השמנה: מהי הדיאטה האפקטיבית ביותר עבורכם?

מתברר שהשמנה לא תלויה רק במאזן הקלורי אלא בגורמים נוספים אחרים, שחלקם יפתיעו אתכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מתברר שהשמנה לא תלויה רק במאזן הקלורי אלא בגורמים נוספים אחרים, שחלקם יפתיעו אתכם

מאת:ד"ר איתי זיו ואיתי אהרונסון

הכנסה קלורית לעומת הוצאה קלורית, האם זה הבסיס העיקרי להשמנה? האם מידת העיסוק בפעילות גופנית היא הבסיס? מסתבר שהתשובה לשאלות אלו ממש לא פשוטה. ממאמר שפורסם בכלכליסט ב- 6.3.14 עולה שככל הנראה ישנם עוד גורמים פרט למאזן הקלורי המדבר על כמות הקלוריות הנאכלות וכמות הקלוריות הנשרפות במשך היום, המשפיעים על השמנה והרזייה ומעניין לדעת שאלה ששומרים על איזון מבחינה הכנסה והוצאה קלורית, גם הם עלולים לעלות במשקל ובאחוז השומן.


מתי לאחרונה עליתם במדרגות הביתה? צילומים: Thinkstock
עוד כתבות בנושא


גם חיות המעבדה משמינות
בבדיקה שנעשתה במספר מכוני מחקר באוניברסיטאות מובילות בארצות הברית עולה שחיות מעבדה שאיתן עובדים במשך עשרות שנים הפכו בעשורים האחרונים לכבדות יותר… מדובר בקופי מעבדה שהתפריט התזונתי שלהם נמצא תחת פיקוח הדוק ולא השתנה באופן מהותי בעשורים האחרונים. הדבר מעניין במיוחד מומחים מובילים בעולם בתחום ההשמנה, מכיוון שעולות ומצטברות עדויות שלא רק ההכנסה הקלורית מול ההוצאה הקלורית יקבעו משקל גופו של האדם וכן את הרכבו , אלא גורמים רבים נוספים שלא תמיד מושם עליהם דגש.

אחד מהם הנו הטמפרטורה בה אנו מבלים את מרבית היום. מסתבר שהאקלים המלאכותי שבני האדם יוצרים לעצמם פוגע גם בתהליכים גופניים שונים ובהחלט מעודד השמנה. או אז משובשת גם הפעילות הסדירה של הגוף. מעניין לדעת שאבולוציונית הגוף האנושי הסתגל במשך מיליוני שנים לשינוי הטמפרטורה בסביבה הטבעית שלו וכן גם ה- BMR שלו. אך כיום אין סביבה טבעית כמו בעבר והחום והקור הנם מלאכותיים. לכך יש משמעות וכמובן השפעה על הוצאה פחותה יותר של קלוריות. עקב כך מזיעים פחות וחשים גם פחות תחושות של קור וצמרמורת והרי אלה שני מצבים המשפיעים מאוד על הוצאה קלורית והגברה של חילוף החומרים.

גם עבודה בתנאי תאורה בשעות לא רגילות משפיעה על הביוריתמוס (מקצב ביולוגי של מערכות הגוף). למשל, אלה שעובדים במשמרות באור מלא פוגעים למעשה בתהליכים המקובלים של שינה וערות במחזורים הקיימים  וחשוב להביא זאת בחשבון. אנשים העובדים במשמרות חשופים יותר להשמנה מאלה שלא עובדים במשמרות. אגב, במחקרים עולה שחיות מעבדה ששהו מרבית היממה באור ולא בחושך עלו יותר במשקלם לעומת חיות אחרות שהיו בתנאי תאורה רגילים.

פעילות גופנית – הדעה הרווחת, לפיה הרזיה תתאפשר אך ורק בצירוף של פעילות גופנית, מוכחת כלא לגמרי מדויקת. נתונים תצפיתיים מראים, כי למרות העלייה הרבה שחלה בכמות הפעילות הגופנית שעושים אנשים, עדיין הסיכוי להשמנה כמעט ולא פחת. לתופעה זאת ישנם מספר הסברים, אולם ברמה ההתנהגותית הבעיה העיקרית היא העובדה כי אנשים רבים מתאמנים אך עדיין אינם מתייחסים מספיק לתזונתם ואולי אף מרשים לעצמם לאכול יותר בזכות העובדה שהתאמנו. התנהגות שכזו תרחיק אותם ממטרתם המקורית ובהחלט עלולה לגרום לעלייה במשקל. יחד עם זאת, אין לזלזל בכוחה של הפעילות הגופנית, שהרי זוהי הדרך היחידה להגדלת ההוצאה הקלורית שלנו, מה שבסופו של דבר בהחלט יוכל להשפיע לטובה על משקלנו ולא רק עליו אלא גם על בריאותינו. 

גורמים נוספים הקשורים לעלייה במשקל ובאחוז השומן הם:
1. חוסר שינה מספקת או בעיתוי לא טוב (מומלץ לישון לא יאוחר מחצות ולפחות 6-7 שעות בלילה. ניתן גם יותר והדבר גם תלוי בגיל האדם ועוד).


אורח החיים היושבני מוביל להשמנה

2. אורח החיים המודרני – אורח החיים המודרני והקדמה הטכנולוגית הם חלק מהגורמים המשמעותיים ביותר להשמנה: נכון להיום, אנשים כמעט ולא מבצעים פעילות גופנית במשך היום יום שאיננה אימון גופני. הקדמה הטכנולוגית יצרה עבורנו פתרונות קלים שחוסכים לנו פעילות גופנית. אנשים כמעט ואינם צועדים ברגל אלא נוסעים ברכבם לכל מקום, אנשים רבים אינם יודעים איך נראה חדר המדרגות בבניין המגורים או בעבודה שלהם מכיוון שהם משתמשים אך ורק במעלית, אפילו בדברים הפשוטים אנחנו כבר לא פעילים לעומת העבר: האם ידעתם שבכל טלוויזיה וממיר ישנם כפתורים לתפעולו? בעבר היינו צריכים לקום לטלוויזיה על מנת להחליף תחנה, להגביר או להחליש אותה, כל קימה שכזאת זה עוד סקווט שהוספנו לפעילות הגופנית היומית, היום אפילו את זה אנחנו כבר לא עושים בזכות, או שמא בגלל השלט.

3. סביבת העבודה – אנשים רבים עובדים כיום בסביבת עבודה מאוד יושבנית, מול המחשב. יותר מכך, אפילו בכדי לדבר עם חבריהם הם אינם קמים אלא שולחים מייל ואפילו כדי לאכול הם לא קמים והולכים לקנות אלא מזמינים דרך האינטרנט. כל אלה הגורמים לכך שאנשים הם מאוד יושבניים ומוציאים מינימום של כמות קלוריות יומית.

חשוב לדעת שלא תמיד מי שסובל מעודף משקל אכן אוכל כמויות רבות של מזון. ייתכן גם שהוא שותה שתייה מתוקה או שתייה אלכוהולית, המכילה כמות רבה מאוד של קלוריות, ייתכן והוא אוכל "על הדרך" ואפילו לא שם לב לכמות ובעיקר לאיכות המזון אשר אותו הוא אוכל ומכאן הדרך להשמנה די קצרה.

לסיכום, נאמר כי מעניין לראות שהמדע מגלה עוד סיבות להשמנה ואף דרכים להתמודד איתה וכי נכון להיום אנחנו מבינים שככל הנראה לא הכל עניין של מאזן קלורי (כמה קלוריות מכניסים וכמה קלוריות מוציאים) וסביר להניח שישנם גורמים נוספים להשמנה. 
אולם, כאשר אנו באים להתמודד עם נושא זה נכון להיום הדרך היחידה היא הדרך ה"קלאסית" של הפחתה בכמות הקלוריות הנאכלת והגברה של ההוצאה הקלורית באמצעות פעילות גופנית. ולגבי פעילות גופנית רק נאמר – נכון, השפעתה על המשקל היא מוגבלת אך גם אם כך הדבר אנו עדיין מודעים לחשיבותה הרבה לבריאות וגם אם לא נרד בזכותה במשקל אך נהיה בריאים יותר, זה כבר שווה ועושה את העיסוק בפעילות גופנית לכדאי מאוד. בנוסף לכך, חשוב לזכור כי מומלץ מאוד להגביר את כמות הפעילות הגופנית הספונטנית (שאיננה אימון גופני) היומית, מה שיתרום גם לבריאותנו וכמובן גם לשריפת הקלוריות היומית שלנו.


הידעת?
"האמריקאים היום יותר בכושר מאי פעם, אבל גם נמצאים בשיא של משקל עודף" (פרופסור אליסון, חוקר, דיקאן הפקולטה למדעים וראש שני מכוני מחקר באוניברסיטת אלבמה).

23.6.2014


ד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס שיאים באוניברסיטת ת"א,
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר






איתי אהרונסון

מישהו לרזות איתו – דיאטן קליני וספורט.
דיאטן קליני וספורט ואיש חינוך גופני בעל תואר ראשון ושני בחינוך גופני ותואר ראשון במדעי התזונה.  חבר עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג