הצהרת עמדה חדשה על תזונה וביצועים ספורטיביים

לפי ההצהרה החדשה, הביצועים בפעילות הספורטיבים וההתאוששות משתפרים באמצעות אסטרטגיות תזונה תואמות. התזונאי אסקר ג'וקנדרופ עם כל הפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ארוחה לפני אימון צילום: Marcus
ארוחה לפני אימון צילום: Marcus

נהדר היה לראות את הצהרת העמדה החדשה והמתוקנת והדרושה מאוד של האקדמיה לתזונה ודיאטה, הדיאטנים של קנדה, והקולג' האמריקאי לרפואת ספורט. הצהרה זו התפרסמה בכתב העת לרפואה ומדע בספורט ובפעילות גופנית, ואתם יכולים להוריד עכשיו את ההצהרה החדשה כאן: זה בחינם.

הצהרת עמדה על תזונה וביצועים ספורטיביים

ההצהרה דנה בראיות לכך שהביצועים בפעילות ספורטיבית וההתאוששות ממנה משופרות באמצעות אסטרטגיות תזונה תואמות. ההנחיות נכנסות לרמה נכבדת של פירוט, ציון המינונים, העיתוי ובמקרים רבים סוג החומרים המזינים שצריכים להילקח על מנת לקבל תועלות אלה. ההנחיות מתפרסות על מגוון רחב של ענפי ספורט ומתאימות הן לאימונים והן לתחרויות. ההמלצות במאמר הן בדרך כלל בגרמים או מיליגרמים של חומר מזין ספציפי ואינן מפרטות את המזונות שצריך או ניתן לאכול כדי להשיג הנחיות אלה. המלצות כלליות אלה ניתנות להתאמה על ידי דיאטני ספורט בכדי לתת מענה לצרכים של ספורטאי אינדיובידואלי בהקשרים של בריאות, צרכים תזונתיים, מטרות ביצועים, מאפיינים פיזיים (כלומר, גודל גוף, צורה, גדילה והרכב), אתגרים מעשיים והעדפות מזון.

עוד כתבות בנושא 

מהי הדיאטה הטובה ביותר להרזיה?
מה הכוונה במחקרים לספורטאים מגיבים ושאינם מגיבים? 
למה אנחנו כל כך אובססיביים לגבי שריפת שומן? 

הנה דוגמה לאחת ההמלצות. המאמר מציין בבירור למי מיועדות המלצות אלה ומתי יש ליישם אותן. אין פתרון במידה אחת המתאים לכולם ומה וכמה צריך לאכול תלוי במטרות, במקרה, פרטים ספציפיים, העדפות אישיות וכן הלאה.

766623aa-ab24-423f-bbbf-dd1699933460

 

נהדר גם לראות כי ההצהרה החדשה כללה את ההנחיות החדשות לצריכת פחמימות שנדונו בבלוג קודם.

תרשים המלצות

ראיות 

לאחר ניתוח זהיר של הראיות, קבוצת המומחים חילקה אותן לקטגוריות שונות: ראיות טובות, ראיות סבירות, ראיות מוגבלות, חוות דעת מומחה או שחסר מידע מספיק כדי לסווג את הראיות. מספר שאלות מקבלות התייחסות ונענות בהצהרה אשר מתויגת עם דירוג שהמומחים נתנו לרמת הראיות. לדוגמה, אחת השאלה היא: "אצל ספורטאים בוגרים, מה השפעה של צריכת ארוחה או מזון עם ערך גליקמי גבוה או נמוך על תגובות מטבוליות הקשורות לאימונים ולביצועי הפעילות?"

התשובה קיבלה ראיות בציון "טוב": "ברוב המכריע של המחקרים שנבדקו, לא האינדקס הגליקמי ולא העומס הגליקמי לא השפיעו על ביצועי הסיבולת ולא על התגובות המטבוליות כאשר הותאמו מבחינת פחמימות ואנרגיה".

שאלה נוספת שקיבלה תשובה עם דירוג ראיות טוב: "אצל ספורטאים בוגרים, מה ההשפעה של צריכת פחמימות וחלבונים יחד על התגובות המטבוליות הספציפיות לפחמימות וחלבונים במהלך ההתאוששות?"

תשובות: "בהשוואת לצריכה של פחמימות לבד, צריכה של פחמימות עם חלבון ביחד במהלך תקופת ההתאוששות לא הביאה להבדל כלשהו בשיעור של סינתזת הגליקוגן בשריר", "צריכה של חלבון עם פחמימת במהלך תקופת ההתאוששות הביאה לשיפור נטו במאזן החלבון לאחר האימון", "ההשפעה של צריכת חלבון עם פחמימות על רמות הקריאטין קינאז איננה מובהקת ואינה מראה שום השפעה על כאבי שרירים שלאחר אימון".

שאלות שנותרו 

לדעתי המאמר נותן מענה לאימונים כנגד תחרות ומזכיר שחלק מהאימונים יכולים להיות מטופלים כמו תחרויות מאחר שאיכות האימון כה חשובה. המקום בו ניירות עמדה בעתיד יכולים לשפר הלאה הוא לציין המלצות ליעדי אימונים ספציפיים. כמו כן רבות מההמלצות מבוססות על ספורט סיבולת מאחר שזה המקום שבו רוב המחקרים נעשו אך היישומים לספורט קבוצתי פחות ברורים. לדוגמה, ההמלצות לצריכת פחמימות במהלך אימונים מפורטות בגרם לשעה בהתאם למשך האימון. עם זאת, האם 90 דקות של פעילות אירובית דומות לפעמיים 45 דקות של כדורגל? או אפילו בתוך בספורט סיבולת, האם המלצות עבור רץ מרתון זהות לאלה לרוכב אופניים או טריאתלט?

ניואנסים 

בתחומים מסוימים המאמר פספס כמה מהניואנסים של התצפיות. לדוגמה, באכילת פחמימות במהלך פעילות מגלוקוז: פרוקטוז לעומת גלוקוז, הוא הגיע למסקנה כי יש השפעה מועטה על התגובה המטבולית, ואני לא מסכים עם אמירה זו מאחר שהמדידה שהסתכלו עליה (סך כל חמצון הפחמימות) יכולה להישאר בערך אותו דבר, ועדיין יהיו שינויים ניכרים בחומרי הגלם שעוברים חמצון במהלך הפעילות. אני אפילו לא בטוח שהייתי מגיע לאותה המסקנה של מעט עד ללא שינוי בסך כל חמצון הפחמימות בהשוואה של תערובות פחמימות לעומת גלוקוז מאחר והתוצאה תלויה בכמות הפחמימות שנצרכה. וגם אם לא היה הבדל, יש 3 מחקרים היום המדגימים את יתרונות הביצועים של תערובות במצבים ספציפיים. אלה אינם מוזכרים באופן ספציפי. ההסתכלות על ההשפעות המטבוליות חשובה, אבל אין ספק שההשפעות על הביצועים חשובות יותר.

מסקנות להצהרת עמדה

מסקנה

אני חושב שהנחיות אלה הן צעד ענק בכיוון הנכון ומספקות יותר מידע מאשר הנחיות אחרות כלשהן או ניירות עמדה שנעשו לפניהם. שאפו גדול לכל כותבי המאמר! במקביל יש עדיין הרבה תחומים שבהם אין לנו מספיק נתונים כדי לבוא עם המלצות ברורות ולפיכך יש עדיין הרבה עבודה לעשות!

 

אסקר ג'וקנדרופ | תזונאי ספורט והעורך הראשי של כתב העת האירופי למדעי ספורט

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט

 

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג