"אני מתכוון לשבור את שיא העולם, בשביל זה אני בא לברלין"

למרות שאליוד קיפצ'וגה צריך קודם כל לנצח את שני המתחרים הכי גדולים שלו היום בעולם, וילסון קיפסאנג וקנניסה בקלה, הוא ממש לא מנמיך ציפיות. כל מה שרציתם לדעת לקראת יום ראשון הגדול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון לונדון 2015
מרתון לונדון 2015

אחת השאיפות הגדולות של ספורטאים אולימפיים בענפים השונים היא לא להמתין לאירוע אחד פעם בארבע שנים כדי לזכות בהכרה שהם ראויים לה. ברוב הענפים זה לא עובד, אבל כשמדובר בריצת מרתון, בימינו, המשחקים האולימפיים או אליפות העולם באתלטיקה הופכים למשניים. רצי המרתון מככבים כל שנה, וכל השנה, ואנחנו המעריצים צמאים לראות אותם ובעיקר על המסלולים המהירים ביותר. זו בדיוק הסיבה שמרתון ברלין 2017 שיתקיים ביום ראשון יהיה אירוע השיא של ריצות הכביש לשנה זו.

"הלחץ עליי הוא הכי גדול". אליוד קיפצ'וגה | צילום: Erik van Leeuwen

שום דבר אחר לא יכול להשתוות לשילוב בין מסלול המרתון המהיר בעולם (שבו נקבעו 6 שיאי העולם האחרונים) לבין שלושת רצי המרתון הטובים בעולם כיום: אליוד קיפצ'וגה, וילסון קיפסאנג וקנניסה בקלה. ביום ראשון הם יתחרו ראש בראש ובפני כל אחד מהם עומדות שתי משימות. הראשונה היא להוכיח שהוא יכול לנצח את שני האחרים, והשנייה היא לשבור את שיא העולם שנקבע על המסלול הזה על ידי דניס קימטו לפני שלוש שנים, 2:02:57 שעות.

עוד כתבות בנושא 
תוצאה מדהימה של 2:00:25 שע' לקיפצ'וגה על מסלול הפורמולה במונזה
צפו: כך ניצח קנניסה בקלה במרתון ברלין 2016 
איך בדיוק עזרו לאליוד קיפצ'וגה להתקרב לשעתיים בריצת 42.2 ק"מ? 

בחודש מאי האחרון כמעט כל אדם שמתעניין בריצה למרחקים ארוכים עקב אחרי הפרוייקט המטורף של "נייקי" שבו ניסה קיפצ'וגה להוכיח שהגוף האנושי יכול לרוץ 42.2 קילומטרים בפחות משעתיים והיה קרוב לעשות את זה (2:00:25 שע' על מסלול הפורמולה 1 במונזה שבאיטליה), אבל לכולם ברור, ובעיקר לקיפצ'וגה עצמו, שזה לא היה מרתון אלא ניסוי ב"תנאי מעבדה" למרחק של מרתון. עם כל הכבוד לאותו ביצוע מדהים של קיפצ'וגה, גם הוא מודה שהרעב שלו לשבור את השיא העולמי הרשמי במרתון נשאר ואולי אפילו התגבר לקראת המרוץ שיתקיים ביום ראשון הקרוב.



התוצאה הרשמית המהירה ביותר של קיפצ'וגה היא 2:03:05 שע' והיא נקבעה בשנה שעברה במרתון לונדון, וכך גם הפכה להיות התוצאה המהירה בכל הזמנים מחוץ לברלין. קנניסה בקלה היה מהיר בשתי שניות כשניצח בברלין לפני שנה, וילסון קיפסאנג קבע אז 2:03:13 שע' אבל הוא היחיד מבין השלושה שירד 4 פעמים מ-2:04 שע'. איזה רזומה מדהים.

לא מעט פרשנים אומרים שבגלל הקרב הכל כך טעון בין השלושה, יהיה קשה מאוד לשבור את שיא העולם מאחר וכל אחד מהם יהיה מרוכז בשניים האחרים מאשר בשיא עצמו. מצד שני, קיפצ'וגה לא השתמש בזה בתור תירוץ בראיונות האחרונים שלו. "אני רוצה לשבור את שיא העולם ולזה אני מכוון בברלין", הוא אמר והוסיף: "הלחץ עליי יותר גדול בגלל מה שעשיתי במונזה. הוכחתי לעצמי ולעולם שכל אחד יכול לפרוץ מחסומים אם הוא יהיה מספיק ממוקד ויאהב את מה שהוא עושה".

מה צפוי לקרות בריצה? 

שני מכתיבי הקצב הראשיים הפעם יהיו שני רצים שהם מומחים למרחק חצי המרתון. מדובר בקנייתים ג'פרי רונו וסמי קיטווארה, שהוא גם מרתוניסט מצוין שכבר רץ בעבר 2:04 שע'. המטרה שלהם תהיה להוביל את הדבוקה המובילה לאזור של 1:01 שעה בחצי המרתון, כאשר משם שלושת הפייבוריטים אמורים לרוץ את החצי השני בזמן שלא יהיה איטי יותר מהחצי הראשון.

בשנה שעברה קבע בברלין את התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים. קנניסה בקלה | צילום מסך

למרות שקיפצ'וגה וקיפסאנג הם הקנייתים, נראה שדווקא בקלה יהיה זה שיעבוד יותר עם קיפצ'וגה מאחר ושני הרצים שייכים לאותה סוכנות ספורטאים (גלובל ספורטס של יוס הרמנס ההולנדי). חוץ מזה מדובר בשני רצים מספונסרים של "נייקי" בעוד שקיפסאנג הוא רץ של "אדידס" ואלו הם דברים קטנים עבור הצופה הממוצע שלא תמיד שמים אליהם לב, אבל בעולם המרתון מדובר בסוג של "מלחמת עולם".

"אני בטוח שקיפצ'וגה וקיפסאנג יכולים לשבור את שיא העולם, אבל מצד שני כל אחד מהם יצטרך לקחת סיכון גדול לצד כל החששות כדי לעשות את זה", אמר לאחרונה אלוף העולם מלונדון 2017, ג'פרי קירוי, שהתבקש לנתח את הסיכויים של שני הרצים בתקשורת הקנייתית. ושוב, העובדה שקיפצ'וגה מצהיר בגלוי שהוא מתכוון לקחת את הסיכונים האלו רק מגבירה את הציפייה לקראת המרוץ.

היחיד שירד ארבע פעמים בזמן של 2:04 שעות. וילסון קיפסאנג | צילום: Roland Popp

חשוב לציין שפרט לשלושת הכוכבים, נראה על המסלול גם את פטריק מקאו ששבר לפני שש שנים את השיא העולם של היילה גברסילאסי על אותו המסלול וכעת הוא חוזר לשם לראשונה. "אני אתחיל בקצב שלי ומתכנן לשמור את הכוחות שלי לסוף. אולי בסופו של דבר אני אהיה זה שינצח", אמר שיאן העולם לשעבר. בנוסף ירוץ שם גם אלוף העולם משנת 2007 לוק קיבט הקנייתי, וגם רץ חצי מרתון אתיופי מצוין בשם מוסינט גרמאו, שעושה את צעדיו הראשונים במרתון.

מרתון ברלין יוזנק ביום ראשון ה-24 בספטמבר בשעה 10:15 לפי שעון ישראל, ומזג האוויר צפוי להיות בין 14 ל-18 מעלות צלזיוס, כאשר התחזית מדברת גם על סיכוי לגשם. המרתון ישודר בארץ בערוץ ספורט 1, ואנחנו נביא לכם עדכונים חיים בשוונג החל מיריית הזינוק.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג