האם הזינוקים בשעות הלילה המאוחרות בתחרויות בריו משפיעות על הספורטאים?

האם הזזתם של מקצי השחייה לשעות הלילה המאוחרות משפיעה על השחיינים? רופאת ספורט פרופ' נעמה קונסטנטיני טוענת שיש בכך השפעה רבה על התפקוד הספורטיבי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המשחקים האולימפיים בריו מהווים אתגר לא קטן לספורטאי העילית, הן ברמה ההישגית, אבל מסתבר שגם ברמה המקצועית ריו מספקת כותרות רבות, גם כאלו שאינן קשורות בהכרח לספורט כמו איכות הסביבה, כלכלה ופשע. הפעם על הפרק נושא חדש לגמרי: מסתבר כי מקצי השחייה הוזזו לשעות המאוחרות של הלילה ככל הנראה כדי שזמני השידור יתאימו לקהל הצופים האמריקאי. מקצי השחייה מתחילים בשעה 22:00 שלכל הדעות מהווה הינה שעה לא סבירה עבור ספורטאים ברמה אולימפית.

היכנסו לעמוד המיוחד של שוונג למשחקים האולימפיים

AscCx9tLjZFuYTRgEOLJaMe0ix36SXed4W6wxYS6DgUw

"ככל שאתה רחוק יותר מאזור הזמן, כך נדרש יותר זמן ויותר התנסות" | צילום: ניר עמוס

כתבות נושפות בנושא
"אני מאושרת מהעובדה שהצלחתי לסיים את המרוץ"
לוח התחרויות המלא של הישראלים במשחקים האולימפיים של ריו 2016
שיא עולם בבריכה לקטינקה הוסזו ב-400 מעורב אישי

יצאנו לבדוק עם פרופ' נעמה קונסטנטיני, מומחית ברפואת משפחה ורופאת ספורט, מנהלת המרכז לרפואת ספורט- שערי צדק ורופאה באיגוד השחייה, כיצד מתמודד גופם של הספורטאים עם ההשלכות של שחייה בשעות הערב המאוחרות אל מול שחייה ביום והאם הדבר יכול לפגוע בשחיינים או בשבירת שיאים.

פרופ' קונסטנטיני מתחילה דווקא עם החדשות הטובות ואומרת שהתנאים שווים לכולם, כך שהשחייה בשעות הלילה אינה פוגעת באופן ספציפי דווקא בשחיינים הישראלים אלא פוגעת בכל אלו שמגיעים מאזורי זמן אחרים. "ככל שאתה רחוק יותר מאזור הזמן בו מתקיימים המשחקים האולימפיים, כך נדרש יותר זמן ויותר התנסות בשביל לשנות את המחזוריות הפנימית". היא טוענת כי גוף האדם, בדומה לגופן של מרבית החיות, עובד בצורה מחזורית ממוצעת של 24 שעות. המערכת ההורמונלית, מערכת העצבים המרכזית, מערכת העיכול והמערכת האוטונומית, עובדים כולם במחזוריות של 24 השעות ועליהם מפקחים תאים שנמצאים בהיפותלמוס. במהלך היום גופנו מפריש הורמונים, דוגמת מלטונין, הורמון השינה, פרולקטין, קורטיזול, טסטוסטרון ועוד, כאשר המתווכים הראשיים שמורים לגוף מתי להפריש את ההורמונים הינם האור והחושך.

PHELPS 2

"חלק מהספורטאים היו מבצעים זמנים טובים יותר אם זה היה בשעות מוקדמות יותר" | צילום: אינסטגרם מייקל פלפס

"איך יתפקדו 'אנשי הבוקר' בתחרויות ערב?"

"אצל רוב האנשים, שיא היכולת הגופנית וגם הקוגניטיבית, הם בשעות הערב המוקדמות. צריך לזכור שישנם 'אנשי בוקר' ו'אנשי ערב', אנשים שמתפקדים טוב יותר בבוקר, או בערב, או בלילה. לכן, תחרויות שמתקיימות בשעות הערב המאוד מאוחרות כמו בריו שהתחרויות מתחילות בערך בשעה עשר בלילה, אין ספק שזו שעה שאצל לא מעט אנשים היא מעבר לשיא שלהם מבחינה תפקודית. על כל זה נוסף השינוי באזור הזמן, שאני מניחה שכל הספורטאים לקחו זאת בחשבון ועשו את המתמטיקה המתאימה. בדרך כלל מקובל שעל כל שעה הבדל באזור הזמן, צריך לקחת יום הסתגלות כך, שמי שנמצא במרחק 10 שעות מאזור הזמן, צריך לקחת לפחות עשרה ימים. לצערנו, אנחנו רואים בכל האולימפיאדות האחרונות שמה שמכתיב את השעון האולימפי זו הטלוויזיה. פיזיולוגית אין בזה שום הגיון יש בזה רק חיסרון. אבל, כמו שראינו יש ספורטאים שהשעה של היום לא מבלבלת אותם וכבר נקבעו כמה שיאי עולם מדהימים על ידי ספורטאים מכל אזורי זמן כמו אירופה, אוסטרליה וארצות הברית. שחיין שמגיע מוכן, יודע לשחות בכל שעה. כשהספורטאים הבינו שהתחרויות תהיינה בשעות לא שגרתיות, הם כמובן התאמנו לשחות בשעות אלו".

כיצד הספורטאים יכולים לעזור לגוף שלהם להסתגל לשעות המאוחרות של התחרויות?

"אפשר להיות יותר או פחות חשופים לאור, לדאוג לאוכל, שתייה ואימונים שמסייעים לשינוי המחזוריות היומית. אפשר לבצע פעילות גופנית שמעוררת, לשנות זמני ארוחה ולא מעט ספורטאים משתמשים בקפאין. צריך לעשות את השינויים מספיק מוקדם כדי למייטב את הביצוע".

האם ישנם ביצועים שהיו יכולים להיות טובים יותר אלמלא השעות היו אחרות?

"תאורטית יכול להיות שאותו ספורטאי, באותו מצב פיזי, נפשי ותפקודי היה מגיע לתוצאה טובה יותר בשעת 'שיא', אבל את זה אי אפשר יהיה לדעת לעולם. בהחלט יכול להיות שחלק מהספורטאים היו מבצעים זמנים טובים יותר אם זה היה בשעות מוקדמות יותר. לכולם כרגע יש את אותם התנאים וכולם שוחים בשעות שהן פחות הגיוניות".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג