טבעונית למרחקים ארוכים – בלילה אחד הפכתי לטבעונית

שיחה עם שירי בן עמי, מאמנת ריצה וספורטאית סיבולת, שהפכה לטבעונית אחרי הרצאה ששמעה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שיחה עם שירי בן עמי, מאמנת ריצה וספורטאית סיבולת, שהפכה לטבעונית אחרי הרצאה ששמעה

מאת:יעל שמש


אני נפגשת עם שירי בן עמי – רצה למרחקים ארוכים ומאמנת ריצה ­­– באצטדיון הדר יוסף, לקראת סיום האימון של קבוצתה. מאחר שגם אני לאחר אימון חיזוקים, שאחריו הוספתי ריצה בפארק הירקון, אני "תופסת טרמפ" ומצטרפת למתיחות ששירי מעבירה לחברי קבוצתה, ומתרשמת מהיחסים החבריים והנעימים השוררים בינה לבינם.

הסתיימו המתיחות, שירי נפרדת מהמאומנים שלה, ואנו מתיישבות לשיחה על הדשא בצל אחד העצים. אני שואלת בעניין ושירי משיבה ברצון.

הרצאה משנת חיים
כמה זמן את עוסקת בספורט?
מגיל שש. הייתי שחקנית כדורסל שתים עשרה שנים. לריצה הגעתי לפני יותר מעשר שנים ולאימון לפני שלוש שנים.

מתי ומדוע נעשית טבעונית?
נעשיתי טבעונית בינואר 2012. אני אוהבת בעלי-חיים והנושא של זכויות בעלי-חיים עניין אותי, אבל עד שלא זורקים לנו את האמת ישר לפנים לגבי מה שקורה בתעשיות המזון מן החי, לא באמת עוסקים בכך. ערב אחד נתקלתי באינטרנט בכותרת "ההרצאה הטובה ביותר שתראו אי פעם". הכותרת המושכת גרמה לי לצפות בהרצאה של גארי יורופסקי, פעיל זכויות בעלי-חיים, וההרצאה הזו פשוט חוללה אצלי מהפך. שמעתי דברים שנשמעו לי נכונים, גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה בריאותית. אמרתי לעצמי: "שינוי יהיה. אני עדיין לא יודעת איך, אבל יהיה שינוי". למחרת בבוקר רציתי לשתות קפה, ולא הייתי מסוגלת להוסיף לו חלב. בלילה אחד הפכתי לטבעונית. בלי קושי רב.

באמת? בלי קושי?
נכון שוויתרתי על נוחות ועל כמה מאכלים טעימים, אבל עשיתי זאת בשביל מצפון נקי. מלבד זאת, יש כל-כך הרבה מתכונים טבעונים טעימים. ואני אוהבת לאכול, זו אחת ההנאות שלי. היום לא קשה לי בכלל, ואני בטוחה שאני אוכלת בריא יותר מאשר בעבר. אני אוכלת יותר ירקות וּפֵרות. בעבר לא אהבתי ירקות. אבל היום התזונה שלי מגוּונת מאוד. ויתור שעשיתי הוא שהיום אני יוצאת פחות לאכול בחוץ, שזה אולי דווקא טוב, כי זה חוסך כסף. אבל יש יותר ויותר מנות טבעוניות היום, וכמובן – בתל-אביב יש גם מסעדות טבעוניות כמו בודהה בורגרס, שיש להם מנות ממש טעימות, ולא מזמן נפתחה השווארמה הצמחונית, שהיא למעשה טבעונית. מי שמחליט להפוך לטבעוני, אולי בהתחלה יהיה לו קצת קשה, אבל אחר כך זה לא יותר קשה מלהכין ארוחה בשרית, וזה גם זול יותר. לא חסר מזון טבעוני מגוון וטעים.

החלטתי להפסיק להיות אנוכית
השינוי הזה לא היה מלווה בחששות? באזהרות מצד הסביבה הקרובה?
כן, ודאי שהיו חששות. בעיקר משום שאני ספורטאית סיבולת. אבל עשיתי מחקר מעמיק. קראתי הרבה בתחום, גם דעות בעד תזונה טבעונית וגם דעות נגד. הבנתי שאני צריכה להקפיד על המזון, אבל כל ספורטאי צריך להקפיד. אני כל הזמן שומעת הצהרות שספורטאי סיבולת חייבים בשר. בהתחלה, זה הטריד אותי, אבל אז נזכרתי בתמונות שראיתי כאשר צפיתי בהרצאה של גארי, ואמרתי לעצמי שאפילו אם יהיו לי חוסרים שונים אהיה טבעונית. החלטתי להפסיק להיות אנוכית; החלטתי להזיק כמה שפחות. עשיתי זאת למרות החששות ואני שמחה שזה לא מפריע לי. להפך! מי שהזהירו אותי לא באמת מבינים בתזונה. יש מיתוסים ודעות מקובלות, אבל שיקראו! שילמדו! סקוט יורק, אלוף העולם בריצות אולטרה-מרתון, הוא טבעוני.



ולשאלה שאת ודאי שומעת לא מעט – איך, כטבעונית, הגוף שלך מקבל די חלבון?
בעיקר משילוב של דגנים וקטניות, למשל מג'דרה. אחרי ריצה ארוכה אני שותה שייק חלבון המורכב מ 100–150 גרם טופו, חלב סויה, 2–3 סוגי פֵרות וסילאן. השייק הזה מספק לי בערך 20 גרם חלבון. מאוחר יותר אני אוכלת ארוחה כמו קווקר, זרעי פשתן וטופו.
לאחר מרתון תל-אביב אכלתי שלוש עוגיות קווקר עם טופו שהכנתי, שסיפקו לי 15 גרם חלבון.  
בהתחלה באמת חששתי מעניין החלבון, אך היום נראה לי ששמים יותר מדי דגש על חלבון. בתזונה המערבית אנו צורכים יותר מדי חלבון, והחלבון – בעיקר חלבון מן החי ­–  הרי מעמיס על הכליות. 

הבדל משמעותי בקלילות ובמהירות
האם את חשה שינוי מאז שנעשית טבעונית?
זהו השינוי התזונתי הטוב ביותר שעשיתי בחיי. לאחר שנעשיתי טבעונית התחלתי להתאמן למרתון תל-אביב. בתוך שלושה שבועות הרגשתי הבדל משמעותי בקלילות ובמהירות. לפני כן חייתי על מוצרי חלב, שיוצרים ליחה, אף שאני לא רגישה ללקטוז החלב. כטבעונית, הרגשתי שקנה הנשימה נפתח. הריצות שלי כטבעונית הרבה יותר טובות והבדיקות טובות יותר. 
סיימתי את המרתון בתוצאה שלא ציפיתי לה. שיפור גדול לעומת המרתון הקודם שלי. בסופו של דבר, עוד יגלו שתזונה טבעונית מטיבה עם הגוף ולא מעמיסה על המערכות שלו כמו תזונה מן החי.

יש טבעונים נוספים בסביבה שלך?
הרבה מחבריי הם טבעונים. הרבה בזכות ההרצאה של גארי יורופסקי שבאמת חוללה שינוי. אני מקווה שמיקי חיימוביץ' צדקה כאשר אמרה שזה לא טרנד חולף אלא מגמה שעומדת להישאר ולהתחזק. ככל שהמגמה תתחזק יהיה קל יותר למצוא מנות טבעוניות במסעדות. חשבי על כך, אם אף אחד לא היה מכוון אותנו לאכול בשר לאחר שנולדנו, מה הסיכויים שהיינו על דעת עצמנו הורגים תרנגולת או פרה כדי לאכול את הבשר שלהן?

אין הבדל בין הכלבה שלי ובין הפרה ברפת
את מגדלת בעל-חיים?
[משיבה בחיוך קורן ואוהב] כן. כלבה בשם טשה, שאימצתי ביום אימוץ בגן מאיר. ההרצאה של גארי גרמה לי להבין שאין הבדל בין הכלבה שלי ובין הפרה ברפת רק משום שאת הפרה אני לא רואה. הרי לא הייתי רוצה שהכלבה שלי תעבור מה שעוברת הפרה, אז למה זה בסדר שהפרה תסבול?


שירי וטשה

המאומנים שלך יודעים שאת טבעונית?
רובם יודעים. זה לא שאני מטיפה להם להיות טבעונים, אבל אם שואלים אותי על תזונה אני עונה שאני טבעונית, שאני ממליצה על תזונה טבעונית, ושהם מוזמנים להתייעץ אתי ובשמחה אמליץ להם. אחרי שנעשיתי טבעונית גם חשבתי שאולי אאמן קבוצה של רצים טבעונים. 

אולי זה עוד יקרה. ולסיום – מסר לאומה?
רצים שרוצים להיות טבעונים – מוזמנים בשמחה לפנות אליי. אל תחששו – הצורך בחלבון מן החי הוא מיתוס. רוצו ואכלו בריא. יש די חלבון במזונות מן הצומח. אבל מעבר לעניין הבריאותי, יש חיוֹת סביבנו ומגיע להן לחיות, והסיבה העיקרית בעיניי להיות טבעונים היא סיבה מוסרית, גם אם זה מצריך יותר תשומת לב למה שאנחנו אוכלים. כמו שהכנסתם לחיים שלכם את הריצה, אתם יכולים להכניס לחיים שלכם תזונה טבעונית. זה כבר לא עניין גדול. 


27.8.2012


יעל שמש – יעל שמש – מרצה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן, פעילה למען בעלי-חיים ובעלת הבלוג טבעונית למרחקים ארוכים.

הבלוג של יעל שמש- כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג