לראשונה: נבחרת ישראלית תשתתף באליפות העולם באולטרה מרתון

שש שנים לאחר שנוסדה בשיתוף ארגון ריצות השטח הבינלאומי, תתחרה גם נבחרת ישראלית באליפות העולם באולטרה מרתון שתתקיים מחר (שבת) בפורטוגל. כ-300 רצים ורצות מכל רחבי העולם יוזנקו למרוץ אתגרי למרחק 85 ק"מ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אולטרה מרתון תמונה ראשית צילום: Cpl. Kelly Street לקוח מויקיפדיה

הנבחרת הישראלית שתזנק מחר (שבת) מורכבת משישה רצים ורצות ישראליים שישתתפו באליפות העולם בריצות שטח למרחקים ארוכים. במסגרת התחרות, אשר תיערך השנה בפורטוגל, יוזנקו שלושה גברים: זיו צויגהפט, חיים אייז ודניאל ארגו; ושלוש נשים: עדי היקרי, לימור ביגון ורינת לנדמן למרוץ אתגרי בן 85 ק"מ הכולל טיפוס מצטבר של 4,600 מ' ועם ירידות תלולות של 4,800 מ', בפארק הלאומי פנדה גרש (Peneda-Gerês) שבצפון מערב המדינה. את האתגר המפרך יצטרכו לסיים בתוך 16 שעות בלבד.

DSC_0012

האזור בו יתקיים האולטרה בפארק הלאומי פנדה גרש שבצפון מערב המדינה | צילום: Serra Amarela

עוד כתבות אולטרה בשוונג
זיו צויגהפט לקראת אליפות העולם באולטרה: "החצי הראשון של המרוץ הוא מאוד אגרסיבי עם עליות קשות"
איך רצים טכנית 246 ק"מ בספרטתלון?
100 מייל חומת ברלין || אריאל רוזנפלד על ההכנה לאולטרה במבט-על

התחרות בה ישתתפו הרצים הישראלית נוסדה לפני שש שנים על ידי הארגון הבינלאומי לרצי אולטרה מרתון (IAU), המסונף לפדרציה הבינלאומית של ענף האתלטיקה הקלה (IAAF), בשיתוף ההתאחדות הבינ"ל לריצות שטח (ITRA). האליפות, שהחלה כאירוע כמעט זניח בעולם הריצה והפכה עם השנים לאירוע בינלאומי מכובד המושך מאות רצי עילית, כוללת מקצה אחד שבו כל רץ נמדד הן בקטגוריה האישית (נשים או גברים) והן בזו הקבוצתית (נשים או גברים). הזוכים בקטגוריה האישית אלו הרצים והרצות המהירים ביותר – ביחס לכל המשתתפים במרוץ וללא קשר לבני מדינתם. הזוכים בקטגוריה הקבוצתית הם שלוש הרצים, או הרצות, אשר ישלימו את המסלול בפרק הזמן הקצר ביותר ביחס לשלישיות הרצות ממדינות אחרות. כך ייתכן שהרץ המהיר ביותר, הזוכה למשל בקטגוריית הגברים האישית, לא ינצח גם בקטגוריה הקבוצתית שכן שני חבריו לקבוצה היו איטיים יותר ו"עיכבו אותו". עם זאת, כל מדינה רשאית לשלוח עד 9 רצים בקטגוריה האישית ו-6 רצים בזו הקבוצתית ובכך להגדיל משמעותית את סיכוייה לעמוד על הפודיום. בישראל, כאמור, הוחלט לשלוח 3 רצים בלבד לכל קטגוריה.

חברי הנבחרת

הרצים מישראל שייצאו אל התחרות מדורגים בדירוג ITRA הם: זיו צויגהפט (32), דוקטורנט לביולוגיה במכון וייצמן, סיים בשנת 2013 את "סובב מון בלאן", התחרות היוקרתית בעולם, במקום ה-77 לאחר שהשלים ריצה של 168 ק"מ בכ-28 שעות; חיים אייז (48), מנהל בחברת בנייה בינלאומית, השלים במקום הראשון את מקצה 144 הק"מ במרוץ "ים ל-י-ם" ואת מקצה ה-200 ק"מ ב"סובב עמק"; ודניאל ארגו (33), רופא במקצועו, סיים את מקצה ה-70 ק"מ במרוץ "ים ל-י-ם" במקום הראשון בשנת 2014 ובמקום השני בשנת 2015. בתחרות Iron Trail שנערכה בשוויץ, הגיע במקום ה-17 במקצה ה-45 ק"מ שכלל 3000 מטר טיפוס. בגזרת הנשים, לימור ביגון (38), נטורופתית ומאמנת ריצה, השלימה לא מכבר מרוץ רב יומי בן 285 ק"מ בהרי האטלס במרוקו. עדי היקרי (36), היא אלופת ישראל לשנת 2016 במרוץ עמק המעיינות ל-60 ק"מ ואף סיימה את מקצה 144 הק"מ במרוץ "ים ל-י-ם" לשנת 2015 במקום הראשון. רינת לנדמן (34), מהנדסת כימיה, סיימה את תחרות Swiss Alpaine במקום ה-5 בקטגוריית הגיל שלה.

84586-1

"הזדמנות לתת לענף דחיפה קדימה". דניאל ארגו

האירוע שמושך אליו כ-300 רצים מעשרות מדינות העולם, נחשב עד לשנה שעברה שולי למדי בעולם הריצה, ביחס ל"סובב מון בלאן" היוקרתי. הדחיפה הגדולה לאירוע התאפשרה עקב שיתוף הפעולה מתגבר בין איגודי האתלטיקה המקומיים ברמת המדינות, לגופים בינלאומיים המפיקים את אירועי ריצת השטח הגדולים בעולם ובראשם ITRA. שיתופי פעולה אלו, שאליפות העולם היא רק קצה הקרחון שלהם, הינם תוצאה של פופולריות הולכת וגדלה של תחום האולטרה בעולם כולו. המשוואה פשוטה: יותר ספורטאים שווים יותר חשיפה, יותר ספונסרים, יותר מקצוענות ועליה ברמת הארגון והאתלטים. שיאי מסלול שהולכים ונשברים מידי שנה יחד עם שיפור בזמנים החציוניים בסבב העולמי הם רק דוגמה אחת לתופעה.

מצב האולטרה בישראל

בשל מיעוט המרוצים בארץ מחד (כיום "סובב עמק" נותר למרוץ היחיד המוכר ומנוקד על ידי ITRA) ובשל הרצון להתמקצע ולהיחשף למרוצים בעולם מאידך, יוצאים ישראלים לתחרויות מאתגרות בחו"ל, בעיקר באירופה. אך לא רק. בהקשר זה יצוין כי אם עד לפני ארבע שנים משתתף ישראלי באחת משישה מקצי ה"מון בלאן" היה מקבל כרטיס חופשי עקב היותו יחיד מהמדינה, הרי שהשנה כבר השתתפו 17 רצים ישראליים בתחרות, לאחר שזכו בהגרלה שעורכים המארגנים בשל הדרישה הגוברת להשתתפות במרוץ.

"כאשר פורסמו הפרטים לקראת אליפות העולם חשבנו, אני וקרן גולדבלט, נציגת ITRA בישראל וממייסדות הענף בארץ, שזו יכולה להיות הזדמנות לתת לענף דחיפה קדימה, להפוך בהדרגה נוכחות של ישראלים באליפויות דומות למחזה קבוע ואולי בהדרגה גם לצמצם פערים מול הטובים ביותר", מתאר דניאל ארגו, אשר יזם את הצטרפותה של הנבחרת הישראלית לאליפות, "על הדרך בנינו שיתוף פעולה חשוב עם גופים שונים וגם עם איגוד האתלטיקה, שם מנכ"ל האיגוד, ג'ק כהן, סייע בהוצאת המשלחת אל הפועל". ארגו, מבין כי גם לאחר כניסת הנבחרת הישראלית, "נהיה עדיין רחוקים מאוד מהצמרת העולמית של התחרות", אך מקווה כי "ההשתתפות בתחרות תהפוך לקבועה ואף תסלול את הדרך לאליפות ישראל ראויה באולטרה מרתון, עם יותר רצים בכלל ובמיוחד עם כאלו שגם רוצים להיות מהירים יותר". בהקשר זה מבקשים במשלחת להודות למלבישת הנבחרת The North Face, למרכז השיקום של אסותא Reaction על הליווי הצמוד והמקצועי, למבטחת הנבחרת – סוכנות מצנח ול-High5 על התזונה. "בלעדיהם לא היינו מצליחים לצאת לדרך", הם אומרים.

בורסת ההימורים – מי ינצח?

יצוין כי בבורסת ההימורים בתחרות, הטוענת לכתר תהיה, כצפוי, שוב, נבחרת צרפת שבשנה שעברה ניצלה את יתרון הביתיות על מנת לזכות עם סילויאן קורט ונטלי מאקלר במקומות הראשונים בקטיגוריות הגברים והנשים האישיות. בתחרות הקבוצתית לגברים נבחרת ספרד בראשות לואיס אלברטו הרננדו – בכיר המדורגים בעולם וסגן אלוף העולם – מגיעה עם סגל חזק אחרי שנדחקה בשנה שעברה למקום ה-4. נבחרת בריטניה שסיימה שלישית אשתקד התחזקה אף היא כאשר בנוסף לטום אוואנס (שקטף את המקום האישי הרביעי בשנה שעברה) ולטים קוליסון (20), ירוץ השנה גם המנצח הטרי וקובע שיא המסלול בתחרות הלברדו באיטליה – אנדי סימונדס. סגנית האלופה ארצות הברית עם המדורג שני בתחרות אלכס ורנר יחד עם נבחרות איטליה נורווגיה ולראשונה נבחרת נפאלית איכותית – כולן יקוו להיות הסוס השחור של התחרות – סוגרות צמרת גברים איכותית מאוד.

בתחרות הנשים, הספרדיות ינסו לנצל את הקרבה הגיאוגרפית על מנת לצמצם את הפער מהצרפתיות החזקות – ואילו האמריקאיות ינסו לכפר על ההופעה החלשה יחסית אשתקד אז סיומו במקום ה-7. נבחרת איטליה תתקשה מאוד לשמור על המקום ה-3, המפתיע, בו זכתה בשנה שעברה בזכות הופעה מאוזנת של הרצות הבכירות – כאשר הבריטיות, השבדיות ואולי גם הגרמניות ינסו להתברג למקום ה-3.

צילום עמוד הבית: Cpl. Kelly



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג