אל תחשבו על טרנדים אלא על מה שטוב לגוף שלכם

ד"ר איתי זיו מסביר מדוע לא צריך למהר ולהירשם לכל חוג פופולארי שקיים בשוק ונותן טיפים איך לדעת מהו סוג האימון האידיאלי עבורנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אימון שרירי בטן
אימון שרירי בטן

"אימון ברצועות TRX הנו היעיל ביותר להפחתת שומן נקודתית באזור הבטן או היד האחורית" (ה- Triceps), "ריצה הנה הפעילות הגופנית האולטימטיבית להפחתת משקל ואחוז השומן", "אימון קרוספיט מתאים לכל הגילאים ובעיקר לקשישים בכל מצב גופני",  "בשיעור קיקבוקס שורפים קרוב ל-1,000 קלוריות ולכן מדובר על האימון הטוב שביותר שיש לירידה במשקל".

אימון קיקבוקס

האם זה האימון הטוב ביותר לירידה במשקל? קיקבוקס | צילום: thinkstock

"כל אחד יכול לרוץ מרתון"; "שיעור עיצוב הגוף יקנה את הגוף היפה ביותר שניתן להשיג"; "אימוני פילאטיס הנם הטובים ביותר לשיקום כאבי גב מסוגים שונים"; "אימון יוגה מתאים לכל מתאמן והינו בעל שיעור הפציעות הנמוך ביותר מכל סוגי האימונים". כל אלה מהווים רק רשימה חלקית של ססמאות בהן עושים שימוש אנשי מקצוע (ולא רק) על מנת לשכנע מתאמנים שונים לבצע פעילות גופנית מסוגים שונים ואף להתמיד בה. האם כל האמור נכון?

בספק!

ולהלן העובדות במספר נקודות:

  • גם הפסל "דוד" שנוצר בין השנים 1501-1504 על ידי הפסל בן תקופת הרנסאנס מיכלאנג'לו, נעשה כנראה על פי מודל של פסל גברי שכבר בתקופה העתיקה היה מקובל מאוד: גוף שרירי המאופיין באחוזי שומן נמוכים (ההערכה הנה שאם הדמות שלפיה פוסל "דוד" של מיכלאנג'לו היה בשר ודם, אחוז השומן שבגופו היה כ- 11-10 לכל הותר). כמובן שבתקופה זו לא הכירו אף לא אחת משיטות האימון המוזכרות לעיל….
  • חשוב להכיר את עקרונות האימון שהם אלה החשובים באמת. לא שימוש בהכרח באביזר זה או אחר יביא לשינוי, אלא הקפדה על הכללים שתורמים לשינוי. כך שניתן לעתים להשיג תוצאות טובות יותר בתחום מסוים יותר מאשר תחום אחר וכך הלאה. אי לכך, אין שיטת אימון שהנה הטובה ביותר או הגרועה ביותר. הכל נמדד במשימות, באתגרים ובגירויים המופעלים על המתאמן.
  • באימונים הסולידיים לרבות: יוגה, פילאטיס ושיעורי סטודיו שונים בהחלט ניתן להגיע לעומסים גבוהים מאוד וכמובן גם להביא למצב שתיגרמנה פציעות. חלק מהתרגילים בכלל מתאימים למתקדמים וביצועם על ידי מתאמנים מתחילים מהווה מקור לבעיות לא מעטות.
  • הפעלת השרירים העמוקים – מייצבים. חלק משיטות האימון הפופולאריות מתהדרות בכך שניתן בעיקר בהן להפעיל את השרירים המייצבים באופן משמעותי. במקרים מסוימים הדבר נכון. אך לא ממש מדויק! את השרירים המייצבים ובעיקר את החשובים שבהם כמו: זוקפי הגב, שרירי הבטן, רצפת אגן, מייצבי הכתף ועוד, ניתן להפעיל באופנים רבים ושונים גם ללא אימוץ שיטת אימון מוכרת זו או אחרת שגם כרוכה בהוצאה כספית לא מבוטלת, מן הסתם.
אימון שרירי בטן

אפשר לעבוד על השרירים המייצבים גם בלי הוצאות כספיות גדולות | צילום: thinkstock

 

  • חלק מסוגי האימונים הנבחרים כלל לא מתאימים למטרת האימון של המתאמן. קשה להאמין למידת אי ההלימה בין מטרות האימון של האדם לבין מה שהוא עושה בפועל. או אז, גם שנים של ביצוע סוגי אימונים מסוימים לא ממש יסייע להשיג מטרת האימון, או אולי האדם ישיג את מטרתו לאחר מספר שנים במקום תקופת זמן קצרה הרבה יותר.
  • ישנה חוסר הבנה, לעתים, אודות מרכיבי הכושר הגופני החשובים ביותר שיש לשפר, מהו המינון הנחוץ, העצימות שתביא לשינוי ועוד. אי לכך, עשוי מתאמן פלוני להתאמן לפי שיטת אימון מסוימת שכלל לא מתאימה למטרת האימון העיקרית שלו. קרי, לשפר מרכיבי כושר גופני לא רלוונטיים. בד בבד ניתן לציין שמתאמנים מסוימים משקיעים אנרגיה רבה מאוד במרכיב כושר גופני מסוים על חשבון מרכיב כושר גופני אחר. למשל: מתאמן שמשקיע שעות רבות בפעילות אירובית ומעט מאוד באימוני כוח ותנועתיות גופנית איכותית. התוצאה: שכושרו האירובי מצוין אך היכולת האנאירובית טעונה שיפור והיכולת התנועתית שלו ירודה ממש. בנוסף, העלייה בגיל לא תעשה טוב למערכות הגופניות השונות – ללא צל של ספק.
  • הוצאה כספית רבה ומיותרת. חלק מהמתאמנים, בשל ההבטחות החוזרות ונשנות מאמינים שאם יבצעו מספר אימונים ביום או יירשמו לטרנד החדש שבאמצעותו יביאו להוצאה קלורית של 800-1,000 קלוריות, יצליחו לרדת במשקל ובאחוז השומן. או אז מדובר בהוצאה כספית רבה ולא בטוח שכלל נחוצה.

עוד כתבות בנושא
 איך מתמידים בפעילות גופנית לתקופה ארוכה? 
הדרך היעילה ביותר לבצע אימון משקולות 
ד"ר איתי זיו על הקשר בין איכות האימון לגיל הפיזיולוגי 

המלצות יישומיות

  1. בטרם מוציאים ממון רב על פעילות זו או אחרת שלא בטוח מתאימה, חשוב להתייעץ עם מדריך כושר ותיק, פיזיולוג מאמץ וכדומה (ייתכן שההמלצה תהיה לבצע פחות אימונים במהלך היום/שבוע).
  2. לבדוק היטב שאם הושגו שינויים גופניים או מטרות אחרות. כי אם לא, מדובר, כמובן, על תסכול של המתאמן ואולי אף בבזבוז זמן.
  3. כאבים, אי נוחות, קושי להתמיד וכדומה – חשובה תשומת הלב לכך ובמידה וקיימים, לפעול בהתאם.
  4. אימונים קרובים לאזור המגורים – טרנדים שכיחים מצריכים לפעמים נסיעה של 20 דקות ויותר למקום. או אז היכולת של ההתמדה פוחתת מהותית וחשוב להביא זאת בחשבון.
  5. ומה עם התזונה??? ייתכן שדווקא האימונים בסדר והמוקש הנו בכלל בתפריט התזונתי הלא מאוזן, הכולל אולי למעלה מ- 40% שומן וכדומה.

 לסיכום, התמדה בפעילות גופנית מצריכה חשיבה והיערכות מתאימה כך שניתן יהיה להתמיד בפעילות ולבצעה בכל מעגלי החיים.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר
שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג