האם יוגה משפרת את האסתטיקה הגופנית?

היוגה היא סמל לאורח חיים בריא, עוזרת לכאבים ומשפיעה על הגוף בחיוב. האם היא עוזרת לחיטוב וגורמת לחילוף חומרים? כאן כבר צריך לבדוק מהו סוג היוגה שבחרתם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יוגה וריצה
יוגה וריצה

שיפור האסתטיקה הגופנית היא מטרת האימון השכיחה ביותר בקרב מתאמנים רבים. לשם כך נעשים מאמצים רבים שמתבטאים בביצוע אימוני כושר על בסיס קבוע, הצטרפות לקבוצות אימון, ירידה במשקל ואף שכירת שירותיו של מנתח פלסטי, שישלים את העבודה במקומות שגם אימוני כושר ותזונה מתאימה לא יסייעו.

יוגה

האם זה מפחית אחוזי שומן ומעלה מסת שריר? יוגה | צילום: Robert Bejil

לעתים הבחירות של אותם אלה שמעוניינים לשפר אסתטיקה גופנית מושתתות על טרנד כזה או אחר, על שמועות, תחושה אישית, כוח שכנוע עז של חבר/חברה או של איש מקצוע בתחומים שונים. אז ניתן למצוא לא מעט אנשים שמתאמנים על בסיס קבוע לשם ירידה במשקל ושיפור אסתטי מהותי, אך לא בטוח שישיגו את מטרתם.

בפרק זה ננסה לבדוק האם יוגה יעילה להשגה של אותה מטרת אימון? היוגה עצמה הנה תחום אימון פופולארי מאוד, מכובד מאוד וקיים שנים רבות מאוד. מחקרים רבים נעשו על תחום היוגה בתחומים רבים ומגוונים ובד בבד על שיפור מצב בריאותי, שיפור במצבם של חולי סוכרת, במודעות העוסקים ביוגה לאימוץ אורח חיים בריא יותר ובתרומה לירידה במשקל, שיפור בדימוי העצמי, חיזוק ו/או שיפור סבולת שרירים ועוד ועוד. אך הנקודה המרכזית שלשמה התכנסו כאן הנה לדון בשאלה: "האם ביצוע אימוני יוגה על בסיס קבוע יסייע להשיג את מטרת האימון השכיחה המצוינת לעיל והנה: שיפור אסתטיקה גופנית שמתבטא בהפחתת אחוז השומן, שיפור הטונוס השרירי (ו/או העלאת מסת השריר)?"

עוד כתבות יוגה
מדוע יוגה כל כך חשובה לספורטאים? 
חוזרים להתאמן מהפגרה? תעשו קצת יוגה 
כך יוגה תשפר את הריצה שלכם 

חשוב לציין שקיימים לא מעט סוגי יוגה לרבות: ויניוגה,  איינגאר יוגה Iyengar Yoga, אשטנגה ויניאסה יוגה, שיווננדה יוגה, ביקראם יוגה, אנוסארה יוגה , בריגהו יוגה, יוגת הלב הטיבטית ועוד (מתוך ויקיפדיה) לכל אחד מהסוגים הללו מהווה עולם שלם שקצרה כאן היריעה מלפרטו. ברם, אם מדובר על השגת מטרת האימון המצוינת לעיל, הרי שבכל סוג יוגה מופעלים עומסים אחרים ושונים המשפיעים, כמובן, על מערכות הגוף השונות.

השינויים וההבדלים בין סוגי היוגה ופעילויות גופניות אחרות

  1. שינויים גופניים הנם תולדה של יישום הלכה למעשה של עקרונות האימון החשובים – בחירה של סוג אימון זה או אחר חייבת להיות מושתתת על הקפדה על עקרונות האימון המוכרים על מנת להשיג תוצאות. ללא יישום עקרונות האימון עומס יסף-פיצוי יסף, למשל, ניתן להתאמן עשרות שנים ולא ממש להתקדם. נציין ונאמר שמדובר על עקרונות אימון קרדינליים המבוססים על תהליכים של העמסה הדרגתית על מערכות הגוף השונות מחד, ומתן מנוחה נאותה לשם קיום תהליכי הבנייה מחדש. לשם כך יש צורך בעומס מתאים. בנוסף, ישנם עקרונות אימון חשובים לא פחות כמו: הדרגתיות, גיוון וכדומה שבלעדיהם לא יחול שיפור בהמשך הדרך.  אם כך, שיפור בהרכב הגוף, הוצאה קלורית אולי, העלאת חילוף חומרים בסיסי (BMR) כולם חשובים וקשורים לשיפור אסתטיקה גופנית, ולכן בעת שמבצעים יוגה מסוגים שונים חשוב לבחון היטב אם סוג היוגה הנבחר בכלל מתאים למטרה.

    יוגה

    היוגה מומלצת כדרך חיים, השאלה איזה סוג של יוגה מתאים לכם | צילום: thinkstock

  2. ההבטחות מסוגים שונים נכונות? –  "בשיעור ביקראם יוגה ניתן לשרוף 1,000 קלוריות", "היוגה מצוינת להפחתת כאבי גב תחתון ושיפור היציבה", "ניתן באמצעות ביצוע יוגה על בסיס קבוע לשפר את היכולת האירובית", זו היא רק רשימה חלקית של ססמאות אותן ניתן לשמוע מפעם לפעם וחשוב להיות זהירים, מן הסתם, ולבדוק היטב אם סוג היוגה הנבחר מתאים להשגת המטרה שנבחרה על ידי המתאמן. כשמדובר למשל בירידה במשקל ואחוז השומן חשוב לזכור שממחקרים שנעשו כבר לפני כ-10 שנים עולה שההוצאה הקלורית מביצוע שיעור יוגה הנה בין 210-290 קלוריות בממוצע וזאת עוד, תלוי בסוג היוגה המבוצע. במידה ומדובר בתרגול איטי והפעלה של שרירים קטנים (לדוגמה זרועות), הרי שיתכן והעלות האנרגטית תהיה נמוכה עוד יותר. מנגד, אם מדובר על סוגי יוגה מסוימים שבהם מופעל עומס רב על מערכות הגוף השונות (לדוגמה אקרו יוגה) ייתכן שבהחלט תהיה הוצאה קלורית משמעותית יותר לעומת סוגי יוגה אחרים ואף ניתן יהיה להשיג מטרת האימון באופן חלקי או אולי – מלא וחשוב להביא זאת בחשבון בשיקולים של כל מתאמן באשר הוא.
  3. השפעה גופנית כוללת – ללא צל של ספק ניתן לראות בבירור במחקרים שלעיסוק ביוגה על בסיס קבוע יתרונות רבים ולכן הדבר בהחלט מומלץ כפעילות גופנית ואף דרך חיים לחלק מהאנשים. בשורות טובות הן לחולים מסוגים שונים כמו: סוכרת, אוסטיאופורוזיס, מחלות קרדיווסקולריות ועוד ששיפרו מצבם הבריאותי אך גם במקרים אלה נציין שיש לבדוק איזה סוג יוגה משפיע על אותו מצב בריאותי של האדם.
  4. השפעה על חילוף החומרים הבסיסי (BMR) – בהחלט אפשרית במידה והעומס המופעל על מערכות שלד-שריר גבוה מספיק. במידה ומדובר בסוג יוגה הנערך במנחי גוף בהם אין כמעט עומס על מערכות שלד-שריר, או לחלופין – סוג הכיווצים המתבצע באימון הנו בעיקר סטטי, אז מופעלים בעיקר השרירים המייצבים ולא התנועתיים, הרי שההשפעה על ה-BMR תהיה זניחה באופן יחסי אם בכלל תתרחש. או אז, גם תרגול יומיומי ישפר אולי יכולות לא מעטות אחרות אך לא ישפיע באופן ממשי על ה-BMR.

    איך לא נותנים למתח הנפשי להשפיע על הגיל הפיזיולוגי?

    בדרך להשגת המטרה חשוב לבצע את האימונים בהדרגה וללא כאבים | צילום: thinkstock

  5. תשומת לב לכאבים בעת הביצוע ופציעות – ליוגה (ובצדק) ידוע שיש השפעות מיטיבות על כאבי גב תחתון ועל בעיות אחרות הקשורות למערכות שלד-שריר שנשחקות עם העלייה בגיל (הבלאי הגופני בהתאם). אי לכך, בדרך להשגת המטרה חשוב לבצע את האימונים השונים בהדרגתיות, ללא כאבים (במיוחד לא בתקופת האימון הראשונה), להיזהר מתרגילים שמיועדים בכלל למתקדמים ועשויים לעתים להתבצע אף בתקופת האימון הראשונה (כגון: עמידת ראש ואחרים), תשומת לב רבה במידה וישנה בעיה רפואית המצריכה התייחסות מיוחדת. מומלץ להקשיב לגוף ולשים לב לאותות אזהרה, אם יש, בעת ביצוע התרגילים השונים וכדומה וזאת על מנת שהשכר לא ייצא בהפסד.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג