גריפה בשחיית חתירה

סגנון שחיית חתירה השתנה רבות עם השנים במיוחד משנות התשעים ועד תקופת השחיין האגדי מייקל פלפס. איך גורפים בחתירה ואיך מתרגלים גריפה נכונה? מאמן השחייה אורי סלע מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


סגנון שחיית חתירה השתנה רבות עם השנים במיוחד משנות
התשעים ועד תקופת השחיין האגדי מייקל פלפס. איך גורפים בחתירה ואיך מתרגלים
גריפה נכונה? מאמן השחייה אורי סלע מסביר

מאת:אורי סלע


אודות גריפה ניתן ללמוד מהשחיין האגדי מייקל פלפס או מאלכסנדר פופוב אשר בעקבותיו השתנתה הגריפה בעולם כולו. עד שנת 1991 שחו וגרפו בצורת S וישנם שחיינים רבים שעדיין שוחים כך. עיקרון ה-S מחייב אותנו לעבוד המון על תפיסת מים ושחיינים רבים המתקשים בביצוע, יוצאים מקו זרימה וחותכים קו סימטריה. מנגד, עקרון "הקייק" של פופוב, משתמש בהרמת מרפק והחלפת ידיים בדומה לחתירה בקייק. המרפק המתרומם וקצב החלפת הידיים מאפשרים תפיסת מים בקלות, גריפה חזקה, והתקדמות מהירה.


על מנת לגרוף ולהתקדם מהר במים, ללא פציעות כתפיים וצוואר, צריך לקפל את היד ולהשאיר את המרפק גבוה בתוך המים, רק לאחר שהאמה עברה את קו המרפק לוקחים את היד לאחור עד לסיום גריפה. שחיינים רבים לא מקפלים את היד למצב של 90 מעלות, או לא מקפלים בכלל, וכך נוצר לחץ מאוד גדול על הכתפיים והצוואר, לעומת זאת שבירה של התנועה מחלקת את הכוח בין מספר שרירים גדול יותר ומגייסת יותר יחידות מוטוריות כך שהכתף לא מתעייפת ומתקדמים מהר יותר.

גריפה נכונה לא נבנית ביום, שחיינים ברמה עולמית עובדים על תרגילי תפיסת מים שלושה חודשים בתחילת העונה! האימון משתלם – שוחים נכון יותר, לא פוגעים בכתפיים והכי חשוב נהנים מאד מהשחייה. שני תרגילים שיכולים לעזור מאוד גם ללא הדרכה הם שחיית כלב ושחייה עם אגרופים, אלו תרגילים קלים מאוד קואורדינטיבית, המשפרים את הגריפה גם ללא תרגול תפיסת מים. תרגילים נוספים, קלאסיים עבור אנשים שיושבים הרבה שעות מול מחשב, הם תאמינו או לא, תרגול גריפה מול מחשב.


בתמונות ניתן לראות (צפו בהן מימין לשמאל, מלמעלה למטה) שהמרפק מופנה כלפי מטה בתמונה הראשונה, בתמונה הרביעית נוצר לחץ של כף היד על השולחן (או על המים בשחייה), המרפק עולה ואז ניתן להישען על המים עד שהזווית בין הזרוע לאמה מגיעה ל-90 מעלות. המטרה היא לשחק עם המפרק כך שבתחילה הוא פונה לכוון השולחן ואז כלפי השמיים. כדאי לתרגל שלושה סטים, 20 פעם כל יד (לאט). לא תאמינו מה זה עושה לגריפה! ללא תרגול במים תוך מחשבה על גריפה נכונה לא תשתפרו, אך תרגול מול מחשב עובד על שרירים נוספים שישפרו את הגריפה בהמשך.

לאחר תרגול מול מחשב, שחיית כלב ושחייה עם אגרופים, כדאי לשחות 25 מ' שחיית כלב ואז 25 מ' שחייה רגילה. המטרה היא להגיע לאותו מספר תנועות בשחיית הכלב (תוך כדי התנגדות במים) ובשחייה הרגילה. בהצלחה!

אורי סלע – מנהל מקצועי – עולם המים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג