מדריך לכוונון אופני הכביש

כוונון האופניים תמיד היה אחד מהדברים שנראו מובנים מאליו לכול רוכב כביש שמכבד את עצמו אך לא כל אחד יודע כיצד לבדוק את עצמו לאחר הכוונון. אילן גולדמן מביא מספר טיפים שיעזרו לכם לכוון את האופניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כוונון האופניים תמיד היה אחד מהדברים שנראו מובנים מאליו לכול רוכב כביש שמכבד את עצמו אך לא כל אחד יודע כיצד לבדוק את עצמו לאחר הכוונון. אילן גולדמן מביא מספר טיפים שיעזרו לכם לכוון את האופניים

מאת:אילן גולדמן



יישור ומרכוז הכסא
נתחיל בכך שנניח את האופניים על משטח ישר ונבדוק שהחלק הקדמי והאחורי של הכסא נמצאים באותו גובה. דרך טובה לעשות זאת היא לקחת פלס ולהניח אותו על המושב. אם אין ברשותכם פלס תמיד אפשר להשתמש במקל או סרגל ארוך. הניחו אותו על המושב והביטו מקצהו בכדי לבדוק שהוא מאוזן. בזמן הכיוון וודאו שהכסא ממורכז על המסילות שלו מעל המוט כסא.


מרכוז הכסא



מושב מאוזן תומך במלוא משקל הגוף, מאפשר יעילות דיווש אופטימאלית ומאפשר תזוזה על הכסא כשזו נחוצה. נפוץ לחשוב שהטיית הכסא מטה מורידה לחץ מאזורים רגישים אך זה בעצם גורם ללחץ נוסף על הזרועות, ידיים וברכיים, דבר היכול להוביל לפציעה. ניתן להטות מעט את המושב אם אתם חווים אי נוחות על כסא מאוזן. אך רצוי שההטיה לא תחרוג מטווח של 3 מעלות למעלה או למטה. נשים בדרך כלל מטות את המושב למטה וגברים כלפי מעלה.

כוונון גובה הכסא
הכוונון הפשוט ביותר נעשה על טריינר או באמצעות הישענות על משקוף במסדרון צר. הכוונון מצריך שותף שיסייע. ליבשו את מכנסי הרכיבה ונעלו את נעלי הרכיבה. חבר את האופניים לטריינר או כנסו למסדרון. אם בחרתם במסדרון, עלו על האופניים והשענו על משקוף לתמיכה. בקשו מהעוזר שיעמוד מאחוריכם.



לכוונון, הניחו את העקב על הדוושה ופדלו לאחור. עיצרו שאחת מהרגליים נמצאת בשעה שש. הגובה הנכון ימצא כאשר הרגל תהיה ישרה כשהיא נמצאת למטה בסימן השעה שש. בקשו מהעוזר שישים לב אם המותניים שלכם קופצות בעת הדיווש לאחור, אם כן, זה אומר שהמושב גבוה מידי. כעת כשתדוושו באופן רגיל יהיה לך את הכיפוף המושלם והנחוץ בברך. כוונון זה הוא התחלתי. אם לאחריו אתם מרגישים גבוה או נמוך, כוונו בעדינות את הכסא בכדי להגיע לדיוק מרבי. כשתמצאו את הגובה המדויק, סמנו אותו במרקר או מדבקה על המוט כסא כדי שלא תצטרכו לכוונן שוב. עוד דרך טובה לדעת את הגובה היא לשנן את המרחק בין החלק העליון של הכסא לבורג של הקרנק.

כוונון הכסא לפנים ולאחור

כוונון זה דורש אדם שיסייע. הניחו את האופניים על משטח
מאוזן צמוד לקיר או עימודו כך שתוכלו לתמוך בעצמכם. אם אתם שמים את
האופניים על טריינר יש לדאוג לאיזון של החלק הקדמי.

ליבשו את מכנסי הרכיבה
ונעלו את נעלי הרכיבה. פדלו לאחור עד שתמצאו את הנקודה הנוחה לכם על הכסא.
כעת, הביאו את הרגליים למצב שהן מקבילות לקרקע ועיצורו. רגל אחת בסימן השעה
שלוש והשנייה בסימן השעה תשע. וודאו ששתי הרגליים נמצאות בדיוק באותו
הגובה.

 

כוונון הכיסא לפנים ולאחור


כוונון הכסא לפנים ולאחור הוא מדויק כאשר מורידים חוט עם משקולת או כל מקל אנכי בקו ישר מהחלק הבולט של הברך אל עבר הציר של הדוושה (מרכז הדוושה) וזה חוצה אותו במרכזו (באופן דמיוני כמובן).

כמו כיוונים אחרים גם זה הוא כוונון ראשוני. אם אתם מעל 1.80 ס"מ, רוכבים מרחקים ארוכים, מטפסים הרבה ומדוושים 90 סיבובים לדקה יש סיכוי שתעדיפו להיות בין סנטימטר לשניים מאחורי ציר הפדל. אם אתם מתחת 1.80 ס"מ, מדוושים לרוב על 95 סיבובים ויותר לדקה, ואוהבים לתת ספרינטים כנראה שתעדיפו לשבת ישירות מעל צירי הדוושות.

בדיקת גובה הכידון
שינוי גובה הכידון עלול לדרוש חלקים שאין ברשותך. לכן השתמשו בעצות הבאות כדי לבדוק מה מצבכם. אם תגלו שיש צורך בהחלפת חלק פשוט בקרו לחנות הקרובה.


גובה כידון


הבדיקה הראשונה היא תמיד נוחות. אם אתם מרגישים תפוס באזור הגב התחתון או הצוואר אחרי רכיבות סיכוי טוב שהכידון צריך כוונון. כדי לבדוק את גובה הכידון שימו את האופניי על משטח מאוזן והביטו בהם מן הצד. השוו את גובה המושב לגובה הכידון. לרכיבת כביש, הפרשי הגובה בין הכסא לכידון צריכים לנוע בין 2.5 ס"מ ל- 10 ס"מ, אפילו מעט יותר אם אתם רוכבים תחרותיים גמישים. מדידה זו נכונה למרבית האנשים אך לא בהכרח תתאים לכולם.

בכדי למדוד את הפרש הגובה בין הכסא לכידון קחו חפץ ארוך וישר והניחו אותו על הכסא. ודאו שהכסא מאוזן. הניחו אותו על הכסא בצורה שקצהו המוארך יגיע אל מעל לכידון, במקביל אליו, כך שתוכל למדוד עם סרגל את הפרש הגובה מאותו חפץ מוארך לכידון. חשוב לדעת שיש גבול למשחק בגובהו של הכידון. מידת הכוונון האפשרי תלויה ביצרן האופניים ובמספר מרכיבים שונים. לעיתים אף צריך להחליף את חיווט האופניים לשם כך.

רוכבים גבוהים (זרועות ארוכות, ידיים גדולות) יעדיפו בדרך כלל כידון נמוך, ורוכבים נמוכים כידון גבוה. עליכם להגיע למצב שבו הגב נמצא בערך בזווית של 45 מעלות, תלוי בגמישות. כשהכידון בגובה הנכון, המבט קדימה צריך להרגיש באופן טבעי וחסר מאמץ. לא מומלץ להרים את הכידון גבוה מידי מכיוון שזה מעביר את מרכז הכובד לחלק האחורי של האופניים. דבר זה יביא לתחושה מוגברת של המהמורות בדרך, אי נוחות וכאב.

ההגעה לכידון
ההגעה לכידון היא המפתח להנאה ברכיבה. כידון קרוב או רחוק יכול לגרום לכאבי צוואר, כתפיים, מרפקים, ידיים ואף לעיתים הירדמות של כפות הידיים. כמו כן, זה יכול ליצור החלקה לפנים ולאחור על הכסא. ברוב המקרים כוונון המרחק ידרוש את החלפת מוט הכידון "סטם".

כדי לבדוק את המרחק בבית, לבשו את בגדי הרכיבה, חברו את
האופניים לטריינר. וודאו שהאופניים מאוזנים, ושבו עליהם. דוושו עד שגופכם
העליון ירגיש נינוח. הביטו קדימה כאילו הייתם מסתכלים כרגע על הכביש. הניחו
את הידיים על החלק העליון של ידיות המעצור. עתה תנו למישהו להביט בכם מן
הצד ולמדוד להיכן על מוט הכידון היה מגיע קו אנכי שהיה יורד מקצה האף כלפי
מטה.

מצב אופטימאלי הוא כאשר הקו האנכי נוחת כ- 2.5 ס"מ מאחורי מרכז
הכידון.  אם אין מי שיסייע לכם צלמו את עצמכם מהצד ונתחו את ממצאי התמונה.
אם אתם חשים שבמהלך הרכיבה אתם מחליקים לפנים כנראה שמוט הכידון שלכם ארוך
מידי ולהפך.

 

הגעה לכידון

אינדיקציה להגעה אופטימאלית היא: היכולת לכופף את המרפקים בנוחות במהלך הרכיבה, שאין מצב של חטוטרת בגב, זווית צוואר טבעית ולחץ שווה על הידיים והכסא.


רוחב כידון



רוחב הכידון: רוחב הכידון באופני כביש אמור להיות כרוחבן של הכתפיים. רוב כידוני הכביש ינועו במידות של בין 38-44 ס"מ. כך שאם המרחק בין הבליטה  בחלק העליון של הכתף הימנית שלכם לאותה בליטה בכתף השמאלית הוא 42 ס"מ הרי שרוחב הכידון הנחוץ לכם הוא 42 ס"מ.

אילן גולדמן – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וממייסדי ROAD RUSH, בית הספר להקניית מיומניות רכיבת הכביש בחיפה
תמונות / אילן גולדמן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג