כך פעלה התכנית הסודית של איגוד האופניים להביא שני רוכבים לריו 2016

באיגוד האופניים הצליחו במשימה וישלחו רוכב הרים ורוכבת כביש לריו 2016. ומה הלאה? מנכ"ל האיגוד ומאמן נבחרת הכביש לנשים מספרים איך הכל התהווה ומבטיחים שזו רק ההתחלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נבחרת ישראל באופני כביש נשים
נבחרת ישראל באופני כביש נשים

אם יש איגוד ספורט בארץ שמשך את העין להרבה איגודים קטנים עם ששאיפות גדולות, זה איגוד האופניים. לפני שנתיים מנהל הספורט בחר ברכיבה על אופניים כענף ספורט מועדף. ההבדל היחיד בין האופניים לבין תשעת הענפים האחרים שתועדפו היה, שאותם ענפים כמו ג'ודו ושייט מקבלים את המעמד הזה בזכות ההישגים שלהם. האופניים היה הענף היחידי שנכנס לרשימה רק בזכות הבטחות לפני המעשים.

נבחרת ישראל באופני כביש נשים

קיבלו את היחס המתאים, והחזירו. נבחרת ישראל לנשים באופני כביש | צילום: באדיבות איגוד האופניים

"הפכנו לענף מועדף בחסד ולא בזכות", מסביר מנכ"ל איגוד האופניים, ירון דור, שבשבוע שעבר חגג יחד עם חבריו באיגוד את הצלחת הפרויקט. ישראל לא תשלח לריו 2016 רוכב אחד כי אם שניים, רוכב אופני ההרים שלומי חיימי ורוכבת הכביש שני בלוך. כל זה קורה 56 שנים אחרי הייצוג האחרון והיחידי של שני רוכבים ישראלים במשחקים האולימפיים. מאז האופניים תמיד היו שם, אבל יותר בתור ספורט חובבני שסחף אליו המון אנשים אבל לא הרבה ציפו לראות כאן מקצוענות.

מקצוענות זה לא רק לשלוח רוכבים למשחקים האולימפיים. מקצוענות זה לארגן תחרויות בינלאומיות ברמה גבוהה, לקבל הכרה מההתאחדות הבינלאומית, להגדיל משמעותית את כמות הרוכבים התחרותיים וגם להיכנס לתחומים באופניים שהרבה אנשים כאן כלל לא מודעים לקיומם במשחקים האולימפיים כמו רכיבה בוולודרום ורכיבה באופני BMX.

"אני אשתה מוחיטו יחד עם חיימי בקופקבאנה בברזיל"

בקיצור, ככה הצליחו אנשי איגוד האופניים למכור למנהל הספורט את הפוטנציאל של הענף הזה וזה עבד. זה עבד בצורה כזאת שבכל אחת מהשנתיים האחרונות, קיבל איגוד האופניים סכום נוסף של מיליון שקלים וחצי שאותם השקיע בקמפיין האולימפי. וזה בעצם ההבדל. הניסיון להגיע למשחקים האולימפיים זה כבר לא לנסוע לאליפויות הגדולות ולהתפלל לנס, אלא להכין תכנית ארוכת טווח, להחזיק צוות מקצועי, להתחרות ולהתאמן כמה שיותר בחו"ל וליהנות מתחרויות בינלאומיות משמעותיות כאן בארץ. "הצלחנו לגייס כספים ולרתום מערכות וזה בעיני הכי משמעותי", אומר מאמן נבחרת הכביש אילן אולמן ומוסיף: "החלטנו להיות ענף טוב בלי קשר לאולימפיאדה. מבחינתי הפרויקט הזה נועד יותר כדי לקדם את הרוכב הישראלי וכמובן שהקטע של הנבחרת נתן מקפצה רצינית לענף".

לפני כשנתיים הרוכב הראשון שסומן כמי שיגיע למשחקים האולימפיים היה שלומי חיימי. המנכ"ל ירון דור אפילו מספר שבכנס של האיגוד ב-2014 הוא אמר בפומבי שהוא ישתה מוחיטו יחד עם חיימי בקופקבאנה בברזיל. באופן טבעי עיני האיגוד היו נשואות בעיקר לאופני ההרים, כשבצד של הכביש, אילן אולמן הכין את הנבחרת שבסופו של דבר הפתיעה ודחפה את שני בלוך למקום בין 100 הראשונות בעולם שהבטיח את מקומה בריו 2016. "בהתחלה התקצוב הלך לאופני ההרים, אבל למרות הכל אנחנו החזקנו נבחרת ותכנית עבודה ולכן ההצלחה שלה היתה בסופו של דבר בונוס אדיר. ניצלנו את כל ההזדמנויות שניתנו לנו כמו למשל להשתמש בבית ששכרו בצרפת לנבחרת אופני ההרים. לאורך כל הדרך שמרנו על מתח, ואנשים עשו קפיצת מדרגה אדירה".

עד כמה תעזור החשיפה האולימפית לענף?

פרויקט אחד נשלם והפרויקט הבא יהיה ליצור המשכיות ולשמור על הגדילה של ענף האופניים, שבמדינות רבות באירופה הוא אחד המרכזיים ובספורט האולימפי הישראלי תמיד היה אחד האיזוטריים. השאלה היא עד כמה יעזרו ההופעות של שלומי חיימי ושני בלוך בריו? הרי אף אחד לא בונה על פודיום אלא על השתתפות מכובדת ומה אמור להבין האזרח הממוצע שלא צופה במרוצי אופניים בהופעות מכבודות?

נבחרת ישראל באופני הרים

השתתפות היסטורית בריו. שלומי חיימי (במרכז) עם נבחרת אופני ההרים | צילום: באדיבות איגוד האופניים

"אני דווקא חושב שבאופני כביש, בניגוד להרים, יהיה יותר קל לקהל להבין מה זה מרוץ טוב ומה לא", אומר אולמן: "באופני הרים אתה חייב להיות מאוד חזק בהתחלה. אופני כביש זה יותר רומנטי, רוכבת יכולה להיות פחות חזקה ועדיין להיכנס לבריחה ולתת חשיפה לחולצה. באופני כביש לא תמיד החזק מנצח והכל פתוח אז המקום להפתעה יותר גדול. היכולת של שני בלוך גבוהה והיא בנויה לסוג כזה של מרוצים. אני מקווה ומאמין שהקהל יוכל ליהנות מההופעה שלה בריו".

דור מוסיף ואומר כי: "החבר'ה הצעירים יוכלו להסתכל על שני ולראות שזה אפשרי. אני מאמין שזו תהיה תחילתה של ידידות מופלאה בדרך לטוקיו 2020".

תתחילו להתרגל לוולודרום ו-BMX  

אם תשאלו את ירון דור, הוא יאמר בסיפוק רב שבינתיים באיגוד האופניים מסמנים יותר ויותר הצלחות בתכנית הרב שנתית ל-2020 שיש לה חמש מטרות עיקריות. הראשונה הושגה והיא שליחת רוכבים לריו 2016 תוך כדי שיפור הישגים הבינלאומיים, המטרה השנייה היתה להגדיל את כמות הרוכבים התחרותיים שלפי ירון דור גדלה בשנתיים האחרונות מ-350 ל-1,100. באיגוד מתכוונים גם להיכנס יותר לתחום הפעילות העממית, לקדם את מעמד איגוד האופניים ואולי הכי מעניין – לפתח תשתיות חדשות.

באתלטיקה הישראלית אמנם לא אוהבים את זה, אבל כבר הוחלט שבסוף 2017 יוקם הוולודרום הראשון בישראל על שטח מגרש האימונים של מתחם האתלטיקה הקלה בהדר יוסף בתל אביב. למי שלא יודע, וולודרום הוא מסלול סגור של רכיבה על אופניים, ובמדינות רבות בעולם משמש לתחרויות רבות כולל תחרויות במשחקים האולימפיים. חוץ מהוולודרום, באיגוד האופניים מתכוונים להשקיע ב-10 מתקנים לאופני BMX, עוד ספורט אולימפי חדש.

ירון תמונה (1)

בקרוב נהפוך לאימפריה? מנכ"ל איגוד האופניים ירון דור | צילום: באדיבות ירון דור

"כרגע אין בארץ אנשים שעוסקים בזה, אבל אנחנו נשלח אנשים לחו"ל, נביא אנשים לארץ ונקבל את הידע", אומר דור, "הוולודרום יפנה להמון רוכבים: כביש, טריאתלטים ולאנשים שירצו להתאמן על עצימות וטכניקה. התכנית היא שיהיה זמן גם לאימוני נבחרת וגם כדי להשכיר את המקום לאנשים כולל הדרכה ואימון מקצועי".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג