אם האתלטיקה היא המלכה, אז איפה הכסף הגדול שלה?

בארה"ב יש 32 מיליון רצים חובבים, אבל רק אתלט אחד בשם יוסאין בולט נמצא ברשימת 100 הספורטאים החתומים על עסקאות החסות היקרות ביותר. אז איפה הכסף?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השילוב ספורט וכסף גדול מעורר מיד מחשבות על כוכבי אן.בי.איי, טניסאים ושחקני כדורגל. מייקל ג'ורדן, לברון ג'יימס, רוז'ה פדרר, מריה שראפובה, דיוויד בקהאם וכריסטיאנו רונלדו הם החשודים המידיים. אצנים, רצים, קופצים והודפים לא נכללים בחגיגה הזו. ברשימת 100 הספורטאים החתומים על עסקאות החסות היקרות ביותר גם שחקני גולף, שחקני פוטבול, נהגי מירוץ (נסקאר ופורמולה 1), שחקני בייסבול ואתלט אחד בלבד. זהו כמובן יוסאין בולט, שמצא את דרכו לרשימה לא רק בזכות ההישגים המרהיבים והשליטה האבסולוטית רבת השנים, אלא גם בזכות מעמד כוכב הרוק שלו, ההתנהגות המוחצנת והגינונים.

יוסאין בולט מנשק את מדליית הזהב האולימפית שלו

מצא את דרכו לרשימת 100 הספורטאים. יוסאין בולט

עוד כתבות בנושא
כסף, סמים ושחיתויות אולימפיות
פסיכולוגיה בגרוש יכולה לחסוך הרבה כסף
לקראת מקצה ה-400 מ' בריו 2016

הכל עניין של ערכים חיוביים ומוערכים

על אף הייצוג הדל של האתלטיקה ברשימת הספורטאים העשירים ביותר, חברות ציוד הספורט אינן מזניחות את הענף וישנה עלייה מתמדת בסכומים המושקעים בחסויות לאתלטים וארגונים. רק לפני מספר ימים, בתחילת שנת 2017, יצאה לדרכה עסקת חסות, הגדולה מסוגה אי פעם, במסגרתה תעמיד נייקי מימון של חצי מיליארד דולר לאגודה האמריקאית הלאומית למקצועות המסלול והשדה (USA Track & Field) עד שנת 2040. העסקה נותנת לנייקי מעמד של ספונסר בלעדי בתחום ההנעלה והלבוש של נבחרות האתלטיקה של ארה"ב, כמו גם של האליפויות הלאומיות בתחום. לאגודה ספונסרים נוספים, ביניהם ויזה, ב.מ.וו וממתקי הרשי, אבל ההסכם עם נייקי גדול בהיקפו מכולם יחדיו ושנוי במחלוקת. לחלק מהאתלטים עסקאות חסות עצמאיות, אבל במסגרת נבחרת ארה"ב, באירועים המתוקשרים והחשובים ביותר: המשחקים האולימפיים, אליפות העולם ומשחקי פאן אמריקאן, הם ילבשו נייקי.

מדוע משקיעה נייקי את הסכום הזה? העסקה הזו יוצרת זיהוי בין החברה מאורגון לנבחרת המציגה ערכים חיוביים ומוערכים (עדיין): מצוינות, התמדה והצלחה, כמו גם רב תרבותיות ושוויון הזדמנויות. בולט הוא מגה סטאר, אבל נבחרת האתלטיקה האמריקאית היא פצצה של כישרון, מקצוענות והישגים עקביים. במשחקים האולימפיים ריו 2016 זכתה הנבחרת הזו ב 13 מדליות זהב מתוך 41 שחולקו בענף וסך הכול ב-32 מדליות מתוך 141. הקשר הזה מחבר את נייקי לדמויות ענקיות עכשוויות בספורט, ביניהן אליסון פיליקס, דאון הרפר, סניה ריצ'ארד רוס וטורי בואי ובמרומז גם לעבר המיתולוגי של הנבחרת הזו (קארל לואיס, מייקל ג'ונסון, מוריס גרין).

32 מיליון רצים חובבים בארה"ב

עוד סיבה לנכונות של נייקי לפתוח את הארנק היא הכוח העצום של הריצה בעולם הספורט העממי. פדרר וסרינה מרוויחים הרבה יותר כסף מאתלטים מקצועניים, אבל בארה"ב יש כ-32 מיליון רצים חובבים (כמעט פי שניים ממספר שחקני הטניס החובבים). רצה הגומאת 160 ק"מ בחודש (לא המון במושגים של רצים חובבים ב-2017), תרכוש בשנה לפחות שני זוגות נעלי ריצה, בעלות של כ-100 דולר כל אחד ועוד כמה גופיות, חולצות, מכנסי טייץ, בנדנות וגרביים.

ספורטאים כמו לאנס ארמסטרונג איבדו את חוזי החסות שלהם עקב שימוש בסמים | צילום: de Benutzer Hase

לא הכול ורוד כמובן והתנועה אינה חד סטרית. ספורטאים ידועים איבדו את חוזי החסות שלהם שבוטלו או קוצצו (לאנס ארמסטרונג, טייגר וודס ורבים נוספים) ולפני כשנה קרה הדבר להתאחדות האתלטיקה העולמית. על רקע פרשות הסימום והשחיתות הודיעה אדידס על סיומו של הסכם החסות שלה עם ההתאחדות ארבע שנים לפני סיומו. רק לפני כמה שבועות הודיעה ההתאחדות על עסקה חדשה עם אסיקס, לתקופה קצרה (שלוש שנים בלבד) ובסכומים נמוכים משמעותית.

ההשקעה של היצרניות הגדולות באתלטיקה אמנם במגמת עלייה, אבל היא עדיין אינה משמעותית בתמונה הכוללת. שווי כלל חוזי החסות של נייקי עומד היום על כ-7.5 מיליארד דולר. החוזה של שחקן הגולף האירי רורי מקילרוי, השחקן המוביל בעולם בשנים האחרונות, השתווה בהיקפו השנתי לחוזה של אגודת המסלול והשדה האמריקאית. לפני כשנה בוטל החוזה עם מקילרוי, כשנייקי החליטה להפסיק לחלוטין ייצור של ציוד גולף. סכנה כזו לא קיימת כמובן בתחום ציוד הריצה וככל שחברי הנבחרת האמריקאית ימשיכו להתאמן ללא חומרים ממריצים (או לפחות לא להיתפס) צפויה האגודה להכנסה שנתית קבועה ונאה בעשרים ושלוש השנים הקרובות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג