מדוע כדאי לשלב שחייה עם ענפי ספורט נוספים?

לא כולם מודעים ליתרונות הגדולים של השחייה ואתם ממש לא צריכים להיות שחיינים כדי ליהנות מהם. המאמן אורי סלע מסביר למה הענף הזה משתלב עם הכל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השחייה היא סוג של ג'וקר, ענף ספורט שיכול לאזן ולהשתלב עם כל ענף ספורט אחר. מסתבר שיש כמה סיבות מצוינות עבור ילדים ומבוגרים לעשות את השילוב הזה, שזה עוזר לשיקום מפציעות ומאזן כל דבר שאנחנו עושים בחיים.

ילדים

ילדים הם שובבים ואנחנו רוצים שהם ירוצו ויקפצו. לא פחות חשוב מזה, אנחנו רוצים שהם יעזבו את המחשב ויזיזו את עצמם. לרוב המשפחות זה פשוט מאבק יומי בין המחשב לעשייה. במקום להיאבק צריך למצוא איזון קל או ניקיון מוח שיכול להיעשות דרך ענפי ספורט אירוביים אחרים.

עוד כתבות בנושא 
רוצים לשפר תוצאות בריצה? כדאי שתתחילו לשחות 
למה גריפה בשחייה הרבה פחות חשובה מגלישה? 
למה אתם צריכים "לגמור את האוויר" כדי לשחות יותר טוב? 

התאוששות מהירה יותר – ילדים הם אקטיביים, אבל ברגע שהגוף עייף הוא מתחיל לדייק פחות ולהתעצבן יותר. ניקח לדוגמה מספר ילדים שמשחקים כדורסל , אותו ילד לא מבין למה אחרי פרק זמן מסוים הוא כבר לא קולע לסל, הריכוז שלו יורד משמעותית, פחות חמצן מגיע למוח, וכשהילד חווה פחות הצלחה, לפעמים הוא מחליט לעזוב את אותו ענף ספורט.

שילוב של שחייה יכול ליצור אלסטיות לכף הרגל ובגוף בכלל. ברגע שהשריר ארוך יותר וגמיש יותר, ככה הנחיתה רכה יותר, הגוף מתעייף לאט יותר וההתאוששות מהירה הרבה יותר. שריר ארוך פחות פגיע במיוחד בקפיצות, מהירות, ריצות ובכלל.

התמודדות עם הישיבה מול מחשב – אחת התופעות הקשות ביותר שהעולם עדיין לא יודע איך להתמודד אתה זו ישיבה ממושכת מול מחשב. ברור שענף ספורט כמו כדורגל מניע את הגוף, מחזק אותו, ומרפה את השרירים מהישיבה המרובה, אך שילוב של שחייה יגרום לאיזון ההפוך מאותו כיפוף ממושך , דבר שקורה כיום יותר ויותר זה ילדים שיושבים שעות מול מחשב ויש להם כאבי צוואר וגב תחתון – אתם מבינים לאן אנחנו הולכים שילד בן 10 מרגיש כבר עכשיו כאבים? האלסטיות מהשחייה לאורך כל עמוד השדרה מרחיקה את השרירים מהחוליות ומונעת כמעט לגמרי כאבים שיכולים להתפתח משעות מרובות מול מחשב.

אחד האויבים שלנו. המחשב | צילום: pixabay

פציעות גופניות: הנה סיפור על 3 נערים שהגיעו לשחות לאחר פציעות ספורט: ג'ודאית אחרי קרע בשריר המפשעה, כדורסלן לאחר שבר של עצם השוק וטניסאי עם דלקות חוזרות בכתף ימין. כולם ספורטאים וכולם למדו לשחות יחסית מהר, אך עם השנים אותו נער שדי ריסק את עצם הטיביה (השוק) חזר לשחק תוך חודש מרגע הורדת הגבס והכל בגלל עובדה אחת – הוא ידע לשחות ממש טוב לפני שהתמקצע בכדורסל.

התהליך השיקומי לילדים ונערים עם אותה פציעה יכול להיות שליש מהזמן הדרוש לשיקום כאשר לאותה ילדה או נער יש יכולת שחייה טובה. חשוב להגיד ששחייה כשילוב עם ענפי ספורט נוספים גם יכולה למנוע פריקות מפרק לילדים עם גמישות יתר, נפילות מיותרות ומניעת פציעות. חשוב גם להגיד שילדים ונערים שמשלבים שחייה עם ענף ספורט נוסף כמעט ולא נפצעים, וכמעט ולא נראה אצלם שברים, שברי הליכה ועוד.

בניית קואורדינציה לעתיד: אומרים שקואורדינציה לילד ניתן לפתח עד גיל 12, ובעצם מה שלא עבדנו עליו עד גיל 12 ניתן לשפר אבל באחוזים קטנים מאוד. לכן לא משנה באיזה ענף ספורט הילד יבחר, השחייה משלבת המון תרגילי קואורדינציה ובעצם מאפשרת לילד או לנער להשתמש באותם כלים לשליטה בכדור בשליטה בתנועות קואורדינטיביות מורכבות ועוד. שליטה בכל 4 סגנונות השחייה גם תבטיח לילד שליטה גופנית נדירה לכל דבר שיבחר לעשות בעתיד.

מבוגרים

ענף ספורט לכל החיים: אנשים עוסקים בילדות במשחקי כדור כמו כדורסל או אפילו סקווש, אבל יש גיל מסוים שבו כבר קשה לשחק בגלל שאותה פעילות, למרות שהיא מדהימה וכיפית, גורמת ללחץ ולפעמים לדחיסה של החוליות. לכן אותם אנשים (מדובר בעשרות אלפי אנשים) פונים לשחייה לאחר שחיקת סחוס במפרק ירך או היצרות בתעלה ובעצם שמחייבים אותם לשחות. ככל שהכאב יותר חזק והנזק יותר גדול, ככה התהליך יותר ארוך. ברגע שיש לנו את "הקלף" הזה  השחייה מותאמת למשנה הגוף ובכל רגע של כאב אנחנו יכולים לשחות , לאזן את הגוף ולחזור לאותו ענף ספורט שאנחנו כל כך אוהבים. השחייה היא איזון של אותו קלף, "חבר טלפוני" שאנחנו יכולים לשלוף אותו בעת צרה, משהו שנוכל להמשיך להתאמן לאורך כל החיים גם בגיל 100, ולכן לא נורא אם לא יצא לכם ללמוד לשחות ולשלב את השחייה עד עכשיו.

השחייה גם יכולה לחסוך הרבה כסף על טיפולים | צילום: pixabay

טריאתלון: שחיינים שמחליטים ביום בהיר אחד לעבור לטריאתלון, יכולים לעשות את הטריאתלון הראשון שלהם בתוך שלושה חודשים. רץ מרתון שרוצה להתחיל לשחות, עלול להזדקק לפעמים ל-6 חודשים בגלל הקושי בהארכת השריר, השקעה של אותו רץ ובעיקר התסכול שהוא לא מצליח. שחיין שרוצה לרכוב או להתחיל לרוץ יכול לעשות את זה די בקלות (רוב האנשים) ואם הוא מרגיש עומס הוא פשוט משלב לאחר כל אימון ריצה קצת שחייה, וכך הוא מונע פציעה וממשיך ליצור אלסטיות בגוף.

שיקום מפציעות: לעולם המים מגיעים אלפי אנשים כל חודש בגלל קרע במיניסקוס, שבר בעצם הבריח (הקלביקולה), נימול בידיים, לחץ בצוואר ועוד. אדם ללא יכולת שחייה נאלץ להוציא אלפי ולפעמים עשרות אלפי שקלים על שיקום, שלא לדבר על הפסד של ימי עבודה, דיכאון מחוסר אימון ועוד.

סיכום

יש עוד המון סיבות לשלב שחייה עם ענף ספורט אחר בכל גיל, אבל הסיבה העיקרית הוא להכין את הגוף לאותו יום רע, אותו יום שנפצענו, אותו יום שאנחנו בטופ בכדורסל או כדורגל ובגלל פציעה אנחנו לא חוזרים לשחק, להתכונן לאותו יום שעברנו דירה וכאבי הגב היו כל כך חזקים שרצינו למות. שחייה בכלל מאפשרת לכם ולילדים שלכם לחיות חיים בריאים יותר, אלסטיים יותר, עם פחות פציעות ובעיקר יעזרו לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם חיי היום יום המטורפים של היום.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ליאור הגיב:

    כתבה יפה, השבוע עברתי דירה, ובהחלט הרגשתי שהשחייה שלי שיפרה את ההרגשה והכאבים הקלים שהופיעו אחרי המעבר. ולשאלת השאלות: איזה סגנון שחייה הוא "הבריא" ביותר לגוף?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג