כיצד תחרות איש ברזל תהפוך אותך למנהל טוב יותר?

גבי זודיק חזר מתחרות למרחק איש ברזל בונציה עם תובנות מעניינות לגבי הקשר בין הצלחה בתחרות מהסוג הזה לבין הצלחה בקריירת הניהול שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאחרונה סיימתי תחרות איש ברזל בונציה. כמנהל בכיר במעבדת המחקר ב-IBM חיפה, לא יכולתי שלא להבחין בקווי הדמיון בין ההתנסות של ההכנה והשלמת תחרות איש ברזל, לבין האתגרים היום יומיים שלי כמנהל. את ההבחנות שלי חילקתי לשלוש קטגוריות מרכזיות: אתה, כיצד, והסביבה שלך.

מה הקשר בין זה לבין העולם העסקי? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 

כבר הוספתם את המרתון לקורות החיים? 
כמה עוד אפשר להשתפר בתחרות איש ברזל? 
האם ניתן לרתום את המשפחה לאימוני איש ברזל? 

אתה

הצבת יעדים ארוכי טווח – תחרות איש ברזל היא אחת הדוגמאות הטובות ביותר להשגת יעדים ארוכי טווח. בשנה שעברה, כשהתחריתי לראשונה בטריאתלון ספרינט (750 מטר שחיה, 20 ק״מ רכיבה, 5 ק״מ ריצה), עדיין לא יכולתי לדמיין השתתפות בתחרות איש ברזל. בחלוף החודשים הבאים היעד הפך למעשי יותר ויותר ככל שהתקדמתי באימונים ובבניית הביטחון העצמי שלי ביכולתי להשיג את היעד (3.8 ק״מ שחיה, 180 ק״מ רכיבה, 42.2 ק״מ ריצה).

באופן דומה, מנהיגים צריכים להציב יעדים ארוכי טווח לצוותים, חייבים לזנוח את אזור הנוחות ולקחת סיכון מסוים. לפני 5 שנים חזיתי את הפוטנציאל בתחום המחשוב הלביש, שהיה בתחילת דרכו אצל צרכנים פרטיים, כבעל פוטנציאל עצום בארגונים גדולים, למשל בתחום הטיפולי ובטיחות עובדים. קיבלתי החלטה אמיצה להקים קבוצת מחקר שיעודה פיתוח טכנולוגיות ותרחישים אפשריים בתחום המחשוב הלביש. החלטה זו הוכיחה את עצמה, שכן היום אנו נמצאים במהלך השקה של מספר מוצרים טכנולוגיים שפותחו על ידי קבוצה זו.

נחישות – מיותר לציין כי מתחרה היוצא לתחרות ממושכת האורכת בין 10 ל-16 שעות, זקוק לנחישות על מנת לסיימה. לאורך התחרות תהיינה יותר מפעם נקודות שבירה בהן תחוש לבד, תחוש כאב או תייחל לסיום התחרות. בתחרות שלי נתקלתי באתגר הראשון כבר לאחר 10 או 15 הדקות הראשונות בזמן השחייה, כשהבחנתי שקצב השחייה שלי איטי ב-25 אחוז מהמתוכנן. הסקתי שבקושי אצליח להגיע לזמן היעד הסופי של השחייה. החלטתי להפסיק להסתכל על השעון ולהמשיך לשחות כמתוכנן. כשסיימתי את השחייה גיליתי כי הייתי המהיר מבין חברי קבוצתי. התברר כי כולם היו אטיים יותר מהתכנית שלהם ב-15 עד 20 דקות, בשל הזרם הנגדי החזק שהיה.

כמובילים, לעתים קרובות אנו נתקלים במצבים בלתי צפויים שעלולים למנוע מאתנו להשיג את היעד שהגדרנו. לי היו לא מעט מצבים קשים בהם נאלצתי לשכנע את היחידות העסקיות שלנו לשלב טכנולוגיה שפותחה על ידינו במוצרים שונים. העדר התמיכה במהלך, משמעותו היתה שהייתי צריך לגייס משאבים כספיים חלופיים שזה דבר לא פשוט. לעומת זאת יכולתי בקלות לוותר.

איזון בין עבודה לחיים – אני לא יכול להדגיש את החשיבות והערך של האיזון בין החיים לבין העבודה. לא ניתן להתמיד בשעות האימון האינסופיות ללא תמיכת המשפחה. התמיכה היא הרבה מעבר להזדמנות להשתתף בתחרות. אשתי היוותה עבורי מקור כוח, מוטיבציה ותמיכה אינסופי. אני מאמין שגם בעבודה, כדי להוביל אתה חייב איזון בין החיים לבין העבודה.

תכנון תחת תנאי אי ודאות או גמישות ודינמיות – דבר אחד אני יכול לומר בוודאות על תחרות איש ברזל – תהיינה הפתעות שלא ציפית להן. במהלך התחרות אתה מאבד בין 7,000 ל-10,000 קלוריות, לכן זה חיוני לאכול ג׳לים וחטיפים עתירי אנרגיה. הגוף שלנו יכול לצרוך כ-300 קלוריות לשעה ובהתאם לזאת מתוכננת התזונה בתחרות. בעיקר במהלך רכיבת האופניים, השלב בו הכי קל ונוח לאכול. להפתעתי, לאחר כ-90 דקות של רכיבה חשתי בחילה ולא יכלתי לאכול את חטיף האנרגיה השני שלי. עובדה זו חייבה תכנון מחדש של תזונת התחרות כולה, מעקב שונה אחר הדופק ומהירות הרכיבה והריצה. הייתי חייב לשמור על דופק נמוך שיאפשר לי לשמור על רמת סוכר שתאפשר לי לסיים את התחרות. הכרחתי את עצמי לאכול בננה, תמרים ומשקה אנרגיה (מאכלים שהתנסיתי באמונים). זו איננה תזונה אופטימלית, אך היא היתה טובה מספיק כדי לאפשר לי לסיים את התחרות. כמובילים אנו צריכים לעתים קרובות לקבל החלטות גם במצבים בהם אין את כל הנתונים וקיימת אי ודאות. במקרים מסוג זה צריך לנטר כל העת את ההתקדמות ולהתאים את התהליך בהתאם למידע החדש שנחשף.

צריך לדעת לקבל החלטות גם במצבים מפתיעים | צילום: ניר עמוס

הבנות מעמיקות בעולם רב תחומי – תחרות איש ברזל הנה שילוב בין מספר תחומי ספורט המחייבים את המתחרה להתמחות בשחייה, רכיבה וריצה. הוא צריך להבין גם בתזונה, פיזיולוגיה של הגוף, השפעות מזג האוויר ועוד. ללא הבנה מעמיקה בתזונה לא יכולתי למצוא פתרון לבחילה שהתעוררה במהלך הרכיבה.

העולם שלנו מורכב ודורש פתרונות רב תחומיים, לכן אנחנו צריכים להרכיב צוותי עבודה מולטי-דיסיפלינרים ולהוביל אותם. בתום לימודי בטכניון בתחום הנדסת מחשבים, לא שערתי שיום אחד אוכל לעבוד בשיתוף עם חברי הטוב בוגר הפקולטה להנדסה אזרחית. לפני מספר שנים, החלטתי להשקיע באופטימיזציה של מפעלי השקיה וטיהור מים. פתרונות מסוג זה דרשו לא רק מומחים בתחום המחשוב כי עם גם מתמטיקאים ומומחים מתחום הנדסה אזרחית.

כיצד? 

חישוב סיכונים ועריכת ניסוים מהיריםֿ – בסביבתנו יש כל כך הרבה מרכיבי אי ודאות, לכן חייבים לסגל שיטות בהם מבצעים ניסויים מהירים שעוזרים בקבלת ההחלטות. פרקטיקה ידועה בתחרויות ארוכות היא שאתה מגיע עם האוכל שהתנסית בו באימונים, ואתה לא מנסה דברים חדשים במהלך התחרות. קיבלתי עצה טובה מהמאמן שלי, מקסים שחף, שהציע לנסות דברים חדשים בהקפה האחרונה (10 ק"מ) של הריצה. החלטתי לקחת סיכון ולנסות לשתות כמה כוסות של משקה אנרגיה רד בול. ניסיון זה התברר כמוצלח ביותר. אחרי 13 שעות של ספורט, גיליתי אנרגיה חדשה שאפשרה לי להעלות את קצב הריצה ולסיים את המרתון בקצב של 6 דקות לק״מ וחיוך גדול.

באנלוגיה לכך, בתחום העסקי פעמים רבות אנו מתלבטים ביחס לאפשרויות, הטכנולוגיות והכיוונים המתאימים להובלת הפרויקט. אני מאמין כי פיתוח של תרבות בה נערכים ניסויים מהירים, הכרחית כדי לאפשר לנו לאתר במהירות את הכיוונים המתאימים מבחינה טכנולוגית. באחד הפיתוחים האחרונים שלנו בתחום בטיחות עובדים, היינו צריכים חיישנים ארוכי טווח . פיתחנו בתקופה קצרה מספר אלטרנטיבות, לבסוף בחרנו בחלופה הכי מתאימה.

ניתוח ולמידה מכישלונות – בשנה האחרונה למדתי רבות מאימונים מגוונים שביצעתי. בתחרות חצי איש ברזל תכננתי את התזונה שלי על סוג חטיף אנרגיה אחד בלבד. דבר שהתברר כלא כל כך מוצלח, כי הוא היה מתוק במיוחד, מה שהקשה עלי לאכול 4 עד 5 חטיפים כאלה. בנוסף, מסלול הרכיבה היה באזור הררי שהעלה לי את הדופק מעל המתוכנן. הצירוף של שתי עובדות אלו התגלו כבעייתיות באמצע הריצה, שכן חשתי כי אני קרוב למצב בו המוח מורה לגוף לעצור כל פעילות פיזית.

מצב זה מתרחש כאשר רמת הסוכר בדם היא נמוכה מאוד והמוח אינו מאפשר לחלוק את רמת הסוכר שנותרה עם השרירים. למזלי זיהיתי זאת מספיק מוקדם וידעתי מה עלי לעשות כדי למנוע מצב זה ולסיים את התחרות כראוי. יש ערך רב בפרויקט שנכשל. אחת הסיבות לכך שישראל הנה מדינת סטארט אפ, היא ההערכה הרבה שרוכשים גם  למנכ"לים של סטרטאפים שנכשלו.

ניתוח, מדידה ומשוב מתמשכים להשגת היעדים – לא מספיק רק למדוד את הקצב, המהירות, קצב פעימות הלב ועוד. הדבר החשוב, המרכזי והמאתגר הוא ניתוח מעמיק ומתמשך של המידע. מומלץ לרוץ ריצות ארוכות בטווח 2 (Zone 2) בהתאם לבדיקת חומצת החלב שלך. נשמע מאוד פשוט, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת, כי אתה עשוי לרוץ במסלול הררי או ביום חם במיוחד, או שאולי אתה עייף כי לא ישנת מספיק. כל הנתונים האלו חייבים להילקח בחשבון בניתוח התוצאות. כמו כן בעסקים, יש לנו מידע רב ממספר מקורות מידע על ביצועי הצוותים שלנו. עם זאת, יש מעט מאוד מערכות עם יכולות ניתוח טובות אשר יכולות לתת לנו תובנות משמעותיות מהנתונים. במעבדת המחקר שלנו יש טכנולוגיות רבות המפותחות בצוותים אבל יש קושי בהערכת ההשפעה והתרומה העסקית שלהם. יצרנו כמה מדדים כמו תשואות המתקבלות מהטכנולוגיה החדשה או מספר משתמשים, אשר מסייעים לנו בהערכה.

הסביבה שלך

חשיבות הצוות – כשהתחלתי להתאמן ב-Trimax חיפשתי בעיקר מאמן ואמצעים לאימון. מהר מאוד הבנתי שמצאתי חברים חדשים כי הכרתי אנשים מדהימים, שחלקו איתי מטרות משותפות. לדבוק במטרה עד הסוף קל הרבה יותר עם חברים. הייתי בר מזל להכיר חברים יקרים כמו יוסי גרינס, שי שיפמן ואסף צור, אתם ביליתי שנה נהדרת בהכנות לתחרות איש הברזל.

בשורה התחתונה, יש קשר | צילום: ניר עמוס

מעבר לכך, ניתן ללמוד כל כך הרבה אחד מהשני. במהלך התחרות מזדמן לנו לראות אחד את השני בהקפות השונות של האופנים ושל הריצה, לעודד ולהעניק אנרגיה. באופן מקביל אתה יכול להיות מנהיג מדהים בעבודה, אבל תמיד כדאי לבחור צוות ניהולי מוכשר וחכם, שמאפשר לך לסמוך עליו במאת האחוזים ולהאציל סמכויות בביטחון מוחלט. בחברות גדולות אתה חייב לפתח ולתחזק רשת קשרים עם קולגות, אשר הרבה פעמים יכולים לסייע לך במשימות. לעתים קרובות הם יכולים לפתוח לך דלתות חדשות להזדמנויות עסקיות.

מנטור ומאמן – אני מאמין כי האימונים עם מאמן מנוסה כמו מקסים שחף יצרו הבדל גדול בהכנה לתחרות איש הברזל שלי. דוגמה פשוטה לכך היא העצה של מקסים, שנתחרה כל התחרות בבגד הטריאתלון ולא נבזבז זמן בהחלפת בגדים בתחרות. לא היינו משוכנעים בזה כי במכנסי הרכיבה הריפוד הרבה יותר משמעותי. מקסים התעקש שלא נחוש את ההבדל, ולהפתעתנו גילינו באימוני ההכנה שהוא צודק. מנטורים גם הם חשובים. במיוחד אלו שכבר התחרו בתחרות איש ברזל, כמו רונן בהט, אירית שרון וניר קומיסר שהיו המנטורים שלי. היה לי נוח לשאול אותם שאלות רבות שלא רציתי להטריד בהן את המאמן. במקרים אחדים, פשוט רציתי לשמוע דעה נוספת. בנוסף, הם יכלו לשתף בתובנות שהם צברו מנקודת מבטם ומהתנסותם בתחרות. ב-IBM נהוג למנות מנטורים למנהלים ומובילים טכניים. במהלך השנים גיליתי שיש כל כך הרבה מה ללמוד מכל אחד. המנהל שלי אכן מהווה עבורי מאמן ומנטור, עם זאת המנטורים הנוספים המגיעים מארגונים אחרים מלמדים שיעורים בעלי ערך רב.


גבי זודיק | סיים את איירונמן ונציה ודירקטור פלטפורמות במעבדת המחקר של יבמ



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מקסים שחף הגיב:

    מקסים שחף
    לא יודע מי כתב את התגובה הזו בשמי
    ראוי שתימחק.
    תגובתי:
    מאמן שיודע לזהות את הפוטנציאל של מתאמניו ולהוביל אותם למטרה עם חיוך וטעם של עוד ראוי ועוד איך ראוי להיות מאמן.
    לשמחתי הרבה עד היום הצלחנו בטרימקס בעזרת צוות מאמנים נפלא, אנשי מקצוע, פיזיוטרפיסט ותזונאית להוביל עשרות מתאמנים לסיים תחרויות איש ברזל בארץ ובעולם עם חיוך ובבריאות מלאה.
    מסכים עם גבי שתחרות איש ברזל היא אנלוגיה לעבודה ולחיים בכלל. התמודדות עם הקושי, מצבי לחץ מנטליים ופיזיים באימונים יובילו את המתאמן למטרה באופן מיטבי והוא ידע להתמודד עם כל בעייה שתצוץ בדרך… וכאלו לא חסר בתחרות ארוכה כזו.
    סימולציות, מחנות אימונים,אימונים מנטליים יכינו את המתאמן להתמודד עם אותן ״ הפתעות״ שבדרך.
    גבי זודיק- יישר כוח!

    1. אהרון הגיב:

      מקסים, עזוב. מי כמוני יודע מה מסוגל לעשות כל בן אדם אם רק יהיה לו מנהיג מתאים שמדרבן אותו. זכור שברוט 2009 היו איתנו 40 איש שזאת הייתה תחרות ראשונה שלהם….. שנה או 4 שנים אחרי ספרינט……. לא זוכר שמישהו לא סיים……

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג