האם בירה יכולה לשמש כמשקה התאוששות לאחר פעילות ספורטיבית?

תופעת שתיית הבירה לאחר אימון או תחרות, הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהסצנה הספורטיבית, אך האם היא באמת יכולה לשמש כמשקה התאוששות והשלמת פחמימות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אין כמו לסיים אימון קשה וארוך כשבאוטו ממתינה צידנית עמוסת קרח ובקבוקי בירה קרים. שנים רבות סיפרו לנו כמה הבירה טובה עבורנו, הספורטאים, סיפרו לנו כי זה הוא משקה ההתאוששות האולטימטיבי. הוא מכיל פחמימות ונוזלים יחד עם ויטמיני B, בקיצור, משקה התאוששות מרווה שגם עושה שמח בלב. בשנים האחרונות הנושא נחקר יותר ויותר והמחקרים מצביעים חד משמעית כי לא כך הדבר. מסתבר שהבועה שאפפה את בקבוק הבירה הקריר התנפצה לה. מחקרים הראו ששתיית אלכוהול יכולה בעצם לעשות פעולה הפוכה ולגרום להתאוששות איטית יותר של השרירים ולהפחית את קצב צמיחתם.

צילום: Benreis

חשוב לבדוק כמה מהקלוריות מגיעות ממקור של אלכוהול | צילום: Benreis

כתבות נוספות בנושא
יודעים כבר מהי ריצת "מייל הבירה"?
בירה וספורט – שילוב מנצח
5 הרגלי תזונה רעים לאחר אימון וכיצד להיפטר מהם

"ספורטאים צורכים בירה גם בגלל הקלוריות. אם משווים את זה למשקאות איזוטונים שיש בהם לדוגמה כמות קלוריות דומה בחצי ליטר, חשוב שנבדוק כמה מהקלוריות מגיעות ממקור של אלכוהול? נניח שספורטאי שותה חצי ליטר אלכוהול אל מול חצי ליטר משקה איזוטוני תוך כדי מרוץ או אחריו", אומרת לשוונג תזונאית הספורט תמר אשלגי-אמירי המתמחה בתזונת ספורט, "מבחינה קלורית זה יכול להיות דומה, אך חלק מהקלוריות בבירה מגיעות מאלכוהול ולא מהפחמימות, אנחנו לא 'מרוויחים' אותן, אלו קלוריות ריקות שאינן תורמות בכלום. מה שחשוב להבין הוא שבירה אינה משקה פחמימתי כיוון שקלוריות רבות מהבירה אינן מגיעות ממקור פחמימתי אלא מאלכוהול. זה לא כמו לשתות משקה איזוטוני או מיץ. האלכוהול מכיל יותר קלוריות בגרם מפחמימה ואינו מזין כלל. אם מתייחסים לבירה כמשקה התאוששות, בואי נבחן מה יש בבירה לעומת משקה התאוששות? נתרן, תמיד יהיה יותר במשקה התאוששות כי הוא מוסף. אך זו היא כמות קטנה בכל מקרה ולכן לבירה אין יתרון לנתרן וגם לא לאשלגן".

במהלך פעילות גופנית שרירי הגוף זקוקים לאנרגיה ממולקולה בשם ATP הנוצרת במהלך הנשימה התאית. מחקר אחד הראה כי שתיית אלכוהול יכולה להפריע לשרירים לייצר ATP ובכך בעצם להשפיע על האימון. כמו כן נמצא כי שתיית אלכוהול מורידה את רמות הורמון הגדילה שמסייע בשיקום ואיחוי השרירים אחרי פעילות גופנית.

כשמסתכלים מקרוב על המוצר "בירה" מגלים כי כל מה שחברות הפרסום ניסו לשווק לנו בדמות בריאות, התאוששות, ויטמינים ומינרלים אינו כל כך מדויק. אם נביט ממש מקרוב על הרכיבים התזונתיים של פחית בירה, נגלה לרוב כי חלק גדול של הקלוריות מגיעות בכלל מהאלכוהול ולא מהפחמימות. למה עובדה זו חשובה עבור ספורטאים? בעיקר כי בסיום אימון, יש נטייה לחשוב שבירה היא מקור טוב להשלמת פחמימות בזמן שבפועל היא מובילה לצריכה נמוכה מדי של כמות הפחמימות הדרושה לגוף אחרי אימון ובשל כך להתאוששות לקויה (זאת מעבר למחקרים על התאוששות וצריכת אלכוהול). גם כמות החלבון שיש בפחית בירה היא זעומה ביותר ובטח שאינה מתאימה לספורטאים. ומה בדבר הוויטמינים והמינרלים? גם כאן אין לנו לצערנו שום בשורה, הבירה אינה מקור לויטמין כזה או אחר, בטח שלא ויטמינים או מינרלים שבכמה לגימות של משקה איזוטוני תוכלו להשלים בקלות.

טבלה ערכי בירה

כמות הקלוריות ממקור פחמימה וממקור אלכוהול

מה שחשוב לדעת הוא, כי כמות החלבונים בבירה קטנה מאוד ולכן בתור משקה התאוששות היא לא מתאימה מכיוון שאינה תורמת לשיקום שריר ובנוסף יש לה השפעה מסוימת המעכבת סינתזה של חלבוני שריר. ברוב המחקרים שנערכו, כמויות הבירה שנבדקו היו גדולות יחסית (תלוי למי כמובן) אבל גם כשצרכו חלבון עם האלכוהול עדיין היתה השפעה מעכבת. עוד מוסיפה אשלגי-אמירי כי אפשר לצרוך בירה קרה אחרי אימון וליהנות, אבל כל זאת אחרי שדאגתם להשלים את הנוזלים, הפחמימות והחלבונים הדרושים לכם אחרי האימון ולא הסתמכתם על הבירה שתעזור לכם להשלים את כל אלו. מה גם שבחירה בבירה לייט עם אחוז אלכוהול נמוך יותר יכולה להיות אופציה עדיפה. אם אתם ספורטאים חובבנים, אין בעיה לשתות כוסית יין או שליש בירה ערב לפני אימון, אבל אם יש לכם תחרות בבוקר, מומלץ להתרחק מהבירה ולהעדיף על פניה מזונות או משקאות אחרים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג