מה אתם יודעים על עיסוי ספורטיבי לרצים ועד כמה הוא יעזור לכם לחזור להתאמן מהר?

אין שום ספק שלעיסוי יש יתרונות רבים, והוא גם יכול לעשות את ההבדל בין מנוחה להמשך שגרת אימונים. השאלה היא האם חייבים אותו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עיסוי
עיסוי

את התסריט הזה כמעט כל ספורטאי חובבן שמתאמן באופן קבוע. בשלב מסוים מתחילים לצוץ כאבים מעצבנים. הדבר הראשון שעולה בראש הוא ללכת לאורטופד, אבל ברוב המקרים הדבר הראשון שימליץ האורטופד יהיה לנוח. זו כמובן לא התשובה שרוצה לשמוע מי שמתאמן למרתון או לחצי מרתון. ואז מתחילים לבדוק את האפשרויות האחרות, ואחרי תחקיר קטן עולה שאחת מהן היא ללכת למעסה או לפיזיותרפיסט. מה הם יכולים לעשות שהרופאים בקופת החולים לא?

אם ספורטאים מקצוענים עושים את זה על בסיס קבוע, למה לא בעצם? | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 

"הישראלים בדרך כלל מגיעים לעיסוי אחרי שצצה בעיה" 
איך מקלים על כאבים ותומכים בשרירים ובמפרקים
5 מיתוסים על מניעת פציעות 

נתחיל מזה שעיסוי הוא חלק בלתי נפרד משגרת האימונים של כל ספורטאי מקצוען. ספורטאים כאלה ששגרת האימונים שלהם קשה מאוד, חייבים גורם חיצוני שיעזור להם לשחרר את השרירים ולהאיץ את ההתאוששות שלהם על בסיס קבוע – וזה רק כדי להשתדל למנוע פציעות. גם כשהפציעות מופיעות, יש במקרה הזה תפקיד חשוב למעסים שבדרך כלל עובדים בתאום עם צוות רפואי כדי להביא להחלמה או אפילו להכשרה זמנית של הספורטאי כדי שלא יחמיץ את תחרות המטרה שלו.

אצל ספורטאים חובבנים הגישה היא שונה. בניגוד למקצוענים, הם לא חייבים "להסתער" על תחרות מטרה בכל הכוח, ואם הגוף שלהם מאותת להם שהם צריכים לנוח – קרוב לוודאי שזה מה שהם צריכים לעשות. אחרי הכל, שגרת החיים שלהם שונה משל המקצוענים שחייבים לנוח כמה שיותר. החובבנים משלבים את העיסוק בספורט בתוך קריירה, שבמקרים רבים גוזלת המון שעות ואנרגיה.

עם זאת, בימינו ספורטאים חובבנים רבים מנסים להיות כמה שיותר מקצועיים ובמקרים של כאבים ופציעות הם מוותרים מראש על הרופאים בשירות הציבורי ופונים למגזר הפרטי של רפואת הספורט, שם מחכים להם אנשי מקצוע מכל הסוגים וביניהם המעסים. זה עולה לא מעט, אבל מי שיכול להרשות לעצמו את התענוג מגלה שבמקרים רבים טיפולים מהסוג הזה יכולים לעשות פלאים.

היתרונות של עיסוי ספורטאים 

לכאבי שרירים יש המון סיבות כמו מתיחה, התכווצויות, ודלקות שונות. כשהרגליים כואבות לא מומלץ לרוץ, ועם זה אף אחד לא יתווכח. גם אם מדובר בהתכווצות, העובדה שאנחנו מתאמנים עם כאב עלולה להוביל בסופו של דבר לפציעה כי אנחנו מאבדים את התנועה הטבעית שלנו.

נכנסים ולוחצים עד שמפזרים ופותחים את הסתימות | צילום: thinkstock

כאן נכנס התפקיד של העיסוי. הוא בא להפחית את נפח השריר התפוס ולשחרר את הכיווץ. הוא גם מכביר את זרימת הדם ובכך מנקז את הפסולת בגוף מהרקמות לדם ולמערכת ההפרשה. עיסוי טוב מזרז למעשה כל תהליך של החלמה וכך הוא מאפשר לספורטאי לחזור להתאמן יותר מהר. זה חשוב במיוחד בתקופות עמוסות כמו למשל בחלק הקשה של תכנית אימונים למרתון.

"לדעתי כל ספורטאי, מקצוען או חובבן, חייב לעשות סוג מסוים של עיסוי" אומר אלכסיי יוחננוב, מעסה שעובד גם עם כמה מספורטאי הצמרת האולימפיים בארץ. "אנשים סובלים מכאבים מסוגים שונים. יש כאלה שחלשים יותר בגב, אז הם צריכים טיפול בגב, ויש כאלה שסובלים מהתכווצויות ברגליים. בעזרת מישוש הגוף אני יכול לזהות כמה להיכנס, איפה צריך לפרק. הרבה פעמים מצטברת ברקמות חומצת חלב וצריך לשחרר אותה כדי לאפשר לגוף לבנות מחדש את השריר".

מעסי ספורטאים מבצעים בדרך כלל עיסוי רקמות עמוק שהמטרה שלו היא כאמור פיזור פסולת שהצטברה ברקמות על ידי הזרמת הדם ופתיחת חסימות. כמובן שזה לא העיסוי הנעים שיציעו לכם בכל ספא ממוצע, אבל מעסי ספורט מקצועיים לא מחפשים איך לפנק את המטופלים שלהם. כל מה שמעניין אותם הוא להחזיר אותם למצב שבו הם יוכלו להתאמן ללא חשש. במקרים מסוימים חלקם משתמשים בטכניקות אחרות כמו כוסות רוח או דיקור כשמטרת הטיפול היא בסופו של דבר דומה והיא לשחרר את החסימות שנוצרו כתוצאה מהעומס על הגוף.

חשוב להבין שלעיסוי כזה צריך להסתגל, והמועד הכי לא מתאים לקבל עיסוי בפעם הראשונה הוא יום או יומיים לפני תחרות, משום שהאפקט על הגוף יכול להיות משמעותי. מי שמעוניין לקבל עיסוי לפני תחרות צריך לעשות את זה מספר ימים לפני, ולא בפעם הראשונה.

חייבים להשקיע כל כך הרבה? 

"עד שלא תנסה, לעולם לא תדע", אומר בביטחון רב אלכסיי יחוננוב ולמען האמת נשמע די משכנע. מה שטוב לספורטאים הטובים ביותר, לא יכול להיות רע לכל השאר. העניין הוא שאם תשאלו מעסי ספורטאים מה הטיפול המונע הכי יעיל, הם בדרך כלל יגידו לכם שמתאמנים זקוקים לעיסוי לפחות אחת לשבועיים. התעריפים משתנים ממטפל למטפל, אבל איך שלא מסתכלים על זה – מדובר הוצאה יקרה מאוד עבור תחזוקת הגוף, ולא כל אחד יכול להרשות את זה לעצמו.

אופציה נוספת. עיסוי בגליל קשיח | צילום: pixabay

כאן צריך לזכור שאולי עיסוי פיזי על ידי מקצוען נשמע כמו הפתרון האידיאלי, אבל יש גם דרכים נוספות לנסות ולגרום לשרירים להתאושש. אחת מהן היא שימוש בגליל קשיח, מארוך או אפילו כדור. הרעיון הוא לעסות את האזור הבעייתי כשמתגלגלים עם משקל הגוף על הגליל. כמובן שזה פחות מקצועי, אבל מתאמנים רבים מעידים שזה העיסוי שהם יכולים להרשות לעצמם ושזה עוזר. קיימת גם גישה שאומרת שאמבטיית קרח אחרי אימון יכולה לעזור לכאבי שרירים, ושהקור תחילה מכווץ את השרירים אבל לאחר מכן מרפה אותם ולמעשה משיג את האפקט של "פתיחת החסימה". במקרה הזה חשוב לציין שבמאמרים רבים בנושא פורסם שאין לכך הוכחה מדעית, אבל מדובר בפעולה נפוצה אצל לא מעט מתאמנים וגם בקבוצות כדורגל.

בנוסף, גם תרגולים כמו פילאטיס או יוגה יכולים להיות חיוניים מאוד לספורטאי סבולת, שחייבים להבין שהדבר הכי לא נכון לעשות הוא להשקיע את כל הזמן שלהם רק בספורט הסבולת. מי שלא דואג לעיסוי, יכול לפחות לדאוג לחיזוק והארכה של השרירים, שקשה להם מאוד לחזור לקדמותם ברגע שמבצעים רק פעילות אירובית. גם במקרה הזה, פעילויות מהסוג הזה גורמות בסופו של דבר לרפיון מסוים של השרירים וזה בהחלט משהו שיכול למנוע פציעות.

לסיכום, ספורטאי סבולת כמו רצים, רוכבים וטריאתלטים חייבים להבין שלצד האימונים שלהם – הם חייבים לדאוג לשרירים שבתקופת העומס נפגעים והסכנה לפציעה רק הולכת וגוברת. עיסוי על בסיס קבוע הוא פתרון מצוין, אבל קיימות עד הרבה אופציות שניתן לבחון – הכל בהתאם לזמן הפנוי ולמשאבים.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דליה אלימלך הגיב:

    אפשר לקבל המלצה על מעסים טובים?

    1. ירון שני הגיב:

      ג'ף טריגר ללא ספק הכי טוב בארץ.
      מקצוען אמיתי, מטפל בספורטאים מתחומים שונים.
      מחירים בהחלט הוגנים
      053-2250182

    2. טל הגיב:

      תבדקי את http://www.masu.co.il יש להם מטפלים בכל הארץ והם ממש עושים עבודת נמלים בלוודא את ההסמכה והרמה המקצועית של המטפלים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג