מי יעשה היסטוריה השנה בטור דה פראנס?

עוד כמה ימים זה קורה וכריס פרום כבר הודה שהפעם זה יהיה יותר קשה ושהמסלול מתאים יותר לניירו קינטנה, ואולי בכלל ריצ'י פורט יעשה היסטוריה? הטור דה פראנס מוזנק בשבת עם מסלול אתגרי במיוחד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כבכל שנה במשך כל ימי הטור דה-פראנס, נביא סיקור וסיכום של הקטע היומי של פרשני שוונג

המהדורה ה-104 של הטור דה פראנס תצא לדרך ביום שבת ה-1 ביולי, וזו תהיה פתיחה של חודשיים חלומיים לחובבי הספורט, שיכללו גם את אליפות העולם בשחייה ואת אליפות העולם באתלטיקה קלה. אבל לפני ששוחים בבודפשט ורצים בלונדון, חורשים את צרפת ברכיבה ומתחילים בגרמניה ממנה עוברים לבלגיה ולוכסמבורג.

יצטרף למועדון מכובד יותר של זוכים, או יפנה מקום? כריס פרום

והרכיבה בצרפת, כמה שהיא תהיה יפה לצופים וכואבת לרוכבים. לראשונה בטור דה פראנס יעברו הרוכבים בחמש קבוצות ההרים הגדולות בצרפת: האלפים, הפירנאים, הרי ווז', הרי ז'ורה ומאסיף סנטרל. במילים אחרות זה אומר 23 טיפוסים בקטגוריות שונות, כלומר פוטנציאל להרבה התקפות ומהפכים, כשהשנה מדברים על טיפוסים פחות ארוכים אבל יותר קשים. במקביל, כמות מינימלית של קילומטרים נגד השעון אמורה לשרת חלק מהמתמודדים על התואר ופוגעת תאורטית באחרים. בסך הכל אנחנו מדברים על מסע של 3,540 קילומטרים על 21 קטעים, ובתור התחלה ננסה להבין את המסלול ולסמן ביומן מתי באמת כדאי לשבת שעות מול הטלוויזיה כדי לראות רוכבים מדוושים.

תוואי המסלול השנתי

בתכנון המקורי, טור דה פראנס 2017 היה אמור להתחיל בלונדון אבל הבריטים התקפלו רגע לפני ההודעה הרשמית וכך זכתה בכבוד בירת התקשורת של גרמניה, העיר דיסלדורף שעל נהר הריין. קטע הפתיחה יהיה נג"ש אישי למרחק של 14 קילומטרים, שבו המטרה של הקהל הגרמני תהיה לא רק ליהנות ממרוץ האופניים הגדול בעולם, אלא לראות את הגיבור שלהם, טוני מרטין, זוכה ראשון בחולצה הצהובה. בכל זאת, מדובר באלוף העולם בנג"ש.

הטור יוזנק השנה מהעיר דיסלדורף שעל נהר הריין שבגרמניה

רק שני קטעי נג"ש יש השנה בטור דה פראנס כשהשני למרחק 22.5 קילומטרים יהיה הקטע ה-20 ולפני אחרון בו ירכבו במסלול מרובה בפניות במארסיי שבדרום צרפת – מסלול שבהחלט הוא פוטנציאל למהפכים במידה והקרב על התואר יהיה צמוד. 19 הקטעים הנוספים מחולקים כך: 8 שטוחים, 3 קטעים עם גבעות, 3 קטעים הרריים בדרגת קושי בינונית ו-5 קטעים הרריים ששניים מהם יסתיימו בפסגות.

הטיפוס המפרך הראשון יהיה בסוף הקטע החמישי שיסתיים בלה פלאנש דה בל פי שבהרי ווז' במזרח צרפת, שם אגב כריס פרום ניצח את הקטע הראשון שלו בקריירה בטור דה פראנס בשנת 2012. הקטע המאתגר הראשון יהיה הקטע התשיעי מננטייה לשאמברי, שיכלול את הטיפוסים של קול דה לה ביש וקול דו גרנד קולומביה, בהם יהיו שיפועים של 22 אחוזים. רק לאחר הקטע הזה, יזכו הרוכבים ליום המנוחה הראשון שלהם.

ריצ'י פורט רוכב אופניים אוסטרלי

הגיע זמנו? ריצ'י פורט | צילום: Dacoucou

את קטעים 12 ו-13 בהרי הפירנאים לא כדאי להחמיץ. הראשון יהיה אחד משני הקטעים שמסתיימים בטיפוס במקרה הזה לפיירגוד. השני יתקיים ב-14 ביולי שהוא יום הבסטיליה ובו תהיה מוטיבציה מיוחדת לרוכבים הצרפתים. הקטע ה-18 באלפים יהיה הקטע השני שמסתיים בטיפוס, במקרה הזה אל קול ד'לזואר.

מי הפייבוריטים השנה?

אל הטור השנה יגיעו כמעט כל השמות הגדולים, ומי שיבלוט בהיעדרו יהיה אלוף הג'ירו הטרי, טום דומולאן ההולנדי, שהמטרות הבאות שלו הן הוואלטה בספרד ואליפות העולם בנג"ש. גם אלוף הטור דה פראנס ב-2014, וינצ'נזו ניבאלי, מוותר על הטור דה פראנס לטובת הוואלטה.

חוץ מהם נראה את כל השמות הגדולים. האלוף הבריטי כריס פרום הולך על תואר רביעי ושלישי ברציפות בטור דה פראנס. בשלוש הפעמים בהן ניצח הוא גם זכה לפני כן בקריטריום דה דופינה בצרפת, אלא שהשנה הוא סיים שם רק במקום הרביעי כשהמנצח היה יעקב פוגלסנג הדני. "אני לא בן אדם של אמונות טפלות", אמר לאחרונה פרום: "ברור שניצחון בדופינה תורם למורל ונותן הרה ביטחון, אבל זה שלא ניצחתי השנה לא אומר כלום". חשוב לציין שבנוסף, שנת 2017 היתה סוערת בקבוצתו של פרום "סקאי" בגלל חשדות לפרשיות שונות הקשורות לחומרים אסורים. אין שום ספק שכל הסיפור הזה פגע בפרום ובמנהליו, והשאלה הגדולה היא באיזו מידה. וחוץ מזה, גם פרום אומר שהמסלול של 2017 הוא לא הכי טוב בשבילו.

"המסלול של טור דה פראנס 2017 יהיה האתגר הקשה ביותר בקריירה שלי", אמר פרום: "המרוץ פתוח לגמרי והרמה של המתחרים שלי היא יותר גבוהה מאי פעם, ויהיו להם הרבה הזדמנויות. אני חושב שמה שיפגע בי יותר מהכל יהיה המחסור ברכיבת נג"ש".

פחות נג"ש זה מצוין בשבילו. ניירו קינטנה | צילום: Katie Chan

עד לפני מספר שבועות הוזכר שמו של ניירו קינטנה כמתחרה העיקרי של פרום על התואר, אבל קינטנה לא הצליח לנצח בג'ירו ובמקביל ריצ'י פורט האוסטרלי נהנה מעונה חלומית. אחרי שניצח בטור דאון אנדר באוסטרליה, הרוכב המוביל של קבוצת BMC ניצח גם בטור רומאנדי בשוויץ ובחזרה הגנרלית סיים שני בקריטריום דה דופינה. בגיל 32 נראה שהאוסטרלי בשל מתמיד לרגע המשמעותי בקריירה שלו, שזה אומר להפוך לאוסטרלי השני אחרי קאדל אוואנס שזוכה בטור דה פראנס. פעם הוא היה הרוכב שסייע לכריס פרום לזכות בטור דה פראנס, והפעם הוא כבר צריך לשים את החברות בצד: "זה הזמן שלי, זו התחרות הגדולה ביותר שלי, זו המרוץ שאני הכי רוצה להצליח בו", אמר פורט והתייחס גם ליריבות מול חברו הבריטי: "פעם היינו שותפים לחדר. אני עדיין רואה בו חבר טוב, אבל בתחרות הכל משתנה. הוא בא לשם כדי לנצח וגם אני, ובמצב כזה אנחנו שמים את הכל בצד".

ניירו קינטנה ממוביסטאר עמד שלוש פעמים על הפודיום בטור דה פראנס אבל נמאס לו מהמדרגות הנמוכות יותר בפודיום. הוא בכלל חלם לזכות השנה בג'ירו ובטור, אלא שאת התואר בג'ירו הוא הפסיד בעיקר בגלל קטעי הנג"ש שבהם דומולאן הציג רמה אחת מעל כולם. אז בטור הוא יכול להתנחם מהמסלול שדווקא מספק לו יתרון בצורת יותר עליות ופחות נג"ש, ואת השבועות האחרונים הוא העביר באימונים על העליות של המסלול הזה. מנהלו המקצועי במוביסטאר סיפר: "אני חושב שמשנה לשנה אנחנו מצליחים להתקרב לכריס פרום, ואולי אפילו נעבור אותו. יש לו קבוצה חזקה מאוד, אבל במוקדם או מאוחר זה יגמר להם ואנחנו רוצים להיות שם כדי לנצל את זה. השנה הטור הרבה יותר פתוח ולא צפוי. אם בעבר היו 2-3 ימי מפתח, הפעם יהיו יותר. בשביל ניירו, זה שהמרחק המצטבר בנג"ש יהיה 35 ק"מ ולא 70 ק"מ כמו בג'ירו זה יתרון גדול". מי שיעזור לקינטנה יהיה חברו לקבוצה אלחנדרו ואלוורדה, שאחרי עונה חלומית ירצה גם הוא להתברג בצמרת.



גם אלברטו קונטאדור יהיה שם וינסה לנצל את הניסיון הרב שלו כדי להוכיח שמקומו עדיין בצמרת הרוכבים של הטור דה פראנס למרות שהוא בן 35. הצרפתים יעודדו בדרכים את סגן האלוף משנה שעברה רומיין בארדה וגם את טיבו פינו שהרשים מאוד בג'ירו ד'איטליה. רוכבים נוספים שצפויים להיאבק בעשירייה הראשונה הם: אסטבן שאבז וסימון ייטס מאוריקה-סקוט, פאביו ארו ויעקב פוגלסנג מאסטנה, רפאל מייקה מבורה-הנסגרו, אלחנדרו ואלוורדה שהיתה לו עונה מצוינת (מוביסטאר) ודן מרטין (קוויקסטפ).

רגעים לא פחות מרתקים יספקו לנו הספרינטרים, ששניים מהם רוצים לעשות היסטוריה. פטר סאגאן הסלובקי זכה בחולצה הירוקה בחמש השנים האחרונות, ואם יעשה זאת גם השנה הוא ישווה את שיאו של אריק זאבל הגרמני עם 6 זכיות. 8 קטעים שטוחים יאפשרו גם למארק קאבנדיש הבריטי לנסות לעשות היסטוריה ולשבור את שיא הניצחונות בקטעים של אדי מרקס (34). ערב הטור דה פראנס יש לקאבנדיש 30 ניצחונות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חולהעלהטור הגיב:

    אחלה הכנה. עושה תאבון.
    מי יסקר השנה את הטור בשוונג?

    1. שוונג הגיב:

      את הטור יסקר השנה חגי אשלגי שמסקר לאורך השנה טורי אופניים נוספים. יהיה משובח!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38
Antonina Reznikov wins the women&#039s 226 Challenge Israman אנטונינה רזניקוב מנצחת בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
Antonina Reznikov wins the women's 226 Challenge Israman אנטונינה רזניקוב מנצחת בצ'אלנג' ישראמן
05:08
Dan Alterman wins the 226 Challenge Israman דן אלתרמן הוא אלוף צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
Dan Alterman wins the 226 Challenge Israman דן אלתרמן הוא אלוף צ'אלנג' ישראמן 2024
05:28