אליפות העולם: החג של אנשי הברזל הטובים בעולם

בזמן שאנחנו נשב בסוכה, תצא לדרך בשבת אליפות העולם איירונמן קונה שבהוואי. התחזיות מדברות על תחרות צמודה בגברים, ועל כוכבת גדולה בשנים. אנחנו נעקוב בעיקר אחרי ניר מנחם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איירונמן קונה

יש ספורטאים אמיצים שמקדישים שנה מחייהם כדי להתאמן לתחרות איש ברזל במטרה לצלוח אותה, ויש גם מקצוענים שמתחרים ב-2 או אפילו 3 תחרויות איש ברזל בשנה כשהמטרה הגדולה שלהם היא להשיג תוצאות מספיק טובות שיביאו אותם ל"בית המקדש" של אנשי הברזל – איירונמן קונה, כשמדובר בעצם באליפות העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל.

איירונמן קונה

תחרות איש הברזל היוקרתית בעולם | איירונמן קונה. צילום: Deborah Carson

זה קורה ביום שבת. החל מ-6:30 בבוקר שעון מקומי שזה אומר 19:30 בערב שעון ישראל יזנקו למים בקונה 2,000 אנשי הברזל הטובים בעולם, המקצוענים והחובבנים שיתחרו בקטגוריות גיל, לתחרות היוקרתית ביותר שנחשבת גם לקשה במיוחד בגלל המסלול ותנאי מזג האוויר. התחרות הזאת שמתקיימת מאז 1978 אז הייתה למעשה תחרות איש הברזל היחידה בעולם, מספקת לא רק מגוון של סיפורים אנושיים מרתקים ומרגשים, אלא גם קרבות ספורט אמיתיים וצמודים, שכמה מהם נכנסו לפנתיאון של שידורי הספורט האינדיבידואלי בארצות הברית. ברמת הסיפורים, בהחלט יהיה מעניין לעקוב אחרי כמה מתחרים מרתקים שיהיו רחוקים מהמקצוענים כמו למשל הנזירה בת ה-84 מדונה בודר שתרצה להפוך לאשת הברזל המבוגרת בעולם, נהג המרוצים האיטלקי אלכס זנארדי שבעקבות תאונה ב-2001 הפך למשותק בשתי רגליו ולא ויתר על הספורט, או ספורטאי החורף האמריקאי אפולו אונו, שזכה ב-8 מדליות אולימפיות בהחלקה מהירה, זכה ב"רוקדים עם כוכבים" האמריקאי וכעת רוצה להפוך לאיש ברזל. עליהם נדווח מן הסתם בתום התחרות, אבל עכשיו הגיע הזמן להתכונן לקרבות האמיתיים, ש"ידביקו" למסכי הטלוויזיה והמחשב את הצופים בשבת.

גברים – קרב ענקים קשה לחיזוי 

בשנה שעברה דיברו על קרב אוסטרלי-גרמני על התואר, אבל מי שבסופו של דבר הפך לאלוף עולם היה פרדריק ואן לירדה הבלגי, שהגיע לתחרות עם רקורד מרשים ועדיין הפתיע הרבה אנשים. השנה ואן לירדה חוזר כדי לשמור על התואר שלו, אבל בניגוד לשנה שעברה הוא לא הצליח להשיג העונה ניצחונות בסבב. אם ב-2013 הוא ניצח בטריאתלון אבו דאבי (טריאתלון למרחק ארוך שפותח את העונה) ובאיירונמן ניס, אז השנה הוא סיים רביעי באבו דאבי ושני באיירונמן פרנקפורט. הוא לא השחיין הטוב ביותר בין אנשי הברזל הבכירים בעולם, גם לא הרוכב ולא הרץ. מצד שני, הוא שילוב מצויין של שלושת הענפים. לפני שנה הספיק לו להיות השחיין הרביעי בטיבו בהוואי, הרוכב השלישי והרץ השלישי בטיבו כדי לנצח בזמן של 8:12:29 שעות. השנה לא בטוח שזה יספיק לו עם האיכויות של המתחרים האחרים, וגם לא בטוח שהוא יגיע לזה.

פרדריק ואן לירדה

רץ לתואר נוסף? | פרדריק ואן לירדה. צילום: pfctdayelise

מי שמסומן כפייבוריט לניצחון הוא סבסטיאן קינלה הגרמני, שסיים בשנה שעברה שלישי בקונה. קינלה מסומן משתי סיבות עיקריות: 1. הוא ניצח את ואן לירדה בפער של יותר מחמש דקות באיירונמן פרנקפורט (אליפות אירופה). 2. הוא רוכב מצוין, הטוב ביותר מבין אנשי הברזל של הצמרת העולמית. הזמן שקבע השנה בקטע הרכיבה בפרנקפורט (4:12 שעות) נחשב למדהים. השאלה אם הוא יצליח לנצל את הרכיבה כדי לפתוח פער מואן לירדה במרתון, כי הבלגי רץ טוב יותר. בשנה שעברה שניהם סיימו יחד את הקטע של הרכיבה, אבל ואן לירדה רץ מרתון ב-2:51 שעות בעוד שקינלה עשה זאת ב-2:58 שעות.

מי שיישאר קצת מאחור (לפי התחזית) בקטע הרכיבה אבל יאיים לעקוף את כולם במרתון הוא גרמני נוסף, יאן פרודנו. האלוף האולימפי בטריאתלון (2008) החל להתחרות בשנתיים האחרונות במרחקים ארוכים. הוא סגן אלוף העולם בחצי איש ברזל (סיים שני אחרי חאבייר גומז), אבל הוא יצטרך להתעלות על עצמו ברכיבה כדי לשמור על פער סביר ממתחריו ולהשאיר לעצמו סיכוי במרתון, בו הוא צפוי להיות מהיר משמעותית ממתחרים כמו ואן לירדה וקינלה. באיירונמן פרנקפורט למשל, פרודנו היה איטי מקינלה ב-21 דקות ברכיבה, וזה למעשה חיסל את סיכוייו לנצח.

מה שיפה בסקירה הזאת הוא שרק עכשיו אנחנו מגיעים לאיבן ראנה הספרדי, האיש שניצח באיירונמן אוסטריה וקבע את התוצאה המהירה השנה בסבב והשלישית בכל הזמנים, 7:48:43 שעות. הספרדי שסיים שישי בשנה שעברה בקונה הפגין באוסטריה יכולות רכיבה (4:15) וריצה (2:43) מרשימות ביותר והשאלה היא אם יוכל להשיג תוצאות דומות גם בתנאים הקשים יותר של הוואי.

בין כל השמות האלה נוכל לראות גם אגדה כמו קרייג אלכסנדר האוסטרלי, אלוף עולם שלוש פעמים, שבשנה שעברה היה רחוק מהצמרת והודיע שלא יתחרה יותר אבל השנה התחרט והוא יתחרה בגיל 41. אלוף עולם אוסטרלי נוסף שיתחרה הוא פיט ג'ייקובס, ספורטאי איכותי מאוד שסבל לאחרונה מפציעות. למרבה הצער, טימו ברכט הגרמני שניצח בצ'לנג' רות בקיץ ונחשב גם הוא למועמד לא יתחרה בגלל פציעה. בני ארצו קינלה ופרודנו ישמחו מאוד להפוך לגרמנים הראשונים שזוכים בקונה מאז נורמן סטדלר (נורמינייטור) ב-2006.

איירונמן קונה

יותר מ-2,000 מתחרים | איירונמן קונה. צילום: U.S. Navy photo

נשים: מי מסוגלת על קארפריי? 

בניגוד לגברים, אצל הנשים יש תחרה אחת שלפחות על הנייר נראית ברמה אחת מעל כולן. מדובר באלופת העולם הנוכחית, מירינדה קארפריי האוסטרלית, שניצחה בשנה שעברה בפער של יותר מחמש דקות מיריבתה בזכות נתון אחד מדהים – ריצת המרתון שלה (2:50:38 שעות) הייתה מהירה יותר מזו של המנצח בגברים לוק ואן לירדה. היא סיימה אז את התחרות בזמן של 8:52:14 שעות ושברה את שיא המסלול של כריסי וולינגטון. היא גם השלימה חמישה פודיומים בחמש שנים באיירונמן קונה: פעמיים מקום ראשון, פעמיים שני ופעם שלישי. השנה היא התחרתה בצ'לנג' רות תוך כדי שהיא מצהירה שהיא לא כשירה במאת האחוזים, וניצחה באופן משכנע בזמן של 8:38:53 שעות. אז מי תוכל לעצור אותה?

רייצ'ל ג'ויס הבריטית שניסתה לעשות את זה בשנה שעברה והסתפקה בסגנות תנסה לעשות זאת שוב. לפי התחזיות מי שיכול לתת קרב יותר צמוד היא דניאלה ריף השוויצרית. מי שהייתה בעבר הלא רחוק טריאתלטית אולימפית מצטיינת נראית בינתיים מצוין במרחקים הארוכים וזה בא לידי ביטוי בזכייה באליפות העולם בחצי איש ברזל ובאיירונמן קופנהאגן. מה שבטוח, היא רחוקה מלהיות מרתוניסטית ברמה של קארפריי והשאלה הגדולה היא אם היא תצליח לפתוח ממנה פער.

ניר מנחם באיירונמן פרנקפורט

הנציג הישראלי | ניר מנחם. צילום: באדיבות ZONE 3

ניר מנחם הולך על מקום בצמרת 

הנציג הישראלי היחיד השנה בקונה יהיה ניר מנחם, שזו תהיה תחרות איש הברזל השלישית שלו השנה ובכלל. מנחם, שחיין במקור, התחרה לראשונה במרחק הארוך בישראמן השנה וסיים שני מבין הישראלים אחרי תום מרמרלי. בקיץ הוא התחרה באליפות אירופה בפרנקפורט וסיים במקום השני בקטגוריית הגיל 18-24, מה שהיקנה לו את הכרטיס לקונה (רק שני הראשונים ביבשת קיבלו). בהוואי יהיה לו קשה לשחזר את התוצאה שהשיג בפרנקפורט (9:27 שעות), אבל לאור המיקום המצוין שלו בפרנקפורט אפשר לצפות ממנו לסיים במקום מכובד בקטגוריית הגיל שלו בהוואי, קטגוריה שתכלול 42 מתחרים. אגב, בשנה שעברה תוצאה של 9:01 שעות הספיקה לניצחון בעוד שתוצאה של 9:30 שעות הספיקה למקום בטופ 10.


 

דני בורשבסקי – חולה ספורט וכותב על זה  



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יוסי הגיב:

    יופי של סקירה.

    1. איתמר הגיב:

      דניאלה ריף מועמדת מטורפת. היא רק ניצחה השנה:
      חצי איש ברזל ביוני בראפרסויל שוויץ
      ואז בזמן של 8 שבועות ניצחה את כל התחרויות הבאות:
      אולימפי בציריך(5150) בתור חימום…
      איירונמן ציריך(יום אחרי האולימפי שניצחה כאמור!!!)
      70.3 אליפות אירופה
      איירונמן קופנהגן
      70.3 אליפות העולם

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג