"זה לא החומר אלא מה שאתה עושה ממנו"

אייל צ’רניחובסקי הוא מעצב תעשייתי שהחליט להגשים חלום ולבנות שלדות אופניים בהתאמה אישית. כיום הוא מוביל את הסצינה ומודה בראיון שערכנו עימו ש"הפיטורים היו בעצם הזדמנות". איך שגלגל מסתובב לו מעצב תעשייתי שהחליט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:יאיר בן עמי ואביטל הירש

אייל צ'רניחובסקי הוא לא עוד שם בסצנת האופניים הישראלית, הוא אישיות הראויה להרבה כבוד והערכה בקרב רוכבי האופניים בארץ, כזה שהצליח להפוך תחביב לעיסוק שנעשה מתוך הרבה אהבה ותשוקה. ביוםבהיר וצח שמנו פעמינו אל מושב כפר הס, המקום אליו העביר צ'רניחובסקי את מפעלו, שהלכה למעשה הוא סדנה קטנה ואיכותית, מהכרך הסואן במהלך של רומנטיקנים נראה מתבקש. מפעל לבניית אופניים בהתאמה אישית (קסטום) איכותיים בלב הפרדסים,ממש כמו בשיר "בלב הפרדסים, תחנה ניצבת", אז במקום זאת גילינו בלב הפרדסים סדנה ניצבת.
 

אייל צ'רניחובסקי. "באחת הרכיבות הראשונות שלי רכבתי מבאר שבע לים המלח"

 

ממזל"טים לאופניים
"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" אמר טשרניחובסקי, ואצל צ'רניחובסקי זה מתלבש מושלם. הוא נולד במרילנד, כשמשפחתו ליוותה את אביו, דב צ'רניחובסקי – אחד המומחים הגדולים בעולם בכלכלת בריאות (ומנסיון אישי – מרצה מופלא, א.ה.), שעשה את  הדוקטורט שלו בארה"ב. כשהיה אייל בן שנתיים, קיבל אביו את המשרה הראשונה שלו כאיש אקדמיה, באוניברסיטת בן גוריון ומשפחת צ'רניחובסקי חצתה את הים, חזרה לישראל להגשים את חזונו של בן גוריון והתיישבה בבאר שבע.
הילד צ'רניחובסקי גדל בנוף המדברי, כשהפך לנער כבר היה חלק ממנו ובגיל 17, כשקנה את אופניו הראשונים (ראלי נטול בולמי זעזועים), החל לתור את המרחקים, "גבעות גורל היו החצר האחורית שלי. באחת הרכיבות הראשונות שלי רכבתי מבאר שבע לים המלח, מרחק של 97 ק"מ", הוא נזכר.


בצבא הטיס מזל"טים. האופניים הראשונים שבנה צ'רניחובסקי

 

שירותו הצבאי רמז על הבאות. הוא היה מטיס מזל"טים וגם מדריך חובשים ועם שחרורו הוא נסע לשנתיים לארה"ב והדריך טיולים לקבוצות ישראלים בחוף המזרחי. בארה"ב רכב מעט אבל נחשף לסצנת ההארד קור של האופניים. כששב לארץ הוא כבר מצא ניצנים של סצנת אופני שטח. הוא קנה מחבר אופני גארי פישר שוגר 3. זו היתה התקופה שבה התחילו הפורומים הראשונים באינטרנט, וצ'רניחובסקי היה ממקימי הפורום הראשון בנושא – פורום אופניים כשעוד היה באתר וואלה.

מחובר לענף בארץ. צ'רניחובסקי עם השלדה הראשונה שבנה

 

"רוצה לעשות את זה בפול טיים"
צ'רניחובסקי ארגן אירועי רכיבה רבים, שחלקם כבר הפכו לקאלט, ביניהם מרוצי 100 מייל ומרוצי 24 שעות. הוא הקים וניהל את קומונת 4אפיק, שהפכה לפורום הכי גדול בתחום האופניים ומנהל גם את פורום סינגל ספיד. מבחינתו, האופניים הם עשייה שחלק ממנה היא ייצור שלדות. "רק לאחרונה אני מבין שאני רוצה לעשות את זה בפול טיים. אני מאוד מחובר לענף בארץ – מארגן אירועי רכיבה, פעיל בפורומים וכותב במגזינים".
 

סדנה קטנה ומטריפה. "יש לי ידע טכני והנדסי ונטייה חזקה לעבודת ידיים וייצור"

 

ישבנו עם צ'רניחובסקי במשרד הסמוך לסדנה בה הוא בונה את השלדות, והפגזנו אותו בשאלות.
 
איך נהיית בונה אופניים?
"אני מעצב תעשייתי במקצועי. עבדתי הרבה בתעשיית המזל"טים, יש לי ידע טכני והנדסי ונטייה חזקה לעבודת ידיים וייצור. ברגע שהבנתי שאני יכול לייצר אופניים לבד, היה לי ברור שזה מה שאעשה. התחלתי מרסטורציות לאופניים מוכנים, הרבה סינגל ספיד. הייתי מהראשונים שהגיעו עם אופני סינגל ספיד למרתון אופני הרים – היום יש המונים כאלה".


עם עוד עבודה בבנייה. התחיל לעסוק בייצור אופניים בתור תחביב

 

צ'רניחובסקי התחיל לעסוק בייצור אופניים וחלקים בתור תחביב, במקביל לעבודתו כשכיר. בשנת 2008 בזמן המשבר הכלכלי, נסגרה המחלקה בחברת ההיי-טק שבה עבד. שנה לפני זה הוא נרשם להשתלמות באורגון לייצור שלדות בהתאמה אישית והיה ברשימת המתנה. "הפיטורים היו בעצם הזדמנות לטוס לאורגון לעשות את ההשתלמות" הוא מדגיש.
 
היה לו סטודיו בדרום תל אביב, שם הוא עשה פרויקט גדול של עבודות מתכת וחיתוכי לייזר. הוא התחיל להסתובב באזור של הסטודיו בוא עבד ונחשף לעולם שלם שהולך ונעלם של אנשים שהם "אולד סקול", עושים הכל בצורה ידנית. 

"פגשתי אנשים שעבדו עם מכונות משנות ה-50, דברים שכבר לא מייצרים כיום. אנשים שעמדו לסגור את העסק. הם מילאו לי ארגזים בציוד. היה בזה משהו מאוד לוקאלי וישראלי. מהמכונות האלו בניתי את השלדה הראשונה. זה היה בשנת 2008 ולקח לי חודש וחצי של עבודה של כמה שעות ביום והאופניים יצאו מאוד יפים. וכבר בפרוטוטייפ הזה היו כל שאר הרוח והדברים הקטנים שאני רוצה לעשות".

כבר לא עושים כאלו. המכונות שקיבל בדרום תל אביב
 
צ'רניחובסקי שיתף בפורום אופניים בתפוז את סיפור בניית השלדה והמפגש עם אותם אנשים בדרום תל אביב, והתגובות היו מאוד מפרגנות. "זה כנראה נגע באנשים", סיפר לנו "ואחרי אותו שרשור, אנשים התחילו להזמין אצלי שלדות. בניתי 5 זוגות לחברים מהמעגל הקרוב שלי, הם יצאו מעולה, ייחודיים בלוק שלהם, ואנשים היו מאוד מרוצים. מדובר באופניים שעדיין חורשים עליהם".
 
הניסיון המוצלח היה רוח גבית לצ'רניחובסקי. "זה היה נראה לי כמו משהו ששווה לבדוק – האם אני יכול ממש לעבוד בזה. קניתי עוד ציוד. במקביל המשכתי לעבוד בעיצוב תעשייתי, אבל בניית אופניים קסמה לי יותר".
 
כיום, כמה שלדות אתה מייצר בשנה?
"בשנה שעברה ייצרתי 25-30 אופניים קומפלט. ייצור של אופניים שלמים כרוך במאמץ של פי 10 מאשר ייצור של שלדה בלבדכיום זמן הייצור של שלדה הוא כשבועיים וזמן אספקת אופניים בין חודש וחצי לחצי שנה, תלוי ברשימת ההמתנה".
 
זה לא החומר אלא מה שעושים ממנו
צ'רניחובסקי מייצר את האופניים מכרומולי, חומר שנחשב מיושן. צריך לראות אותו מדבר על חומרים ואופן הייצור כדי להבין את גודל האהבה והחיבור שלו לתחום. "כרומולי הוא חומר יותר נוח, חומר קפיצי ששורד כל החיים. שלדת כרומולי קלה שוקלת 1,700 ג'. אנשים שקונים שלדת קסטום, המשקל זה לא מה שמטריד אותם. ברכיבת שטח, באימוני סייקלוקרוס ובטורינג, אנשים מעדיפים לרכוב על כרומולי".


עוד יצירה בהכנה. "כשאכנס לתחום שלדות הכביש אעבור לקרבון"

 

ובכל זאת החומר הסקסי של שלדות האופניים הוא קרבון, כשאנו שואלים אותו עליו הוא מסביר: "אני חושב שקרבון מתאים לכביש יותר מכרומולי לאלו שהמשקל הוא קריטי עבורם, קל לשלוט במשקל שלו והוא פלסטי מספיק כדי לספוג תדרים גבוהים. אבל בשטח, השלדה צריכה לספוג אימפקטים בתדירות נמוכה ולזה הקרבון קשיח מדי. הרבה אנשים שרכבו על קרבון בשטח, עברו לכרומולי, וגם בכביש, כשהתוואי אלים, לרכוב על שלדה קשיחה מדי זה לא פשוט. קרבון הוא חומר מדהים, גם אלומיניום הוא חומר נהדר וצריך לדעת לעבוד איתו. זה לא החומר אלא מה שעושים איתו" הוא מדגיש. "אין חומר גרוע, יש שימוש לא מתאים".
 
הוא מעיד על עצמו שיש בו רומנטיקה כלפי חומרים, אבל אין לו הרבה סנטימנטים: "כשאכנס לתחום שלדות הכביש אעבור לקרבון. אם הייתי חושב מסחרית, אולי הייתי עובד עם קרבון כבר מההתחלה כי זה יותר מתאים לטרנדים הישראליים".


הארסנל הסודי. "באירופה ובארה"ב מאוד מקובל לעשות אופניים בהתאמה אישית"

 

למה לקנות אופני בהתאמה אישית ולא לקנות אופניים מחברה גדולה?
"באירופה ובארה"ב מאוד מקובל לעשות אופניים בהתאמה אישית. זה בדיוק כמו בבגדים – ההבדל בין לקנות בגד ברשת גדולה לבין להזמין בגד בעיצוב אישי. זו תובנה שכבר קיימת בעולם ולשמחתי אני לא צריך להמציא אותה. בעולם מקובל שהולכים לבעל מלאכה ומזמינים אצלו אופניים – כשהייתי בארה"ב לפני שנה ראיתי המוני אנשים שרוכבים על אופני קסטום מכרומולי. אנשים רוצים להיות חלק מהתהליך. זה כיף וזה אחרת מלקנות משהו שיוצר בשטאנץ ובייצור המוני".
 
אתה יכול לאפיין את האנשים שמזמינים אצלך אופניים?
"כמעט כולם אנשים שעברו כבר כמה זוגות אופניים בחיים. אנשים שרוצים להיות מעורבים בתהליך קצת מעבר לתג המחיר בחנות, אנשים שיכולים להרשות לעצמם וגם כאלה שיכולים לחכות ולא זקוקים לסיפוק המיידי של קניית אופניים כאן ועכשיו".
 
טווח המחירים לשלדות שצ'רניחובסקי בונה הוא 7,000-13,000 שקל. הוא מציין שאף אחד מהרוכבים שקנו אצלו אופניים עדיין לא החליף אותם – חלק מהזוגות כבר בני 3.5 שנים, זה נחשב המון – בדרך כלל אופניים אחרי שנתיים-שלוש כבר מתחילים לקרטע. "מדובר באנשים שרוצים דברים איכותיים ושיחזיקו הרבה זמן", הוא מציין.
 
איך אתה מתאים את מידת האופניים לרוכב?
"בקורס באורגון לא התעכבו על זה יותר מדי. פיתחתי בעצמי שיטה שהיא שילוב של כמה שיטות".


סודות הגרעין של הסדנה. "טווח המחירים לשלדות הוא 7,000-13,000"

 

הוא מספר שכבר נעשו כמה פניות אליו עם הצעות לשיתוף פעולה: "בסיטואציה הנכונה אני מוכן לשיתוף פעולה, אבל לא אתפשר על איכות החומרים ולא אוותר על ייצור קסטום".
 
מנסים לפתות אותך לעבור לחו"ל?
"הדולר ירד ואני מקבל הצעות מחיר נגדיות. אני מנסה לשווק את צורת הרכישה הזאת של אופניים, זה לא מאוד פופולרי בארץ למרות שיש עוד כמה יצרנים. בחו"ל התרבות הזאת יותר מבוססת".


חגי מילוא (באמצע). עובד עם צ'רניחובסקי בסדנה, אבל גם הוא נשק סודי

 

לאחר זמן ארוך של שאלות ותשובות שקלחו לשיחה ערה, חזרנו לסדנה. צ'רניחובסקי הראה לנו את המכונות, מדף מלא צינורות קולומבוס (חברת צינורות הפלדה הגדולה, האיכותית והוותיקה בעולם), את האופניים שבייצור ואת השלדה הראשונה שהספיקה להחליף צבע וכעת היא בבנייה מחודשת.


מדף צינורות קולומבוס. "בעולם מקובל שהולכים לבעל מלאכה ומזמינים אצלו אופניים"

 

היינו יכולים להישאר בסדנה עוד שעות, אבל החיים דרשו התחשבות וגבולות של בוגר אחראי. הבטחנו לחזור ולעקוב אחרי ההתפתחויות וגם לעשות בדיקה של ממש לגבי רכישת אופניים לעצמנו, כן, זה מה שקורה שם בסדנה שבלב הפרדסים… אתה בקושי יודע למה אתה בא, אבל אחרי שתהיה שם הקסם ידבק בך וספק אם תוכל לעמוד בפני הפיתוי שבקניית אופניים שיוצרו בשבילך באופן אישי, על פי התאמה הכי אישית ורק שלך ובשבילך.
 
23.2.2014


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת
 
 
 

 

 

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong
 







אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג