חותרים למגע: מהי שיטת שאו ואיך היא משתלבת בעולם השחייה

מחפשים איך לשפר את סגנון השחייה שלכם? אולי כדאי לכם לנסות את "שיטת שאו", המשלבת למעשה בין עולם השחייה לעולם טכניקת אלכסנדר ומייעלת את סגנון השחייה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחפשים איך לשפר את סגנון השחייה שלכם? אולי כדאי לכם לנסות את "שיטת שאו", המשלבת למעשה בין עולם השחייה לעולם טכניקת אלכסנדר ומייעלת את סגנון השחייה

מאת:מערכת שוונג


עולם השחייה אינו קופא על שמריו ומדי תקופה ניתן לראות שיטות וטכניקות חדשות הבאות לסייע ולשפר את סגנון השחייה שלנו. שיטה מעניינת נוספת היא "שיטת שאו", המשלבת למעשה בין עולם השחייה לעולם טכניקת אלכסנדר. את הטכניקה פיתחו יחדיו לימור וסטיבן שאו, ישראלית ובריטי, שנפגשו בישראל במסגרת הוראת טכניקת אלכסנדר. יחדיו הם התחילו לחקור בסוף שנות השמונים את אפשרויות השימוש בשיטה בתחום השחייה.


רוב האנשים שוחים באופן לא בריא ולא יעיל צילומים: אלבום פרטי


סטיבן היה בעברו שחיין מקצועי שנטש את השחייה התחרותית וכעבור שנים חזר לחפש דרך חדשה לגשת אל המים. לימור, שנראה כי היא משלימה אותו, היא כדורסלנית מקצועית לשעבר, אשר הצטרפה לכיוון המחקר החדש.

עוד כתבות שחייה
> מיכל ליברמן: 10 שאלות מגוחכות ששואלים שחיינים
> טיפים לשחייה עם חליפה
> אלעד בנימין בטור אישי

השניים נישאו, ובשנת ועברו לאנגליה והשקיעו את כל מרצם בהחדרת גישתם החדשה לשחייה אל בריכות הממלכה הבריטית. בשנת 1996 יצא לאור הספר "אומנות השחייה". הספר נכתב על ידי סטיב וארמנד דה אנגור, תלמיד של סטיב, אשר למד לשחות בגיל 38. וכך לאחר שנה, נפתח קורס המורים הראשון לשיטה זו בלונדון. בשנת 2001 נפרדו השניים ולימור חזרה לארץ לביתה שבמושב לכיש וממשיכה ללמד את השיטה עד היום.

כיצד פיתחתם את השיטה?
"כידוע לכולם, השחייה נחשבת לאחד מענפי הספורט הבריאים ביותר. רופאים ממליצים לאנשים שסובלים מבעיות גב להתחיל לשחות. אך גילינו שרוב האנשים שוחים באופן לא בריא ולא יעיל ולעתים גורמים לעצמם יותר נזק מתועלת. שיעורי שחייה בשיטת שאו, מגבירים ומפתחים את המודעות לגוף, לתנועה ולנשימה והופכים את השחייה לרגועה, מהנה, יעילה ובריאה יותר".

מהם העקרונות עליהם מתבססת הטכניקה?
"עקרונות היסוד של טכניקת אלכסנדר עוסקים בפעולה גופנית מודעת, חופשית מהרגלים מיותרים הנעשית במאמץ מינימאלי וביעילות מקסימאלית. הלימוד המעשי בשיטה מכוון את האדם ללמוד את הרגליו התנועתיים, להפוך למודע להם תוך כדי פעולה ולמצוא דרך טבעית להשתחרר מהשפעתם המזיקה. דגש רב מושם על מערכת היחסים ראש-צוואר-עמוד שדרה ולהשפעתה על הגוף כולו. כמו כן, מבקש הלימוד ברוח אלכסנדר לעודד חקירה ערנית של פעולות גופנו, שמטפחת גישה רעננה ופתוחה כלפי כל רגע בחיים"

כיצד ניתן להיפטר מההרגלים השגויים הדבקים בנו?
"שיטת שאו מתמודדת עם העובדה שכולנו מפתחים הרגלי שחייה אינטואיטיביים שאינם מתאימים למבנה גופנו. בעזרת השיטה אנו נפטרים מההרגלים השגויים והשחייה הופכת לנינוחה ובזמן קצר יחסית. כך יכול השחיין לעבור מרחקים ארוכים ללא מאמץ יוצא דופן. שיטת שאו הופכת את השחייה לאומנות ובעצם יוצרת שחייה באמצעות המוח ולא הכוח. יתרון נוסף בשיטת שאו הוא שאין צורך להיות בכושר מיוחד או לערוך אימונים מיוחדים לפני תחילת הלימוד".

נורית הוד מעבירה לימודי שחייה בשיטת שאו והיא מוסמכת לטכניקת אלכסנדר, מטפלת מים מוסמכת ומורה מוסמכת לשחייה בשיטת שאו ועוסקת בתחום הוראת השחייה ב-6 שנים האחרונות. "לשחות אני שוחה מגיל שלושבצעירותי אף התאמנתי בקבוצת שחיה תחרותית.
את המים אני מאוד אוהבת ומבחינתי זהו מגרש משחקים אדיר ונפלא".

נורית מוסיפה כי כל חווית השחייה שלה השתנתה מקצה לקצה בעקבות לימודי שיטת שאו והמפגש עם לימור וסטיבן. "מצאתי את עצמי משלבת שתי אהבות – את המים ואת אלכסנדר, מה שהקנה לי כלים מצוינים להתחבר לשיטה. התנועות התעדנו והתעגלו, הגוף השתחרר לתוך סגנון נינוח, הדגש עבר לאיכות התנועה במים, חופש בנשימה ותחושת גמישות בעמוד השדרה. המים מהווים עבורי מקום בו ניתן לתרגל נשימה בצורות שונות ובמקצבים שונים. שם אני פוגשת שקט, תנועה, צלילות, צלילים, את נעימות הציפה, ליטוף המים, זיכרונות ילדות והרבה שמחה".

29.4.2014




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג