מה יעזור לכם להתקרר בקיץ? וממה צריך להיזהר כדי לא לעלות במשקל?

הדיאטנית של המדינה, אולגה רז, מסבירה איך ניתן ליהנות מאבטיח, מפירות קיץ ואפילו מארטיקים - בלי לשלם את המחיר. כל הטיפים המועילים לקיץ הישראלי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
זיעה בקיץ
Tired and sweaty young woman after she finished jogging

רבים מתחילים דיאטות בקיץ וזו נחשבת לתקופה מתאימה להרזיה. אך למרות זאת ישנם רבים שדווקא בקיץ עולים במשקל. בעיקר אלה שאוהבים במיוחד את פירות הקיץ המתוקים, שייקים, גלידות וכדומה.

הסכנה הראשונה: קשה לעמוד בפיתוי של פירות הקיץ כי הם טעימים, מתוקים וקרירים
הם נחשבים כסמלים לבריאות, ואכן הם מכילים סיבים, ויטמינים, מינרלים ומרכיבים בריאותיים נוספים. יחד עם זאת, הם מכילים סוכר, ומשמינים אם מגזימים בהם. סוכר פירות – פרוקטוזה, אומנם לא מעלה בצורה דרמטית את רמת הסוכר בדם (לרוב הפירות מדד גליקמי נמוך יחסית) אך הוא גורם לעליה ברמת השומנים בדם (טריגליצרידים), להתפתחות כבד שומני ולהשמנה בעיקר בטנית המסוכנת מבחינה בריאותית.
מומלץ: לכל מי שדואג לבריאות ולשמירה על משקל מומלץ:
• לקנות פחות פירות
• לצמצם את המגוון בכל קנייה
• לא להניח קערת פירות צבעונית ומפתה במקום הכי בולט בבית
• בקיצור לא להגזים

הפרדוקס של האבטיח
כמות הקלוריות של האבטיח קטנה אמנם ביחס לפירות אחרים, אך יש לו מדד גליקמי גבוה – כלומר הוא מעלה את רמת הסוכר בדם באופן משמעותי. לפיכך עם כל הצער שבעניין מומלץ לצמצם את צריכתו. מעטים בלבד מסוגלים להסתפק בפרוסה אבטיח אחת, כך שלעתים עדיף פשוט את הקנייה עצמה ולרכוש חצי אבטיח על מנת למנוע את הפיתוי.

מיצי פירות טבעים
פרי ממוצע מכיל כ-2 כפיות סוכר, בהכנת כוס מיץ משתמשים בכ 3-4 פירות, תלוי בגודל כמובן. כלומר כוס מיץ פירות טבעיים תכיל כ 6-8 כפיות סוכר וזאת בלי תוספת סוכר נוספת. שתיית כוס מיץ פירות זו כמות סוכר שצורכים בלי להרגיש. לעומת זאת אכילה של 4 פירות בצלחת, שספק אם ניתן לאכול אותם בפעם אחת. במיץ הכמות נצרכת ממש בלי להרגיש כי שתייה אינה ממש משביעה. תחשבו על הכנת כוס קפה, האם יעלה על הדעת, לשים בו 6-8 כפיות סוכר? אבל לשתות מיץ שמכיל את הכמות הזאת – בקלות.

המלצתי: להיות מודע לכמויות הסוכר האלו ולהעדיף אכילת פרי שלם, כל עוד יש לכם שיניים כדי ללעוס אותו, תקבלו גם טעם, גם תחושת שובע, גם סיבים, שאינם נלווים לכוס מיץ וגם פחות סוכר.

"סמוזי" לא מה שחשבתם
הוא הפך לאחרונה למשקה טרנדי, בעל קונוטציה בריאותית, שאינה בהכרח נכונה. מדובר למעשה בסוג של שייק בו מערבלים פירות, ירקות וקוביות קרח כבסיס, אבל מוסיפים גם דבש, אגבה, סירופים שונים, שוקולד, חלב, יוגורט, ואפילו גבינת קוטג' וגלידה. כדי להעלות את דימויו הבריאותי, מוסיפים חלב סויה ותה ירוק. האם הוא באמת בריא? תלוי כמה פירות, סוכר ותוספות שונות יש בו.

המלצתי: לאכול פרות וירקות במלואם ליהנות משובע, סיבים תזונתיים ולהפחית בתוספות שיכולות להפוך כוס שתייה לשוות ערך לארוחה של ממש.

משקאות קפה: גרניטה, ברד, אייס קפה ודומיהם
מדובר במשקאות מפוצצים בסוכר ובקלוריות, מגיעים לכמות של אפילו 8-12 כפיות סוכר בכוס אחת. תזהרו. רוצים להתקרר עם הקפה?

המלצתי: תקנו קפה בלבד שתכולתו קפה, חלב וקרח, ללא סוכר, תוסיפו ממתיק לטעמכם.

גלידות וארטיקים
1. ארטיקים – מנה אישית
ארטיק "פשוט מכיל בממוצע כ-150 קלוריות. ארטיק "מועשר" בגודל ובמרכיבים (פצפוצי שוקולד, רסיסי עוגיות, אגוזים וכדומה) מגיעה ליותר מ-200 קלוריות. אין סיבה לא לאכול ארטיקים אבל יש סיבה לבחור את ה"פשוטים" והקטנים יותר. אלה מהווים מנה אישית סבירה, מספקת שממלאית את תפקידה – לקרר ולהמתיק את החיים. ארטיקים ענקיים כדאי לזנוח.
המלצתי: לקנות ארטיקים דיאט שניתן למצוא במגוון עשיר. אלה מכילים בממוצע 30-60 קלוריות ואינם מכילים כמעט סוכר. אני אישית אוהבת אותן מאוד, הם יכולים להוות פתרון למי שמקפיד על רמת הסוכר וכמות הקלוריות.

2. קרטיבים
בדרך כלל הם תערובת של מים, סוכר וצבעי מאכל, מכיל בממוצע כ-100 קלוריות "ריקות". אם כבר, אז להעדיף קרטיבים דיאט שערכם הקלורי נעה בין 12- 20, וטעמם סביר, וכן לקנות ארטיקים כמנה אישית.

3. גלידות באריזות משפחתיות
גלידות אלה הן סעיף נפרד משום שהן אכן מהוות סיכון לכל מי ששומר על המשקל. וזאת משום שלא מעטים האנשים, שמסוגלים לחסל את כל האריזה שתכולתה 400-500 גרם, כאילו היתה מנה אישית. רבים לא עומדים בפיתוי ומחסלים את כולה, כף אחרי כף עד שהגלידה נגמרת, החבילה נשארת ריקה ואנחנו מתמלאים בקלוריות מיותרות. זה נכון גם לגבי הגלידות מופחתות קלוריות, ויש כאלו, משום שעדיין צריך לשמור על הכמות הנאכלת.

בכלל חשוב לקרוא את הרכב הגלידה או ארטיק הרשום על האריזה ולבחור כאלה בהן המילים חלב, שמנת, אבקת חלב – נמצאים במקומות הראשונים, אז הגלידה יכולה להיחשב כמוצר חלב שיש לו יתרונות של מוצר חלב.

4. גלידות יוגורט
למרות השם ה"בריאותי" משהו, זאת גלידה לכל דבר ועניין, דלת שומן אך מכילה סוכר. ולא זה העיקר, אלא התוספות הנלוות לרוב לגלידת יוגורט – מקופלת, פצפוצי שוקולד, פירות יבשים, אגוזים וכדומה – שמהווים תוספת קלורית משמעותית.


ד"ר אולגה רז | מנהלת המחלקה למדעי התזונה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג