מאמן נבחרת ישראל בטריאתלון: "ללא ספק צריך להוריד הילוך"

אורי זילברמן מודה שהמרדף של אמתי יונה אחרי הקריטריון האולימפי גבה מהספורטאי מחיר, הוא מסתקרן לראות את מארי אליאס מתחרה בחו"ל וחושב שההופעה של אביטל גז בבאקו היתה טובה. ראיון אישי עם המאמן הלאומי של הענף
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אורי זילברמן מאמן נבחרת ישראל בטריאתלון עם אביטל גז טריאתלטית
אורי זילברמן מאמן נבחרת ישראל בטריאתלון עם אביטל גז טריאתלטית

הרבה דברים מעניינים קורים בצמרת הטריאתלון הישראלי. מצד אחד קיים סיכוי סביר מאוד שבקיץ הבא נראה טריאתלט ישראלי ראשון במשחקים האולימפיים, עמרי בהט ויובל גומא ניצחו בחו"ל ורון דרמון הוא כבר לא הישראלי היחיד שמתחרה ברמות הגבוהות ביותר. מצד שני, הטריאתלטים שנשלחו למשחקים האירופיים בבאקו פספסו הזדמנות לחשיפה חיובית בתקשורת, טבילת האש של חלקם בתחרויות הגדולות בעולם לא תמיד היתה מוצלחת, וברמת הטריאתלטיות אנחנו עדיין מנסים להבין מה קורה כשבאליפות ישראל בספרינט נאבקות טריאתלטית חדשה בת 34 ונערה בת 17, כשהטריאתלטית הטובה ביותר בישראל, פאני בייסרון, לא מתחרה כרגע ונמצאת בעימות עם ראש האיגוד.

הטריאתלטים רון דרמון ואמיתי יונה

אחד עם הפנים לריו, השני אולי יחכה קצת. רון דרמון (מימין) ואמיתי יונה | צילום: סימה גז

"לא מספיק בשלים"

כדי להבין יותר טוב את מצבם של בכירי הטריאתלטים בארץ, קיימנו ראיון אישי עם אורי זילברמן, מאמן נבחרת ישראל, שעבר חצי שנה מאוד אינטנסיבית בעיקר עם שניים מהמתאמנים הבכירים שלו, אמתי יונה ושחר שגיב. הראשון, אלוף ישראל, שכיוון למשחקים האולימפיים בריו ולא הפסיק להתחרות כדי לצבור ניקוד אולימפי. השני, גם בן 20, חווה גם הוא את טבילת האש בסבב העולמי המקצועני. "זה היה מאוד חדש ואינטנסיבי וזו היתה קפיצת מדרגה. עד היום התכוננו בעיקר לאירועים כמו אליפות אירופה לנוער או עד גיל 23 ופתאום ניסינו להבין מה זה הקריטריון לריו 2016 והאם הטריאתלטים שלנו צעירים מדי או שהם יכולים ללכת על זה?", מספר זילברמן וגם עונה לשאלה, "כנראה שהם עדיין צעירים מדי. מה שהבנו הוא שזה לא בהכרח שהם לא מספיק טובים, כמו שהם לא מספיק בשלים להציג יכולת גבוהה בכל כך הרבה תחרויות תוך כדי שהם מסתובבים בעולם".

כדי לעשות קצת סדר בעניינים נספר שאמתי יונה ושחר שגיב השתתפו כבר מתחילת העונה בתחרויות של הסבב העולמי וסבב הגביע העולמי. יונה שחלם על ריו 2016 כמעט ולא פספס תחרויות, והשתתף בשבע כאלה עוד לפני המשחקים האירופיים בבאקו. זה התחיל מצוין עם מקום 8 בתחרות גביע העולם במלולובה שבאוסטרליה, אבל היו גם 3 תחרויות (אוקלנד, יוקוהמה ולונדון) שאותן הוא לא הצליח לסיים ובבאקו 2015 סיים במקום ה-35. שגיב, שלא היו לו יומרות לריו 2016, צבר נסיון בשלוש תחרויות בינלאומיות לפני באקו שם סיים במקום ה-37. שניהם אגב ציפו להרבה יותר במשחקים האירופיים.

"אנחנו לא מנסים לעשות קיצורי דרך" 

"שמנו כיעד את השליש הראשון מבין המתחרים עבור אמתי יונה ושחר שגיב", מסביר זילברמן, "על הנייר ידעתי שהם לא אמורים להיות לגמרי בין 20 הראשונים אבל ידעתי שהם מתחרים טוב בתחרויות גדולות וזה מה שקיוויתי שיקרה. זה לא הצליח בשחייה, ציפיתי שהם יעשו הרבה מעבר לזה, וצריך להסיק את המסקנות". אגב, כל מי שעוקב אחרי הטריאתלטים הבכירים בארץ יודע שנקודת החולשה של אמיתי יונה היא בשחייה, ובנבחרת ניסו מספר דברים כפי שמספר זילברמן, "בסופו של דבר השנה אמתי ושחר הצליחו לשחות יותר טוב משנה שעברה. שניהם כרגע פחות טובים בשחייה מהרמה העולמית הגבוהה. אצל שחר לא שינינו יותר מדי, את אמיתי שלחנו לאימוניים בקליפורניה אצל אחד ממאמני הטריאתלון הטובים בעולם שמתמחה בשחייה, אבל זה לא בהכרח הצליח מבחינת מה שהוא עשה. גם מאמן השחייה חנן גלעד שעובד פעמיים בשבוע עם הנבחרת, עבד באופן צמוד עם אמתי".

אורי זילברמן עם אביטל גז

"אם לא היינו מנסים, אולי היינו מצטערים שלא ניסינו". אורי זילברמן עם אביטל גז | צילום: באדיבות הוועד האולימפי

אחת המסקנות היא "להוריד לקרקע" את שני הטריאתלטים הבכירים שמתאמנים בארץ (רון דרמון מתאמן באוסטרליה, ד.ב). "כל הנסיעות של תחילת השנה בטח פגעו בהכנות לבאקו, אבל לפעמים צריך לנסות דברים. אם לא היינו מנסים, אולי היינו מצטערים שלא ניסינו", אומר זילברמן ומוסיף : "אנחנו לומדים הרבה דברים ואני משתדל להזכיר להם שאנחנו בבניית קריירה לטוקיו 2020 וגם אם הם היו מגיעים לריו, זה היה על הדרך. אנחנו לא מנסים לעשות קיצורי דרך. מה הלאה? ללא ספק צריך להוריד הילוך. תהיה אליפות אירופה בעוד חודש ובהמשך אליפות עולם ואנחנו עוד צריכים להחליט מי יתחרו אבל זה יהיה פחות אינטנסיבי".

עוד כתבות בטריאתלון
אביו של רון דרמון מספר על תקופת ההחלמה של בנו 
סיכום הופעתם של הטריאתלטים הישראלים בבאקו 2015 
איתמר אלסטר ומארי אליאס ניצחו בטריאתלון אשקלון 

היו כמה טריאתלטים שבנו על אליפות אירופה לבוגרים שתתקיים בקרוב בז'נבה, אבל בסופו של דבר לאחר באקו הוחלט שהנציג הישראלי היחיד שם יהיה רון דרמון, שגם יוכל לצבור שם ניקוד אולימפי חשוב. יונה ושגיב צפויים להתחרות באליפות אירופה עד גיל 23 שתתקיים בספרד. אביטל גז שגם היא התחרתה בבאקו 2015 וסיימה אחרונה מבין הטריאתלטיות שהצליחו לחצות את קו הסיום, תמתין להחלטה אם היא תישלח לאליפות אירופה עד גיל 23. על היכולת של אלופת ישראל בבאקו אומר המאמן שלה: "דווקא היא עמדה בציפיות שתכננו כי ידענו מה האיכויות שלה ושיהיה לה קשה בתחרות לנשים. היא רצתה לא להיות 'אובר לאפ' (שלא יעקפו אותה בהקפה שלמה באופניים ואז יורידו אותה מהמסלול – ד.ב). את זה קיבלנו ממנה, בסופו של דבר היו ספורטאיות טובות ממנה שהיו ב'אובר לאפ'. אנחנו נלחמנו כדי שהיא תסיים וזה מה שהיא עשתה. היא השקיעה המון בשחייה ובאופניים כדי להגיע לריצה, ובריצה היא היתה גמורה. מראש המטרה שהצבנו לה היתה לסיים בשני השליש הראשונים, וזה פחות או יותר מה שהיא עשתה".

מה קורה בנשים? 
אחרי שזילברמן התייחס לאביטל גז, אי אפשר שלא לשאול אותו על אלופת ישראל החדשה בספרינט, מארי אליאס בת ה-34 שהיא חדשה בטריאתלון וחולמת להגיע הכי גבוה שאפשר: "היא עושה תוצאות יפות והתקדמה מאוד. אני מאוד מקווה שהיא תיכנס לעילית. צריך לזכור שאשקלון ותחרויות אחרות שהן דראפטינג שונות מתחרויות העילית שהן יותר דינמיות ומצריכות יכולות אחרות. בכל מקרה אני מאמין שהמאמן שלה ניר יגודה יכין אותה לתחרויות האלה". בתשובה לשאלה האם אליאס צריכה להיכנס למסגרת של נבחרת או להישלח לתחרויות בחו"ל אומר זילברמן: "אנחנו צריכים לדעת קודם כל שהיא רוצה להתחרות בחו"ל מהכיוון שלה. אנחנו לא ניקח אותה לתחרויות בחו"ל, היא בידיים של המאמן שלה ניר יגודה והוא יכוון אותה לשם. באמת יהיה מעניין לראות אותה מתחרה בחו"ל אבל את זה היא תצטרך לעשות באופן עצמאי, כי האיגוד מוציא ספורטאים רק לאליפויות אירופה והעולם, כל השאר נעשה עצמאית".

מארי אליאס טריאתלטית

"קודם צריך לראות שהיא רוצה להתחרות בחו"ל". מארי אליאס | צילום: באדיבות מארי אליאס

לאור העובדה שהיא חדשה בטריאתלון ובעיקר ברכיבה, אתה חושב שהיא יכולה להגיע רחוק? 
"הדברים האלה הם כל כך מורכבים. בתחרויות בינלאומיות יש כל כך הרבה דברים שקורים מסביב ושצריך לדעת להתמודד איתם. היו לי ספורטאים ששחו, רכבו ורצו מעולה אבל לא תמיד ידעו להתמודד עם השילוב הזה. אני לא אומר שמארי לא תוכל לעשות את זה, יכול להיות שבתוך חצי שנה היא יכולה להתחרות ברמה גבוהה בחו"ל. אבל צריך לדעת איך היא מתפקדת שם".

יעדים לעתיד הקרוב 

כל אחד מציב יעדים ומטרות, בטח בספורט מקצועני. כמו שזה נראה, קמפיין ריו 2016 נותר פתוח עבור רון דרמון והאחרים צריכים להסתכל קדימה. מבחינת היעדים של מאמן הנבחרת זילברמן שאלנו אותו קודם כל על טוקיו 2020, "אני מאמין שיהיו שם שני בנים. לגבי הבנות זה נראה רחוק יותר, אבל אולי אחת. בסופו של דבר מה שיהיה חשוב זה איזה מקום הם ישיגו שם והשאיפה שלנו היא 2-3 טריאתלטים שישיגו מיקום טוב בטוקיו 2020".

שחר שגיב טריאתלט ישראלי

ניפגש בטוקיו 2020? שחר שגיב | צילום: באדיבות שחר שגיב

על אימוני הנבחרת שמתאמנת בפרויקט חנית בראשו הוא עומד והתקציבים שיעמדו לרשותו אומר זילברמן: "חנית זה פרוייקט מוצלח שקשה לו להתקיים בגלל העלות החודשית שלו שהיא 1,500 שקלים לחודש. אנחנו משתדלים לשמור על הפורמט כדי שהבוגרים יוכלו להתאמן יחד. עוד לא מצאתי משהו יותר טוב מזה וקשה לי להאמין שנמצא. חוץ מזה אני חותר לשיתופי פעולה עם נבחרות אחרות בעולם. אנחנו מציעים להם להתארח כאן בשביל הנימוס, אבל אין לנו כל כך מה להציע להם כי אנחנו לא יעד אטרקטיבי משום בחינה: יוקר, בטחון, רכיבות. אני כרגע בונה על הנבחרת השוויצרית ורוצה לשלוח לשם ספורטאים שילמדו מקרוב איך הם עובדים".

יש תקציב לזה?
סגרתי איתם שהם יארחו את הספורטאים שלנו בבתים, ואנחנו תמיד נעדיף את המקומות שבהם יארחו אותנו".


עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חגי אשלגי הגיב:

    ראיון מעניין וברמה. יושר, ענייניות, מבט ממוקד קדימה. נותן תחושה טובה לבאות.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג