המדריך למשדרג המתחיל

איזה כיף לקנות אביזר חדש לאופניים ו"להתחדש" לנו שוב להנאתינו! זהו אחד היתרונות הגדולים של הספורט הנהדר הזה, היכולת להחליף כמעט כל חלק בצעצוע שלנו ולהנות מהרגשת ה"צעצוע החדש" שוב ושוב. לא פעם אנו קונים אופניים בתקציב מוגבל, בידיעה שכאשר תימצא בכיסנו הפרוטה נשדרג את הרכיבים שהתפשרנו עליהם.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איזה כיף לקנות אביזר חדש לאופניים ו"להתחדש" לנו שוב להנאתינו!
זהו אחד היתרונות הגדולים של הספורט הנהדר הזה, היכולת להחליף כמעט כל חלק בצעצוע שלנו ולהנות מהרגשת ה"צעצוע החדש" שוב ושוב. לא פעם אנו קונים אופניים בתקציב מוגבל, בידיעה שכאשר תימצא בכיסנו הפרוטה נשדרג את הרכיבים שהתפשרנו עליהם.

מאת:אופניים.נט

לשידרוג יכולים להיות מניעים רבים, בינהם:

  • שידרוג לשם ה"סטייל" – יפה יותר, יוקרתי יותר.
  • שידרוג להורדת משקל – קל יותר.
  • שידרוג לשיפור ביצועים – אחיזה, שיכוך, כוח עצירה, יעילות.
  • שידרוג ארגונומי – נוח יותר, "בריא" יותר.

"סטייל" ונוחות הם מושגים סוביקטיבים השונים מאדם לאדם ותלויים בסגנון הרכיבה. הורדת משקל האופניים על ידי שידרוג לחלקים קלים אינה משמעותית לרוב רוכבי השטח הלא תחרותיים ומעבר להורדת המשקל לא בהכרח יורגש שינוי בתיפקוד האופניים. (בעיקר כתוצאה של יחס משקל רוכבאופניים)
אנו נתמקד בצד המעשי של השידרוגים, או – היכן נרגיש את ההבדל בשידרוג?
כדי לא להיכנס לצד הארגונומי אנחנו נניח שמידת האופניים מתאימה לרוכב ולסיגנון הרכיבה שלו, ושהשילוב של אוכף, כידון ודוושות מותאם לרוכב הספציפי.

מה משדרגים? ויותר חשוב, מה לא!

 

שידרוגים שנרגיש את השפעתם ברכיבה:

בולמי זעזועים – בולם זעזועים טוב יעשה הבדל של שמיים וארץ!
ההבדל הרבה יותר משמעותי מאשר שיטת שיכוך כזו או אחרת. כתלות בסיגנון הרכיבה ניתן להתאים בולם טוב (קפיץ או אויר) בהנחה שהשילדה של האופניים מיועדת לכך. עם ההתקדמות והשיפור באיכות בולמי האויר, ניתן היום למצוא בולמי אויר שמתאימים לרכיבה אגרסיבית כולל FRDH, למרות זאת נהוג לשים בולמי קפיץ על אופני FRDH בגלל המאפיינים השונים של שני סוגי השיכוך. יש לשים לב שלשיטות שיכוך מסוימות מומלץ לשים בולם זעזועים אחורי עם "פלטפורמה יציבה" – מנגנון אשר מאפשר דיווש יעיל ומקטין את תופעת הנידנוד בזמן דיווש – BOBBING

בלמים (ברקסים) – שידרוג הבלמים המשמעותי ביותר יהיה לבלמי דיסק הידראולים טובים. האמינות ויכולת העצירה של בלמי דיסק הידראולים הם הפרמטרים העיקריים בבחירת בלמים חדשים. מעבר מבלמי חישוק – V-BRAKE לבלמי דיסק יגרור תוספת משקל שיש לקחת בחשבון למי שסופר גרמים. יש לציין שהעלות והאחזקה של בלמי דיסק הינה יקרה ומורכבת יחסית לבלמי חישוק ויש לשקול האם הם באמת נחוצים לסיגנון הרכיבה שלנו.

צמיגים – הצמיג הוא הקשר שלנו לקרקע, צמיג שמתאים לסיגנון הרכיבה שלנו ולסוג השטח שבו אנו רוכבים לא רק ישפר את הביצועים בכל מצב ברכיבה, הוא גם מהווה גורם בטיחותי ממדרגה ראשונה. ההבדל בין צמיג מתאים ללא מתאים הוא קריטי ויכול לפגוע משמעותית בביצועי האופניים והיכולת שלנו לשלוט בהם. שידרוג צמיגים צריך לקחת בחשבון אם הצמיג יהיה מורכב כ"טיובלס" (ללא פנימית) או לאו. צמיגים עם דופן דקה לא יתאימו לטיובלס לאורך זמן מאחר ודופן דקה שניפגעה לא תחזיק אויר.

מעבירים ושיפטרים – בניגוד לדעה הרווחת, עיקר הדיוק והנוחות בהעברת ההילוכים תלוי בשיפטרים (מנופי העברת ההילוכים), החלפת שיפטרים ברמה או שתיים בדרך כלל תשפיע הרבה יותר מהחלפת המעבירים באותו הפרש רמות. המעבירים השונים נבדלים זה מזה במשקלם וביחס של משיכת מנופי ההעברה. ההבדלים בין המעבירים הם בעיקר במשקל ובחומרי היצור. יש מעבירים שמתאימים לשיפטרים מאותו סוגחברה בלבד, יש לשים לב לכך לפני השידרוג.

פדלים – פדלים שטוחים נוחים עם אחיזה טובה או פדלים לקליטים שמתחברים ומשתחררים בקלות תורמים רבות להרגשת הביטחון של הרוכב. ככל שהרגשת הביטחון שלנו על האופניים יותר טובה, נרכב יותר טוב. יש לזכור שההרגל משחק פה תפקיד חשוב, בעיקר לאור העובדה שתקופת ההסתגלות יכולה לפעמים להיות ארוכה.

חישוקים – רק אם רוחב החישוק או החוזק שלו אינו מתאימים לסיגנון הרכיבה המסויים, כדאי להחליפו. חישוקי XC יהיו קלים וצרים ויתאימו לגלגלים עד 2.3 אינץ’, חישוקים לרכיבת DHFR בדרך כלל יהיו רחבים וחזקים ולכן כבדים יותר ויתאימו לצמיגים עד 2.5 אינץ’ ולפעמים גם יותר. חישוקים רחבים מדי לסיגנון רכיבה מסויים יהיו כבדים ויגרמו להתנגדות גילגול גדולה, כאשר החישוקים צרים מדי יחסית לצמיגים, הצמיג עלול להיות לא יציב או אפילו "לברוח" מעל החישוק. בדרך כלל אופניים שלמים יגיעו עם החישוקים המתאימים להם, בבניה עצמית של אופניים נצתרך לבחור את החישוקים לפי אופי הרכיבה.

שידרוגים שלא בהכרח נרגיש את השפעתם על הרכיבה:

צירי גלגלים (נאבות) – ההבדל בין הנאבות השונות בהנחה שכולן ברמה סבירה יהיה באמינות שלהן ובקלות האחזקה שלהן. נאבות סגורות מחייבות החלפת מיסבים אך יחזיקו זמן רב עם מיסבים איכותיים כאשר נאבות פתוחות יכולות וצריכות לעבור שיפוץ או טיפול תקופתי. ההבדל בהרגשה בזמן הרכיבה אינו משמעותי בין שני סוגי המיסבים. דגש חשוב יש לשים על איכות וזמינות חלקי חילוף כגון מיסבים ומנגנון ההינע של הנאבה האחורית. מאחר ולא מומלץ לבנות גלגלים עם חישוקים וחישורים (שפיצים) משומשים, שידרוג שכזה בדרך כלל יגרור החלפת גלגלים.

ציר מרכזי – ההבדלים יהיו בעמידות הציר קשיחותו ומישקלו, כאשר בדרך כלל העמידות והקשיחות יבואו על חשבון המשקל. זהו מכלול שבדרך כלל מחליפים רק כשהוא מתבלה וגם אז בדרך כלל למשהו עמיד יותר אך לא יקר מדי. ההבדל לרוב לא יהיה מורגש למעט אורך החיים שלו.

קראנק – ההבדלים בין הקראנקים ברמות השונות מתמקדים בעיקר במשקל הקראנק ובקשיחות שלו. לרוכב הממוצע ההבדל לא יהיה משמעותי כל עוד הקראנק הוא באיכות טובה. לאחרונה נפוצה השיטה של קראנק שמשולב עם מיסבים במקום ציר מרכזי נפרד, זאת כדי לשפר את המישקל והקשיחות של הציר.

שרשרת – ההבדלים יהיו בעיקר במישקל ואורך חיים. שוב, זהו חלק שיוחלף לאחר שהתבלה בשרשרת איכותית ועמידה בתקציב סביר, יש לזכור שזהו חלק מתכלה שעלותו אינה גבוהה.

מוט אוכף, סטם (מוט הקישור לכידון) וכידון – אביזרים אלו נועדו להתאים את האופניים אל מבנה הגוף של הרוכב, רוב ההבדלים בין הסוגים השונים (באיכות טובה) יהיו במשקל ובחוזק, תלוי ברוכב וסגנון הרכיבה שאליו הם מיועדים.

כמו שנאמר כבר על ידי חכמים ממני, תיזמון הוא הכל!
יש ליזכור שכל עוד חלק משמש אותנו נאמנה, לא כדאי לנו להחליפו, !If it ain’t broken, don’t fix it
שידרוג כדאי לעשות במעמד הקניה כאשר החלק המוחלף הוא חדש וניתן לקבל עליו זיכוי הולם, או כאשר החלק אינו מתפקד וצריך לקנות חדש.

באדיבות  אתר  אופניים.נט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג