המרוץ למיליון – חלק א: פטריק מקאו ומרתון ברלין

שיאן העולם החדש בריצת מרתון - הקנייתי, פטריק מקאו מוסיוקי, לא נולד עם כפית של כסף בפה, בקושי כזו מפח. כעת, רץ המרתון המהיר בעולם "משאיר את העוני והזוהמה מאחור", לטובת חשבון בנק מלא באפסים. החלק הראשון בסדרה ה"מרוץ למיליון"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שיאן העולם החדש בריצת מרתון – הקנייתי, פטריק מקאו מוסיוקי, לא נולד עם כפית של כסף בפה, בקושי כזו מפח. כעת, רץ המרתון המהיר בעולם "משאיר את העוני והזוהמה מאחור", לטובת חשבון בנק מלא באפסים. החלק הראשון בסדרה ה"מרוץ למיליון"

מאת:אילן גולדמן

לפני פחות מחודש ימים, מקאו ניצח את מרתון ברלין היוקרתי וקבע את שיא העולם החדש – 2:03.38 שעות, אחרי ששבר לרסיסים את הבכיר ביותר בתחום ריצות המרתון – היילה גבריסלאסי הידוע בכינויו הקיסר. סמוך לקילומטר ה- 30, הרץ בן ה- 26 שנולד בכפר המזרח קנייתי, מניאנזווני, פשוט החליט לקחת את המרוץ לרגליו והחיש את גופו לניצחון מוחץ, אשר בישר עידן חדש בעולם הריצות הארוכות, עולם בו המלך הוא הקנייתי "ונתיניו" הם האתיופים. "בסופו של דבר השיא יחזור לקניה" הוא אמר לפני המרוץ, כשהוא מפנה חץ שחור וברור לעבר השיא שנקבע בעבר על ידי בן ארצו, פול טרגט. ובכן, כך היה. הוא חזר ובגדול. וכעת כל קניה וקנייתי צהלה ושמחה.


פטריק מקאו – שיאן עולם מקניה  (צילום: Dean mouhtaroloulo)

כשמקאו רץ כל הדרך אל הבנק

מקאו תקע יתד בקרב המהירים ביותר כבר בשנת 2007, כשהפציע בסצנת מרחקי חצי המרתון, כמדליסט כסף באליפות העולם. מאותה אליפות בעיר האיטלקית אודינה, הקנייתי אשר היה השני להיוולד מבין חמישה ילדים, פשוט לא עצר וניצח חצאי מרתונים רבים עד שהחליט לפני שנתיים: ארוך יותר כי טוב לי. בזריזות רבה מהמצופה, הבחור הצעיר שהחל ריצתו רק בגיל 17, החל ללחוץ את התוצאות הטובות בעולם אל עבר הפינה. המרתון של רוטרדם בשנה שעברה היה האיתות הזוהר מכולם, כשמקאו עצר את השעון בזמן של 2:04.48 שעות – הזמן המהיר ביותר באותה השנה, התוצאה הרביעית בטיבה לבן תמותה. מנהלו זן ברנסון פעם אמר, "הדבר הטוב בפטריק הוא ההתמסרות שלו לעשות את הטוב ביותר". את הטוב ביותר, כאמור ראינו לפני מספר שבועות בברלין.

ריצתו של מקאו בברלין, היא ריצת מיליון הדולר שלו. הישר מהבירה הגרמנית, מקאו יכול היה לרוץ כל הדרך אל הבנק, כשחיוך ענק מרוח על שפתיים עבות. אותם 22 שניות שגילח משיאו של הקיסר, הוסיפו לחשבון הבנק שלו, אשר בין כה וכה סבל מיתרה, עוד כמה אפסים. היו שאמרו לאחר מכן, "שיא העולם הזה סידר אותו לכל החיים". על פי ערוץ הטלוויזיה הקנייתי KTM , הסכום הכולל איתו עזב מקאו את מרתון ברלין עמד על בערך 205,000 דולר, או ב"קנייתית" פשוטה, 20 מיליוני שילינגים (המטבע המונהג בארצו) ועוד קצת עודף. (על פי המגזין "ביזנס- וויק דובר סכום כולל של 400,000 דולר).

"לאדם הממוצע בקניה, ייקח 
2500 שנה להרוויח את מה
שמקאו עשה בקצת יותר משעתיים"

הסכום מחולק לשניים: סכום הזכייה הכולל למקום
 הראשון הכללי השווה 79,000 ירוקים אמריקאים, ועוד 126,000 דולרים על שבירת שיא העולם של הקיסר. מקאו גם צפוי להרוויח על כל שנה בה שיאו החדש ימשיך לעמוד, 150,000 דולרים נוספים מאיגוד האתלטיקה העולמי ה- IAAF. הכסף הגדול, צפוי להגיע ממארגני מרוצים, אשר יחשקו כי רגליו של שיאן העולם הטרי ידרכו אצלם בחצר – וזה אחרי ברלין כמובן, לא יבוא בזול: שכרו של מקאו עבור השתתפות במרתון עירוני, עתיד לקפוץ כעת לשכונת ה- 200,000 דולר. 


מקאו על דוכן המנצחים במרתון ברלין – חיוך של כמעט מיליון דולר (צילום: Race Track)

אך מרתון ברלין אינו בהכרח מטיל הזהב הגדול עליו מקאו חיכה לשים ידו. זה יותר שימש כאמצעי למטרה. נכון לכתיבת שורות אלו, הקנייתי מוביל את סדרת "המרתונים הגדולים", הכוללת את: ברלין, בוסטון, לונדון, שיקגו וניו-יורק. ברשותו 60 נקודות, ואם ייקח את הסדרה, יוכל להפקיד 500,000 דולר נוספים בידי מנהל החשבונות שלו. 

פטריק מקאו כאמור, עצר את השעון בברלין על זמן של 2:03.38. בניירובי בירת קניה, זווית הראייה לנושא פשוטה מאוד: הרץ הבכיר שלהם, "עשה" 83,000,000 מיליון שילינג בשעתיים, סכום אשר לקנייתי הממוצע, ייקח קצת יותר מ- 2500 שנה להרוויח. 

חלוקת נכסים

מרתון ברלין הוא רק קצה הקרחון בהכנסותיו של מקאו בשנים האחרונות, מאז התרומם לגדולה. כיסיו עוד עמוקים יותר ממה שרבים חושבים, וידו טמונה בצלחות רבות ומגוונות. במדינה ענייה כמו קניה, להיות שיאן עולם ובעל הכנסות כשלו, משמע כי עליך לחלוק את מזלך הטוב – וכזה הוא מקאו: פילנתרופ ופטריוט בקרב עמו. הוא מקפיד לשים כספו בפרוייקטים הנכונים, ולהדגים לבני ארצו מה גדולים הם ליבו וכיסיו. "השקעתי רבות בפרוייקטים באזור ביתי", הוא חושף. "אנשים רבים במולדתו הרוויחו ממנו. פטריק רוצה לחלוק את הונו", מוסיף מנהלו. 
 
בפרק הבא בסדרת הכתבות "רצים למיליון", נחשוף בפניכם, כיצד שיאן העולם הטרי פטריק מקאו השלים את ריצת חייו החוצה מן העוני, ומה עושה האלוף במיליונים שהוא מרוויח על מסלולי הריצה. 


אילן גולדמן

אילן גולדמן

עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



קישורים: שוונגריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג