האם ספורטאי יכול להגיע לבד לפסגה?

החלק השלישי והאחרון בסדרת המאמרים של יובל חץ על הדרך הארוכה של רון דרמון אל המשחקים האולימפיים, הפעם אנחנו כבר יודעים שיש לזה סוף טוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת פרק 01לקריאת פרק 02 | לקריאת פרק 03 

האם ספורטאי יכול להגיע לבד לפסגה? כיצד פועל איגוד הספורט למינוף הצלחתו של הספורטאי? מדוע כדאי לשלב כוחות וכיצד לרתום את הרגולטור לטובת ההצלחה? האם הצלחה תלויה בתקציבים בלבד או בדרכי ניווטם? כשרונו ויכולותיו של כל ספורטאי צמרת הן הבסיס להצלחתו, אך כדי לממש את כל הפוטנציאל הטמון בספורטאי מקצוען דרושים מלווים מקצועיים במספר תחומים ומעגלים שיעזרו לנווט את דרכו להצלחה ויקלו את התנהלותו גם במינוף ההצלחות, וגם בגישור על משברים. כשמעגל תומך אינו משתף פעולה יש למצוא מעגל תומך אחר. לדוגמה, מבלי לנקוט עמדה כלשהי, הג'ודאית אליס שלזינגר מצאה עצמה בסכסוך מקצועי עם איגוד הג'ודו הישראלי ובחרה לייצג את האיגוד הבריטי בג'ודו. במבחן התוצאה יריבתה העיקרית מבית ירדן ג'רבי היא זו שחוזרת מריו עם מדלית ארד ואליס לא הגיעה לפודיום.

1258

היה ונותר "ספורטאי עילוי". רון דרמון | צילום: באדיבות רון דרמון

עוד כתבות בנושא 
רון דרמון סיים במקום ה-26 במשחקים האולימפיים 
רון דרמון: "אני שמח שייצגתי את הענף בכבוד" 
גוון יורגנסן אלופה אולימפית אחרי טריאתלון צמוד בריו 

במעגל הקרוב נמנה את המאמן המקצועי והמנהל האישי, המאמן המנטלי וצוותי הרפואה. במעגל התומך בישראל נמנה את הגופים הכלכליים והמקצועיים המשפיעים ובהם איגוד הטריאתלון הישראלי, הגופים הרגולטורים הספורטיביים והם הוועד האולימפי, היחידה לספורט הישגי ומשרד הספורט, נותני החסות והציוד המסחרי ולא פחות מכל אלו המשפחה שתומכת בכל שלב וכמעט בכל מחיר.

ניהול מרכזי – איגוד הטריאתלון הישראלי: איגוד הטריאתלון באמצעות נציגיו המקצועיים פועל ישירות מול היחידה לספורט הישגי שהינה הזרוע המקצועית של הוועד האולימפי הישראלי. הקשר המקצועי בין האיגוד לבין המעגל הקרוב לטריאתלט – המאמן, המנהל האישי, המאמן המנטלי, הצוות הרפואי וכמובן הטריאתלט עצמו הנו מחויב המציאות. קשר זה מאפשר שיח מתמשך ותאום רציף שהכרחי לשידוד מערכות על מנת לצלוח את הדרך לפסגה ולתת מענה וגיבוי, הן בשגרה והן במצבים קריטיים. המערכות הנוספות הינן איחוד הטריאתלון הבינלאומי (ITU), משרד הספורט, הוועד האולימפי, ונותני חסות.

איחוד הטריאתלון הבינלאומי (ITU): בשל הישגיו של רון דרמון באליפויות העולם לנוער (מקום חמישי ב-2010 ומקום רביעי ב-2011) הוא הוכנס לרשימה מצומצמת וייחודית של ITU הנקראת ITU Sport Development Team. הטריאתלטים/ות המעטים/ות שנכנסים לרשימה זו זוכים ל:
– הקצאת מקומות ברישום למספר תחרויות בוגרים של ITU
– אירוח על חשבון ITU בתקופת התחרות
– ליווי מקצועי של מאמן בזמן התחרות
– השתתפות במימון הוצאות הטיסה עד לתקרה מסוימת

81529.1

התכנית של ITU פעלה לטובתו. רון דרמון | צילום: באדיבות הוועד האולימפי הישראלי

אין ספק שבמקרה של רון, התכנית פעלה והצליחה לטובתו (וכן זו הצלחה של ITU בפרויקט). התאום מול ITU והקשר עבור הספורטאי מבוצע על ידי איגוד הטריאתלון הישראלי.

משרד הספורט – איגוד הטריאתלון הישראלי מקבל תמיכות ממשרד הספורט לפי קריטריונים אובייקטיביים לכלל ענפי הספורט. בנוסף, מפעיל משרד הספורט תכנית לתמיכה ייעודית בספורטאים הנמצאים במסלול ההישגי ומהווים פוטנציאל להשתתפות במשחקים האולימפיים. בשנים האחרונות הכספים שהתקבלו עבור תכנית זו עלו על תמיכות משרד הספורט שקיבל האיגוד לכלל פעולותיו. הסכם ההכנות האולימפיות מכסה חלק גדול מהוצאותיו של הטריאתלט אך רחוק מלכסות את כולן. רון דרמון, שלא עמד בקריטריון לתמיכה זו, קיבל אותה למרות זאת בשל ייצוגו על ידי איגוד הטריאתלון מול משרד הספורט בתמיכתה הרבה של היחידה לספורט הישגי.

תכנית "ענפים מועדפים"

בשלוש השנים האחרונות מופעל ומתוקצב על ידי הטוטו ומשרד הספורט פרויקט "ענפים מועדפים" בו זוכים 12 ענפים לקבל תמיכה של מאות אלפי שקלים מדי שנה לכל ענף. מדובר בעיקר בענפים בהם היה ייצוג ישראלי במשחקים האולימפיים ובענפי-על אך לא רק. למורת רוחי איגוד הטריאתלון לא זכה לקבל תמיכה זו עד היום, שביכולתה לאפשר קיומן של מסגרות הישגיות ופרויקטים ארוכי טווח לקידומם של ספורטאי צמרת ישראליים. איגוד האופניים בישראל נהנה מתמיכה גדולה זו, מה שאפשר שינוי ארגוני משמעותי באיגוד ובהערכותו, הפעלת מסגרות רבות ואירוח תחרויות שהביאו לשיפור ההישגים והשקעה רבה ברוכבות וברוכבים ולתוצאה של הופעתם של רוכבת ורוכב לראשונה מזה 50 שנה במשחקים האולימפיים בריו.

בשנים אלו פעל האיגוד לפי חוקי המשחק ו"הכניס את היד עמוק לכיס" כדי להרחיב את הפעילות ההישגית בקרב הנוער והבוגרים במימון האיגוד והספורטאים עם הבטחות שונות למימון מהממסד שברובן לא התקיימו. למרות זאת, ובסיוע תכנית הכנות אולימפיות ומלגות, הצליח רון דרמון להשיג קריטריון אולימפי. כולי תקווה שעקב הצלחתו זו והתפתחות הענף בארבע השנים האחרונות יזכה האיגוד להכרה כענף מועדף על ידי משרד הספורט ועל ידי כך קבלת התמיכות הראויות.

ספורטאי עילוי

משרד הספורט אמון על הקצאת והצבת החיילים הספורטאים בעת שרותם הצבאי. בשל הישגיו של רון באליפות העולם לנוער בטרם גיוסו, הוא הוגדר על ידי משרד הספורט כ"ספורטאי עילוי" מה שאפשר את דחיית גיוסו לצבא, ובכל שנה בהתאם להישגיו, חודש מעמדו כספורטאי עילוי והתאפשרה דחיית גיוסו. גם בשנות משבר, כשהוא לא עמד בהישגים הנדרשים, פעל איגוד הטריאתלון מול משרד הספורט שהשכיל לשמר את מעמדו הספורטיבי של רון ואפשר לו להקדיש את מיטב זמנו לאימוניו באוסטרליה ובספרד ולהתחרות בכל התחרויות שבתכנון.

בפגישתי עם גורמי פיקוד בכירים באכ"א הובהר כי הם רואים בייצוג המדינה בספורט העולמי חשיבות לא פחותה מאשר כל לוחם. לשמחתי היחידה לספורט הישגי ראתה ברון פוטנציאל גם בתקופות שפל בהן הישגיו פחתו, מתוך הבנה כי יוכל להצטיין בעתיד. שמירת המעמד של ספורטאי עילוי אפשרה את המשך אימוניו הקשים והתחרויות גם רחוק מגבולות הארץ והגעתו להצלחה.

הוועד האולימפי

הוועד האולימפי, הן באופן עצמאי והן בתאום היחידה לספורט הישגי, מאפשר קבלת מלגות לספורטאים שעומדים בקריטריון של הסגלים השונים. נסיגה בדרוג מפסיקה תמיכה זו לאחר מספר חודשים. אציין גם כאן, כי בארבע השנים האחרונות הגדיל הוועד לעשות ולתמוך ברון דרמון גם כשלא בהכרח עמד בקריטריון הנדרש ואף סייע מעבר לכך בעיתות משבר במלגות ייחודיות ובהלוואות.

נותני חסות

במשך מספר שנים ליוו את רון נותני חסות שסייעו לפעילותו הן כספורטאי צעיר וגם בעת קידומו לספורטאי מקצוען. חסויות ואנשים טובים תמיד היו נכונים לסייע, אך זה עדיין רחוק מלהגיש את כל הסיוע הדרוש. עלינו להכיר תודה ולהוקיר כל מי שנרתמו למאמץ לסייע לגדל ולפתח ספורטאי ולהביאם למיצוי יכולותיהם. אציין בעיקר את נייקי שתומכת ברון שנים רבות הן בציוד והן במלגה כספית (נדיר בימינו), את DAA שתמיד נכונו לתת פתרונות טכניים לרון גם בשגרה אך גם במצבי חירום של תקלות שבר ומצוקה טכנית.

חוקי המשחק וחיבור המערכות פועלים גם בטווח הזמן הקצר וגם בטווח הזמן הארוך. לעתים השקעה מקומית נותנת פרי מיידי ולעתים יש לפתח מערכות יחסים שיולידו תוצאות בעתיד גם אם מחירן הנוכחי גבוה. לקיחת סיכונים וניהול משברים הם חלק בלתי נפרד מהמשחק שלעתים מוביל להצלחה אך גם לכישלונות. בקמפיין של רון, כנציג האיגוד, ערכתי שיחות רבות, מפגשים ותאומים עם הטריאתלט, אביו ומאמנו כדי לתת את המענה הדרוש מבחינת משאבי האיגוד והסיוע הלוגיסטי שבשגרה, הן באמצעות מימון ההכנות האולימפיות והן מבחינת אשראי שהאיגוד יכול לספק לחלק מפעילות זו. הקשרים הטובים עם הוועד האולימפי והיחידה לספורט הישגי, עם משרד הספורט ועם ITU אפשרו מסגרת נוחה על פי רוב, גם אם לעתים התקיימו משברים, הובילו לשיתוף פעולה ובשורה התחתונה – רון דרמון הוא הטריאתלט הישראלי הראשון במשחקים האולימפיים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • Harry headbanger הגיב:

    Dear Mr. used to be chairman,
    if you are so talanted and successful, why are you, used to be ?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג