הטיפ השבועי של מיכל: דימוי גוף – ספורטאים לעומת לא ספורטאים

כמה פעמים מצאתם עצמכם (גברים ונשים כאחד, צעירים ומבוגרים גם כן), עומדים מול הראי ועסוקים בדרך בה נראה גופכם? השמנתי? רזיתי? הקמטים במקום? והציצי? רואים את הקוביות בבטן? ומה אעשה עם הצמיג החדש הזה בשיפולי הבטן?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כמה פעמים מצאתם עצמכם (גברים ונשים כאחד, צעירים ומבוגרים גם כן), עומדים מול הראי ועסוקים בדרך בה נראה גופכם? השמנתי? רזיתי? הקמטים במקום? והציצי? רואים את הקוביות בבטן? ומה אעשה עם הצמיג החדש הזה בשיפולי הבטן?

מאת:מיכל יערון


אנחנו מוקפים במראות – קשה להימלט מהן בחדרי הכושר,
בסטודיו, במרכזי הקניות ואפילו בבתים הארונות מצופים במראות, חדרי הכניסה
וחדרי הרחצה. ובנוסף לכך, אנו מוצפים "סרטים" פנימיים וחיצוניים של
אובייקטים "מושלמים" בהשוואה אלינו.

מהו דימוי גוף ומה יכול לקרות במצבים של חוסר שביעות רצון מהגוף?
העיסוק האינסופי ב"איך אני נראה"! האופן בו האדם תופס וחווה את האסתטיקה ומידת המשיכה של גופו נקרא דימוי גוף. הוא כולל את המחשבות, הרגשות והמשאלות שמתעוררות אצל אדם לגבי גופו.

נושא דימוי הגוף נחקר במסגרת תחומי עיסוק שונים, בהם פסיכולוגיה, רפואה, פסיכיאטריה, פילוסופיה, אנתרופולוגיה, תקשורת ופמיניזם.

דימוי הגוף של הפרט עשוי להשתנות במהלך החיים והוא עשוי להיות שונה מהאופן שאחרים תופסים את גופו של אותו פרט. דימוי גוף הנו תוצר של חוויותיו של האדם, של אישיותו וכן של גורמים חברתיים ותרבותיים מגוונים. לעתים הוא קשור לסטנדרטים של החברה שבה הוא מתקיים ולחשיבות שהיא מייחסת למאפיינים שונים בגוף האדם (לרוב בהתאם לאופנות משתנות) ולעתים לא.

צילום אילוסטרציה: Thinkstock

הפרעות בדימוי גוף שכיחות בעיקר במדינות מפותחות (בארצות הברית, באירופה וגם בישראל). חוסר שביעות הרצון לגבי המראה קיים גם אצל נשים וגם אצל גברים במחקר שנערך בשנות ה-90 בקרב ארבעת אלפים משתתפים, נמצא כי 40% מהגברים ו-56% מהנשים שנסקרו הביעו שביעות רצון נמוכה ממראה גופם. במחקרים נמצא כי שביעות רצונן של נשים מגופן נמוכה יותר מזו של גברים, אך הנושא משפיע גם על גברים. חוסר שביעות רצון הגוף מתבטא באפקטים שליליים של התנהגות וקוגניציה ואף עשוי להוביל להפרעות אכילה כמו בולימיה (אכילה ללא שליטה ואח"כ הקאה) ואנורקסיה (הרעבת הגוף).

ומה באמת קורה בעולם הספורט?
האם המיתוס כי רק ספורטאיות עסוקות בזה הוא נכון? האם לספורטאים דימוי גוף גבוה או נמוך ביחס ללא ספורטאים?

בעבר הניחו שאוכלוסיית הספורטאים נמצאת בסיכון לדימוי גוף נמוך שכן הביצוע הספורטיבי מחייב משקל מסוים והופעה חזותית וכמו כן, ישנם לחצים של המאמן, השוואה חברתית לשאר ספורטאי הקבוצה ושל שופטים להשיג מראה גוף אידיאלי. אף על פי כן מחקרים מצאו שלספורטאים דימוי גוף חיובי יותר מאשר לא ספורטאים וזאת ללא הבדלי גיל, מין והבחנה בין ענפים שונים (יחידניים מול קבוצתיים).

לפסיכולוג ספורט ברור כי דימוי גוף חיובי הנו מאוד משמעותי ליכולת של הספורטאי להצליח ולהיות במיטבו. קשה לעמוד על קו הזינוק בבריכה, לרוץ על מגרש הכדורסל, כמו גם להיות על המזרן בג'ודו או בהתעמלות כשיש לך דימוי גוף שלילי.

למותר לציין כי הנושא הרבה יותר מורכב, אך באופן כללי המלצתי כפסיכולוגית ספורט – שמרו על דימוי גוף חיובי ודאגו להיות בסביבה שמעריכה את מבנה הגוף שלכם ולא מעבירה עליו ביקורת.

כל הטיפים השבועיים של מיכל כאן

22.4.2013


מיכל יערוןמיכל יערון-  lauf ,
פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20
שנה. מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת
הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. מלווה ספורטאים
אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים, נבחרות
לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות למשחקים
האולימפיים ב-2012 ו- 2016.
 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג