הסיפורים, המספרים ושבירת השיאים באליפות העולם באיירונמן קונה הוואי

אליפות העולם באיש ברזל השנה היתה הצגה מעלפת של שבירת שיאים, שי קולר מסכם את התחרות החל מדניאלה ריף שנעקצה על ידי מדוזה, חביאר גומז עם הופעת הבכורה שלו ועד שיאן המסלול והמנצח פטריק לנגה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איך אפשר להתחיל לכתוב על מה שהיה בקונה השנה? יש כל כך הרבה סיפורים ושיאים שקשה לתמצת הכל לכתבה אחת. התנאים על המסלול היו כנראה הטובים ביותר שנראו בתחרות עד היום וזה גרם להרבה שיאים להישבר מן הסתם.

מהלך התחרות אצל הגברים

אחרי ששנה שעברה ג'וש אמרבג'ר מאוסטרליה יצא מהמים דקה ועשרים לפני יאן פרודנו ונתפס בתחילת הרכיבה, השנה הוא החליט לשנות טקטיקה, להוריד קצת את הקצב ולצאת מהמים עם עוד אנשים, כדי שיוכלו לעבוד יחד ברכיבה. די מהר התקבלה דבוקה מובילה של שניים מהרוכבים החזקים בסבב: אנדרו סטרקוביץ' וקמרון וורף האוסטרלי (מחזיק שיא המסלול ברכיבה מ-2017) כשאמברגר רוכב צמוד אליהם. מאחוריהם התקבלה דבוקה רודפת כולל כמה מהשמות החזקים והמדוברים ביותר בקונה כגון פטריק לנגה, שיאן המסלול והאלוף המגן מ-2017 וחביאר גומז עם הופעת הבכורה הכי מדוברת בקונה. התנאים היו מעולים עם עננות וללא רוח (חלק מהמתחרים אמרו אחרי התחרות שהם אפילו קיבלו רוח גב קלה בדרך חזרה). הרוכבים החזקים ניסו להגדיל את הפער ברכיבה כמה שניתן, בידיעה שפער של דקות בודדות כנראה שלא יספיק להם במרתון מול הרצים החזקים בדבוקה מאחוריהם. הדבוקה הרודפת שגם ידעה זאת עבדה קשה לשמור על הפער קטן ככל הניתן.

לקראת סוף הרכיבה כבר היה ברור לכולם שהתחרות תוכרע בריצה. קמרון וורף מסיים את הרכיבה ראשון בזמן של 4:09:06 שע' ומשפר את שיא המסלול שקבע רק שנה שעברה 4:12:54 שע'. כשסטרקוביץ מסיים את הרכיבה לא רחוק מאחוריו עם הרכיבה השלישית הכי מהירה בתחרות. חמישה גברים רכבו מהר משיא המסלול הקודם של וורף כולל וורף עצמו כשמאט ראסל מפספס את השיא בכמה שניות.

לחצו להרשמה לישראמן 2019

סבסטיאן קינלה שהיה אחד המועמדים המובילים לניצחון יוצא מהמים עם שחייה מעולה מבחינתו של 50:42 דק' ובמקום ה-25 מתחיל ברכיבה רק כדי לגלות שיש לו בעיה וההילוכים לא עוברים כמו שצריך. הוא נאלץ לעצור ולהחליף גלגל אחורי, מה שגורם לו להתעכב ולעבוד חזק ברכיבה אחר כך, כדי להדביק את המובילים. הוא לא מצליח לסגור את הפער במהלך הרכיבה ויורד לריצה בפיגור גדול. בתחילת הריצה פורש קינלה עם כאבים בעקב. הוא סוחב בעיות בעקב כבר כארבע שנים וסביר להניח שהוא החליט לא לסכן את הרגל בשביל מקום גרוע ופורש. ליאונל סנדרס שגם היה מועמד לניצחון וסיים במקום השני שנה שעברה יוצא מהמים במיקום לא טוב מבחינתו אחרי כמעט 54 דק'. הוא מצליח לרכוב טוב, אבל כנראה שהוא מבין שהשנה זו לא התחרות שלו. הוא מסיים עם מרתון מאכזב מבחינתו של 3:15 שע' במקום ה-28 מתוך 44 מקצוענים. חייבים לציין שהיו סימנים מקדימים לגבי הכושר של סנדרס כבר כשסיים במקום השני באיש ברזל מון טרבלן (Mont Treblant) בקנדה באוגוסט, כשהוא שומר בקושי על המקום השני ומפסיד לקודי בילס בכמעט רבע שעה. אחרי התחרות בקנדה טען סנדרס שהוא ירד יותר מדי במשקל לקראת התחרות והוא יתקן זאת לקראת קונה.

כמעט אף אחד לא האמין שינצח שוב. פטריק לנגה | צילום: Olaf Kosinsky

פטריק לנגה הגרמני בן ה-32, האלוף המכהן וכנראה הרץ המהיר בקונה, שלמרות שהוא מחזיק בשיא המסלול מ-2017 ושיא המרתון באיש ברזל בהוואי מ-2016 כמעט אף אחד לא האמין שינצח שוב, יורד מהאופניים במיקום מעולה למרתון. טים אודונול ובריידן קארי יורדים צמוד אליו ומתחילים במרדף אחרי וורף המוביל. כמה קילומטרים אחרי תחילת הריצה, מגביר לנגה את הקצב ומשאיר אותם מאחור. בארט ארונאוטס מבלגיה, אחד המתחרים הקונסיסטנטים ביותר בשנים האחרונות שהיה אלוף עולם בדואטלון יורד קצת אחריהם ומצמצם אליהם את הפער. סביב הק"מ ה 16 חולף לנגה על פני וורף, נותן לו טפיחה ידידות וממשיך הלאה. בשלב הזה כבר היה ברור שאם לא יהיו הפתעות נראה שיא מסלול חדש ותוצאה מתחת ל 8 שעות. השאלה הופכת להיות לא האם לנגה ינצח שוב אלא בכמה הוא יצליח לשפר את השיא של עצמו מ 2017. חביאר גומז יורד לריצה אחרי רכיבה שהוא מתאר כקשה במיוחד ומתחיל במרדף לסגור פערים. בשידור נאמר שהוא רץ את המייל הראשון ב 4:53 ד' (קצב מרתון של פחות מ 2:10) אבל בספליטים ניתן לראות שהוא סיים 2 מייל ראשונים בקצב ממוצע של 5:54 ד' (קצב מרתון של כ 2:35) ככה שזאת כנראה טעות.

לנגה מסיים תחרות מדהימה ומנצח בתוצאה לא נתפסת של 7:52:39 שע' כשאחריו מסיים ארונאוטס ב 7:56:41. עד היום אף אחד לא הצליח לרדת מ-8 שעות בקונה. נכון ליום ראשון כבר יש 2. במקום השלישי הגיע דיוויד מקנמי מסקוטלנד, שגם בשנה שעברה סיים במקום השלישי בזמן של 8:01:09 שע' וגם הוא שובר את שיא המסלול של לנגה משנה שעברה (8:01:40). למעשה 2 משלושת המקומות על הפודיום מאוישים על ידי אותם המתחרים משנה שעברה.

צילום: טלי שיינברג

לגבי חביאר גומז, הוא מסיים מאוכזב במקום ה-11 עם מרתון של 2:59 ש'. לטענתו הוא למד הרבה מהתחרות השנה ויגיע שנה הבאה הרבה יותר מוכן. סטרקוביץ' שהוביל יחד עם וורף כל הרכיבה בקצב מהיר במיוחד, מסיים עם מרתון מאכזב של 3:44:48 ובמקום ה-76 לאחר שירד מהרכיבה במקום השני. אמברגר פורש מהתחרות כשעה לתוך הריצה אחרי שרוב התחרות היה בשלישיה המובילה. דן פלאו מרסק את שיא המסלול לחובבנים (Age Groupers) של קייל בקינהם (שבינתיים עבר להתחרות במקצוענים) מ-2013 שעמד על 8:37:26 שע' עם 8:24:37 שע'.

חשוב להזכיר גם את מאט ראסל וטים דון (שניהם ראויים לכתבה נפרדת על ההתאוששות והחזרה שלהם להתחרות בתוך פחות משנה). דון נפצע קשה יומיים לפני האליפות בקונה 2017 כשיצא לרכיבת שחרור על המסלול בהוואי ועבר תהליך שיקום קשה וכואב במיוחד. אם לא ראיתם את הסרט על ההתאוששות שלו "Tim Don the man with the halo" חפשו ביו-טיוב, מומלץ מאוד. 2017 היתה שנה מדהימה עבורו כשהוא קובע בדרך לקונה את התוצאה המהירה ביותר בתחרות רשמית של איש ברזל (שנשברה ב-2018). הוא בן 41 ומבין שלא נשארו לו הרבה שנים שבהם הוא יכול להתחרות בהוואי בצורה טובה. למרות כל המאמצים הוא מצליח לסיים בדירוג לקונה רק במקום ה-51 ומפספס את הכרטיס לאליפות במקום אחד כשה-50 הראשונים מקבלים כרטיס לאליפות. לשמחתו אחד המתמודדים מחליט לא להתחרות השנה והוא מקבל את הכרטיס במקומו. דון מסיים במקום ה-36 בין המקצוענים ב-8:45:17 שע' ולאחר רכיבה ושחייה טובה הוא סוגר עם מרתון בשלוש וחצי שעות.

לגבי מאט ראסל, הוא נפצע קשה במהלך הרכיבה באליפות ב-2017 כשהוא פגע במכונית שחצתה את המסלול. הוא נפצע ופונה לבית חולים במצב קשה. הוא הצליח להתאושש אבל מאוחר בשביל לצבור מספיק ניקוד כדי להגיע לקונה לאחר שבילה חודשים בשיקום. המנהלים של התחרות בהוואי החליטו לעשות צעד חריג ולאפשר לו להתחרות למרות שהוא לא עומד בקריטריונים. יתכן והם לא מרגישים בנוח עם התאונה במהלך התחרות בשנה שעברה. ראסל ביצע את התחרות הכי טובה שלו בחיים ומסיים במקום ה-6 המאוד מכובד בתחרות החשובה בשנה.

עוד נקודה ראויה לציון היא שיא השחייה שנשבר על ידי יאן סיברסן בן ה-43, שהוא למעשה המנהל המקצועי של המנצח פטריק לנגה, שהתחרה כחובב ושבר את השיא המסלול בין 20 השנים של לארס ג'ורגנסן. לאחר מקצה השחייה, סיברסן עצר על מנת להתחבק עם הסובבים והמשיך ומסיים את התחרות בזמן של 10:37 שע' עם חלוקת מקצים של 4:26:26, 5:12:52, 46:30. על מנת ששיא כלשהו יוכר כשיא מסלול, המתחרה חייב לסיים את התחרות ולא לפרוש לאחר השחייה או האופניים. סיברסן היה שחיין וטריאתלט מקצועי בעברו וכבר מחזיק בכמה מהתוצאות המהירות ביותר בשחייה בקונה (כולל התוצאה השנה) והשחייה השנייה הכי מהירה אי פעם למרחק איש ברזל. בשנה שעברה הוא כבר ניסה לשבור את השיא ללא הצלחה וסיים עם השחייה השישית הכי מהירה עם 48:32.

מהלך התחרות אצל הנשים

אצל הנשים קיבלנו תחרות לפי התחזיות כשלוסי צ'ארלס פותחת בקצב רצחני מתחילת השחיה ואפילו לורן ברנדון, שהיתה שחיינית מקצוענית ושחתה ורכבה איתה שנה שעברה, לא מצליחה לעמוד בקצב שלה. צ'ארלס יוצאת מהמים בזמן של 48:14 דק' ומשפרת את השיא מסלול בשחייה מ-1999 בחצי דקה. משם היא פותחת את הרכיבה במהירות לנסות ולהגדיל את הפער כמה שניתן מדניאלה ריף. לורן ברנדון יוצאת מהמים במקום השני כמעט 2 דק' אחרי צ'ארלס ופורשת במהלך התחרות. דניאלה ריף השווצרית בת ה-31, יוצאת מהמים עם שחייה גרועה מאוד מבחינתה, מעל 9 דק' אחרי צארלס, לאחר שנעקצה בחימום על ידי מדוזה והיה קשה לה להרים את הידיים. לאחר המרוץ היא סיפרה שהיא חשבה לפרוש אחרי השחייה בגלל הכאבים. לאחר חילוף איטי היא יוצאת לרכיבה. הפער שלה מצ'ארלס הולך ומצטמצם ובדומה מאוד לשנה שעברה היא עוברת את צ'ארלס קרוב לסיום הרכיבה ומצליחה להגדיל את הפער עד לריצה ל-1:40 דק'.

נעקצה על ידי מדוזה ובכל זאת ניצחה. דניאלה ריף

נעקצה על ידי מדוזה ובכל זאת ניצחה. דניאלה ריף

בריצה ריף רק מגדילה את הפער וגם כאן כמו אצל הגברים ברור די מהר שנראה שיא מסלול חדש והתחרות הופכת להיות ריף נגד השעון. ריף מנצחת בתוצאה מדהימה של 8:26:18, שוברת את שיא המסלול של עצמה מ-2016 ומסיימת עם התוצאה המהירה אי פעם לתחרות רישמית של איש ברזל, שהיתה שייכת למליסה הוסציילד (Hauschildt) ונקבעה רק השנה באיש ברזל בטקסס (הזמן המהיר ביותר למרחק איש ברזל שייך לקריסי וולינגטון 8:18 בצ'אלנג רות' שבגרמניה). לוסי צ'ארלס מסיימת כעשר דק אחריה ב 8:36:34 כשאת הפודיום סוגרת אני האוג מגרמניה עם 8:41:48. גם כאן 2 מתוך 3 הנשים על הפודיום היו עליו גם שנה שעברה כשלמעשה קיבלנו את אותו הפודיום כמו באליפות העולם לחצי איש ברזל לפני 5 שבועות בדרום אפריקה.

כל ארבעת הנשים הראשונות שוברות את שיא המסלול של ריף מ-2016 (8:46:46) וכל ה 10 הראשונות יורדות מ-9 שעות כשלפני התחרות רק 3 מתוך כל הנשים שהתחילו את התחרות הצליחו לרדת מ-9 שעות בקונה (ריף, קיירפרי וצ'ארלס). קיירפרי שיש לה כבר 3 ניצחונות בהוואי כולל שיא המרתון בקונה מסיימת בזמן המהיר שלה אי פעם בקונה 8:50:26 ובמקום ה 5 לאחר שלקחה שנת הפסקה להולדת ביתה.

שש נשים שוברות את שיא הרכיבה של קארין טוריג בקונה מ-2011 כשריף מנפצת אותו ב-18 דקות עם זמן בלתי נתפס של 4:26 שע' (מעטים הגברים בהיסטוריה שיכולים להתגאות בזמן כזה בקונה). למעשה, בתחרות למעט הריצה נשברו כל השיאים האפשריים בקונה: שני שיאי המסלול, שני שיאי השחיה ושני שיאי הרכיבה. רק העתיד יגיד האם מדובר במחסום פסיכולוגי שברגע שנשבר בפעם הראשונה נשבר שוב הרבה פעמים אחר כך, או האם מדובר ביום יוצא דופן עם תנאים מדהימים שאולי ייקח עוד 40 שנים עד שנראה כמותו שוב.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג