האם הכל באמת בראש? כך תחזרו נכון לפעילות גופנית לאחר הפסקה

לא מעט ספורטאים לוקחים "פסק זמן" מאימונים, לאחר שהשתתפו בתחרות מאומצת שסחטה מהם כל טיפה של מוטיבציה. האם מדובר בעניין מנטאלי או נושא פזיולוגי?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה זה לא בשבילי או איך לא לרוץ
ריצה זה לא בשבילי או איך לא לרוץ

מי לא זוכר את ההישג אליו הגיע לאחר אימונים מפרכים? הראש זוכר את אשר השקעתנו לטובת הכושר הגופני ואנו מתרגמים זאת ליכולת גופנית עכשווית. האם נכון לעשות זאת או לבדוק את היכולת הגופנית שלנו לפני כן? אנו נתקלים לרוב במקרים של ספורטאים שהשתתפו בתחרויות שונות כדוגמת "איש ברזל", לקראתה התאמנו אימונים מפרכים ואינטנסיביים משך 8 חודשים ולאחר מכן לקחו פסק זמן מאימונים. לא פעם שמעתי ספורטאים שאומרים: "אני כרגע רווי. אני צריך מנוחה כדי שיחזור לי החשק להתאמן". הדבר מוכר מתחומים שונים בספורט ובמיוחד לאחר אימונים אינטנסיביים.

מרתון פראג

לקראת תחרות יש להיערך מבחינת תזונה נכונה ומתאימה

אנחנו כבר לא באותו מקום

כאשר אנו מרגישים ש"חזר לנו החשק" לחזור לפעילות ספורטיבית, אל לנו לשכוח שאנו לא נמצאים בכושר שהיינו. ספורטאים רבים נמצאים בשלב המנטאלי בו הראש אומר: "מה הבעיה?! אני מסוגל לחזור לרוץ מרחק רב כעת או לחילופין לרכוב למרחקים ארוכים ולעשות אימוני עליות עצימים". היכולת המנטאלית אינה היכולת הפיזית. הכושר הגופני ירוד ואינו כפי שהיה במצבו הקודם, כשהגענו ל"פיק" הנכון בתחרות לאחר אימונים מרובים ולאחר ה"טייפר". במקרים רבים, הוספנו משקל של קילוגרמים לא מבוטלים לגוף ובמקביל גם אחוזי השומן עלו. כשספורטאי חוזר מפגרה ארוכה, הן בשל פציעה או בשל חוסר רצון להתאמן, עליו לערוך בדיקת ארגומטריה, כולל בדיקת רמת החמצן בדם בזמן מאמץ מתגבר ולהשוות לבדיקה הקודמת (אם עשה כזאת בזמן שהתאמן באופן סדיר לפני הפגרה מרצון או בשל פציעה).

בניית האימון מחדש צריכה להיות בניית הכושר הגופני באופן בסיסי ולא אימונים עצימים באופן פתאומי. ייתכן שבשלבים הראשונים הגוף יצליח לשרוד את האימונים העצימים, אך הדבר יכול להביא לפציעות שישביתו את הספורטאי לתקופות ארוכות. בניית הכושר הגופני צריכה להיות יסודית ותחת מעקב רציף של המאמן תוך כדי התאמת תכנית אימון אינדיבידואלית לספורטאי. בשלב זה של בניית האימון מחדש, רצוי מאוד להתייעץ עם דיאטן שמתמחה בתזונת ספורטאים, על מנת לקבל תפריט מאוזן הכולל מרכיבים נכונים לשמירה או הורדה במשקל. הדיאטן יודע בדיוק באיזה שלב להגביר או להפחית מהתפריט פחמימות ,חלבונים ומרכיבים אחרים. כמו כן, לקראת תחרות יש להיערך מבחינת תזונה נכונה ומתאימה. יש צורך לדעת מתי להגביר את צריכת הפחמימות ומהי הכמות המדוייקת שהגוף זקוק לה לפני ובמהלך התחרות. החישוב שהדיאטן עורך מתייחס לכמות גרם פחמימות לק"ג משקל גוף.

לסיכום: אל לנו לתת ליכולת המנטאלית לנצח את הגוף. יש להפנים שהגוף אינו מכונה שמתדלקים בדלק ונוסעים. הגוף הוא מערכת שלמה המשלבת מרכיבים רבים התלויים זה בזה על מנת להתקדם ברמת הכושר הגופני. עלינו לזכור שהמשפט "הכל בראש" אינו עובד כשהגוף אינו מוכן למסע שאנו מתכוונים לקחת אותו ,ללא הכנה מוקדמת, יסודית ומקצועית.


ארז יהודה | מדריך טריאתלון ומאמן בקבוצת "כושר ואושר"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מנדי ערנטרוי הגיב:

    שלום ד"ר זיו.
    מעבר לפן המנטאלי , מבחינה פיזית על כמה מינימום ימי מנוחה טוטאלית הייתה ממליץ לכול ספורטאי אחרי 8 חודשי של אימונים ?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג