דברים שאסור לפספס באליפות העולם באתלטיקה – חלק 02

אחרי שהתייחסנו בהרחבה לריצת הפרידה של בולט בשליחים, למו פראח ול-1,500 נשים, עוברים לסקירה על עוד כמה מוקדים בלונדון שאתם לא רוצים לפספס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ג'סטין גאטלין ספרינטר אמריקאי
ג'סטין גאטלין ספרינטר אמריקאי

לחלק הראשון של הכתבה 

אליפות העולם באתלטיקה קלה בלונדון יוצאת לדרך כבר מחר (שישי) בערב, ואנחנו ממשיכים להכין אתכם לאירועים המרכזיים שבאמת לא כדאי לכם לפספס. השעות שכתבנו הן לפי שעון ישראל.

יום ראשון, 13/8, 22:10 – גמר 800 מטר נשים 

לפני שנסביר מה שקורה כאן, התנצלות קטנה לכמה רצות מופלאות למרחקים ארוכים כמו אלמז איינה, גנזבה דיבאבה, טירונש דיבאבה, שליין פלנגאן האמריקאית שתרוץ 10,000 וגם מרתון, אספלש מרגיה, עדנה קיפלגאט ואחרות. הולך להיות יופי של מרתון לנשים, יהיו גם ריצות 5,000 ו-10,000 מרתקות – אבל הבחירה שלנו כאן היא מצומצמת ובאליפות הזאת אנחנו ממש לא נרצה להחמיץ את הריצות הבינוניות.

את קסטר סמניה הדרום אפריקאית הזכרנו בכתבה הקודמת בהקשר של ה-1,500, אבל זה יהיה האירוע המרכזי שלה. הריה שהיא כל כך מפורסמת בה, הריצה שיש לא מעט אנשים שלא רוצים לראות אותה מופיעה בה בגלל אותה בעיה מגדרית שאתה היא נולדה. אבל לא רק שסמניה ממשיכה להתחרות, היא אפילו קבעה השנה שיא אישי במרחק הזה, 1:55.27 דק' בליגת היהלום במונאקו (תיכף נתייחס לתחרות הזאת). השיא הזה מסכם תקופה של שנתיים שבה היא התעלתה על עצמה אחרי ירידה חדה ביכולת באליפות העולם הקודמ בבייג'ינג, שבה היא אפילו לא עלתה לגמר. שני התארים העולמיים שלה הם מהשנים 2009 ו-2011.

על פניו, זה נראה כאילו שהכל תלוי בסמניה. אבל עכשיו צריך לחזור לאותה תחרות במונאקו ולהבין מה קרה שם. לא רק שסמניה קבעה שם את שיאה האישי והתוצאה ה-11 בכל הזמנים, גם שתי הרצות שהיו צמודות אליה עד ל-50 המטרים האחרונים עשו היסטוריה. פרנסין ניונסאבה מבורונדי שרצה 1:55.47 דק' והפכה לרצה ה-15 בכל הזמנים, ואג'י וילסון האמריקאית שהגיע שלישית עם 1:55.61 דק' והפכה לרצה ה-20 בכל הזמנים – וחשוב לציין שחלק גדול מהתוצאות בצמרת הרשימה הזאת שנויות במחלוקת.

אל השלוש האלה שאפשר לראות בוידאו ממונאקו, מצטרפות גם שתי קנייתיות חזקות מאוד (מרגרט וואמבוי, יוניס סום), גם סיפאן חסן שמייצגת את הולנד, ומליסה בישופ הקנדית שרצה השנה 1:57.01 דק'. כולן סופר-מהירות, וכל אחת תחפש את הדרך היצירתית שלה להתעלות על עצמה בריצה טקטית ומטורפת שכרגע הדבר היחידי שאנחנו יכולים להתחייב עליו זה שהיא תימשך פחות משתי דקות.

יום שלישי, 8/8, 23:50 – גמר 400 מטר גברים 

כנראה ששני דברים מנעו מוויד ואן ניקרק להפוך ל"תופעה". אולי עבור רבכם הוא אכן כזה, אבל ברגע שהדרום אפריקאי הצנוע (אולי זו עוד סיבה) והנחמד הזה לא מצלצל מוכר לכל פלוני שתרצו לספר לו על אליפות העולם – הוא עדיין לא תופעה. האחד זה יוסאין בולט, כי קשה לבלוט בשטח כשהוא נמצא. הסיבה השנייה היא מחסום 43 השניות ב-400 אותו ואן ניקרק פספס ב-3 מאיות ומי בכלל זוכר איזה שיא עולם היסטורי הוא שבר בכל האווירה המטורפת הזאת?

בולט בדיוק מפנה את המקום. וויד ואן ניקרק | צילום: Erik van Leeuwen

אז הפעם וויד ואן ניקרק מגיע כדי לנצח, כדילהפוך לתופעה ואולי גם כדי להשלים דאבל כמו של מייקל ג'ונסון – האיש שהוא לקח לו את שיא העולם ב-400. הוא ירוץ 400 ו-200, אבל קודם כל את המרחק הארוך יותר בו הוא כל כך טוב. וכשיש רמה כל כך גבוהה, הרמה מסביב עולה בהתאם. ואן ניקרק, ולפניו קיראני ג'יימס מגרנדה, פגעו קצת בהגמוניה האמריקאית בריצה הזאת בשנים האחרונות. ביניהם היה שם לשון מריט כדי לתקן קצת, אבל מריט הוא לא האמריקאי שיכול להתחרות עם ויאן ניקרק.

לשמחתם של האמריקאים יש היום מישהו אחר, פרד קרלי שמו. הוא בן 22 ובגמר אליפות המכללות השנה הוא הדהים עם תוצאה של 43.70 שנ' וכך הפך לרץ השביעי בכל הזמנים. מצד שני, קרלי הוא צעיר ועדיין לא ירד פעם נוספת מ-44 שניות. מי שהרבה יותר מנוסה ממנו, וגם עשה כמה תוצאות מרשימות מאוד השנה הוא איזק מקוואלה מבוצוואנה, שכנתה של דרום אפריקה. יחד עם ויאן ניקרק הוא הרץ היחיד שירד השנה פעמיים מ-44 שניות (תוצאת השנה שלו 43.84 שנ') וככל הנראה הוא מהווה את האיום המרכזי. דרבי בין שתי מדינות מחלקה הדרומי של אפריקה, אמריקאי שיעשה הכל כדי לגנוב את ההצגה וסיכוי לשיא עולם שיכול להיות היסטורי – סיבה מצוינת להיצמד למסך ולא לזוז ממנו. זה יקח פחות מדקה.

 





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג