זורמים: הסיכום השנתי של שחיית המרתון בישראל

שלושה ישראלים צלחו השנה את הלמאנש, אבל היו עוד כמה הישגים משמעותיים שסימלו את הפריחה בשחיית המים הפתוחים למרחקים ארוכים בישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צולחי 2018 באימון מים קרים בכנרת
צולחי 2018 באימון מים קרים בכנרת

שחיית מרתון היא ענף של השחייה במים הפתוחים שמוגדרת במרחקים הארוכים (לפחות 10 ק"מ ומעלה) ובכך שנשמרים בה החוקים המסורתיים הקיימים בחציית התעלה האנגלית (תעלת למאנש) בשחייה. חוקים אלה קובעים בין היתר כי הציוד המותר לשימוש כוללים בגד ים טקסטיל, משקפת שחייה וכובע ים אחד בלבד. ללא שימוש בחליפות שחייה, גם לא בטמפרטורות קרות, או עזרים טכניים אחרים. כמו כן יש איסור על קבלת עזרה או תמיכה פיזית כלשהי כגון נגיעה באדם, סירה או קרקע בכל מהלך המשחה" (מתוך ויקיפדיה).

קבוצת צולחי 2018 באימון מים קרים בכנרת. מימין: אריק זינגר, גיא כהן, אייל שכנר, פאבריס באר-גבל, עופר פלד, לאה דינר, ירון דוידי, עידית רון | צילום: באדיבות גיא כהן

2018 מהווה שנת פריצה בכל מה שקשור באתגרי המים הפתוחים של שחייני המרתון בישראל. זו שנה שמוכיחה כי הענף הולך ותופס תאוצה בקרב שחיינים רבים. אם בעבר ראינו שחיינים בודדים בכל שנה שמשלימים אתגרים גדולים, הרי בשנה החולפת עשו זאת לא פחות מ 15 שחיינים ישראלים, שהשלימו בהצלחה משחי מרתון במקומות שונים בעולם, במסגרת משחי הדגל של השחייה העולמית.

כיום כל מי שמשלים משחה מרתון המאושר על ידי גוף מאורגן ורשמי, המשחה שלו מתועד במאגר למשחים ארוכים של התאחדות שחייני המרתון. ניתן להיכנס ולראות את הנתונים באתר ה-MSF. הנתונים המופיעים מטה לקוחים מהאתר ומנתונים של מארגני המשחים, ואינם כוללים משחי מרתון עצמיים לא מתועדים, או כאלה שנעשו תוך שימוש בעזרים שלא מאושרים בחוקי שחיית המרתון (כמו חליפות שחיה).

אז מי עשה מה וכמה?

חציית התעלה האנגלית (למאנש) 

זהו המשחה המפורסם והידוע מכלל משחי המרתון בעולם – ה"אוורסט" של המים הפתוחים. המרחק היבשתי בקו ישר הוא 34 ק"מ, אך בפועל בגלל הזרמים החזקים מתארך המשחה ומגיע לעתים אף ל-60 ק"מ ויותר. העונה החולפת התאפיינה במזג אויר נוח בחודשים יולי-אוגוסט שאפשרה את מספר החציות המוצלחות הגדול ביותר בהיסטורית המשחה. השנה התווספו 130 שחייני סולו חדשים מרחבי העולם לרשימת השחיינים שצלחו את המשימה, ובסך הכל 1,959 שחיינים מאז הצליחה הראשונה של קפטיין מתיו ווב בשנת 1875.

בזירת השחיינים הישראלים, ארבעה ניסו ושלושה סיימו בהצלחה:

  • יוסי אטינגר – בזמן של 13:38 שעות (יולי 2018)
  • ירון דוידי – בזמן של 15:52 שעות (יולי 2018)
  • גיא כהן – בזמן של 15:44 שעות (ספטמבר 2018)

עופר פלד (במבי) היה השחיין הרביעי שניסה השנה לחצות את התעלה אך נאלץ להפסיק באמצע. הוא ישוב לניסיון נוסף בקרוב.

סגר את העונה בתעלת למאנש. גיא כהן | צילום: באדיבות גיא כהן

משחה תעלת קטלינה (קליפורניה, האוקיאנוס השקט) 

זהו אחד ממשחי שלושת הכתרים של שחיית המרתון העולמי, מחוף האי סנטה-קטלינה אל היבשה בקליפורניה, ארצות הברית. אורך הצליחה כ-32 ק"מ. 44 שחייני סולו השלימו את המשימה בהצלחה בעונה החולפת, ובסך הכל נרשמו עד כה 590 חציות של תעלת קטלינה החל משנת 1927 ועד היום.

אבישג טורק הפכה השנה לישראלית הראשונה והיחידה עד כה שצלחה את תעלת קטלינה (ספטמבר 2018) בזמן של 11:59 שעות.

הישראלית הראשונה שצלחה את קטלינה. אבישג טורק | צילום: באדיבות אבישג טורק

משחה הקפת מנהטן – 20 הגשרים (ניו יורק) 

זהו המשחה השלישי באתגר "שלושת הכתרים" של שחיית המרתון, ביחד עם קטלינה והתעלה האנגלית. המשחה מקיף את האי מנהטן במלואו, ואורכו 45 ק"מ. בשמו המסחרי תחת המארגנים הנוכחיים הוא נקרא "משחה 20 הגשרים", לציון מספר הגשרים הכולל שעוברים תחתם במהלך המשחה. בגלל השפעת הגאות והשפל, השחיינים נעזרים בעוצמת הזרמים לצורך השלמת המשימה בהצלחה. השנה השלימו את האתגר 59 שחיינים. החל משנת 1915 ועד היום תועדו 2,751 משחי הקפה מוצלחים במנהטן.

אייל שכנר היה השנה לישראלי השלישי והמהיר ביותר שהשלים את האתגר (ספטמבר 2018) בזמן של 7:20 שעות.



משחה ג'רסי (התעלה האנגלית) 

"תעלת למאנש הקטנה". המשחה נערך בין האי ג'רסי שבדרום התעלה האנגלית, אל חופי נורמנדי בצרפת. אורכו 22.5 ק"מ. משנת 1966 ועד היום סיימו את המשחה בהצלחה 68 שחיינים.

הישראלי הראשון ששחה מהאי ג'רסי לצרפת, כהכנה לצליחת למאנש. ירון דוידי | צילום: באדיבות ירון דוידי

ירון דוידי היה לישראלי הראשון שביצע את האתגר (יוני 2018) במסגרת הכנותיו השנה לקראת חציית התעלה האנגלית בזמן 9:19 שעות.

משחה אגם וינדרמיר (אנגליה) 

המשחה הרשמי נערך אחת לשנה וחוצה את אגם וינדרמיר בצפון אנגליה לאורך 16.9 ק"מ, בטמפרטורת מים קרה במיוחד של כ-16 מעלות. הוא נחשב למשחה הדגל של שחיית המרתון האנגלית במים מתוקים. את המשחה השנה סיימו בהצלחה 30 שחיינים.

פבריס באר-גבל לקראת החצייה של אגם וינדרמיר | צילום: באדיבות פבריס באר-גבל

פאבריס באר-גבל היה לישראלי הראשון שמשתתף במשחה כשסיים במקום ה-12 מבין 30 המשתתפים בתחרות השנה (ספטמבר 2018) בזמן של 5:17 שעות.

משחה חציית מצר גיברלטר 

זהו אחד ממשחי אתגר "שבעת האוקיינוסים", לפתחו של מצר גיברלטר מחוף ספרד באירופה אל החוף הצפוני של אפריקה במרוקו. אורכו של המשחה  14.4 ק"מ. החל משנת 1928 ועד תחילתה של העונה הנוכחית צלחו את המצר 622 שחיינים (לפי חוקי שחיית המרתון, ללא חליפות ניאופרן).

איתי אורנשטיין וגיא גלילי היו לישראלים הראשונים שצלחו את המצר (אוגוסט 2018) בהתאם לחוקי שחיית המרתון (ללא חליפות) בזמן של 3:45 שעות.

גדי בנימין וצביקה גולצמן נוגעים בחוף מרוקו בסיום צליחת מצר גיברלטר | צילום: באדיבות גדי בנימין

גדי בנימין וצביקה גולצמן צלחו בהצלחה למחרת בזמן של 4:23 שעות. חשוב לציין שגדי בנימין בן ה-72 הוא הצולח המבוגר ביותר בשנה זו מכלל צולחי הגיברלטר מרחבי העולם, והשלישי בהיסטוריית המשחה. 

משחה חציית מצר בוניפציו (הים התיכון) 

המשחה הוא למרחק 13.5 ק"מ בין האיים סרדיניה לקורסיקה בים התיכון. מעטים עד כה שחו את האתגר, משנת 1958 ועד היום מתועדים 55 שחייני סולו בלבד.

חמישה שחיינים ישראלים השלימו השנה לראשונה את האתגר – איה גרניט, דן זילברשטיין, שי כץ, אוהד ישר ושלמה אמיתי (ספטמבר 2018). זילברשטיים וכץ סיימו בזמן מתועד של 5:47 שעות, ואילו גרניט, אמיתי וישר סיימו בזמן של 5:58 שעות.

צליחת מצר בוניפציו | צילום: באדיבות איה גרניט

אנו מאחלים לכל שחייני המרתון, הצולחות והצולחים – שתהיה לנו שנת 2019 מוצלחת ומרובת אתגרים, אפילו יותר מאשר בשנה שחלפה.

גיא כהן | שחיין מים פתוחים. הישראלי הראשון שהשלים בהצלחה משחה 24 שעות / 70 ק"מ, הישראלי השני ששחה את הקפת מנהטן והישראלי החמישי שצלח את התעלה האנגלית (למאנש)




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג