כל הסוגים – X athlon

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אורי תאר



חוץ מהדואתלון והטריאתלון המוכרים לכולנו, יש גם בי- (Bi-), קואדרא- (Quadra-), פנטא- (Penta-), הפטא- (Hepta-), דקא- (Deca-), פולי- (Poly-), אקוא- (Aqua-) וטריאתלון חורף.
כמה מלים על מספר ענפי ספורט רב-תחומי אחרים.
ביאתלון
שילוב מוזר משהו של סקי-קרקע (Cross country או בשמו האחר Nordic) וירי למטרה. מקורו של ספורט חורף זה במאבק ההישרדות היומי של תושבי צפון אירופה (ולכן Nordic), אשר החליקו על השלג כשם מצויידים בנשק – תחילה כדי לצוד, ולאחר מכן כדי להגן על ביתם או ארצם. במשחקי החורף, מידי ארבע שנים, מתחרים המשתתפים בארבעה מקצים של ביאתלון – ספרינט, Pursuit ("מרדף"), אינדיבידואלי ושליחים. הספרינט מורכב ממסלול בן 10 ק"מ לגברים ו-7.5 ק"מ לנשים. במהלך המסלול, עוצרים המשתתפים פעמיים, ובכל פעם עליהם לקלוע חמישה כדורים בחמש מטרות. כל החטאה תוסיף 150 מטרים למסלול ההחלקה שלהם. המובילים בספרינט מעפילים לשלב ה-Pursuit. שלב ה-Pursuit די דומה לספרינט, אלא שהמרחקים גדלים – 12.5 ק"מ ו-10 ק"מ לגברים ולנשים בהתאמה, ומספר העצירות לירי גדל גם הוא משתיים לארבע. הסנקציה על החטאה נותרת בעינה – תוספת של 150 מטרים למסלול. במקצה האינדיבידואלי אין חידוש מרעיש. המרחקים גדלו ל-20 ק"מ ו-15 ק"מ, וקיים שוני בכך שהחטאת מטרה לא תביא לתוספת של 150 מטרים במסלול, אלא תגרור תוספת של דקה "סתם". אחרון חביב – מקצה השליחים. אם חשבתם שאחד מחליק ואחד יורה; אז זהו, שלא. ארבעה שליחים מתחלקים באופן שווה ב-30 ק"מ של מסלול החלקה, וכל אחד יורה שני מקבצים במהלך 7.5 הקילומטרים שלו.


בי אתלון

קואדראתלון
זהו אינו ספורט אולימפי, וכפי שמרמז שמו, יש בו ארבעה מקצועות. אל שלושת מקצועות הטריאתלון, נוסף שלב חתירה בקייאק. ניתן לעשות שימוש בכל סוגי הקייאק (יש סירות שמותאמות למיים שקטים ויש שמותאמות למי ים), אך נראה שגם אם תופיעו עם קאנו, יקבלו אתכם. ציוד נוסף, מעבר לסירה, כולל חליפת הצלה חובה. ארבעת המקצים כוללים את הספרינט (שחיה 1.2 ק"מ, חתירה 5 ק"מ, אופניים 25 ק"מ וריצה 5 ק"מ), הבינוני (שחיה 2.5, חתירה 10, אופניים 50, ריצה 10), הארוך (שחיה 5, חתירה 20, רכיבה 100, ריצה 20) וה-Extreme שכשמו כן הוא – קיצוני במידה בלתי סבירה (שחיה 10, חתירה 40, רכיבה 200 וריצת מרתון). ב-17.8.02 תיערך בברלין אליפות העולם בקואדראתלון למרחק בינוני (יהיו גם מקצי חצי איש ברזל וספרינט):
אליפות העולם ב-קואדרתלון

פנטאתלון
קרב חמישה, או בשמו המדוייק – "פנטאתלון מודרני" – כולל חמישה ענפים: ירי, סייף, שחיה, ריצה ורכיבת ראווה על סוסים. בין ענפים אלה לבין הענפים שהרכיבו את הפנטאתלון ביוון העתיקה אין דבר וחצי דבר, ולכן תוספת התואר "מודרני". מקורו של ספורט זה, כך מספרת האגדה, בקצין פרשים צרפתי במאה ה-19, שנשלח להעביר ידיעה. הוא רכב דרך קווי האויב, עד שפגש בחייל אויב שחרבו שלופה. הקצין נענה להזמנה לקרב וניצח, אולם חייל אויב אחר ירה בסוסו של הצרפתי, והוא נאלץ להמשיך בריצה. הוא שחה לרוחבם של נהרות גואשים ולבסוף הגיע למטרתו. ירי, הענף הראשון, מתבצע ברובה אוויר. 20 כדורים ב-40 שניות לעבר מטרה הניצבת במרחק של 10 מטרים. לאחר מכן בא תורו של קרב הסייף, ולאחריו קופצים המתחרים למשחה של 200 מטרים בסגנון חופשי. זהו אינו טריאתלון, והמתחרים רשאים להתייבש לאחר השחיה. עתה עומדות לרשות המשתתפים 20 דקות להתיידד עם הסוסים שעליהם ירכבו, ולאחר שהספיקו לקפוץ עימם מעל המסוכות, נערכת ריצת 3,000 מטר. ספורט זה הפך לענף אולימפי כבר באולימפיאדת שטוקהולם ב-1912.
ויש גם פנטאתלון צבאי. גרסת נאט"ו מתחילה במסלול בן כחצי קילומטר הכולל לא פחות מ-20 מכשולים. לאחריו נדרשים החיילים לצלוח גוף מיים שרוחבו 50 מטרים, אך הכולל חמישה מכשולים. ירי ברובה למטרות בטווח של 200 מטרים הוא השלב השלישי, ולאחריו מגיע תורו של ירי באקדח למטרה במרחק של 25 מטרים. לסיום מנווטים החיילים לאורך מסלול ניווט בן עשרה עד חמישה-עשר קילומטרים. כמובן שבצבא כמו בצבא – להוציא את שלב השחיה שבמהלכו רשאים החיילים לחלוץ את נעליהם, התחרות מתבצעת על מדים, ציוד ונשק.

דקאתלון והפטאתלון
דקאתלון, קרב עשרה לגברים, והפטאתלון, קרב שבעה לנשים, הם יותר צירוף מקצועות לצרכי דירוג וניקוד, מאשר ענפים העומדים בפני עצמם. מבין כחמישים מקצועות האתלטיקה נכללים בדקאתלון ריצות 100 מ', 110 מ' מסוכות, 400 מ', 1,500 מ', קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק, קפיצה במוט, הדיפת כדור ברזל, וזריקת דיסקוס ומוט. כל האירועים מתרחשים במשך יומיים, חמישה בכל יום ולפי סדר קבוע. באליפות אירופה באתלטיקה במינכן, יתקיים הדקאתלון בתאריכים 7.8.02 ו-8.8.02, ואילו ההפטאתלון יתקיים ב-9.8.02 וב-10.8.02.

פוליאתלון
זהו הכינוי שדבק בכל תחרות ספורט רב תחומי הכוללת החלקה על רולרבלייד (מכונה גם סתם "בלייד" או Inline). למרות ש"פולי-" משמעו "רב-", מדובר על שלושת ענפי הטריאתלון, או שניים מהם, בתוספת רולרבלייד. אף שבצפון אירופה החלקה תחרותית על רולרבלייד הפכה נפוצה (וזה כולל מקצה נלווה בתחרויות חצי מרתון ומרתון, או אפילו מרתון נפרד ומיוחד לבלייד); עדיין אין הענף נפוץ כחלק מספורט משולב. ככלל מקומה של ההחלקה הוא בתחילת התחרות, בד"כ במקום השחיה. הביגוד דומה מאוד לזה המשמש לרכיבת אופניים, כולל הקסדה ואפילו הכפפות, אך בתוספת מגיני ברכיים וידיים. עניין משותף נוסף לרכיבה על אופניים ולהחלקה הוא הדראפטינג, ובהחלקה עשויים המרחקים בין הגולשים להצטמצם לסנטימטרים בודדים בלבד. לוח זמנים לתחרויות בלייד באירופה ומידע רב נוסף בתחום ניתן למצוא באתר חברת סלומון:
אתר חברת סלומון


גם רולרבלייד הולך

אקואתלון
למרות שכולם שמעו עליו ולמרות ההתאמה הברורה לארץ, אין העיסוק בספורט זה רווח במקומותינו. נראה כי חוף ים ארוך ויפה וטמפרטורת ים נוחה משך רוב חודשי השנה מחד, ומצב בלתי נסבל בכבישים מאידך, הם הרקע הנחוץ (קחו לדוגמא את איטליה ופורטוגל – התנאים דומים ושם זה הולך). אקואתלון הוא ענף ספורט רב-תחומי נפוץ ומסודר למדי. אליפות העולם מתקיימת כל שנה בחסות ITU בקנקון שבמכסיקו (הקרובה תהיה בנובמבר). המקצים, שאפילו הקשה שבהם קל מטריאתלון אולימפי, הינם הספרינט (ריצה של קילומטר, שחיה של חצי קילומטר, ושוב ריצה של קילומטר), האולימפי (2.5 – 1 – 2.5) והמקצה הארוך (5 – 2 – 5).

טריאתלון חורף
המקבילה החורפית והמושלגת של הטריאתלון. כמובן ששינויי מזג האוויר חייבו שינויים באופי התחרות. השחיה באגם הקפוא הוחלפה בקטע של סקי-קרקע, ואת אופני הכביש בעלי הגלגלים הדקיקים משאירים לכבישים יבשים. לרכיבה בשלג, בקרח או על כבישים רטובים נחוצים אופני הרים בעלי צמיגים עם פרופיל עמוק. גם נעלי הריצה מצויידות בדוקרנים (Spikes). ככלל, מדובר בענף קשה יותר מטריאתלון "רגיל", וההבדל העיקרי נובע מקיומו של מקצה סקי-קרקע. מדובר, אולי, בענף הספורט האירובי המאמץ ביותר, ולמרות שאין בעובדה זו כדי להצביע על מסקנה חד-משמעית, ניתן לציין כי ספורטאים מקצועיים העוסקים בסקי-קרקע, נהנים בממוצע מרמת ה-VO2Max הגבוהה ביותר. סדר המקצועות בטריאתלון החורף שונה – ראשונה היא הריצה, אח"כ בא תור הרכיבה על האופניים, ולבסוף ההחלקה על השלג. חבישת קסדה מחוייבת בקטע הרכיבה, אסורה לחלוטין בעת הריצה, ומותרת בזמן ההחלקה בכפוף לטמפרטורה – ככל שזו נמוכה יותר, כך גדלה הנטיה לאפשר את חבישתה. בקטע הגלישה מותר למשתתפים להתקדם בכל דרך, ובלבד שהם ניצבים על המגלשיים ואינם מקבלים עזרה. גולש המתכוון לעקוף, צריך להתריע על כך (כפי שנהוג ברכיבה על אופניים), וגם כאן חל כלל השמירה על הימין. אירועי טריאתלון חורף מתקיימים בחצי הכדור הצפוני בכל שנה בחודשים ינואר עד מרץ.
זהו אינו סופה של הרשימה: Paraski (צניחה שממשיכה בסקי אלפיני); Biathle (השונה לחלוטין מ-Biathlon) ידוע גם בכינוי Swim & Run וכולל שחיה וריצה (שלב ריצה בודד, ולפעמים זהו שם נרדף לאקואתלון); Nordic combined (קפיצה ממקפצת סקי הממשיכה בסקי-קרקע), ועוד, ועוד, ועוד. רק תגידו מה אתם רוצים, וכמה כסף יש לכם…


לימי הקיץ החמים…



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג