טור דה פראנס 2012: מועמדים לניצחון

משנת 1999 ועד לאמצע העשור הקודם, לשאלה מי ינצח את הטור דה פראנס המתינה תשובה די ברורה: לאנס ארמסטרונג וקצת פחות יאן אולריך ואז...כל השאר שילחמו על המקומות הבאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

משנת 1999 ועד לאמצע העשור הקודם, לשאלה מי ינצח את הטור דה פראנס המתינה תשובה די ברורה: לאנס ארמסטרונג וקצת פחות יאן אולריך ואז…כל השאר שילחמו על המקומות הבאים

מאת:עמנואל בלחסן



כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
מסלול המרוץ- כאן
רשימת משתתפים – כאן
אתר הטור דה פראנס של שוונג –
כאן


כפי שהזכרתי לא אחת, היו רוכבי-על "בני אלים" שהיוו קטגוריה משל עצמם והיו שאר רוכבי המסך.  "שתי מהירויות בדבוקה", תבע מי שתבע והתכוון גם לשימוש בחמרים אסורים בספורט. בשנים האחרונות הכל השתנה: כולם "אנושיים" יותר, סצנות ההיעלמות במעלה ההר, תוך השארת שאר הרוכבים נטועים באספלט ומזגזגים עצמם לסבל, נעלמו כמעט כליל מהמרקע. הסיבות לכך רבות (הקשחת הבדיקות, הפספורט הביולוגי, בטחון שצברו רוכבים שהציצו החוצה ממעבה הדבוקה ולהפתעתם הצליחו): התוצר שלהן הוא שמות חדשים, כוחות צעירים ומסקרנים ומרוצים פתוחים יותר וצמודים עד ליום האחרון ממש!

קאדל אוונס
גיל: 35
מדינה: אוסטרליה,
קבוצה: ביאמסי

תארים חשובים:
2006
מקום 4 בטור דה פראנס
מקום 1 בטור של רומנדי
2007
מקום 2 בטור דה פראנס
מקום 2 בדופינה
מקום 4 בוואלטה א'אספניה
2008
מקום 2 בטור דה פראנס
מקום 2 בדופינה
2009
אלוף העולם באופני כביש
מקום 2 בדופינה
מקום 3 בוואלטה א'אספניה
2010
מקום 5 בג'ירו איטליה
מקום 1 בקלאסיקה פלאש-וואלון
2011
מקום 1 בטור דה פראנס
מקום 1 בטור של רומנדי
מקום 2 בדופינה

צילום: troye owens


2012
מקום 1 במרוץ הקריטריום אינטרנשיונל
מקום 3 בדופינה

הנזיר האוסטרלי שהחל משנת 2009 חלחל בו השינוי והפך לרוכב התקפי, מגיע אל טור דה פראנס 2012 ממוקד מטרה. נאמן לדרכו הסיזיפית, אוונס  ביצע הכנות מדוקדקות של המסלול: רכב, טיפס ירד ברטוב וביבש, הזיע, חפר והחליף אופניים וגלגלים, עד התאמה מושלמת לשביעות רצונו. תוואי המרוץ השנה יתאים לאוונס, שילוב של קטעי נג"ש אישיים ארוכים ועליות חדשות ולא מוכרות, כולל כמה תלולות ביותר. אל מרוץ הדופינה שהתקיים לפני כשלושה שבועות, הגיע בכושר טוב אך לא בשיא. בהתחשב בכך השיא של שיאים, ה"פיין טיונינג" והחידוד הסופי מיועדים  לשבוע השלישי של הטור, הרי שנראה כי אוונס דייק.


בראדלי וויגינס
גיל: 32
מדינה: בריטניה
קבוצה: סקאי

תארים חשובים:
2007
2 מדליות זהב באליפות העולם על המסלול (אולם)
2008
2 מדליות זהב על המסלול מאולימפיאדת בייג'ין
3 מדליות זהב על המסלול באליפות העולם

2009
מקום 4 בטור דה פראנס
2011
מקום 1 בדופינה
מקום 3 במרוץ פרי-ניס
מקום 3 בוואלטה אספניה (הטור של ספרד)
מקום 2 באליפות העולם נג"ש

2012

מקום 1 פרי-ניס
מקום 1 בטור של רומנדי
מקום 1 בדופינה

מראשית העונה החמה של 2012 בראדלי וויגינס נראה מפלצת! מנצח כל מה שזז, כה חזק, עד שהשאלה שעולה באופן טבעי היא "איך יחזיק בכושר שיא עד סוף יולי"? שאלה זאת העלה לורן ז'לאבר "ז'אז'א" באולפן הטלוויזיה, בסיום מרוץ הדופינה  בו ניצח כאמור וויגינס.

צילום: Haggisnl


בטור דה פראנס 2011 וויגינס סומן כאחד הפייבוריטים, אך ב 8 ביולי נפילה ובעקבותיה שבר בעצם הבריח, הוציאוהו מחוץ למרוץ והותירו אותו כחידה. יכולות-העל של וויגינס ברכיבה נגד השעון, מצטיירות נפלא עם 101 ק"מ של נג"ש בטור 2012, אך כמה מהעליות המטורפות-החדשות והארוכות-הוותיקות יהוו את מבחן האמת הגדול שלו. וויגינס כזכור עבר מטמורפוזה גופנית משנת 2008 עד לימינו אלה. גובהו 190 ס"מ ומשקלו בטור 2011 היה 76 ק"ג, שכבר היוו ירידה גדולה לעומת אולימפיאדת בייג'ין 2008 כרוכב וולודרום שרירי. עתה, משקלו של וויגינס ירד ל 69 ק"ג ויתכן אף שפחות וכפי שזה נראה בדופינה, לא איבד קמצוץ מיכולות הרכיבה נגד השעון.


פרנק שלק
גיל: 32
מדינה: לוכסמבורג
קבוצה: רדיושאק- ניסן

תארים חשובים:
2006

מקום 1 באמסטל גולד
2008

מקום 5 בטור דה פראנס
מקום 2 אמסטל גולד
מקום 3 ליאז'-בסטון-ליאז'

2009
מקום 2 פריז – ניס
מקום 5 טור דה פראנס

2010

מקום 1 טור של שוויץ
מקום 5 וואלטה א'אספניה

2012

מקום 1 קריטריום אינטרנשיונל
מקום 2 ליאז'-בסטון-ליאז'
מקום 3 טור דה פראנס

2012

מקום 2 טור של שוויץ

צילום: Noel Reynolds



הבכור לאחים שלק, אחד מזוג השרוכים (186 ס"מ גובהו עם 66 ק"ג) הלוקסמבורגים המוכשרים. פרנק מטפס טהור ואמיתי, וכיאה לכזה ניצח שלב מיתולוגי בטור דה פראנס 2006 שהסתיים ב אלפ-דואז. לאורך השנים שני האחים נהגו לתפקד ביעילות רבה בטורים הגדולים כצמד בל ינתק, כשלרוב אנדי האח הצעיר הוא הבכיר. השנה המצב של פרנק נראה לא מזהיר במיוחד: הרבה ק"מ של מרוצים נגד השעון -תחום בו הוא אינו מצטיין ועשוי לאבד זמן רב, אחיו אנדי פצוע ולא ייטול חלק בטור, וכן צלילים צורמים בין האחים שלק לבין הנהלת הקבוצה בראשות יוהאן ברונייל. והחיוב? יתכן שמעז יצא מתוק ופחות אחריות "על הכתפיים" של פרנק, ויותר חופש לתפקד במרוץ כרצונו. אולי כך נראה ממנו הרבה התקפות יפות בהרים הגבוהים, שישמחו את ליבנו וישמרו אותו במאבק על מדרגות דוכן המנצחים.


וינצ'נזו ניבאלי
גיל: 27
מדינה: איטליה
קבוצה: ליקויגאז- קנונדייל

תארים חשובים:
2008

מקום 1 ג'ירו דל טרנטינו
2009

מקום 7 טור דה פראנס
2010

 
מקום 1 וואלטה א'אספניה
מקום 1 בטור של סן-לואיס
מקום 1 בטור של סלובניה
מקום 3 בג'ירו איטליה

2011

מקום 2 בג'ירו איטליה
מקום 7 בוואלטה א'אספניה
מקום 8 מילאן-סן רמו

2012

מקום 1 טיראנו אדריאטקו
מקום 3 מילאנו סן רמו
מקום 2 ליאז'-בסטון-ליאז'
מקום 2 הטור של אומן


צילום: Richard Masoner


הגיבור האיטלקי של השנתיים האחרונות, כבר לא כינור שני של איוון באסו ולא של אף אחד אחר. ניבאלי מטפס היטב, אך לא גדול המטפסים. ניבאלי רוכב היטב נגד-השעון, אך לא מהמצטיינים ביותר בתחום. מה כן? וינצ'נזו ניבאלי הוא מחשובי רוכבי הגראנד-טור בעולם כיום. הוא רוכב יציב, גרף ההתקדמות שלו מרהיב ולוחם ללא חת שכמעט ואינו נשבר. כבר ראינו אותו מאבד זמן בהרים, כבר עלו הספדים וקינות נפוליטניות עתיקות…ואז ניבאלי מתאושש ומתקן תוך כדי טיפוס ואף תוקף בסוף השלב! יכולותיו במורדות מרהיבות ביותר והוא מהמצטיינים ביותר בתחום לצד סמואל סנשז הבאסקי. בטור הקרוב תהינה לא מעט ירידות, חלקן תלולות וארוכות מאוד, וטריו של הזדמנויות רצופות בשלבים 10, 11 ו 12 שתהוונה רגעי נחת (כך אנו וניבאלי מקווים…) עבורו.


יורגן ואן דן ברוק
גיל: 29
מדינה: בלגיה
קבוצה: לוטו – בילסול

תארים חשובים:
2008

מקום 7 ג'ירו איטליה
2010

מקום 4 בדופינה
מקום 4 בטור דה פראנס

2011

מקום 4 בדופינה
מקום 8 בוואלטה אספניה

2012

מקום 3 וואלטה קטלוניה
מקום 5 בדופינה

"Sky n'est pas imbattable" – "קבוצת סקאי אינה בלתי מנוצחת…" ענה יורגן ואן דן ברוק לאתר הספורט הצרפתי סיקליזם-אקטו  (Cyclism’Actu) ימים מספר לאחר מרוץ הדופינה, שהסתיים כזכור בנצחון של בראדלי וויגינס ובשליטה בלתי מעורערת של קבוצתו סקאי. לטור דה פראנס 2011 זינק יורגן ואן דן ברוק עם ציפיות גבוהות ביותר מעצמו ומהקהל.

צילום: Liorek



מעודד ממקום רביעי במרוץ הדופינה שהתקיים שלושה שבועות מוקדם יותר, וממקום רביעי בטור 2010. ואכן הטור החל טוב מאוד עבור ואן דן ברוק, עד השלב ה 9 בו היה מעורב בהתרסקות גדולה, בפציעה ובפרישה שלו עצמו יחד עם כמה שמות גדולים: וינוקורוב, דויד זבריסקי, גראטה וצ'ורוקה. האכזבה הייתה גדולה מאוד, והבלגי המתאושש זינק בסוף אוגוסט אל הוואלטה אספניה, שבה סיים במקום ה- 8. השנה, ואן דן ברוק מגיע נחוש מאי פעם, עם ביצוע נאה בדופינה (מקום 5) ומטרת-על מדויקת: דוכן המנצחים של הטור דה פראנס, לא פחות! הדרך ברורה: ואן דן ברוק מתכוון להתקיף בהרים עוד ועוד, ולשם כך נבנתה סביבו קבוצה שזו כל מטרתה בהגדרה מודעת ובכוונת מכוון, ללא הסחת דעת.


רוברט חיסינק
גיל: 26
מדינה: הולנד
קבוצה: ראבוקנק

תארים חשובים:
2008

מקום 4 פריז – ניס (ומקום 1 כרוכב הצעיר)
מקום 4 בדופינה
מקום 7 בוואלטה א'אספניה

2009

מקום 3 אמסטל גולד
מקום 4 בדופינה
מקום 6 בוואלטה א'אספניה

2010

מקום 5 בטור דה פראנס (סיים 6 ועלה מקום, לאחר הרשעתו של אלברטו קונטדור)
מקום 5 בטור של שוויץ
מקום 1 בגראנד-פרי מונטריאול

2011

מקום 1 בטור עומאן
מקום 2 טיראנו-אדריאטיקו
מקום 3 בטור הבאסקי

צילום: Richard Masoner / Cyclelicious





2012

מקום 1 בטור של קליפורניה

חיסינק הצעיר, כבר שופע תארים לא מעטים וכפי שניתן לראות –בעיקר במרוצים מרובי עליות חיסינק מטפס טהור גזע, גבוה ודקיק 187 ס"מ על 67 ק"ג בלבד, וכצפוי אינו מצטיין במיוחד בקטעי נג"ש מישוריים. שלבים 7 ו 8 בטור יכולים להוות מצע ראשון נפלא עבור חיסינק, על מנת להתחיל במלאכה הסיזיפית שעיקרה: למקם את עצמו אט אט במעלה הדירוג הכללי. בשלב 7 המסתיים בפסגה, עליה קצרה ותלולה בשם לה פלאנש דה בל פי (La Planche des Belles Filles  ), בה יכול חיסינק לתת גז ראשון. למחרתו, יום ראשון בשלב ה 8, שבע עליות מדורגות שתיים מהן בשוויץ: קוט דה סולסי, שלה שיפוע ממוצע של 8.6% וקטעים של עד 14% וכן האחרונה התלולה במיוחד; קול דה לה קרואה עם 9.2% שיפוע ממוצע וקטעים של עד 17%. זה הזמן של חיסינק לעשות מרגלי יריביו גבינה שוויצרית מרובת חורים.


סמואל סנשז
ג
יל: 34
מדינה: ספרד
קבוצה: אוסקלטל – אוסקדי

תארים חשובים:
2003
מקום 3 בטור הבאסקי
2004
מקום 4 ליאז'-בסטון-ליאז'
2005
מקום 10 בוואלטה א'אספניה
2006
מקום 4 פרי-ניס
מקום 7 בוואלטה א'אספניה
מקום 2 פלאש וואלון
2007
מקום 3 בוואלטה א'אספניה
2008
האלוף האולימפי באופני כביש, מדלית זהב מבייג'ין.

מקום 6 בטור דה פראנס
2009
מקום 2 בוואלטה א'אספניה
מקום 3 בטור הבאסקי
מקום 2 בג'ירו די לומברדיה

צילום: Haggisnl


2010
מקום 3 בטור דה פראנס
מקום 4 פרי-ניס
מקום1 וואלטה בורגוס
2011
מקום 3 בפלאש-וואלון
מקום 5 פרי-ניס
מקום 5 טור דה פראנס ומלך ההרים
מקום 6 בטור הבאסקי
2012
מקום 1 בטור הבאסקי
מקום שני בוואלטה קטלוניה

סמואל סנשז, אני מודה שיש לי חולשה קטנה אליו…ולרוכבים הבאסקים בכלל שהם אנשי הרים גבוהים, אנשי אופניים אמיתיים בגוף ובנשמה. האלוף האולימפי המכהן ("כהונתו" מסתיימת בעוד כחודש) רוכב מעוטר במיוחד, אחד הרוכבים בעלי אוסף ההישגים המרשימים ביותר. עם זאת, כאן אצלנו ובעוד מקומות לא הגיע לדרגה של כוכב אמיתי כי חסר לו משהו אחד: לנצח גראנד-טור ובחידוד לנצח את הטור דה פראנס. השנה החליט סנשז להתמקד בהכנות לטור דה פראנס, והביע את רצונו "לעשות משהו" בטור 2012. סמואל סנשז רוכב עם "פנאש" אך בו בזמן קר רוח, בעל ראש מפלדה קשיחה שאינה נסדקת גם כשהיא נחלשת מעט. יש לו את היכולת לייצר פיניש חזק בקטעי הרים שלעיתים נראו קשים עבורו, יש לו אומץ לפרוץ ולייצר עניין בדבוקה. אינו רוכב שישב בנחת בגלגלים, בחמימות המפנקת שבמעבה הדבוקה הדשנה. התכונה שמסייעת עבורו במרוצי הגראנד-טור, היא התחזקות קונסיסטנטית ככל שהימים נוקפים. לרוב ניכרת במיוחד התחזקותו בשבוע האחרון (ובדרך-כלל המכריע), בקטעי ההרים האחרונים וטיפוס (תרתי משמע) בטוח במעלה הדירוג הכללי משלב לשלב. כפי שהזכרתי, סנשז הוא אחד מטובי הרוכבים במורד (דסנדר) יחד עם וינצ'נזו ניבאלי, והזדמנויות ליצירת יתרון (למה לא ביחד עם ניבאלי…) בשלבים  מעין אלה תהינה גם תהינה.

הערת העורך:
קבוצת גארמין – שארפ תזנק לטור עם חצי הרכב היכולים להיות מובילי הקבוצה. כתבה נפרדת תביא את הסיפור.


27.6.2012






עמנואל בלחסן –
ספורטאי עילית וותיק, מנצח מרוץ המדרגות (עזריאלי 2008 ומנצח אליפות ישראל 2004 במרוץ כביש בקטגוריית מסטרס ), חוטא בריצה ועוסק בכתיבה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22