מרוץ התבור ה-40 שלי

מה מיוחד במרוץ הוותיק ביותר בישראל שהוזנק לראשונה בשנת 1953 ומדוע כדאי גם לכם לרוץ להכניס אותו לרשימת היעדים שלכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצים על ההיסטוריה
רצים על ההיסטוריה

ביום שישי 11 במאי, ארוץ בפעם ה-40 ברציפות את "מרוץ התבור". את המרוץ הראשון רצתי ב-1979 כאשר הייתי בן 19 ובעודי שחיין בקבוצת השחייה בקיבוץ שמיר תחת שרביטו של מיכה שטראוס. באותם שנים, במקביל לאימוני השחייה, השתתפתי גם בתחרויות אתלטיקה ומרוצי שדה. מאמני אתלטיקה שראו אותי רץ בתחרויות ומנצח, המליצו שאעבור לריצה. מי שהשפיע עלי ועודד היה מורי לחינוך גופני באותו זמן, יובל יגר משמיר. הוא שלקח אותי עמו להקיף את התבור בפעם הראשונה. בהמשך, נטשתי את השחייה והתחלתי להתאמן באופן רציני תחת שרביטו של מיכאל לובן משאר ישוב.

רצים על ההיסטוריה

רצים על ההיסטוריה | צילום: צלמי שוונג

ההיסטוריה של מרוץ התבור

המרוץ הראשון התקיים ב-1953 ושמו היה "מרוץ הקפת התבור" ע"ש יצחק שדה. זהו אם כך מרוץ ותיק שכשאני השתתפתי בו לראשונה, הוא צבר כבר ותק של 23 שנה. בשנים הראשונות התקיים המרוץ בשבת. זה היה מרוץ ותחרות ששמו יצא לפניו ולכן הגיעו אליו משפחות, עם ילדים, חיילים ורצים מפורסמים. המרוץ כלל קטגוריות גיל רבות וסיקרו אותו בכל עיתון. משנת 1985, מספר התחרויות הארציות גבר ומרוץ התבור הפופולרי, הפסיק קצת למשוך אליו רצים רבים כבעבר. מ-1994 מרוץ התבור החל להתקיים בימי שישי, כדי לאפשר גם למשתתפים דתיים לקחת בו חלק, וגם, המרוץ הפך לאליפות צה"ל לריצת שדה, אשר בו לוקחים חלק גם מפקדים בכירים שרצים יחד עם פקודיהם.

היום, לוקחים חלק במרץ נוסף למאות החיילים, גם כמה מאות אזרחים אמיצים. בשנת 2016 הוחלט על שני שינויים:
אחד הוא דרמטי ובו משנים את תוואי המסלול, והשני, שמו של האירוע משתנה מ"הקפת התבור" ל"מרוץ התבור".
המסלול הוותיק כלל עלייה קשה שארכה 3,200 מטר וריצה בתוך הכפרים שיבלי ודבוריה. בשנים האחרונות העלייה הקשה קוצרה והיא עומדת עתה על 2,200 מטר. לא עוברים בתוך הכפרים ובמקומם רצים ביער קשת. לדעתי, שינויים אלה, הביאו את המרוץ חזרה למרוץ שדה ופחות למרוץ כביש. שינוי נוסף היה העברת המרוץ מחודש מרץ לחודש מאי, אשר מאלץ את המשתתפים להגיע לזינוק מוקדם מאוד בבוקר.

לסיום, אני קורא לכל הרצים ש"בדרכונם" מופיעה חותמת של השתתפות בתחרויות בלונדון, פריס, ניו יורק וגם בתל-אביב וירושלים, לבוא ולהחתים את דרכונם במרוץ הכי ותיק בארץ – "מרוץ התבור". ועוד משהו – בכמה עשורים כ-200 מטר מקו הסיום, עמד המאמן וההיסטוריון הוותיק אנטוניו סנטורי שהלך לעולמו לפני כחצי שנה, אשר עודד ותיעד את כל הרצים ושמר שרוח ענף הריצה תימשך ותסחף אחריה רבים.

לי אנטוניו יחסר השנה.



מיכה כגן | רץ את מרוץ התבור בפעם ה-40



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג