טריאתלון – לא מילה גסה

הענף, המוגדר על ידי רבים כטיפוס על אוורסט הספורט, תופס תאוצה בקרב חובבי הספורט בישראל. במקביל, נוצרה דרישה להנחיה מקצועית, שקיבלה מענה בקורס מדריכי הטריאתלון של ביה"ס למקצועות הספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הענף, המוגדר על ידי רבים כטיפוס על אוורסט הספורט, תופס תאוצה בקרב חובבי הספורט בישראל. במקביל, נוצרה דרישה להנחיה מקצועית, שקיבלה מענה בקורס מדריכי הטריאתלון של ביה"ס למקצועות הספורט

מאת:אבי ברכה


קשה יותר לבטא את המילה מאשר לבצע את הפעילות הכרוכה בה. טריאתלון היא מילה ביוונית המורכבת משני חלקים . טרי – שלוש, אתלון – קרב. בדומה לענפים כמו פנטתלון, דקתלון וכו', הטריאתלון כבש מקום נכבד בקרב המשפחה האולימפית מאז משחקי סידני 2000.


ראשיתו של הענף בתחילת שנות השבעים בקליפורניה, כשרצים חיפשו אימונים אלטרנטיביים לאחר שנפצעו. הפתרון היה אימוני רכיבה על אופניים ושחייה, ומשם צמחו תחרויות ששילבו את שלושת הענפים ברצף. תחרות איש הברזל נולדה בעקבות וויכוח בין שלושה מלחים בצי האמריקאי, שהוצבו בהוואי בשנת 1977. באותו זמן התקיימו שלוש תחרויות נפרדות: משחה ווייקיקי למרחק של 3.8 ק"מ, מרוץ האופניים הנודע של הונולולו למרחק של 183 ק"מ, ומרתון הונולולו. השלושה התווכחו מי מבין מנצחי שלוש התחרויות הוא האתלט הטוב ביותר. ג'ון קולינס, מפקד בחיל הים האמריקאי ואחד מאותם משתתפים בוויכוח, הציע לשלב את שלוש התחרויות לאחת ולראות מי יהיה הטוב ביותר. ובפרסום דל גייסו כ-15 מתחרים שזינקו בשנת 1978 לתחרות שנקראה בהמשך "איש הברזל" (IRONMAN), שהתפתחה במהירות והפכה את מתחריה לספורטאים ייחודיים בעלי סיבולת לב-ריאה יוצאת דופן. שנה לאחר מכן הגיעה רשת ABC לסקר את התחרות, ומאז נפרצה הדרך לענף .


לישראל הגיע הטריאתלון בשנת 1985. אורי אליאב ארגן את התחרות הראשונה, שהתקיימה בקיבוץ חורשים, ומאז מתקיימים כל שנה עשרות אירועים במרחקים שונים.

מכיוון שהענף צבר פופולאריות רבה, החליטו לפתח אותו בצורה שתתאים לכולם ובמרחקים "סבירים". קיימים אירועים לפי גילאים ורמות, כמו מקצה ילדים לגילאי10-11 (200 מטרים שחייה, 5 ק"מ רכיבה על אופניים ו-1.5 ק"מ ריצה) ומקצה בוגרים מתחילים (750 מטרים שחייה, 20 ק"מ רכיבה על אופניים ו-5 ק"מ ריצה).

רבים מהמשתתפים בטריאתלון הגיעו לשילוב בין שלושת המרכיבים (שחייה, אופניים וריצה) לאחר שכבר השתתפו או היו פעילים במסגרת נפרדת בכל מקצוע. הרצון לרדת במשקל, לצד החיפוש אחר אתגר ואולי חיפוש עצמי, מביאים את אותם האנשים לענף האתגרי הזה. מבחינה בריאותית, שלושת המקצועות בענף מווסתים את העומסים על המתאמן – ניתן לבצע כל יום אימון במקצוע אחר ואף שני אימונים ביום – ומאפשרים לשמור על כושר גופני גבוה ולמנוע פציעות .

הרכבת תוכנית אימון לטריאתלון היא "אומנות" ויסות העומסים. הסיכוי להיפצע או להגיע לאימון יתר נמוך יותר מבריצה למרחקים ארוכים או רכיבה על אופניים כענף עיקרי. ויסות העומסים נעשה בצורה מקבילה בכל שלושת המקצועות, כך שמתאפשר פיצוי-יסף בהתאוששות שלאחר אימונים קשים או בסידור המקצועות בענף .

כדי להבין את מבנה התוכנית, יש לבדוק ממה התוכנית השנתית מורכבת. המבנה מבוסס על מחזורי הביניים, מחזורי הזוטא (שבועי) ולבסוף יחידת האימון הבודד.

נתונים בסיסיים שיש לקחת בחשבון:
א. מהי רמת היכולת של הטריאתלט? האם עיסוקו מוגדר כתחביב או שרמת השקעתו היא של טריאתלט תחרותי? יש לזכור שברמה ההישגית נמצאת קבוצה קטנה ביותר, שגם מתפרנסת מעיסוק זה.


ב. בדיקת לוח התחרויות השנתי והתייחסות לחשיבות התחרות. בנוסף, יש לבדוק את שיטת הניקוד של התחרויות המקנה דירוג או קריטריון להשתתפות בתחרויות בארץ או ייצוג בחו"ל.


ג. בדיקת אמצעים:
1. כמה שעות מקציב הטריאתלט לאימוניו?
2. שילוב האימונים במסגרת העבודה/לימודים. האם אפשר להתאמן בצורה סדירה?
3. מתקני האימון וזמינותם: בריכה, אצטדיון אתלטיקה, כבישים ראויים לרכיבה, מרחק הנסיעה למתקני האימון ועוד.
4. תמיכת המשפחה הסובבת, כולל חברים ומשפחה.
5. רמת המוטיבציה ויכולת ההתמדה בעבודה בענף סבולת קשה.


ד. קביעת פסגת ההישג. כלומר אותן פסגות שייקבעו מראש ובהם ישאף הטריאתלט להגיע לשיא יכולתו, המתאימה לכישורו באותו זמן.


ה. מיקום מבחני היכולת:
1.מבחני מעבדה לקביעת ההספק המרבי( VO2 max) או מבחני יכולת ההתמדה – ס.ח.ח (בדיקת סף חומצת חלב) בכול ענף בנפרד.
2. ביצוע מבחני שדה כמו אימונים משולבים או תחרויות במסגרת האיגודים השונים (שחייה, אופניים וריצות השדה) בכל מקצוע בנפרד, או ביצוע מבחני יכולת במהלך אימון (כמו מבחני תקן בשחייה או 5000 מ' בריצה או 20 ק"מ נג"ש ברכיבה על אופניים).


במקביל להתפתחות הענף, נוצרה דרישה למובילי דעה מקצועיים שינחו את הקבוצות המתאמנות בהיבט הבריאותי והמקצועי. בנוסף, טריאתלטים רבים מבקשים להרחיב את הידע המקצועי שלהם ואת הבסיס לבניית תוכניות אימון עצמאיות. דרישות אלו יצרו את קורס מדריכי הטריאתלון של ביה"ס למקצועות הספורט. בקורס מקבלים החניכים אמצעים וכלי הדרכה ברמה הגבוהה ביותר, שאיתם יוכלו לצאת לשטח ולהדריך.

בביה"ס למקצועות הספורט ניתן למצוא מגוון רחב של הכשרות וקורסים למדריכי ספורט, ביניהם קורס מדריכי אופניים, שחייה, כושר ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר ביה"ס למקצועות הספורט: www.sportacademy.co.il.

17.4.2012


אבי ברכה
מאמן טריאתלון בכיר. ממקימי איגוד הטריאתלון וחבר הנהלה.
יו"ר הוועדה המקצועית הישראלית לשעבר.
חבר הוועדה המקצועית האירופית.
ראש תחום טריאתלון בביה"ס למקצועות הספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג