מהי דלקת פרקים ניוונית ומדוע היא פוגעת בספורטאי עילית?

אין ספק שספורטאי עילית מביאים את הגוף לרמת שחיקה מאוד גבוהה לאורך הקריירה שלהם, כעת הדבר הוכח גם על ידי מחקר אשר מצביע על האפשרות שלהם לחלות בדלקת פרקים ניוונית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ספורטאי עילית ודלקת פרקים ניוונית אינם זרים זה לזה. למעשה ספורטאי עילית על כל המשתמע מבחינת העומסים הגבוהים והמתמשכים על המפרקים שלהם, נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בדלקת פרקים ניוונית. סיכון זה עולה ככל שהספורט שלהם הוא אגרסיבי ומתמקד באופן חוזרני במספר מצומצם של מפרקים כמו למשל מפרקי הגפה התחתונה בכדורגל, מפרקי הגפיים בכדורסל באומנויות לחימה, רוגבי ועוד.

עיסוק בספורט מקצועני כרוך בסיכון להיפצע | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא פציעות
מדוע אתם נפצעים: 5 פציעות נפוצות בעולם הריצה
נכון או לא נכון? מיתוסים מעולם הריצה
5 מיתוסים על מניעת פציעות

בארצות הברית נפצעים כל שנה מפעילות גופנית קרוב לתשעה מיליון נשים וגברים. ברוב המקרים (61.3%) הנפצעים הם זכרים, כאשר מעל מחציתם בגילאים שבין 5 ל-24. רק מחצית מפציעות הספורט טופלו על ידי גורם מקצועי, כאשר המחצית השנייה מסתפקת לרוב במנוחה, תמיכה מקומית ושאר אמצעים הננקטים בטיפול עצמי. עיסוק בספורט כרוך בסיכון להיפצע. פציעות עלולות להיגרם גם מעיסוק בענפי ספורט מעודנים או עם דימוי מעודן כמו פלדנקרייז או אפילו הליכה על חוף הים. אך אין ספק שרקדנים מקצועיים מתרגלי יוגה מסורים וספורטאים בענפי ספורט קשוחים כמו אומנויות לחימה, כדורגל וכדורסל מצויים בסיכון גבוה יותר להיפצע. המשמעות של פציעות היא על ציר הזמן סיכון מוגבר להתפתחות דלקת פרקים ניוונית.

מהי דלקת פרקים ניוונית?

דלקת פרקים ניוונית או כפי שהיא קרויה בלעז אוסטאוארטריטיס (Osteoarthritis) היא מחלת הפרקים השכיחה ביותר לאדם. למעשה חולי זה משקף תהליך טבעי של בלאי המושפע בין היתר מאינטנסיביות השימוש במפרק, מהגיל של החולה, מהאופן שבו המפרק בנוי ומתפקד ועוד. דלקת פרקים ניוונית עלולה לפגוע בכל אדם שחוצה את גיל 40. רוב בני האדם לאחר גיל זה, יראו סימנים של המחלה. עם זאת עיקר הסובלים מהסימנים ותסמינים של המחלה הם מבוגרים לאחר גיל 65.

דלקת פרקים ניוונית פוגעת לרוב במפרקים נושאי המשקל של הגוף כולל ברכיים, ירכיים, ומפרקי עמוד השדרה. מפרקי עמוד השדרה הנתונים לעומסים הגדולים ביותר ועל כן חשופים לבלאי מואץ הם מפרקי עמוד השדרה המותני. דלקת פרקים ניוונית פוגעת בין היתר בסחוסים המכסים את קצוות העצמות במפרקים. סחוסים אלו שבמצב תקין מאפשרים תנועה חלקה, מתפרקים לאיטם, פוגעים בתנועה של המפרק וגורמים למגוון רחב של סימנים ותסמינים כולל כאבים ומגבלות תנועה. במצב מתקדם של המחלה הסחוס מתפרק לחלוטין והעצמות נותרות חשופות. בשלב הזה התנועה במפרק הופכת להיות רועשת וכואבת במיוחד. דלקת פרקים ניוונית פוגעת ברקמות נוספות במפרק כולל בעצמות המפרק. פגיעות אלה גורמות לשינוי באופן עבודת המפרק וכתוצאה מכך לנזקים נוספים וכמובן כאבים נוספים.

הדלקת פרקים פוגעת לרוב במפרקים נושאי המשקל | צילום: thinkstock

המחקר שמאחורי דלקת פרקים ניוונית בקרב ספורטאי עלית

המחקר המסוקר כאן בדק האם ספורטאי עבר ששיחקו והתחרו בספורט בעצימות גבוהה עם או בלי מגע אגרסיבי, אכן נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחות דלקת פרקים ניוונית. עוד בדק המחקר האם הסיכון הגבוה להתפתחות דלקת פרקים ניוונית, מעלה גם את הסבירות שהספורטאי יזדקק גם להחלפת מפרק. החוקרים בדקו גם האם החולי הניווני במפרקים של ספורטאים אלו קשור לפציעות ולנזקים שהצטברו במהלך הקרירה.

אופן המחקר היה על ידי כך שהחוקרים בדקו 700 ספורטאי עילית לשעבר בגילאים 50 עד 93 והשוו את מצבם בריאותם ומצבם הרפואי למצבם של 1,400 אנשים בגילים דומים שלא התאמנו או התאמנו מעט. ממצאי המחקר היו שהחוקרים מצאו שספורטאי עילית לשעבר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מדלקת פרקים ניוונית ולעבור עקב כך החלפת מפרק. כך למשל נמצא שהסיכון להתפתחות דלקת פרקים ניוונית במפרק הירך בקרב ספורטאים אלו, היה כפול בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסיכון של ספורטאים אלו לעבור עקב כך פרוצדורה של החלפת מפרק ירך היה גבוה פי 2.5 בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסיכון של ספורטאים אלו להתפתחות דלקת פרקים ניוונית בברכיים ו/או לעבור פרוצדורה של החלפת מפרק הברך בגלל דלקת פרקים ניוונית היה גבוה פי 1.6 בהשוואה לקבוצת הביקורת. עוד מצאו החוקרים שהסיכון לחלות בדלקת פרקים ניוונית בברכיים של ספורטאי עילית לשעבר שעסקו בספורט שכרוך במגע, היה קשור לפציעות שקרו במהלך הקריר ונזקים שהצטברו.

מסקנות החוקרים היו שספורטאי עילית לשעבר, נמצאים בקבוצת סיכון לסבול מדלקת פרקים ניוונית בעיקר במפרקים נושאי המשקל בגופם כולל ברכיים וירכיים. ספורטאים אלו נמצאים בקבוצת סיכון לעבור יותר הליכים רפואיים של החלפת מפרקים בהשוואה לאנשים שהתאמנו מעט או לא התאמנו כלל. המפרקים של ספורטאי עילית לשעבר שהספורט שלהם כלל מגע אגרסיבי כמו כדורגל ורוגבי "אוגרים" נזקים במפרקים שלהם במהלך הקריירה והנזקים הללו הם שגורמים בסופו של דבר להתפתחות דלקת פרקים ניווני על כל המשתמע מכך.

לסיכום, יש להניח שלא ניתן למנוע לחלוטין את הפציעות הנגרמות במהלך קריירה ארוכה של ספורט מקצועי או ריקוד מקצועי. ספורט מקצועי עם העומסים האדירים על המפרקים בגוף המאפיינים אותו, הוא בעל פוטנציאל הרס שיש לקחת בחשבון. מודעות לפוטנציאל הזה לאורך כל הקריירה, עשויה לגרום לספורטאים ולרקדנים הללו להקפיד על כללי עבודה נכונים ובכך לצמצם את מספר הפגיעות והנזקים המצטברים במפרקים. המשמעות של צמצום הנזק המצטבר בפרקים היא גם צמצום הסיכון להתפתחות דלקת פרקים ניוונית ושמירה על יכולת תנועה גם כאשר ספורטאים אלו מתבגרים.

מקור המחקר: American Journal of Sports Medicine, December 8, 2011


ד"ר יצחק בכר | כירופרקטיקה, פציעות ספורט ושיקום



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג