סובב טורקי ת"א || מה מביא את האנשים להתגלגל ברחובות תל אביב

אף אחד לא מגיע לסובב "קפה טורקי" תל אביב כדי לנצח, גם לא כדי להתחרות. אז למה קרוב ל-20 אלף רוכבים לא מתכוונים לפספס את זה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

באירוע הרכיבה הגדול ביותר בארץ אין מנצחים, אין פודיום, ובטח שאין ספרינטים על קו הסיום. מצד שני יש שם מסר חזק, חגיגה גדולה וקרוב ל-20 אלף משתתפים שלא מפספסים את ההזדמנות לצאת משבילי האופניים ולדווש ברחבי העיר, מנתיבי איילון והטיילת, מבלי לדפוק חשבון לשום רכב.

סובב תל אביב

אירוע הרכיבה הגדול בארץ. סובב תל אביב | צילום: רונן טופלברג

סובב "קפה טורקי" יתקיים מחר (רביעי) בפעם השלישית במתכונתו הנוכחית. זה אומר שבמשך שלוש שנים סוגרים כמה כבישים מרכזיים בעיר למען הרוכבים שרואים את חג סוכות כחג האופניים ולא את יום הכיפורים. גם בעיריית תל אביב חושבים ככה, והתחרות שהחלה למעשה בשנת 2009 כתחרות קריטריום סביב כיכר המדינה הפכה לארוע ספורט עממי בקנה מידה עצום שמשגע את כל תל אביב, לטובה ולרעה. אירוע שמצד אחד תוכלו למצוא בו רוכבים שמדוושים מדי יום ומצוידים באופני כביש יקרות ובמיטב הציוד הנלווה, כשמהצד השני תראו רוכבים מתחילים או משפחות שלמות שבמקרה הטוב משתמשים באופני המדבקה שלהם כדי להתנייד ברחבי העיר. כולם באים כדי לחגוג ולהיות שותפים לתרבות הולכת וגדלה של רכיבה על אופניים, משהו שעובר אלינו בהצלחה בשנים האחרונות מהעולם המערבי ועיריית תל אביב ללא ספק תרמה משהו לעניין הזה.

נכון להיום (שלישי) כשההרשמה תימשך במתחם האקספו בכיכר רבין עד לשעות הערב המאוחרות, נרשמו לאירוע 16 אלף רוכבים בארבעה מקצים: 41 ק"מ, 21 ק"מ, 8 ק"מ ורולר בליידס (למרחק 21 ק"מ). מארגני האירוע מעריכים שכמות המשתתפים הרשומים תהיה מעל 17 אלף וש-30 אחוזים מהם יהיו ילדים בגילאים שונים כשבמקצה ל-21 קילומטרים אפשר להשתתף מגיל 8 ובמקצה ל-8 קילומטרים בכל גיל. המארגנים גם לוקחים בחשבון כמות גדולה מאוד של "מתפלחים", שאמנם לא יוכלו לזנק בשדרות רוקח עם כולם אבל בדרך כלל הם מצטרפים לסובב בנקודות אחרות בעיר. אז מה מושך כל כך הרבה אנשים דווקא לאירוע הזה? אולי התמונות מהשנים הקודמות של אנשי האנשים שרוכבים בנתיבי איילון הריקים עושים משהו לאנשים, או מצד שני זה שאין יותר אירועי ספורט עממי שהם כל כך ידידותיים עבור אזרחים שעדיין לא נמצאים בשיא הכושר ויכולים להשתמש באירוע גדול כדי להתחיל את השינוי בחייהם.

סובב תל אביב

הרכיבה בנתיבי איילון עושה את זה להרבה אנשים | צילום: רונן טופלברג

אופיר וגמן, מנהל המדור לספורט בעיריית תל אביב מספר על הסובב: "זה מסע עממי, אין אלמנט של תחרות וזו חלק מתפיסת העולם של העיר תל אביב בכל מה שקשור לרכבה על אופניים ופעילות גופנית. אנחנו רוצים שיותר אנשים ישתמשו באופניים בעיר, אנחנו לא נאפשר לבעלי אופניים חשמליים להיכנס למתחם הזינוק". בימים האחרונים נתקלו המארגנים בתחזית מזג אוויר לא צפויה, לפיה יום רביעי יהיה סוג של יום חורפי. עם זאת, האירוע לא נדחה ומנהל המדור לספורט בעירייה מסביר: "עשינו הרבה חושבים עם המשטרה ואנשי הבטיחות והחלטנו לקיים את האירוע בכל זאת. חשוב לציין שנתנו הנחיות לפיהן במידה ומזג האוויר בלילה שלפני או ביום המרוץ עצמו יסכן את הרוכבים, אנחנו נעשה הפסקה באירוע או שנעצור אותו כי בריאות המשתתפים חשובה יותר מהכל".

עוד כתבות בנושא: 
הסדרי התנועה והחנייה בסובב טורקי ת"א 2014
התחלות חדשות: כך תתכננו את שנת הריצה שלכם 
7 מיתוסים באופניים שהגיע הזמן לנפץ לכם 

גם בכל מה שקשור לתנועה בעיר מרגיע וגמן ואומר: "תהיה כאן הקלה משמעותית לעומת השנה שעברה, כי הפעם מתחילים ומזנקים בשדרות רוקח בסמוך לגני יהושוע. זה אומר שלא נכנסים למרכז העיר ורחוב אבן גבירול שבשנה שעברה נסגר יהיה פתוח. נתיבי איילון יהיו סגורים לכיוון דרום ואנחנו מעריכים שהם יפתחו ב-10:00. מרכז העיר יהיה פתוח לחלוטין וגם הטיילת תיסגר. לטובת מי שירצה לנסוע צפונה, גם נתיבי איילון יהיו פתוחים וגם דרך נמיר".

סובב תל אביב

תמיד יישאר מקום לכולם? | צילום: רונן טופלברג

ונשאלת השאלה מה יקרה בשנים הבאות? אין שום ספק שהקונספט של אירוע אופניים אורבני בעיר גדולה הוא מוצלח במיוחד. בחברת כפיים שמפיקה את האירוע הזה לצד עיריית תל אביב מספרים שאין ממש כוונה להגדיל את האירוע הזה בניגוד למרתון תל אביב למשל, מכיוון שאירוע אופניים הוא יותר מוגבל וזה קשה יותר ברמה הבטיחותית, מה גם שרוכבים לא רשומים מסתננים למסלול. בעיריית תל אביב מנסים לראות את הפוטנציאל ולהגדיל בעתיד את סובב "קפה טורקי" תל אביב כפי שמסביר וגמן: "אין בעיה עם כמות של רוכבים, ואנחנו דואגים להזניק את הרוכבים בהדרגה כדי לא ליצור עומס. אנחנו עושים את זה בגלים עם הפסקות של 2-3 דקות בין ההזנקות. אני מקווה שהאירוע הזה יגדל כי יש גידול מהשנה שעברה ואנחנו רואים שכל הנושא של הרכיבה הולך וגדל. אנחנו מקווים שזה ימשיך ככה".


דני בורשבסקי | חולה ספורט וכותב על זה 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג