מחקר חדש: האם בעלי משקל עודף נוטים להזיע יותר בזמן פעילות גופנית?

האם הזעה קשורה לאחוזי שומן ומידת הכושר בו אתם נמצאים? מחקר חדש מעלה תיאוריה קצת שונה ומפתיעה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה זה לא בשבילי או איך לא לרוץ
ריצה זה לא בשבילי או איך לא לרוץ

מכירים את התופעה שאחרי אימון ביום חם אתם מסתכלים סביבכם ורואים את החברים לאימון מיוזעים, אבל משום מה ישנם כאלו שמזיעים יותר מאחרים וישנם כאלו שכמעט אינם מזיעים כלל. הטענה הרווחת היא שאלו שאינם מזיעים כמעט הם בכושר טוב יותר מאחרים או שיש להם אחוז שומן נמוך יותר שמבודד וגורם להתחממות ולכן הם לא מזיעים בניגוד לחבריהם. אז מהי בעצם הסיבה לכך שספורטאי אחד מזיע יותר מחברו? האם אלו באמת גורמי הכושר או אחוזי השומן?

אשה מזיעה אחרי אימון

הטענה הרווחת היא שאלו שאינם מזיעים כמעט הם בכושר טוב יותר מאחרים או שיש להם אחוז שומן נמוך יותר | צילום thinkstock

במפגש שנערך במכללה האמריקאית לרפואת ספורט, שני החוקרים מתיו קרמר והולי ג'י, הציגו כמה ממצאים שונים מהמקובל. הממצאים של השניים פורסמו במגזין הפיזיולוגיה Applied Physiology. הבעיה במחקרים הקודמים שבוצעו היתה ששומן גוף וכושר גופני, נוטים להתקשר עם גורמים אחרים. אנשים עם אחוזי שומן גבוהים, נוטים לשקול יותר, אז האם הבידוד שהשומן יוצר הוא שמשנה? או העובדה שהאנשים הללו גדולים יותר וצריכים לשאת יותר משקל? כעיקרון, אנשים עם *Vo2 max גבוה יחסית, הם בעלי מבנה גוף קטן, לכן אולי גודל הגוף ולא מידת הכושר היא שעושה את ההבדל במידת ההזעה?

על מנת לבדוק את העניין, אספו השניים 28 מתנדבים עם מבנה גוף שונה ועם כושר גופני מגוון והעבירו אותם סדרת בדיקות בהם רכבו על אופניים 60 דקות בדרגות קושי שונות ותוך כדי כך מדדו את כמות הזיעה ושינויי הטמפרטורה של גופם. השניים גילו שרוב השינוי בטמפרטורת הגוף הוסבר על ידי כמות החום המופקת בזמן הדיווש על האופניים ביחס למסת הגוף וזאת ללא אפקט בידודי של השומן. כלומר, האם שני אנשים ששוקלים אותו המשקל ומפדלים באותו הקצב אמורים להתחמם באותו הקצב למרות שאחד נמוך ושמן והשני גבוה ורזה. לאותה המסקנה, הגיעו החוקרים גם בנוגע לקצב ההזעה. אחוז השומן הסביר כאחוז אחד בלבד מהשינוי בקצב ההזעה. אין בכל זאת כדי לסתור את העובדה שאנשים בעלי משקל עודף נוטים להזיע יותר, זה אינו תוצר של תכונות השומן כמבודד, אלא בגלל עצם המסה שעליהם לסחוב.

מסתבר שמדד ה- VO2 MAX אינו יוצר שינוי משמעותי כשלעצמו, אלא אחראי רק לכ-4% מקצב ההזעה, יחד עם זאת, יש לזכור שאם שני אנשים עם VO2 MAX שונה יתאמנו לדוגמה ב-80% מה-VO2 MAX המקסימלי שלהם, מי שנמצא בכושר טוב יותר, יגלה ביצועים מהירים יותר ולכן ייצר יותר חום, לכן גם יזיע יותר בשל ייצור החום ולא בגלל איזו שהיא תכונה הקשורה למדד ה-VO2 MAX.

ממחקר זה עולה כי המדד עליו הסתמכו רבים בנוגע למידת הכושר או אחוזי השומן כאומדן לקצב ההזעה או ייצור חום גוף, מסתבר כפחות רלוונטי. לכן, כדי לדעת את שיעור ההזעה מוטב לשקול את עצמכם לפני ואחרי אימון, תוך חישוב של כמות הנוזלים והמזון שצרכתם באותו האימון.

* Vo2 max – כמות החמצן המרבית שהשריר מסוגל לנצל לכל ק"ג משקל גוף.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג