לא "רק על הקווים" – חשיבה פורצת ככלי לשיפור

"אם תמיד תעשה את מה שתמיד עשית, תגיע תמיד רק לאן שהגעת" בכתבה זו אציג נושא נוסף שב"קורס לאימון מנהלים באמצעות אופניים" אנו עוסקים ומשקיעים בו מפגש מלא. הנושא הינו – קבלה, עידוד ושימוש בדרך חשיבה השונה מהמקובל, חשיבה יצירתית. ראשית, יש להודות כי הקורס בעצמו נבנה מתוך יישום הגישה הזו. אך, חיבר עולם הניהול העסקי לרכיבת אופניים זה, איך נאמר, אינה בדיוק דרך הלימוד המקובלת בבתי הספר לניהול ובאקדמיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"אם תמיד תעשה את מה שתמיד עשית, תגיע תמיד רק לאן שהגעת"

בכתבה זו אציג נושא נוסף שב"קורס לאימון מנהלים באמצעות אופניים" אנו עוסקים ומשקיעים בו מפגש מלא. הנושא הינו – קבלה, עידוד ושימוש בדרך חשיבה השונה מהמקובל, חשיבה יצירתית. ראשית, יש להודות כי הקורס בעצמו נבנה מתוך יישום הגישה הזו. אך, חיבר עולם הניהול העסקי לרכיבת אופניים זה, איך נאמר, אינה בדיוק דרך הלימוד המקובלת בבתי הספר לניהול ובאקדמיה

מאת:יאיר פינטו


חשיבה יצירתית הינה דרך מחשבה המפתחת גישות, או שיטות חדשות לפתרון בעיות. זהו תהליך המניב תשובה למצב קיים או עתידי ממקום אחר או מזווית אחרת, בעזרתה ניתן לתת פתרון לבעיה, שלא בצורה המקובלת. חשיבה יצירתית נועדה לעזור לנו להגיע לרעיונות חדשים ומקוריים, לחקור ולפתח תפיסות חדשות, במקום חשיבה במסגרת של תפיסות ישנות וידועות מראש. זו חשיבה עם דמיון, המניבה רעיונות חדשים ודרכים חדשות להתבוננות בדברים. היא מקשרת בין דברים או בין רעיונות אשר קודם לכן לא היה קשר ביניהם. היא משמעותית הן לביטוי מחשבות, הן למציאת ייחודיות אישית והן להתפתחות הקוגניטיבית. היא טבעית לאדם אחד ופחות לאחר, אך מדובר במיומנות נרכשת שניתן לתרגל אותה ולהגבירה. חשיבה יצירתית אינה עדיפה על חשיבה הגיונית, היא פשוט שונה ממנה. המנהלים הטובים ביותר הם יצירתיים והגיוניים כאחד. בסופו של דבר, יצירתיים ככל שיהיו, עליהם לקבל החלטה. החשיבה ההגיונית נחוצה כדי להבטיח כי זו ההחלטה הנכונה.

ישנו סיפור המתאר היטב מצב של חשיבה "מחוץ לקופסה" ובדרך לא מקובלת. מדובר במקרה היסטורי מהמאה ה- 14 בו כיתרו כוחות מטירול מבצר הבנוי על צוק שאינו בר כיבוש ישיר בדרכים המקובלות, וצרו עליו לתקופה ממושכת שנראתה ללא קץ, במטרה להכניע את יושביו ולכבושו. במשך הזמן מצבם של הנצורים נעשה חמור והגיע היום שנותרו להם רק שור אחד ושני שקי שעורה. בנקודת זמן זו החליט ופעל מפקד המבצר בדרך פעולה שנראתה כשטות גמורה. הוא שחט את השור ופקד למלא את ביטנו בשעורה שנותרה ולהשליכו מעבר לצוק, לעבר מחנה האויב. כשראו חיילי המצור את הבוז והזלזול מצידם של דרי המבצר, נותר בהם הרושם כי למצור לא יהיה קץ לעולמים, נפלה רוחם והם נטשו.



ב"קורס אימון המנהלים באופניים", אנו מדגישים את ההקבלה הקיימת שבין העולם העסקי ועולם הספורט התחרותי, בשני המקרים, פערי התוצאות בין המתחרים הולכים ומצטמצמים כל הזמן. לעיתים, ההבדלים בין המקומות הראשונים הם בטווחים של מאיות ואלפיות שנייה. כל ספורטאי היום מכיר ומשתמש באותו הבסיס של תורת אימון, על-פי אותה מתכונת של אימון פיזיולוגי, מנטאלי ותזונתי, ומביא את סך יכולותיו לסף אשר ממצה את כל היכולות הטכניות והפיזיות האפשריות. בדומה לכך, גם בניהול העסקי, נראה כי אנו קרבים למקום של מיצוי היכולות ה"טכניות והפיזיות". למעשה, כל המנהלים ובעלי הדעה מגיעים מאותו רקע של הכשרה וניסיון, כולם פועלים באותן הדרכים והטקטיקות כדי להשיג יתרון לעומת המתחרים וכמובן, כולם משתמשים באותם המקורות של מידע רב וזמין. במצב זה, המטרה (היעד) והדרך (תכנית העבודה) ידועים וברורים לרוב המתחרים בענף, והמנהלים עסוקים בניסיונות להגשמת תכנית העבודה במינימום סטיות. אולם, יותר ויותר מנהלים מבינים היום כי הפערים קצרים וממשיכים להצטמצם כל הזמן, ושאת היתרון המשמעותי בתחרות ניתן להשיג רק בדרכים לא שגרתיות אשר פורצות את דרך החשיבה המקובלת. למעשה, יצירתיות היא צורך חיוני של כל ארגון על מנת לשרוד, להתקיים ולהצליח. במציאות המורכבת בה אנו חיים, זקוק כל ארגון להיבטים שונים מעולם היצירתיות, אם בשלב פיתוח המוצרים או בשלב המכירות ובהיבטים שונים של ניהול ושל תקשורת בינאישית.

השימוש בגישות חשיבה יצירתית באים לידי ביטוי בתחומים ובשלבים שונים של מסגרת האימונים ועונת התחרויות. כבר בשלב הכניסה לעונה נדרשים לביצוע שינוי באורח החיים הדורש לא פעם יישום דרכים חדשות ולא מוכרות. חשיבה זו ממשיכה ביישום טכניקות חדשניות של אימון, אשר נבחנות ונלמדות במכוני מחקר מתקדמים.

כיום, השימוש בניהול ואימון נעשים בתהליכים חדשניים המביאים לתועלת רבה יותר ולשימוש מובנה בחשיבה יצירתית, הכוללים הרחבת סל הכלים בהם ישתמשו המאמן והמאומן (מטכניקת אימון ועד לשימוש בחומרי הזנה על ה"גבול האפור" של מותר או אסור). כמובן, זה כולל גם בניית טקטיקה ייחודית בה ישתמש הספורטאי וקבוצתו ברגע האמת על המגרש או על מסלול המרוצים, שגם אז נשמרת הטקטיקה בסוד. ברגע שהיא יוצאת אל האור, היא למעשה כבר ידועה לכול וחשופה להעתקות, שכפולים ושימוש חוזר. תהליך זה זהה לבחינה ואפיון מערכות טכנולוגיות חדישות, הנשמרות בסודי סודות מעיני כל, וזאת  כדי לשמר את היתרון היחסי בשעת המבחן – התחרות. תנסו להיכנס לחדרי הפיתוח של פרארי ולהתרשם מהפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים, או אל יצרני האופניים המתקדמים.
 
לסיכום, יצירתיות היא צורך קיומי,
בעיקר בשלבי התחרות המתקיימים היום. עלינו לנהל את משאב החשיבה היצירתית ולמצות את כל הרעיונות הניתנים מכל ראש בעל דמיון ומחשבה. אני משוכנע שיום יבוא וגם גופי האקדמיה המקובעים ביותר עוד יפנימו כי לימוד יכול להתבצע דרך הרגליים ולא רק בכיתה מוארת ניאון. אני מזמין אתכם לחוויה מעשירה ומלמדת, בסביבה איכותית, דרך ביצוע הדברים שאתם הכי אוהבים לעשות.


יאיר פינטויאיר פינטו
מדריך אופניים מוסמך, מהנדס תעשיה וניהול, מומחה ביישום טכניקות לשיפור הביצועים העסקיים.

רכז הקורס "מנהלים כמו אלופים – אימון מנהלים להישגיות באמצעות רכיבת אופניים".

לפרטים: 052-4768883



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג