מה מותר ומה מיותר בספורט שלכם?

מה מותר ומה מיותר באימונים, מה ההבחנה בין הישגים לביצועים והיכן עובר הקו הדק בין ספורטאי תחרותי מקצועי לבין ספורטאי רציני אך חובב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ישראמן נגב

ידוע שלפני שמתחילים להתאמן בספורט חשוב מאוד לקבוע מהן המטרות שרוצים להשיג. בין המטרות האפשרויות כדאי לסמן הורדה במשקל, זכייה בתחרויות, חיטוב הגוף, אתגר אישי – כמו למשל לרוץ מרתון, קיום שגרת אימונים, שמירה על בריאות תקינה, פיתוח סבולת שרירית, יצירת כושר לב ריאה ועוד.

מים לים הארץ המובטחת

ניתן להתאמן ולהגיע לכל הישג גם עם הרבה הנאה וכיף | צילום: צלמי שוונג

התאמת המטרה לאמצעים

יחד עם זאת, קביעת המטרה היא הדבר החשוב ביותר לפני שמתחילים להתאמן. שכן, מי שמעוניין לפתח או לחטב את הגוף וישקיע את כל זמנו בספורט הסבולת במקום ללכת לדחוס משקולות בחדר כושר, הרי שלא התאים את המטרה שלו לאמצעים הקיימים ויבזבז זמן ואנרגיה מיותרת. ביצוע אימוני התנגדות ושמירה על תזונה עתירת חלבון ודלת פחמימות, נחשבות כיום כדרך היעילה והקצרה ביותר להגעה למטרה זו. שילוב אימונים על המסילה או ריצה בחוץ, תפגום בגידול מסת השריר ותרחיק את המתאמן מהגעה במהירות המיטבית ליעד. בדומה, גם האימונים לשמירה על בריאות טובה אינם בהכרח אותם האימונים לריצת אולטרה מרתון, כאשר לעתים, אצל רצים חובבים, ריצות למרחקים ארוכים מאוד משיגות בדיוק את התוצאה ההפוכה.

ברור גם שלא חייבת להיות רק מטרה אחת לאימונים, וניתן לשלב מספר מטרות כמו חיזוק סבולת לב ריאה, ירידה במשקל ופיתוח סבולת שרירית. אך צריך לזכור כי כאשר ישנה יותר ממטרה אחת, המטרה הראשית לא תגיע להשאה (מיקסום) שלה, ונוצר חילוף ביניהן. כלומר מטרה אחת תבוא במקצת על חשבון המטרה השנייה ולהיפך. אין זה אומר שזה לא טוב שיהיו מספר מטרות במקביל, אך המתאמן בהחלט צריך להפנים שריבוי מטרות אינו מביא אותו לחוד החנית בתחום מסוים. לכאורה מדובר בדיון תיאורטי, ובשלב זה חלק מהקוראים איבדו את סבלנותם ויצאו לרוץ, אבל כאן בדיוק השלב בו הנושא נהפך לפרקטי ומהותי לכל מתאמן ובספורט הסבולת במיוחד, והיא השאלה שרבים מתבלבלים בה: מה מותר ומה מיותר באימונים, מה ההבחנה בין הישגים לביצועים או מה ההבדל בין ספורטאי תחרותי מקצועי לבין ספורטאי רציני אך חובב. לכל השאלות הללו תשובה אחת: אם האדם, שואף להיות ספורטאי תחרותי מקצועי, הרי שהוא ימדד רק בכלי אחד והוא הביצועים שלו. לעומתו ספורטאי חובב ימדד בעיקר בהישגים שלו.

מה המחיר?

אך מה ההבדל בין ביצועים להישגים? הישגים יכולים להיות השלמת ריצת מרתון, השתתפות בטריאתלון, הקפת הכנרת באופניים, ריצה של 10 ק"מ. בביצועים כבר מדובר בדרך כלל במספרים. ריצת מרתון בפחות מ-3 שעות, זכייה במדליה בטריאתלון, הקפת הכנרת בפחות משעתיים או ריצה של 10 ק"מ ב-30 דקות. יש גם הישגים התחומים בזמן, אך הם אינם "הביצועים" של הספורטאי התחרותי המקצועני. הם יותר אתגר אישי, המביא סיפוק לבעליו, במחיר מסוים שעליו לשלם עבורו. אך מה המחיר?

טריאתלון תל אביב

קביעת המטרה היא הדבר החשוב ביותר לפני שמתחילים להתאמן | צילום: רן אפק

אם אתה ספורטאי מקצועני תחרותי הרי שיש לך מאמן אישי והכתבה הזו מיותרת עבורך. אך אם אתה ספורטאי חובב, רציני ככל שתהיה, כדאי שתבדוק האם אבחנה זאת בין הישגים לביצועים באמת קיימת בתכניות האימונים אצל קבוצת האימון שלך, או אצל המאמן המקצועי שלך. כיום, חלק גדול מהמתאמנים החובבים עושים אימונים מיותרים שמרחיקים אותם מהמטרות שלהם ולעתים גם מסוכנים לבריאותם. יש לזכור כי מרבית המאמנים בענף היו ספורטאים מקצועניים בעברם, אצל אחרים הידע הספורטיבי מבוסס על המחקרים והשיטות הקיימות בספורט, שהינם בדרך כלל מחקרים ושיטות המבוצעים על ספורטאים תחרותיים מקצועיים והמיועדים לספורטאים מקצועניים, כאלו שמטרתם היחידה היא להגיע לביצועים ולעלות על הפודיום כמעט בכל מחיר. ספורטאים מקצוענים אלו אם הם אינם יותר מהירים, טובים, חזקים ממתחריהם, הרי הם אינם רלוונטים ושווים כקליפת השום. לעומתם ספורטאי חובב לעולם אינו מיותר, תמיד הוא שווה וצריך להיות מלא בגאווה ושמחה, שכן הוא אינו נמדד בביצועים אלא, גם ולא רק, בהישגים שהגיע אליהם.

אז אם אמרו לספורטאי החובב דברים כמו שחייבים לרכוב בכביש ב-90 סל"ד, שאימוני אינטרוולים זאת הדרך המהירה והטובה ביותר להגיע לביצועים בריצה בשחייה או באופניים, שתנוחת הרכיבה הבלתי נוחה הזו היא הכי מהירה, שחייבים, אבל ממש חייבים להתרכז בנשימות ולא בנוף שבדרך, שצריך להתאמן בדופק של מעל 80% כדי להגיע לשיפור, ובקיצור כל מיני שיטות ודרכים שבהן בשבילו הסבל הוא הדרך להגיע ל"ביצועים", אז קודם כל זה נכון. אבל אני ממליץ להירגע, לנשום עמוק ולאט יותר, להיזכר היטב מהי מטרת האימון ומה הוא ההישג שרוצים להגיע אליו ולא מה הביצועים אמרו לך שצריך לעשות. והכי חשוב הוא לדעת שניתן לעשות הכל ולהגיע לכל הישג, גם עם הרבה הנאה וכיף, לאט יותר ומבלי לסבול, כי ספורט הסבולת זה לא רק סבל.

צילום עמוד הבית: ניר עמוס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג