דעות | למה לעזאזל נהרגים בישראל כל כך הרבה רוכבי אופניים על הכביש?

ישראל הפכה לגהנום עבור רוכבי האופניים. כיצד מתמודדים באנגליה עם תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים ואיך מתמודדים עם המצב בישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ישראל הפכה לגהנום עבור רוכבי האופניים. כיצד מתמודדים באנגליה עם תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים ואיך מתמודדים עם המצב בישראל

מאת:יוסי פוקר

לפני מספר ימים נתקלתי בידיעה כי בלונדון היו שש תאונות קטלניות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים תוך פחות משבועיים, ושהדבר עורר מחאה בקרב רוכבי האופניים בעיר ובאנגליה בכלל. גם במדינה שבה 61 מיליון תושבים, ריכוז כזה של תאונות קטלניות הוא חריג מאוד.

לשם השוואה וקנה מידה – כאמור, בשנת 2012 היו באנגליה 1,960 הרוגים בתאונות, שמתוכם 916 משתמשי רכב, 466 הולכי רגל  ו-118 רוכבי אופניים.
בישראל באותה שנה – 341 הרוגים הרוגים בתאונות, מתוכם 165 משתמשי רכב, 115 הולכי רגל ו-16 רוכבי אופניים.
בשוויץ,  שבה מספר תושבים דומה לזה שבישראל, היו באותה שנה 320 הרוגים בתאונות, מתוכם 115 משתמשי רכב, 69 הולכי רגל ו- 30 רוכבי אופניים.

השוואה זו אינה פשוטה, וכל הרוג ופצוע הוא טרגדיה איומה ועולם ומלואו, אבל חשוב לקבל נקודת ייחוס בכדי להבין את  מקומנו בארץ. במלים אחרות – גם עבורנו כל הרוג ופצוע הם טרגדיה, אבל איננו חריגים מבחינת אחוז הנפגעים בתאונות אופניים.

מעורבות גבוהה של כלי רכב גדולים בתאונות אופניים צילום: Thinkstock

עוד כתבות בנושא

מבצע אכיפה של המשטרה הבריטית
בהמשך לאותה ידיעה הופיע לאחר מספר ימים ציטוט של מאמר ב-Guardian  שדיווח על מבצע בטיחות של משטרת לונדון, בו ישתתפו 650 קציני משטרת התנועה שמובילה את המבצע ב-60 צמתים מרכזיים החל מיום שני השבוע,  ובסה"כ יהיו מעורבים בו 2,500 קציני משטרת התנועה ב-166 צמתים ברחבי העיר. בנוסף, הונחו קציני משטרה בחטיבות אחרות לפקוח עין על עבירות תנועה המתרחשות באיזור בזמן פעילותם וללכוד/לקנוס את העבריינים.

לאחר שברצף התאונות הקטלניות אחרון התברר כי באחוז גבוה מן המקרים מעורבים כלי רכב גדולים (משאיות, אוטובוסים וכו'), הוחלט להתמקד בדרך שבה רוכבי אופניים פועלים באופן הדדי עם תנועה כבדה, ובשאלה האם התשתיות הדרך מגינות על רוכבי האופניים כראוי.

מעניין לציין גם את תגובתה של המשטרה הבריטית, שיצאה בעקבות רצף התאונות למבצע אכיפה שבמסגרתו לוכדים וקונסים את עברייני התנועה בצמתים, בהתייחסות ממוקדת לעבריינות תנועה שמסכנת את רוכבי האופניים (וחשוב לציין כי גם רוכבי אופניים היוצרים סיכון נעצרים).

כמבצע מקדים, התמקדה משטרת לונדון כבר בשבוע הקודם ברכבים כבדים ואופניים, ועצרה כל מי שהיווה סיכון לעצמו או לאחרים (כולל רוכבי אופניים, כאשר בחלק מן המקרים רק כדי להמליץ להם להשתמש בקסדה ווסט זוהר/אמצעי ניראות אחרים). חשוב לציין כי קסדה ואמצעי ניראות לרוכבי אופניים אינם מחוייבים בחוק האנגלי.

מן הנתונים בלונדון עולה כי כמעט במחצית מתאונות האופניים הקטלניות מעורבים כלי רכבי כבדים, ובנוסף, מספר גדול של תאונות אופניים קטלניות מתרחש סביב "נתיבי האופניים הסופר מהירים" שלא תמיד מופרדים פיזית משאר התנועה, ובחלק מן המקרים מסומנים אך ורק בצבע  כחול.


הרכיבה הספורטיבית והתחבורתית באנגליה מקבלת גיבוי ותמיכה צילום: Thinkstock

ובארץ – גישה הפוכה
מעניין לציין כי ארגוני האופניים השונים באנגליה, יצאו בקריאה למנוע ממשאיות כבדות ועגלות מטען לנסוע בתחומי העיר בשעות העומס.

גישה זו הפוכה לעמדה שאנו מכירים בארץ ושומעים אחרי תאונות דרכים קטלניות, הקוראת להורדת רוכבי האופניים מן הכבישים.

גם הגישה של המשטרה לפעול בנחישות כדי להסביר, לאכוף ולנסות להגן על רוכבי האופניים היא מודל לחיקוי, ומעבר לכך – בעיניי היא גם דרך ההסתכלות הנכונה על רכיבה שהיא חלק מובנה ובלתי נפרד ממארג התחבורה העירוני והבין-עירוני, ולכן ההתייחסות הבסיסית של כלל הארגונים אל הרכיבה היא מזווית של "איך לאפשר רכיבה בטוחה ושוטפת כמו לכל כלי הרכב האחרים".

חשוב גם לציין כי בעשור האחרון הרכיבה הספורטיבית והתחבורתית קיבלו באנגליה גיבוי ותמיכה מתוך ראיית עולם  משולבת, וכך אנו עדים להתקדמות הספורטיבית (עם אלוף עולם ושני מנצחי טור דה פראנס) וגם הרכיבה התחבורתית זוכה לקידום דוגמת נתיבי אופניים, הקלה במיסים וסובסידיה ממשלתית לרכישת אופניים ראשונים, היתר לאופניים לרכוב בנתיבי תחבורה ציבורית, הכשרה מחייבת של נהגי אוטובוס להתחשב ברוכבים ועוד.

8.12.2013

יוסי פוקר
אלוף ישראל לנוער 1979 וחבר נבחרת ישראל לנוער.
כיום ברוכבי ת"א (TACC) וממשיך להתחרות בכביש,
במרתון הרים ובסייקלוקרוס




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג