כיצד הושגה מדליית הארד ההיסטורית בשחייה

השחיין הישראלי, מיכאל דימיטרייב, סיים שלישי במקצה 5 ק"מ נגד שעון באליפות אירופה בשחייה במים פתוחים. עוד לפני שהחלו חגיגות המדליה (ארד) התברר כי אין באמת תקנון המגדיר את חובת השלמת המרחק, או מסלול מוגדר באופן ברור כדי לנצח או לעלות על דוכן המנצחים. האם היה פה הישג היסטורי לענף השחייה, או ניצול בוטה של פרצה בתקנון הבין לאומי?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השחיין הישראלי, מיכאל דימיטרייב, סיים שלישי במקצה 5 ק"מ נגד שעון באליפות אירופה בשחייה במים פתוחים. עוד לפני שהחלו חגיגות המדליה (ארד) התברר כי אין באמת תקנון המגדיר את חובת השלמת המרחק, או מסלול מוגדר באופן ברור כדי לנצח או לעלות על דוכן המנצחים. האם היה פה הישג היסטורי לענף השחייה, או ניצול בוטה של פרצה בתקנון הבין לאומי?

מאת:אילן גולדמן ודניאל קציר

 

 

 
מיכאל דימיטרייב, שחיין המים פתוחים הבכיר של ישראל, השיג מדליית ארד היסטורית למדינת ישראל, במקצה נגד השעון באליפות אירופה במים פתוחים. בניגוד לכל מתחריו, דימיטרייב עשה זאת מבלי לעבור אפילו פעם אחת מתחת לגשר הביקורת המודד את זמן הביניים. השחיין ניסה לשחות בקו כמה שיותר ישר, וויתר על החיתוך שמאלה אל הגשר תוך שהוא מקצר את מסלולו. הדבר התאפשר בעקבות פרצה בתקנון של התאחדות השחייה העולמית והאירופית אשר אינה מחייבת שחיין לעבור תחתיו. זכייתו של דימיטרייב חוקית וכשרה למהדרין אך מעלה תהיות רבות.

 

 

כבר עם צאתו מהמים, דימיטרייב המוכשר הביע דאגה כלפי חוקיות המשחה שלו. "לא עברתי דרך השערים. לא אמרו לנו בישיבה הטכנית כלום על כך. אני לא מבין למה לא אמרו לנו", אמר. חנן גלעד, מאמן נבחרת הנוער של ישראל סיפר בראיון לערוץ 5, "זה היה שיקול טקטי כיוון שזה מקצר את המסלול". תחילה, לא היה ברור אם זו הייתה טקטיקה מכוונת של דימיטרייב, או טעות אנוש שנעשתה בתום לב. מה שבטוח: המסלול שדימיטרייב שחה היה קצר יותר משל שאר השחיינים – ללא יוצא דופן. המקום הרביעי אגב, הגיע 9 שניות אחריו. החמישי 13 שניות אחרי הישראלי.
 
דימיטרייב אליפות שחיה מים פתוחים אילת 2011

 

דימיטרייב (צילום: יח"צ איגוד השחיה) 

 

 
מאמן הנבחרת – אנדריי טוט, ידע במהלך המשחה כי דימיטרייב אינו עובר תחת הגשר, אך הוא לא עשה דבר בנידון. טוט קיבל עדכונים שוטפים לגבי זמניו של השחיין, ונראה נלהב. "דימיטרייב עושה להם בית ספר", היו דבריו המדויקים. יאנה פצ'נובה, סגנית אלופת אירופה הטרייה (מהיום) במקצה נגד השעון, הביעה פליאה לאחר שהשמועה על הישגיו של הישראלי פשטה. "אני יודעת שאנחנו צריכים לעבור תחת הגשר, כולם יודעים את זה". שופט בכיר בהתאחדות השחייה האירופית, אמר לאחר קבלת התוקף הרשמי לזכייתו של דימיטרייב, "אין חוק בנוגע לנושא. את כל החוקים ניתן לראות באתר של ההאתחדות. אנחנו דיברנו על כך בישיבה הטכנית היום בבוקר ואמרנו להם שהם לא צריכים לעבור תחת הגשר".
 
ופה נשאלת אם כל השאלות. אם אמרו לשחיינים כי הם אינם חייבים לעבור תחת הגשר, מדוע כל השחיינים (גברים ונשים), וביניהם אלוף עולם ואלוף אירופה בכל זאת עברו תחתיו? ומדוע דימיטרייב טען עם צאתו מהמים כי הנושא לא הוזכר בישיבה?
 

 

גשר מדידת הזמנים באילת – אין חובת כניסה מתחת לגשר (צילום: אילן גולדמן)

לכך ישנה תשובה פשוטה: מארק פלג, מאמן בנבחרת ישראל טוען, "השופט הטכני אמר בישיבה כי צריך לעקוף רק את המצופים האדומים (ממוקמים בעומק) ולגעת בהם עם כתף ימין. הוא לא הזכיר במילה את הגשר. מיכאל החליט על דעת עצמו לא לעבור מתחת לגשר. לנו (הצוות המקצועי), לא היה קשר לכך. הוא ניצל את הפרצה בתקנון וקיצר את המסלול. מיכאל היה היחידי מבין השחיינים שכנראה הבין את הפרצה וניצל אותה", אמר מארק שעות ספורות לאחר הזכייה ההיסטורית. "השחיינים האחרים היו לחוצים ולא היו מודעים לזמנים של דימיטרייב". 

 
חנן גלעד, מאמנו האישי של דימיטרייב הודה גם הוא, כי לא ידע על האסטרטגיה בה בחר השחיין שלו. "כל הנושא הוא פשוט מאוד. המעבר תחת הגשר מאריך את המסלול בכמה מטרים. למיכאל מאוד חשוב לשחות בקווים ישרים. לכולם היה ברור שצריך לעבור תחת הגשרון ומיכאל ניצל את הפרצה. ההחלטה הייתה שלו בלבד ונעשתה ללא מעורבות של הצוות המקצועי", סיכם גלעד.  
 
מבדיקה עולה, כי בתקנון התאחדות השחייה האירופית, באמת אין שום אזכור לנושא המעבר תחת הגשר וקבלת זמני הביניים, כתנאי הכרחי לסיום רשמי של המקצה. גם השחיינים עצמם לא מודעים לפרצה בתקנון. תומס לורץ, אלוף העולם המכהן (שיאן התארים), אלוף אירופה הנוכחי ואחד הוותיקים בתחום, לא ידע כי מותר לו לוותר על המעבר תחת הגשר. "היה ברור לי מאליו שצריך לעבור תחת הגשר. גם בשנחאי (אליפות העולם) וגם בלונדון (תחרות קדם אולימפית) עברנו תחת הגשר", סיפר. "הגשר הוא יחסית חדש. אני יודע כי הוא משמש לקבלת זמני הביניים. שוב אני אומר, לא ידעתי על כך וזו לא הייתה בכלל שאלה". 
 

 

אלוף העולם תומס לורץ, גם הוא לא ידע כי לא חייבים לעבור תחת הגשר (צילום: Feng li)

 

 
אם כן, שאלה נוספת היא מדוע הגשרון נמצא שם מלכתחילה? האם זה בשביל שהצופים יקבלו את זמני הביניים? או בכדי להוכיח כי הספורטאי, או לצורך העניין השחיין, באמת היה נוכח במקום? קשה מאוד לקרוא למה שראינו היום, נגד שעון של 5 ק"מ, בהתחשב בכך שניתן לנצח את התחרות או לקחת בה מקום של כבוד, מבלי לעבור את המרחק, או מצד שני לחרוג ממנו. אז מהו בעצם הספורט הנקרא שחייה – מים פתוחים. האם זה ענף בו כל אחד יכול לעשות ככל העולה על רוחו ולגרוף מדליה? לורץ הביע את דעתו גם על כך: "לגבי הגשר, אני חושב שצריך להיות חוק ברור בנושא. אני מאוד מופתע שדברים כאלה בכלל אפשריים. אני לא יודע בכמה זמן חיתוך שכזה מקצר. אני רק יודע שבשבילי זו לא הייתה אופציה. הרעיון של משחה נגד שעון אינו מוצלח לדעתי. אני מודע לכך שכל אחד יכול לשחות מרחק שונה במים פתוחים. זו בעיה שאולי בעתיד יצטרכו לפתור", סיכם הגרמני את הנושא. 
 

למרות המשנה החוקית שניתנה לזכייתו של מיכאל דימיטרייב, הישג זה תמיד יזכר כאחד שהושג בדרך שאינה בדרך של אף אחד אחר. אם מיכאל דימיטרייב יכול לישון טוב בלילה, מי אנו שנפקפק בהישגו של שחיין אשר באמת ובתמים שייך לצמרת העולמית.

 


 

אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

 

 

כל הכתבות של אילן גולדמן במדורמזרח תיכון חדש

 


דניאל קציר
דניאל קציר
מייסד מרכז השחיה easy swim
חלוץ מדינת ישראל בשחיה במים פתוחים למרחקים ארוכים. מקום תשיעי באליפות העולם במשחה למרחק 25 ק"מ בשנת 2008. אחד מ- 25 השחיינים הטובים בעולם למרחק 10 ק"מ שקבעו את הקריטריון הבינלאומי לאומיפיאדת בייג"ין כשבפעם הראשונה ענף זה הוכנס למשחקים האולימפיים. הישראלי היחיד שהשתתף בתחרות גביע העולם הארוכה ביותר בעולם למרחק 57 ק"מ. אלוף ישראל במים פתוחים

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג