והג'קיל MX הוא היצירה הפרטית שלו, אופניים שמוכנים ישר מהקרטון לתחרויות אנדורו DH כמו המגה אבאלנש או דאוניביל. למעשה, הוא אפיין למנהלי המוצר של חטיבת ההרים את אופני הג'קיל שהוא רוכב עליהם בתחרויות, הכוללים בין היתר: מזלג פוקס 36 מלפנים, במקום ה-Float 32 שמגיע על הג'קיל הרגילים, זוויות מתונות יותר, עם ציר מרכזי נמוך יותר, מוביל שרשרת (Chain guide) של MRP עם פלטה יחידה מלפנים, מוט כיסא טלסקופי (של רוקשוקס) וסט גלגלים אגרסיבי ומוכן לטיובלס של WTB.

ה-Trigger החדש
החבר'ה בקנונדייל קוראים לקטגוריית האול מאונטן בשם העצמאי לחלוטין Over Mountain.  הם לא באמת חושבים שזוג אופניים אחד יכול להיות מיטבי הן בעליות והן בירידות, ולכן כל דגמי האובר מאונטן שלהם מאופיינים במתלה ייחודי בעל מהלך בולמים כפול, וגיאומטריה כפולה, כדי שלרוכב תהיה פלטפורמה מיטבית בכל מצב. כל העסק מתופעל דרך שלט הממוקם על הכידון. הסטה למצב Elevate מכווצת את מהלך המתלה האחורי, מקשיחה את שיכוך הכיווץ של הבולם ומשנה את הזווית לזווית תלולה, יחד עם הגבהת הציר המרכזי. שחרור השלט למצב Flow משחרר את מלוא המהלך מאחור, הופך את השיכוך לרך, מושיב את הרוכב ואופניו נמוך יותר, עם 40% שקיעה במהלך (Sag) והופך את הזוויות למתונות יותר.


הטריגר החדש נראה כמו ג'קיל צנום ואתלטי, עם מזלג לפטי מלפנים. 10.6 ק"ג (עם פנימיות, בלי דוושות), ואירו אחד עודף מ-6,000 אירו…

עד כה היו שני דגמים במשפחה הזו, הקליימור האגרסיבי עם מהלך משתנה מאחור של 110 או 180 מ"מ (אינו מיובא ארצה), והג'קיל הורסטילי עם מהלך אחורי משתנה של 90/150 מ"מ.
ה-Trigger החדש נועד למלא את החלל החסר בין אופני הקרוס קאנטרי של החברה לבין הג'קיל ממשפחת האובר מאונטן. הוא מתגאה במהלך כפול מאחור של 70 או 120 מ"מ, ובמזלג לפטי חדש וקל מלפנים (דגם האובר מאונטן הראשון עם לפטי), עם מהלך קבוע של 130 מ"מ. הטריגר מיועד לרוכב שרוצה אופניים קלילים ומהירים בירידות, אך מראש לא הולך להרוג את עצמו בירידות ולא עסוק בבחירת הקווים הכי אגרסיביים. את העליות, לעומת זאת, הוא ממש רוצה להשמיד… הוא רוכב חזק, ובעליות רוצה כלי שימקסם את יכולותיו.

שאלתי את אנשי קנונדייל, אם הם בטוחים שזה מה שהעולם צריך: דגם שיכוך מלא צנוע מהלך עם גלגלי 26 אינץ', שהרי זוהי שעתם של אופני שבילים עם גלגלי 29 אינץ', שלא לומר גלגלי 650…
התשובה לא איחרה לבוא, בדמות הטריגר 29 (אילוסטרציה בלעדית בתחתית הפסקה!). בעוד הטריגר החדש עם גלגלי 26 אינץ' נראה כמו ג'קיל שעבר דיאטה, הטריגר 29 הם אופניים עם תכנון חדש לגמרי, שמזכיר את הסקאלפל 29 יותר מאשר את הטריגר 26. גם כאן הבסיס הוא בולם ה-D.Y.A.D. של פוקס, שמאפשר שני מהלכים, 80 או 130 מ"מ, עם שתי זוויות שלדה שונות, אך חוליית המתלה קומפקטית מאוד, ומאפשרת חיסכון משקל ומיקום מצוין לבקבוק שתייה גדול.

האופניים, שמושקים רשמית השבוע בתערוכת יורובייק, מתגאים בתומכות השרשרת הקצרות בשוק, בציר גלגל אחורי המתברג לשלדה בקוטר 12 מ"מ (X12) ובזוויות אובר מאונטן מיוחדות לאופני 29 אינץ'. הטריגר 29 ייוצר ב-2013 מאלומיניום בלבד. כל המשפחה (3 דגמים) תשתמש בקראנק דאבל תוצרת SRAM עם 22 ו-36 שיניים, כדי שאף רוכב לא ייתקע בעליות תלולות.


לטריגר 29 מתלה ייחודי במשפחת האובר מאונטן, עם חוליה קטנה יותר המפעילה את בולם ה-DYAD

משפחת הסקלפל – קרוס קאנטרי שיכוך מלא


סקלפל 29-1. העברתי איתם כמה שעות קסומות ביער

ה-Scalpel 29 החדשים הוצגו לפני מספר חודשים וכבר זכו לשבחים רבים, עם בחירות כאופני השנה על ידי מספר מגזינים מובילים בארה"ב ובאירופה. בדגמי הקרבון, מדובר על המתלה המינימליסטי, ללא צירים באזור הגלגל האחורי, כפי שהופיע בסקלפל המקורי (26 אינץ'). אלו האופניים האולטימטיביים למי שרוכב המון, משתתף בתחרויות מרתון וקרוס קאנטרי ולא מתבייש לקרוא לרכיבות אמצע השבוע שלו בשם המחייב: “אימון".

הסקלפל 29-1 שבתמונה העליונה מתגאים בחישוקי קרבון של ריינלודס, מערכת XO מלאה, בולם אוויר אחורי XX עם נעילה ופלטפורמה ושוקלים 10.4 ק"ג בלבד. דגם אחד למטה, סקלפל 29-2, זכה לתואר אופני השנה 2012 במגזין הצרפתי המוערך Velovert.

הסקלפל 29-4 שבתמונה התחתונה, נועדו להביא את הביצועים והטכנולוגיה של הדגמים העיליים, גם למאותגרים תקציבית. שלדת אלומיניום עם ציר אחורי נוסף באזור הגלגל האחורי (רק תומכות אקטיביות מקרבון מאפשרות וויתור על הציר הזה), מזלג רוקשוקס רגיל וחישוקי אלומיניום, הופכים את החבילה הזו לאפשרית (2,199 אירו) ולא קלה (כ-13 ק"ג).


סקלפל אלומיניום עם מזלג "רגיל": כי גם לעם מגיע

משפחת ה-F (לשעברFLASH) – קרוס קאנטרי תחרותי זנב קשיח


על אף שקנונדייל עדיין מייצרת כמה דגמי 26, אנו נתמקד בדגמי ה-29 אינץ', שייובאו ארצה. ראשית, לפלאש המוצלח כבר לא קוראים פלאש, בשל בעיות של זכויות יוצרים בחלק מהארצות בהן הוא משווק. דגם ה-F מצליח מאוד בעולם, גם במכירות וגם בתחרויות הקרוס קאנטרי הקשות ביותר. מרקו אורליו פונטנה, אלוף איטליה, הופיע השנה כמעט בכל פודיום בסבב העולמי (אם כי עדיין לא ניצח), ואף קטף את הברונזה בלונדון על אופניים כאלו, עם משקל רשמי של 8.2 ק"ג! אתם לא תוכלו ליהנות מגלגלי הקרבון של מאביק עליהם רכב, כי הם עדיין בחזקת אב טיפוס ולא מיוצרים סדרתית, אבל את ה-F29 שבתמונה, בגרסת ה-ULTIMATE, תוכלו לרכוש תמורת 8,499 אירו בלבד… המשקל הרשמי שלהם הוא 8.5 ק"ג עם מערכת XX מלאה, מעצורי מאגורה ועם הלפטי החדש. לאופניים טכנולוגיית SAVE לספיגת זעזועים (הופיעה לראשונה בדגם ה-Synapse לכביש) במוט הכיסא ובתומכות השרשרת והכיסא, וסטם אינטגראלי.

עד כאן החלק הראשון וסקירת דגמי ההרים. ה-RZ120, דגם השבילים עם גלגלי ה-26 אינץ', נשאר לעת עתה בליין האופניים, אם כי באופן מצומצם, ואני מאמין שזו שנתו האחרונה איתנו. דגמי הזנב הקשיח הפשוטים, "אופני כניסה" בעגה שלנו, מגיעים במבחר מאוד רחב (סדרת ה-TRAIL וה-TRAIL sl), עם גלגלי 26 או 29, ובמגוון רמות מכלולים ומחיר. בחלק השני של הכתבה, אספר לכם על דגמי הכביש ועל רכיבות המבחן – ההתרשמות האישית שלי משלושה זוגות אופניים שדגמתי (הטריגר החדש, הסקלפל 29 החדש, סופרסיקס איבו).


בוחנים ומדסקסים בהרים מסביב לאישגיל

* הכתב היה אורחה של חברת או.אר. סייקלינג בע”מ, מפיצת אופני קנונדייל בישראל

אתר החברה: www.recycles.co.il

31.8.2012


  נמרוד כהן – מנהל ובעלים של "עז הרים הדרכות והפקות", עיתונאי אופניים וותיק, מדריך רכיבה, יזם ומפיק אירועי ספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג