כיצד מתמודדים בישראמן גרמין עם מזג האוויר בשלב הרכיבה?

מזג האוויר בחודש ינואר בזמן ישראמן גרמין, עלול לעתים לתעתע ולפעול נגדנו. המאמנת ענבר זהבי סורקת ופורטת לפרטים כיצד נערכים לטמפרטורה חריגה בזמן התחרות טור מס' 05
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
banner_mazman-01

לקראת ישראמן 2016 || טור מס' 01 | טור מס' 02 | טור מס' 03 | טור מס' 04 | טור מס' 05 |

אז התאמנו התכוננו ואפילו עשינו שימוש בשלל האמצעים הטכנולוגיים שברשותנו, כדי לנטר ולקבוע את הקצבים שבהם אנו מעוניינים לבצע את התחרות. בראש כבר ברור לנו איך הכל הולך להתבצע מלבד בעיה אחת והיא שאמא טבע לא בהכרח מתעניינת בתכניות שלנו. חשוב לזכור שעם כל הכבוד למה שתכננו, במצב של תנאים קיצוניים יהיה לנו הרבה יותר קשה לשמור על הקצבים הרצויים או שאותם אנו רגילים לראות על השעון.

ענבר זהבי

במצב של תנאים קיצוניים יהיה לנו הרבה יותר קשה לשמור על הקצבים הרצויים. ענבר זהבי | צילום: באדיבות ענבר זהבי

עוד כתבות רכיבה לקראת ישראמן גרמין
איך תבחרו אופניים לתחרות?
מה חשוב לדעת על תזונה בתחרות למרחק איש ברזל?
כיצד מתכוננים למסלול הרכיבה בישראמן גרמין?

בטור זה, אסקור מספר טיפים לגבי התנהלות בתנאי מזג אוויר שונים, אך הטיפ החשוב ביותר הוא להיות קשובים וסתגלנים. גם בזמן הקצר יחסית שלי בעולם איש הברזל, יצא לי לחזות במקרים רבים של ספורטאים מוכשרים שחרבו לעצמם את התחרות משום שסרבו להתאים את ההתנהלות שלהם בתחרות לתנאים באותו היום בו התחרו. אותם ספורטאים דחפו את עצמם בכדי להשיג תוצאה, או לשמור על מהירות מסוימת בגלל שזה מה שהם תכננו. כשנהיה קשה מדי הם סרבו לפגוע בזמני המטרה שלהם ודחפו את עצמם לנקודת שבירה. מה שספורטאים אלה שכחו, זה שלכולם על המסלול באותו היום היה קשה באותה מידה. אלה שיממשו את הפוטנציאל שלהם בצורה הטובה ביותר הם לא בהכרח אלה שיסמנו וי על זמני קצב המטרה שלהם, אלא הם אלה שיסתגלו בצורה המיטבית לתנאי התחרות באותו היום על ידי התאמה של הלבוש, כמות השתייה וגם הקצב, המשתתפים שיישארו קשובים בעיקר לגוף שלהם ולא רק לנתוני השעון. אז מה הם תנאי מזג האוויר שיכולים להתקיים בישראמן גרמין ואיך נתמודד איתם.

התמודדות בתנאי קור

באילת שורר כידוע אקלים חם באופן יחסי לשאר חלקי הארץ. גם המים של מפרץ אילת מפנקים אותנו בטמפרטורה יחסית נוחה וקבועה במהלך השנה. הבעיה היא שמקטע הרכיבה כלל לא מתקיים באילת העיר, כי אם בהרי אילת וההבדל משמעותי. במהלך הרכיבה אנחנו למעשה מטפסים לגובה של 900 מטר מעל פני הים ולכן גם הטמפרטורה נמוכה באופן משמעותי. מדובר בכמעלה לכל 100 מטר גובה, כלומר לפחות 9 מעלות פחות מהטמפרטורה בעיר ולזה מתווספות הרוחות הקרירות ששוררות בפסגה. רובכם ודאי מכירים כבר את סיפורי הזוועה אודות תחרות הישראמן שנערכה ב-2012. באותה שנה מרבית המתחרים התלבשו בצורה שהיתה ראויה בעבור הטמפרטורה ששררה ברחבי העיר, אך ממש לא הולמת את הקור העז ששרר בהרים למעלה. סיפורי הגבורה מאותה שנה מלווים אותנו עד היום. סיפורים אודות האמבולנסים שהוזעקו לפנות רוכבים עם היפותרמיה ועד אלו שלא היה להם מה לאכול כי החטיפים שלהם קפאו. המסקנה ברורה והיא, שלא מספיק להתעדכן במזג האוויר בעיר עצמה – יש לברר מה הטמפרטורה שתשרור למעלה.

תום מרמרלי

רבים יאבדו תחושה בקצות האצבעות בידיים וברגליים | צילום: באדיבות תום מרמרלי

על מנת להיערך בהתאם במידה ויום קר עומד לפניכם, הנה ההמלצות שלי ללבוש המתאים:

בזמן הרכיבה

ווסט: הווסט הוא אופציה מנצחת לרוב הימים בישראמן גרמין. מעבר לטמפרטורה עצמה התחושה של כמה קר לנו מושפעת משילוב של טמפרטורה, לחות (כשאנו רטובים אנחנו מוליכים חום החוצה מהגוף ובכך מורידים את טמפרטורת הגוף) ורוח. הווסט למעשה נותן לנו שכבת הגנה מהרוח ובכך שומר בצורה יעילה על חום הגוף שלנו. במידה ויהיה לנו חם, אפשר בקלות לפתוח אותו מעט ואז הוא כמעט ולא מורגש.

שרוולונים: את הזרועות שנותרות חשופות ניתן לכסות בשרוולונים. גם להם נזקף היתרון שניתן להפשילם בקלות ברגע שנהיה חם. הבעיה בשרוולונים היא שאיך שלא הופכים את זה הגוף עדיין לח בסיום השחייה גם אם מתייבשים במגבת ועל כן עם לבישת השרוולונים עלול להיות מאבק לא קטן. שווה לנסות לגלגל את השרוולונים מבעוד מועד ואז ללבוש אותם בגלגול כלפי מעלה על הזרועות. הדבר דורש כמובן אימון מקדים.

חולצת רכיבה ארוכה או מעיל רכיבה: רוב המשתתפים פחות מתלהבים מהאפשרות הזו, שכן היא לא ניתנת לקילוף בקלות ובמידה ומרגישים שנהיה חם אתה מוצא את עצמך כלוא ומזיע בתוך חולצה ארוכה, שמלבד לזרוק אותה לצד הדרך קצת קשה למצוא לה פתרון יצירתי. יחד עם זאת בימים קרים במיוחד היא אפשרות שניתן לשקול בחיוב.

כפפות: איברים פריפריאליים כמו ידיים ורגליים הם אלה שבהם נחוש את הקור בצורה המשמעותית ביותר ואין זה רק בגלל שקשה יותר לכסות אותם. כאשר קר לנו, הגוף עושה חישובי עלות תועלת ומעדיף להזרים את מרבית הדם לאיברים הפנימיים החיוניים לתפקודו ולוותר על החימום של האזור המרוחק יותר. לאור זאת, רבים יאבדו תחושה בקצות האצבעות בידיים וברגליים. מכאן אפשר שעל אף שחשוב ללבוש כפפות, זה לא ייתן את המענה הדרוש במידה והגוף עצמו לא מכוסה כמו שצריך.

ערדליים: מרבית נעלי הרכיבה ובוודאי שנעלי טריאתלון, מאופיינות בהיותן מאווררות. עובדה זאת יחד עם רוח קרירה היא מתכון בטוח ל"ארטיק אצבעות". ערדליים באיכות טובה יתנו בהחלט את המענה הדרוש ואפילו חצי ערדליים אשר מתלבשים על החלק הקדמי של הנעל עושים את העבודה. דרך אגב, היתרון שבחצי ערדליים הוא שלא צריך להלביש אותם אחרי הכניסה.

שרוולוני רגליים: את שרוולוני הרגליים גם כן ניתן לקלף בעת הצורך, אם כי לא באותה קלות כמו את שרוולוני הידיים. כמו כן הם גם כן סובלים מאותו החיסרון שקשה מאוד ללבוש אותם על גוף רטוב. אי לכך, אפשרות מועדפת בעיני היא שרוולוני ברכיים שמחממים רק את אזור הברך. אני השתמשתי בהם בישראמן האחרון ומצאתי את עצמי מאוד מרוצה מהם. גם קלים ללבישה וגם מחממים במידה הנכונה.

אחרי שהובנו כל האפשרויות השונות, חשוב להבין שגם כאן המפתח לבחירת הלבוש הוא עיקרון האינדיבידואליות. גופו של האחד לא זהה לגופו של האחר. שנה שעברה התרוצצתי גם אני בין חברי המתחרים ושאלתי כל אחד: "מה אתה לובש מחר"? "מה ארזת" ? אבל אז עצרתי את עצמי והבנתי שאני זו אני , ולי יש רגישות מיוחדת לקור וגם אם כל החברים שלי עולים על האופניים עם ווסט בלבד זה לא אומר שזה נכון גם בשבילי. החלטתי ללבוש מעיל רכיבה שככל הנראה היה צולה בתוכו חלק ניכר מהמתחרים, אבל לי היה חמים ונעים בדיוק במידה הנכונה. כל אחד צריך להכיר את הגוף שלו. אני ממליצה לעשות רישום לגבי איך התלבשתם ברכיבות בטמפרטורות כאלה ואחרות בימים יבשים ורטובים והאם זה היה נכון עבורכם. לקראת התחרות כשאתם יודעים את הטמפרטורות הצפויות בקירוב, קבלו החלטות על בסיס הנתונים יחד עם המידע שצברתם במהלך האימונים בתנאים שונים.

69482.2

חום יכול להופיע ככל הנראה רק בשלב הריצה | צילום: אלבום פרטי

התמודדות בתנאי חום

חום יכול להופיע ככל הנראה רק בשלב הריצה. בשנים האחרונות לא נצפו טמפרטורות גבוהות בצורה חריגה, אך אין לדעת ושווה להיות מוכנים.

על מנת להיערך בהתאם במידה ויום חם עומד לפניכם, הנה ההמלצות שלי:

קצב: המשמעות המרכזית היא שבחום גבוה הגוף מפעיל מאמצים בכדי לקרר את עצמו ובכך יש לו פחות אנרגיה כדי לרוץ על הקצב אותו תכננו מראש. שווה לקחת את זה בחשבון ולספוג האטה מסוימת בקצב.

תזונה: בימים חמים שווה להגדיל את כמות הנוזלים המתוכננת. אין המשמעות היא שיש לשתות עוד משקאות עתירי פחמימות מעבר לתוכנית התזונה שתוכננה שכן ככל הנראה לא תצליחו לעכל כמות גבוהה מ-300 קלוריות בשעה. האפשרות הנכונה ביותר תהיה אחת משתיים, או להוסיף מים מועשרים בתוספת אלקטרוליטים בלבד, או לשתות איזוטון במקום צריכה של ג'ל נוסף.

אז לחנך את אמא טבע אנחנו לא נצליח… אבל לפחות נהיה מוכנים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג