לקראת מרתון לונדון: האם שיא העולם במרתון יישבר מחוץ לברלין לראשונה מאז 2002?

זה לפחות מה שמתכנן קנניסה בקלה, שרוצה לנצל את העובדה שמרתוניסט הטוב בעולם עסוק בפרוייקט של "תנאי מעבדה". מאבק קנייתי מעניין בנשים, והופעה מעניינת גם לטסמה מוגס הישראלי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כבר התרגלנו לעובדה שהמסלול של מרתון ברלין הוא המהיר בעולם, ולראיה 6 שיאי העולם האחרונים נשברו עליו. מצד שני, אנחנו גם רגילים שבספורט תמיד יש מישהו ששובר את הסטטיסטיקה, במוקדם או במאוחר. אליוד קיפצ'וגה כמעט עשה את זה במרתון לונדון האחרון, כשניצח בזמן של 2:03:05 שע' והיה רחוק ב-8 שניות מהשיא העולמי של דניס קימטו.

הדהים בברלין 2016, ימשיך גם הפעם? קנניסה בקלה | צילום מסך

עוד כתבות בנושא 
ג'פרי קירוי ניצח את גיילן ראפ במרתון בוסטון 
בחודש מאי הקרוב ינסו לרדת משעתיים במרתון על מסלול פורמולה 1 
מארו טפרי קבע במרתון פריז קריטריון לאליפות העולם 

רוצה "להסתער" על שיא העולם

5 חודשים לאחר מכן, קנניסה בקלה ניצח במרתון ברלין בזמן מהיר בשתי שניות, שהפך לתוצאה השנייה בטיבה אי פעם. ביום ראשון הקרוב, בקלה יזנק כפייבוריט לניצחון במרתון לונדון 2017 והמטרה שלו היא ברורה – לשבור את שיאו העולמי של דניס קימטו שמחזיק מעמד מספטמבר 2014 וגם לקבוע את השיא העולמי הראשון מחוץ לברלין. השיא הקודם מהסוג הזה נקבע ב-2002 על ידי קאליד קאנוצ'י האמריקאי על המסלול ב…לונדון. אז התוצאה היתה 2:05:38 שעות.

לבקלה יש הרבה סיבות "להסתער" על שיא העולם. הוא רוצה להוכיח שהוא מרתוניסט לא פחות טוב מרץ המסלול שהוא היה בעשור הקודם – ויש כאלה שאומרים שהוא היה הרץ למרחקים ארוכים הטוב בכל הזמנים. חוץ מזה, התזמון הנוכחי הוא מושלם עבורו כדי להצהיר כוונות. מי שנחשב למרתוניסט הטוב בעולם כיום, אליוד קיפצ'וגה, עסוק בפרוייקט של נייקי ובתחילת חודש מאי הוא ינסה לרוץ מרתון בפחות משעתיים ב"תנאי מעבדה". בכל מקרה, מה שקיפצ'וגה לא יעשה לא יוכר כשיא עולם רשמי, ולבקלה יש הזדמנות להפוך לשיאן העולם החדש. נראה שלמכתיבי הקצב שלו בלונדון יהיה תפקיד משמעותי במשימה הזאת.

מה שכן, בימים האחרונים התבשרנו שמי שהיה אמור להיות יריבו הגדול של בקלה על התואר בלונדון, סטנלי ביווט הקנייתי, פרש בגלל פציעה ולא ישתתף. זה משאיר את צמרת הרצים בלונדון בעיקר עם כוכבים אתיופים, ונראה שהשליטה בדבוקה תהיה אתיופית. פרט לבקלה ירוצו שם עוד ארבעה רצים עם שיא אישי טוב מ-2:06 שעות. יהיה שם פייסה לילסה האתיופי, סגן האלוף האולימפי מריו שהתפרסם בעיקר בזכות המחאה שלו נגד השלטון באתיופיה על קו הסיום של המרתון האולימפי וחות מזה יש לו שיא אישי של 2:04:52. אתיופי חזק נוסף הוא טספאי אברה שניצח בשנה שעברה במרתונים של דובאי והמבורג ומחזיק בשיא אישי של 2:04:24.

הרץ הקנייתי הבכיר בלונדון יהיה אבל קירוי שהיה פעמיים אלוף עולם וגם ניצח במרתון שיקגו ב-2016 וקנייתי נוסף שווה לעקוב אחריו הוא דניאל וונג'ירו, שבמרתון אמסטרדם האחרון קיצץ משמעותית את שיאו האישי וניצח בזמן של 2:05:21 שעות. חשוב לציין גם את גירמאי גברסילאסי מאריתריאה, שהוא אלוף העולם הנוכחי מבייג'ינג 2015.

ויויאן צ'ריוט אתלטית קנייתית

בכורה מסקרנת לאחת האתלטיות הקנייתיות הטובות בכל הזמנים. ויויאן צ'ריוט | צילום: Agência Brasil Fotografias

במרתון לנשים, שבו דווקא שיא העולם של פולה רדקליף נקבע על המסלול הזה, מי שניצחה בשנה שעברה לא תוכל לשמור על התואר שלה. מדובר בג'מימה סמגונג הקנייתית שנכשלה בבדיקת סמים לאחרונה. ועדיין, נראה על המסלול בלונדון מאבק בין שלוש רצות קנייתיות מהטובות בעולם: מארי קייטאני שניצחה בלונדון ב-2011 ו-2012 וניצחה גם במרתון ניו יורק האחרון תביא לשם את הניסיון האדיר שלה. שיאה הקנייתי נקבע לפני חמש שנים בלונדון ועומד על 2:18:37 שעות. פלורנס קיפלגאט סיימה בשנה שעברה במקום השלישי בלונדון, ויחד עם שני ניצחונות רצופים במרתון שיקגו היא בהחלט מועמדת ראויה לניצחון, ותהיה שם גם ויויאן צ'ריוט שהיא אחת האתלטיות הקנייתיות הטובות בכל הזמנים (אלופה אולימפית נוכחית ב-5,000, אלופת עולם פעמיים ב-5,000 ופעמיים ב-10,000), שתתחרה לראשונה בקריירה במרתון.

מי יתחרה מבין הישראלים? 

שיאנית ישראל ילנה דולינין היתה אמורה להתחרות במרתון הזה כהכנה לאליפות העולם בלונדון, אבל פציעה שיבשה את ההכנות שלה ובסופו של דבר היא תתחרה באותו היום בחצי מרתון וינה. הישראלי היחיד מבין הרצים המקצוענים שישתתף שם הוא טסמה מוגס, שהמטרה שלו תהיה לקבוע תוצאה המהירה מ-2:18:54 שעות ובכך להבטיח את מקומו באליפות העולם באתלטיקה בלונדון.

טסמה מוגס רץ ישראלי בחצי מרתון עמק המעיינות

יבטיח את מקומו באליפות העולם? טסמה מוגס | צילום: באדיבות איגוד האתלטיקה

ישראל יכולה לשלוח לאליפות העולם שלושה מרתוניסטים, בתנאי שהם קבעו תוצאה מהירה מ-2:19 שעות. משנת 2016 שלושה רצים כבר עשו את זה: גירמה אמרה במרתון טבריה (2:17:20) שמקומו מובטח, מארו טפרי במרתון פריז האחרון (2:17:55) שגם מקומו מובטח, ואגזה (דניאל) גואדה שקבע במרתון רוטרדאם 2016 תוצאה של 2:18:54 שעות. מוגס יצטרך לקבוע תוצאה מהירה מ-2:18:54 כדי להבטיח את מקומו. גואדה לא השתתף במרתון רוטרדאם 2017 בגלל מחלה, ואם מוגס לא יצליח במשימתו, הוא בכל מקרה ידרש להוכחת יכולת, אולי במרוץ חצי מרתון, כדי להבטיח את השתתפותו בלונדון. בנשים יהיו לישראל בכל מקרה שלוש נציגות שקבעו קריטריון כבר בשנת 2016: ילנה דולינין, לונה צ'מטאי ומאור טיורי.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג