חשיבות התאמת האופניים לרוכב – תנוחת ישיבה

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:גונן הרפז

&nbsp

אופניים לפי מידה חשובים יותר ויותר אצל הרוכבים, ככל שהנושא החדש מגלה פתרונות רבים לרוכבים כך הוא הופך לחלק בלתי נפרד מחוויית הרכיבה. גונן הרפז ביקר אצל ה"חייט", דויד רזניק, שיכול לתפור לרוכב זוג לפי מידה מדויקת




גונן הרפז

אני זוכר שהתחלתי לרכוב על אופניים בנעוריי במועדון האופניים המיתולוגי "גלגלי העץ" בתחילת שנות השמונים, היינו מכוונים את עצמנו על האופניים בעזרת האמה – למדוד את המרחק מהמושב לכידון ובעזרת העין למקם את גובה הכסא. לא היינו מספיק מודעים לחשיבות גודל השלדה ובודאי שלא התייחסנו למיקום הנעל על הפדל ולזוויות המפרקים השונים בזמן הדיווש.

בעשור האחרון ואולי קצת לפני כן, עם צמיחתם והפופולריות אליה זוכים ענפי האופניים והטריאתלון בארץ לצד ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית, גברה בקרב הרוכבים גם המודעות והחשיבות של רכישה והתאמת האופניים באופן אישי.

אמנם, מרבית חניות האופניים בארץ מודדות את רכשי האופניים בטרם הרכישה על פי נוסחה כזאת או אחרת, נוסחאות כלליות המבוססות על סטטיסטיקה או באמצעות מתקני מדידה מסוגים שונים. אולם ככל שידוע לי ומניסיוני האישי, המדידות הללו לא מדויקות באופן המרבי ובסופו של דבר יכולות להציע לצרכן על בסיס המדידה שביצעו אופניים מההיצע בחנות ללא נוסחה/תרשים מדויק, שבעזרתו יכול הצרכן לבחור כל דגם של אופניים הקיים בארץ או בחו"ל.

אני פוגש לא מעט רוכבים שמשקיעים הון על אופניים, ציוד נלווה, תוכניות אימונים (גם זמן) וכו' אך אינם משקיעים מסיבה זו או אחרת על מדידה מדויקת והתאמתם לאופניים.

מוכרח להתוודות שגם אני דחיתי עד לפני כשנתיים מדידה כזו, סמכתי על הנוסחאות שהכרתי ובסך הכל הרגשתי נוח על האופניים, אולי אי נוחות מסוימת מידי פעם וברכיבות ארוכות. רק לאחר ששמעתי מחבר שביצע מדידה והפלאים שהיא עשתה לו לנוחות הרכיבה, ביצעתי את אותה מדידה. מצד אחד השינויים בגיאומטריה שנעשו לאופניי ואף למקום הקליט על הנעל היו מינורים יכולתי מהרגע הראשון על האופניים להרגיש את השיפור שבנוחות.

לאחרונה החלפתי אופניים והגעתי למדידה אצל דוד רזניק. דוד בעל עבר מפואר כרוכב אופניים תחרותי וכיום נמנה על צוות מאמני נבחרת ישראל באופניים, פיזיותרפיסט ומתאם אופניים לרוכב, קבל אותי במשרדו/מעבדתו שנמצאת במרכז מדיקס (בית הועד האולמפי) למדידה.

להלן הסבר על התהליך: לאחר הכרות ותשאול של דוד על הרקע שלי כרוכב ומצבי הפיסי (האם אני סובל מכאב כלשהו וכו')ערך לי דוד מספר מדידות פיסיות בשכיבה, ישיבה ועמידה. לאחר מכן עליתי עם אופניי על הטריינר וחוברתי לסימולטור המעביר למחשב נתונים על תנוחת הרכיבה ואופן הרכיבה-התנועה שלי.

התהליך

הבדיקה נעשית בעזרת מערכת Retul – המערכת המתקדמת בעולם לניתוח תנועה בתלת ממד אשר פותחה במיוחד לניתוח תנוחת הרכיבה. לאחר סיום הראיון, בדיקות הגמישות וטווחי התנועה, הרוכב מחובר למערכת Retulהמשדרת אותות אינפרא – אדום למחשב מיוחד הקולט כ – 476 דגימות בשנייה (הרץ) מכל נקודה בגוף. על המסך אנו מקבלים את דמות הרוכב בזמן אמיתי כולל את הקדנס וההספק בו הוא רוכב, בסיום כל פרק רכיבה אנו מקבלים את בדו"ח הכולל את כל הנתונים שנקלטו. כמו כן למערכת ישנה רכיבה ייחודית המאפשר לנתח את התנועה בהספקים שונים וכך אנו מקבלים את זוויות כל המפרקים בגוף בזמן אמת. המערכת מנתחת את תנוחת הרכיבה של הרוכב בצורה דינאמית, בתלת ממד ובעומסים שונים, היא מציגה לנו נתונים רבים מ-8 נקודות אנטומיות על גוף הרוכב. רמת הדיוק של המערכת היא Sub Milimeter ואנו מקבלים בנוסף את מנח הברך ממבט קדמי, דבר המאפשר לנתח את העומסים על הברך בצורה אופטימאלית.

מערכת Retul הנה מערכת אקטיבית – כלומר היא עוקבת בצורה מושלמת אחר תנועות הגוף של הרוכב בזמן הרכיבה, המערכת מבוססת אותות אינפרא – אדום המשודרים מנקודות מפתח אנטומיות ותנועתיות על גוף הרוכב. מערכת אקטיבית בשונה ממערכות פאסיביות עוקבת אחר האותות המשודרים מן הגוף ולא אלו המוחזרים ממנו, מערכות פאסיביות עוקבות אחר החזרת אור מן הסמנים על הגוף ולכן מושפעות מגורמים נוספים מחזירי אור: נעלי רכיבה, ביגוד, האופניים עצמם ועוד. כל אלו מזוהים גם כן על ידי המערכת ובכך עלולים להציג תמונה שגויה של תנועות הרוכב, לרוב על המכוון לסנן הפרעות אלו בכדי לקבל תמונה "נקייה", תהליך זה לוקח זמן רב ונתון לטעויות אנוש. ב – Retul אין בעיה מסוג זה מכיוון שהמערכת קולטת את אותות האינפרא – אדום המשודרים ישירות אליה מן הרוכב בתדר מיוחד של המערכת, עקב כך אין צורך בתהליך סינון מאוחר והמידע על הרוכב מתקבל בזמן אמת ברמת דיוק של Sub Milimeter!

מערכת Retul היא המהירה בעולם – המערכת משדרת כל 2.1 מילי שנייה את ציון הנקודות במרחב, זהו קצב שידור של 476 הרץ – כלומר סט מדידות שלם בכל 34 מילי שניות ו – 29 מדידות של הגוף השלם בכל שנייה. מכך ניתן להבין כי אין צורך לרכב זמן רב בעומס הרצוי בכדי לקבל תמונה מדויקת על תנוחת הגוף בזמן הרכיבה.

מערכת Retul מתבססת על סנכרון גבוה, היא יודעת היכן כל סמן אינפרא – אדום נמצא על הגוף וכן במרחב ובכך ישנו תיאום מושלם בין כל סמני הגוף והתוכנה. בעזרת כל אלו נבנית תמונה תלת ממדית – 3D של הרוכב ואנו מקבלים מידע רב הכולל מבט קדמי על תנועות ברכיו של הרוכב (מאפשרת לאתר ליקויים בתנועת הברך בזמן הדיווש) וכן מבט אחורי של הרוכב (מאפשר לאבחן ליקויים במנח האגן והגו של הרוכב). בניגוד למערכות פאסיביות בהן המכוון צריך להגדיר לתוכנה איזה סמן מתאים לכל נקודה על פי הגוף, אצלנו אנו מתרכזים בניתוח התנועה ותנוחת הרכיבה בלבד – כל התהליך מתבצע בזמן הרכיבה ואין צורך לעצור את הרוכב בכל פעם בכדי לבצע מדידה, כמו כן אין צורך בתהליך סינון ועיבוד מאוחר – כל הנתונים מופיעים על המסך בזמן אמת.

התוכנה של המערכת פותחה במיוחד לצרכיו של המכוון והם כוללים כמות נתונים עצומה אשר מפרטת לנו את כל מנחי המפרקים בגוף ביחסים שונים (האופניים, האופק והרוכב עצמו), כמו כן אנו מקבלים את זוויות המפרקים הרלוונטיים ברכיבה אשר חיוניות לכיוון תנוחת הרכיבה. בתוכנה מוזנים פרטיו האישיים של הרוכב, אופי אימוניו, פציעותיו, סוג האופניים שעליהם הוא רוכב ועוד, כל אלו נותנים לנו תמונה כוללת על אופיו של הרוכב ומצבו הנוכחי.

זמן הבדיקה אנו מבצעים שינויים באופניו של הרוכב וחשוב לזכור כי כל שינוי שנבצע באופניים ישפיע על כלל הגוף ולא רק על המפרק הקרוב לשינוי, לכן ישנה חשיבות רבה לזמינות הנתונים המתקבלים בזמן אמת ע"י התוכנה לאחר כל שינוי שאנו מבצעים.

בבדיקות המערכת שנעשו עם קבוצת הפרו טור Slip Stream בה רוכבים David Zabriski ו – David Miller (זוכי החולצה הוורדה ב- Giro De Italia וכן בחולצה הצהובה ב – Tour De France) נמצא כי בהשוואה לכיוון המתקדם ביותר שנעשה כיום במנהרת רוח המערכת מסוגלת לספק נתונים ברמת דיוק זהה לחלוטין. תנוחות הרכיבה שקיבלו הרוכבים לאחר הבדיקות במנהרת הרוח היו זהות לתנוחות שקיבלו מן המכוונים שהסתמכו על מערכת Retul. עקב כך החליטה הקבוצה לקחת את Retul כספונסרים של הקבוצה וכלל הרכובים כיום מכוונים על פי נתוני המערכת. באחרונה אף זכתה החברה במכרז של נבחרת ארה"ב בטריאתלון לאולימפיאדת בייג'ין 2008, וכיום הרוכבים בנבחרת מכוונים אף הם על ידי המערכת. אנשי מקצוע נוספים הביעו אמון במערכת ואחד מהם הנו כריס קרמייקל – מאמנו לשעבר של לאנס ארמסטרונג ובעלי האתר הגדול בעולם בנושא אימון אופניים וטריאתלון –
Carmichael Training

&nbsp



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג