הכל בראש: אז מי באמת מנצח – המוח או הכוח?

חוקרים באוניברסיטת קיימברידג' ניסו לענות על השאלה הזאת באמצעות מחקר מעניין שכלל 62 ספורטאי עילית ובדק מה קורה כשהם צריכים להתאמן ולחשוב במקביל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מי מנצח? המוח או הכוח?
מי מנצח? המוח או הכוח?

אחת המנטרות שמלווה כמעט כל ספורטאי סבולת היא ש"הכל בראש". גם אם זה לא תמיד מדויק, זו בהחלט דרך נכונה להתמודד עם מאבקים פיזיים ומנטליים ביחד. רבים יגידו שמי שחזק בראש יצליח להתגבר על כל הקשיים, ובהקשר קצת אחר מזה, ניסו מדענים באוניברסיטת קיימברידג' לבדוק איפה באמת אנחנו נחלשים יותר? בראש או בשרירים?

מי מנצח? המוח או הכוח?

מי אתם חושבים שינצח? איור: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כדאי לרוץ: אם לא בשביל הגוף, אז בשביל המוח
האם שעת ריצה מוסיפה 7 שעות לחיים? 
למה עדיף להיות ספורטאי בקבוצה כדי לא לשקוע בדכאון?

מה קורה כשמאמצים גם את מערכת השרירים וגם את המוח?

מחקר מעניין זה פורסם ברשת בסוף אוקטובר, ומטרתו היתה לבדוק מה קורה כשספורטאים מאמצים בו זמנית גם את מערכת השרירים וגם את המוח? איך בדיוק עשו את זה? גייסו 62 חותרים בריטים ברמה גבוהה לשלושה ניסויים. בניסוי הראשון כל אחד מהם ישב מול מסך גדול שבמשך שלוש דקות הוקרנו בו עשרות מילים שונות. עם סיום ההקרנה, המטרה היתה לזכור כמה שיותר מילים ולכתוב אותם. הניסוי השני היה פיזי, כשכל אחד מהספורטאים נדרש לחתור במשך שלוש דקות במכשיר חתירה בכל הכוח, והביצועים שלו נרשמו. הניסוי השלישי היה שילוב של השניים – תוך כדי חתירה בכל הכוח, הקרינו לספורטאים את המילים המתחלפות על המסך הגדול, והמטרה שלהם היתה לזכור כמה שיותר ובתום שלוש דקות של פעילות לכתוב את מה שזכרו.

באופן גורף, בניסוי השלישי חלה ירידה בביצועים של המשתתפים, גם בפן הפיזי וגם ביכולת המחשבה והריכוז. מבחינה פיזית הם ייצרו פחות וואטים בתנועות החתירה, ובמקביל הם זכרו פחות מילים. עם זאת, הירידה ביכולת הפיזית היתה משמעותית יותר. מסתבר שהחותרים איבדו בממוצע 13 אחוזים מההספק שלהם (וואטים), ובאופן כללי זו היתה נסיגה ביכולת שגדולה ב-30 אחוזים לעומת הנסיגה ביכולת שלהם לזכור מילים או בקיצור, לחשוב.

לפי ד"ר דני לונגמן מצוות המדענים, כנראה שהאבולוציה גרמה למוח שלנו לעבוד יותר טוב מאשר לשרירים שלנו וזו הסיבה לכך שלפחות בניסוי שלהם – המוח ניצח את הכוח. כמובן שזה היה מחקר קצר ולא מקיף שהסתמך רק על תוצאה אחת, אבל מבחינת ד"ר לונגמן המסקנה שהגיעו אליה היא פילוסופית: "מוח חזק זה מה שהופך אותנו לאנושיים ומה שמגדיר את התכונות של הזן שלנו".

אגב, מסקנה חשובה אחרת שכדאי לספורטאים לאמץ. כנראה שאימונים זה לא בדיוק המקום הנכון להביא אליו את הצרות שלכם. אם תחשבו עליהם יותר מדי במהלך האימון, כנראה שזה יפגע בתפקוד. אימונים זה המקום לעשות בו את הפעולה ההפוכה שאתה אף אחד לא יכול להתווכח – לנקות את הראש.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג