מרתון שיקגו – רצים נגד המיתון

בתקופה בה רוחות המיתון מנשבות הלוך ושוב בארה"ב, מרתון שיקגו, או בשמו החדש יחסית "מרתון בנק  - אמריקה שיקגו" מהווה קרן אור בעיר אשר תושביה מרגישים את המיתון על בשרם מידי יום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בתקופה בה רוחות המיתון מנשבות הלוך ושוב בארה"ב, מרתון שיקגו, או בשמו החדש יחסית "מרתון בנק  – אמריקה שיקגו" מהווה קרן אור בעיר אשר תושביה מרגישים את המיתון על בשרם מידי יום

מאת:אילן גולדמן

ימים של משבר כלכלי

מרתון שיקגו ה- 34, אשר יצא לדרך ביום ראשון הקרוב, יארח תחת כנפיו השנה, כמות שיא בלתי נתפסת של  כ- 45,000 איש. משתתפים רבים הם תושבי "עיר הרוחות" עצמה, אותה עיר אשר הוכתרה על ידי מגזין פורבס היוקרתי, במקום החמישי בעולם בחוזקה וחוסנה הכלכלי. אך זה היה טרם "רוחות המיתון" החזקות ביותר שנראו בארה"ב מזה 70 שנה, החלו לנשוב בעיר הבית של ברק אובמה.


מרתון שיקגו – מרוץ בצל משבר כלכלי (צילום: Moris)

בימים אלו, תושביה של העיר הדמוקרטית המנוהלת על ידי ראש העיר רם עמנואל, ניצבים מול עלייה דרמטית של 30% במספר הבתים המעוקלים על ידי הבנקים, ועלייה נוספת באחוז האבטלה המקומי, הנמצא בנקודה כואבת של  9.9% – גבוה יותר אפילו מאחוז האבטלה הלאומי שעומד על 9.1%. בשנה האחרונה דווח, כי יותר ויותר משפחות בשיקגו, מצטרפות למעגל העוני ונאלצות לדפוק על דלתותיהם של בתי התמחוי של העיר התחתית. 

למשפחות רבות בעיר, עלות הרישום למרתון העומדת על 145 דולר, פשוט גבוהה מידי. סכום שכזה, יכול לשמש אותן לרכישת מצרכי מזון בסיסיים למשך שבועיים. רק לפני עשור ויותר, מחיר ההרשמה היה כמחצית ממחירו כיום. אין זה מפתיע לגלות, כי מרבית המשתתפים (על פי המארגנים), הם גברים לבנים המשתייכים למעמד הבינוני ומעלה, כלומר אנשים עובדים. מה לעשות, זו הנוסחה הצורבת של עולם הספורט, אם יש לך, תנעל נעליים ותרוץ. קצת חסר, לבש סרבל ולך לעבוד. הבעיה כאמור, שגם בשיקגו העבודה מתחילה להיות מצרך נדיר.

האור שבקצה המרתון?

גורמים בכירים בעיר מאמינים, כי מרתון שיקגו הוא נקודת אור המגיעה בדיוק בזמן הנכון. לטענת "בנק  – אמריקה", אשר ביקשה מאוניברסיטת אילינוי לחקור בשבילה את נושא ההשפעות הכלכליות של מרתון שיקגו על העיר, לא רק הרצים מתרגשים טרם המרוץ, אלא גם פרנסי העיר ונותני השירותים, שהולכים ליהנות לראשונה מהגדלת מכסת המשתתפים במרוץ. "כמות של 45,000  רצים מספקת דחיפה כלכלית לעיר", נטען במחקר. 


"דאון טאון שיקגו" – בעלי העסקים נהנים מהמרתון (צילום Moris)

על פי הדו"ח של אוניברסיטת אילינוי, המהדורה הקודמת של המרתון ב- 2010, הצליחה לחולל פעילות עסקית עירונית בשווי של 171.5 מיליון דולר. מחברי הדו"ח, תולים את הסיבה העיקרית בכך שהמרתון פשוט מביא אנשים לעיר ומפמפם את תעשיית התיירות המקומית. 

אחרי ש"השיקגו טריביון", פרסם לא מזמן נתונים מדאיגים שמצביעים על ירידה חדה בכמות המבקרים בעיר ביחס לשנים קודמות – תוצאה ישירה של המצב הכלכלי ומחירי דלק מאמירים, רשות התיירות המקומית יצאה בקמפיין ענק שמטרתו להביא אל העיר עוד מבקרים. מרתון שיקגו הוא חלק מהמאמץ והשנה צפויים להשתתף רצים מכל  50 המדינות בארה"ב, שיחברו אל – 7500 רצים המגיעים מ- 109 מדינות שונות ברחבי העולם. 

"מרתון שיקגו מספק 965 עבודות במשרה מלאה"

מארגני המרתון טוענים נחרצות: "המרוץ מושך אנשים שלא היו מגיעים לעיר לולא היה מתקיים בו מרתון". נתונים שמפרסמים נותני החסות מחזקים את הטענה: "10,000 משתתפים במרוץ השנה העידו, כי בשבילם זהו ביקור ראשון בשיקגו". המחקר גם מראה, כי המרתון הקודם שלשל לכיסם של שחקני התיירות העיקריים בעיר – המסעדות ובתי המלון של "הדאון טאון", סכום של 70.6 מיליון דולר ועוד 100 מיליון לסקטורים נוספים. 

"כל דולר שבוזבז על ידי אחד ממשתתפי המרתון חולל פעילות כלכלית בשווי של 1.29 דולר באזור", טוענים המארגנים. "הערך הכלכלי של המרתון שווה ל- 965 מקומות עבודה חדשים במשרה מלאה ו- 55.1 מיליון דולר במשכורות".  


45,000 רצים ינסו להחיות במעט את כלכלת העיר (צילום: Mesi)

פט קווין, מושלה של אילינוי הוא חסיד נוסף של המרוץ: "המרתון הוא זריקת עידוד עצומה לכלכלה של המדינה", הוא טוען. "אני חושב שכל סקטור בקהילת העסקים הקטנים שלנו בלב העיר מרוויח מהמרתון". ברנדן ריילי, חבר מועצת העיר מהמחוז ה- 42 מסכים: "אנחנו ממלאים מלונות, החנויות והמסעדות עמוסות, האפקט פשוט עצום". 

הצדקה למרוץ

פן כלכלי נוסף המלווה את המרוץ בשנותיו האחרונות – הוא הצדקה. המצב הכלכלי הכואב בשיקגו, דחק תושבים רבים לראשונה בחייהם, אל זרועותיהם הפתוחות של ארגוני הצדקה ובתי התמחוי. אחוז אבטלה גבוה מהרגיל העצים את התופעה, וכעת המארגנים מפעילים תכנית מיוחדת לגיוס כספים, למטרות הנעות מתכניות ריצה לנוער במצוקה ועד לעמותות לחקר סרטן. רק בשנה שעברה, הצליחו לגייס 12 מיליון דולר לאגודות צדקה שונות. אם בשנת 2001 רק 7 ארגוני צדקה לקחו חלק במרוץ, הרי שב-2011 קרוב ל- 160 ישתלבו בחגיגה.

האל היגדון בן ה- 80, דמות ריצה אגדית ויליד שיקגו בעצמו פעם כתב: "אני מאמין שמרתון שיקגו הוא גורם הרווח הגדול ביותר של העיר, יותר מה"ברס" (פוטבול), ה"קאבס" (בייסבול), והמשחקים של השיקגו בולס, אם אתה מודד את זה ביום אחד או סוף שבוע אחד". 

אך גם אם היגדון צודק והמרתון המקומי הוא פרה חולבת, ישנן כמה עובדות ידועות מראש: כשאחרוני התיירים יעזבו את העיר וכרזות המרתון האדומות של "בנק אמריקה" ימצאו דרכן אל משאיות האשפה הענקיות של העירייה, משפחות רבות בעיר יתעוררו לשנה נוספת של מאבק לא פשוט באבטלה גואה ומציאות כלכלית – פוליטית מורכבת. וגם המשתתף הממוצע במרתון של עירם, ימשיך להיות גבר לבן במעמד סוציו אקונומי בינוני עד גבוה. אין מה לעשות, ישנם דברים שגם ריצה טובה אינה פותרת.

מרתון שיקגו יערך ביום ראשון הקרוב 9.10.2011


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג