מהי בדיקת ארגומטריה לספורטאים?

מהי בדיקת לב במאמץ ומה התוצאות שלה אומרות על הלב שלכם? ד"ר יוני ירום מסביר בראיון על תהליך הבדיקה ומדוע התוצאות שלה יכולות למנוע מקרים של דום לב אצל ספורטאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בדיקת לב במאמץ, ארגומטריה צילום: ארן הרשלג

עוד כתבות בסדרה: מהי בדיקת סף חומצת חלב? | כיצד בדיקת צח"מ קובעת מה פוטנציאל הסבולת שלכם? | כיצד ספורטאים יכולים להפחית את הסיכון לפציעה? | מהי בדיקת ארגומטריה לספורטאים?


מקרי דום לב או אירועי לב בתחרויות, מעלים אל המודעות הכללית את נושא הבדיקות הספורטיביות שעל ספורטאים מתחילים לעשות כמו גם ספורטאים ותיקים או מקצועיים. מבחינת אירועי הלב "כולם שווים", זה יכול לקרות לכל אחד ואולי אין דרך של מאה אחוז למנוע אותם, אבל יש דרך לזהות חשד לבעיה לבבית או מום מולד בזמן בדיקה. אחד המושגים הראשונים שרצים, טריאתלטים, שחיינים או רוכבים שומעים עליו בתחילת דרכם הספורטיבית היא "בדיקת לב במאמץ" או בשמה המוכר אף יותר בדיקת "ארגומטריה". העלייה בכמות הספורטאים החובבים בענפים אלו, הביאה לידי כך שהבדיקות הפכו להיות לא רק נחלתם של הספורטאים המקצועיים, אלא גם של קבוצות הגיל השונות והרבות.

בדיקה חשובה מאוד לכל מי שרוצה להתחיל להתאמן | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא
אילו בדיקות ספורט אתם צריכים לעשות?
קניתי שעון דופק חדש, מה עושים איתו?
מה יש בדור החדש של המשקאות האיזוטוניים?

למעשה בדיקת הארגומטריה נועדה לספורטאים וספורטאיות פעילים שהרעיון העומד מאחוריה הוא לראות את ההשפעה הישירה של המאמץ על הלב בצורה מבוקרת והדרגתית. אופן הבדיקה נערך כך שבעת הבדיקה המטופל רץ על מסילה כשהוא מחובר לחיישנים המתעדים את פעילות הלב במאמץ כולל את לחץ הדם. דרגת הקושי עולה לאט לאט ככל שהספורטאי מסוגל לעמוד בה, עד אשר הוא מגיע כמעט לקצה גבול היכולת שלו. כדי להכיר את הנושא לעומק פנינו לד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של מדיקס, על מנת להבין מהי אותה בדיקה ארגומטרית, למי היא מיועדת ומה תוצאות שלה אומרות עלינו.

מיועדת לגלות הפרעות בתפקוד הלב

חשוב להבין כי בדיקת הארגומטריה חשובה מאוד לכל מי שרוצה להתחיל להתאמן ומיועדות לכל אדם פעיל שרוצה לבצע פעילות גופנית באופן רציני. היא מומלצת לכל מי שעבר את גיל 35 וחשובה לביצוע מדי שנה לכל מי שחגג כבר 40. בנוסף, בדיקה שכזו חשובה לספורטאים פעילים שרוצים תוספת מידע לגבי מצבם והפוטנציאל האפשרי לפעילות שלהם. ד"ר ירום מסביר כי בדיקות ספורט הן בדיקות פיזיולוגיות שבודקות את תפקוד הגוף במאמץ ומערבות ציוד מתקדם וידע ספציפי. מי שיקפיד לעשות את הבדיקות על בסיס שנתי קבוע, יוכל לראות את ההבדלים בין השנים והרופא יוכל לראות במידה ויש משהו חריג בבדיקה, מה ההיסטוריה של המטופל ולהשוות.

כיצד בדיקה ארגומטרית יכולה למנוע מקרים של דום לב?
ד"ר ירום: "מדובר בבדיקה עם מהימנות לגלות כ-85% מהבעיות הקיימות ובתור סקירה ראשונית בסיסית היא בדיקה שמעמידה את הבן אדם במידה מסוימת של ביטחון שאני יכול לעמוד מאחוריה. אם הבדיקה היתה מראה משהו לא תקין, אז סביר להניח שהזיהוי היה מביא לטיפול על מנת שהוא לא יגיע לדום לב. אם בדיקת הארגומטריה מראה שיש לו שינויים בגלים של הא.ק.ג או הפרעות בקצב, אז הוא היה מופנה ישר לבדיקה נוספת של מיפוי לב במאמץ, אקו לב במאמץ, או צנתור וירטואלי על מנת לראות אם יש לו עורקים חסומים בלב".

יכולה למנוע מקרים של דום לב בקרב ספורטאים | צילום: pixabay

מה התהליך שהספורטאי עובר בבדיקה שכזו?
"בדיקת הארגומטריה שאנחנו עושים מביאה את האדם לדופק המרבי האמיתי בהסתמך על ההרגשה והיכולת לבצע את המאמץ. הבדיקה נעשית תוך מעקב צמוד של א.ק.ג. ולחץ דם ומיועדת לגלות הפרעות בתפקוד הלב. כל אלו נועדו לאפשר אימון בטוח כאשר הכול תקין. הבדיקה מגלה בנוסף את הדופק המקסימלי ומאפשרת השוואה לבדיקות קודמות. ביצוע הבדיקה נעשה על ידי הגדרת המהירות והשיפוע על המסילה מדי דקה, עד אשר הנבדק אינו יכול להמשיך עוד".

ד"ר ירום מדבר על כך שהמטרה שלו היא למנוע התפתחות של מחלה ולכן המעקב השנתי הוא חשוב. "יש כמה כללים שכל ספורטאי צריך לעמוד בהם. רצוי לעשות בדיקה ראשונית לפני הפעילות על מנת לראות שאין משהו סמוי. ספורטאים רבים מתחילים בפעילות גופנית לאחר ששנים לא היו פעילים ולכן בדיקה ראשונית שכזו הינה חשובה. סיבה נוספת לבדיקת לב במאמץ היא כאשר הספורטאי מרגיש שקשה לו בזמן הפעילות, הוא נושם ומתנשף בכבדות, יש לו הזעת יתר או לחץ בחזה. סימנים אלו צריכים להדליק לו אור אדום לבוא להיבדק. כלל שלישי וחשוב הוא מעקב שנתי על מנת לראות שינויים גם אין הספורטאי מרגיש בעיה כלשהי".

"הבדיקה הארגומטרית היא סקירה בעלת יעילות טובה המאפשרת להעריך את תפקודי הלב, מערכות הנשימה ואת יכולת ה"עבודה" של הנבדק", טוען ד"ר ירום, "בדיקה אותה יעשה הנבדק מדי שנה היא בעלת יכולת לזהות מצבים  קרדיו-ווסקולריים מעוררי חשד והאם הנבדק נמצא בסיכון. כבדיקה סדרתית היא יכולה להיות יעילה ושינויים במצב הלב אצל ספורטאים חובבים או מקצועיים יחשפו. אני רוצה למנוע התפתחות של מחלה ואני מחפש את השינוי משנה לשנה".

בשיתוף מדיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יהודה הגיב:

    לא מבין למה בדיקה שאתם מפרסמים פה עולה 290 שח בזמן שבקופת חולים או במקום שעושה בדיקוות במימון קופח מחיר הינו סימלי עד 35-50 שח
    ממש לא מבין את זה

    מה שכן הבדיקה חשובה מאוד ואוסיף גם אקו לב חשוב לעשות
    תסבירו בבקשה

    1. מדיקס הגיב:

      יהודה שלום. הבדיקה במדיקס, אורכת כ- 45 דקות וכוללת מרכיבים שאין בבדיקות ברוב המכונים המקבילים (מבחן נשימתי, בדיקת מדדים, בדיקה גופנית על ידי רופא ספורט וכמובן פענוח מפורט ושיחת הסבר וייעוץ עם רופא ספורט, כך שאין להשוות לבדיקות מקבילות גם בהרכב הבדיקה וגם בתמחור שלה. נשמח לראותך במדיקס ותודה

  • אורי הגיב:

    נכון שהבדיקה יקרה אבל בקופת חולים זו לא אותה בדיקה

    1. מדיקס הגיב:

      אורי שלום. אין בדיקת ארגומטריה בקופות החולים, לפחות לא כזו הנדרשת לספורטאים לפני עונת תחרויות או צ'ק אפ שנתי לתקופת אימונים ובכלל. ספורטאי המבקש לעבור בדיקה שכזו ואף לקבל בגינה אישור לפעילות (של תחנת ספורט מורשית של משרד הבריאות), עליו לגשת לאחד מהמכונים המורשים (מדיקס היא אחת מהן). תודה

  • אחד שעוסק בתחום הגיב:

    אין שום צורך לשלם סכומים כאלו לבדיקת מאמץ. אפשר לשלם 30 ש"ח בקופ"ח ולבצע במכון קרדיולוגי. "בדיקת מדדים, בדיקה גופנית על ידי רופא ספורט וכמובן פענוח מפורט ושיחת הסבר וייעוץ עם רופא ספורט" – מדדים (ל.ד ודופק) נמדדים בכל מקרה בזמן בדיקת המאמץ. בדיקה גופנית – תעשה לא פחות טוב על ידי רופא המשפחה שלכם. והיכולת לזהות מבחן מאמץ פתולוגי נמוכה יותר במרפאות ספורט מאשר במכונים קרדיולוגים ובתי החולים, מהסיבה הפשוטה שבקרדיולוגיה/בית חולים – רואים הרבה בדיקות לא תקינות מידי שבוע, ויש מיומנות לזהותם, מה שלא קורה במכון ספורט שמבצע לרוב בדיקות תקינות לצעירים. הכתבה היא בעיקרה פרסומית – והפרטים לא מדוייקים – אין צורך לספורטאים בריאים וללא סימפטומים לבצע מבחן מאמץ כל שנה, היכולת של מבחן מאמץ לזהות בעיה משמעותית באוכלוסיה בסיכון נמוך היא מוגבלת למדי (ותלויה ב pretest probability), ועוד יותר מכך בספורטאים. היצרויות בינוניות, לא חסימתיות בעורקי הלב, לרוב לא יגרמו לשינויי אק"ג במאמץ. ומבחן מאמץ תקין לא ישלול את האפשרות להתקף לב סביב פעילות אינטנסיבית, מהסיבה הפשוטה שרוב התקפי הלב באנשים צעירים / גילאי ביניים, נגרמם כתוצאה מקריש המתלבש על היצרות קלה-בינונית שעוברת ארוזיה/קרע. זו גם הסיבה שבגללה מבחן מאמץ יכול להיות תקין ולמחרת אפשר לקבל התקף לב, ולכן אין צורך באנשים ללא תלונות במאמץ לבצע מבחן מאמץ. ברבות ממדינות העולם אין הנחיה לבצע מבחן מאמץ באופן שגרתי ורפטטיבי בספורטאים (בארץ זה בחוק הספורט למי שמאוגד בקבוצות ספורט תחרותיות בלבד).
    מקווה שהדברים ברורים יותר כעת !

    1. מור הגיב:

      תותח!!

  • מנחם המנחם הגיב:

    צלם הבית ביצע כל שנה בדיקה… וזה לא עזר לו

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג