ארגז כלים: מי צריך כיוון אופניים?

רן אפק מסביר על החשיבות שבהתאמה נכונה של האופניים לרוכב ובאיזה שלב חשוב לפנות למכוון אופניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רן אפק מסביר על החשיבות שבהתאמה נכונה של האופניים לרוכב ובאיזה שלב חשוב לפנות למכוון אופניים

מאת:רן אפק

לאחר שדרוג של מערכות ההילוכים באופני הכביש לקראת עונת הטריאתלונים החדשה, בדקתי לתומי שוב את התאמת האופנים שלי לגופי בחנות בעזרת המוכר וסט סדי הברזל שלו. לאחר שנעץ אותם במפשעתי בחוזקה, גילה לי להפתעתי כי הכסא של האופניים גבוה ב- 2.5 ס"מ מהרצוי, והכידון קרוב מדי, אבל אם אני לא גמיש, אז זה בסדר.

למחרת רכבתי להנאתי וחוויתי שהישבן פחות כואב, הגיד ברגל כבר לא נמתח עד כאב, סופסוף אפשר להניח בנוחות את הידיים במקום הנכון, אבל הפעם הן נרדמות בצורה אחרת. ולכן מייד הלכתי למכוון אופניים מקצועי.


עד כמה התאמה נכונה באמת חשובה? צילום: Thinkstock

עוד כתבות בנושא

מתי לפנות למכוון?
מכווני אופנים מקצועיים הפכו ללהיט אופנתי בקרב רוכבי אופני כביש (וגם שטח?). הרוכב הרציני, לאחר שהוציא עשרות אלפי שקלים על אופניים חדשים, קסדה מפנקת, ביגוד איכותי, מכשור עזר, מדי דופק מרחק וקאדנס, גרביים מיוחדים, מאמן אישי וקבוצה יוקרתית, קעקוע ושאר עזרים, חייב איזו קפיצה למכוון אופניים מקצועי, שיתאים את האדם לאופניים ואת האופניים לאדם.

לאחר שיחה קצרה עם מכוון האופניים, התברר לי כי זאת גם הטעות הכי נפוצה. לדבריו, דבר ראשון ולפני רכישת האופניים החדשים, הולכים למכוון אופניים. כן, עוד לפני שקונים אופניים. רק כך ניתן להימנע מלקבל את ההתאמה למידות הקיימות של האופניים שיש בחנות, אשר מתברר כי ההתאמה זו היא יותר מדויקת למלאי של המוכר, מאשר למידות הטובות של הרוכב. 

מכווני האופנים המקצועיים זנחו זה מכבר את סרגלי וסדי הברזל שנמצאים בחנויות והמדידה הפאסיבית. היום הם בודקים את הרוכב באמצעות סריקה ממוחשבת ואלקטרודות הנצמדות לגוף ולרגלים במצבי רכיבה משתנים על האופניים האישיים. תוכנת מחשב משוכללת מכניסה את נתוני הנבדק הפיזיים שכוללים בין היתר, אופי וסגנון הרכיבה,  גובה, מבנה גוף, אורך ידיים, תנוחת הרכיבה, משקל, מטרות ושימושי הרכיבה – אימון, טיולים, תחרות, נג"ש, טריאתלון או איש ברזל ומוציאה פלט מדויק כיצד האופנים שלך צריכים להיות מכוונים. 

ואם עד עכשיו זה נראה לכאורה תהליך פשוט, אז כדאי לדעת שהטיפול הזה לוקח לפחות שעתיים, עולה יותר מ- 500 ₪ ויש רשימת המתנה של כמעט חודשיים לבדיקת הכוונון. ממש כמו זמן ההמתנה לרופא מומחה או פיזיותרפיה, שתצטרכו ממש בקרוב, אם לא תעשו בדיקה זו, ככה לפחות על פי המודד המוסמך.

כך מתאימים את האופניים בצורה נכונה

אז האם זה בכלל שווה את זה?
התשובה היא מורכבת. היתרונות הגלומים מכוונון אופניים מותאם אישית יכולים להגיע משני מישורים עיקריים. האחד הוא לרוכב אשר רוצה לשפר את ביצועיו, כלומר את מהירותו, ומאמין כי על ידי תנוחת רכיבה אופטימאלית ומרחקים מדוייקים בין אבריי גופו לכלי שלו, יוכל לשפר את ביצועיו. 

לאדם כזה אני ממליץ להיזכר בעצה המצויינת והאלמותית שהייתה באתר הישן של איגוד הטריאתלון, שאמרה שבמקום להשקיע אלפי שקלים בחלקי אופניים שיורידו כמה מאות גרמים מהאופניים וישפרו את המהירות, יותר זול וכדאי לעשות דיאטה ולהוריד קילו במשקל הגוף. כאן גם המקום לציין שאני חושב בדיוק ההפך. הרבה יותר קל וזול להוציא אלפי שקלים על חלקי אופניים קלים יותר, מאשר להוריד קילו בדיאטה.

אך הסיבה העיקרית ללכת למכוונן היא כמובן להימנע מהתופעות הנפוצות כל כך ברכיבה של כאבים בישבן או  בברכיים והירדמויות הידיים ושאר איברי הגוף האחרים כתוצאה מתנוחת הרכיבה על אופני כביש, שהינה ללא ספק לא נוחה או טבעית. אם המכוונן יוכל להאריך את הזמן עד לסבל או אפילו לבטלו, הרי זה כדאי.

הבעיה היחידה היא שקודם משלמים את מאות השקלים ורק אחר כך מגלים האם הכוונון עזר או לא. רק אחרי התשלום, ההמתנה, הבדיקה והכוונון, נגלה האם נידונו לסבול על כלי המשחית המהיר הזה, או שאולי כל הזמן סבלנו לשווא, ואולי יכולנו לקבל בדיוק אותה תוצאה בדיוק מכוונון באמצעות סדי ברזל בחנות, אשר מוצעים ללקוחות החנות בחינם.
   
23.4.2014

רן אפקרן אפק 
מאמן מטעם איגוד מאמני 
הספורט המקצועני האמריקאי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג